2.1 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Prop.
94 L (2016–2017) Lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at offentlig forvaltning ivaretar viktige
verdier som demokrati, rettssikkerhet, faglighet integritet, åpenhet
og effektivitet. Flertallet deler
departementets vurdering om at offentlig sektor i Norge er svært
velfungerende i internasjonal målestokk, samtidig som det også her finnes
muligheter for forbedring.
Flertallet mener både myndighetsutøvelse, kunnskapsproduksjon,
velferdstjenester og tilliten til offentlig sektor styrkes gjennom
et løpende arbeid med fornying, forenkling og forbedring, hvor også samarbeid
mellom partene står sentralt. Dette kan for eksempel handle om å
fjerne unødvendige regler og rutiner som stjeler tid fra innbyggere,
næringsliv og medarbeidere i offentlig sektor. Flertallet viser til at omlegginger
er nødvendig for å møte nye krav og endrede økonomiske utsikter.
Flertallet viser til at det
overordnede målet for statens arbeidsgiverpolitikk er at den skal
bygge på forvaltningsverdiene og bidra til å utvikle moderne og
attraktive arbeidsplasser, slik at virksomhetene lykkes med å rekruttere,
utvikle og beholde kompetente medarbeidere og kan løse sine samfunnsoppdrag.
Av dette følger at staten skal være en moderne og attraktiv arbeidsgiver. Flertallet mener
dette tilsier at lover og regler som gjelder for ansatte i staten,
er tilpasset tiden vi lever i. Flertallet viser til at statlige
virksomheter er ulike og møter ulike utfordringer, og at disse som
andre virksomheter må gis tillit og handlingsrom til å finne gode
løsninger i samarbeid med lokale tillitsvalgte.
Flertallet har merket seg
at forslaget til ny lov om statens ansatte har blitt til etter et
grundig forarbeid, hvor et eget utvalg med bred representasjon også
fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i staten var representert.
Utvalget – tjenestemannslovutvalget – fremla et omforent forslag
som skulle ivareta og forene viktige hensyn som tilliten til forvaltningen
og statsansatte, god og effektiv virksomhetsstyring og et godt stillingsvern
for statlig ansatte. Utvalget foreslo også innstramminger i adgangen
til midlertidige ansettelser.
Flertallet viser til at departementets
høringsforslag i hovedsak var en oppfølging av tjenestemannslovutvalgets
enstemmige forslag. Flertallet registrerer
at regjeringen har vært lydhør for innspill og innarbeidet endringer
i tråd med høringsinstansenes forslag på flere områder.
Flertallet mener departementets
endelige forslag innebærer forenklinger og forbedringer sammenlignet
med gjeldende tjenestemannslov fra 1983. Flertallet viser blant annet
til at kvalifikasjonsprinsippet foreslås lovfestet, det innføres
enklere prosedyre for ansettelser, flere stillinger skal kunngjøres
offentlig, reglementer skal forhandles og avtales lokalt, og foreldet
språkbruk oppdateres med enklere og mer moderne språk.
Flertallet merker seg videre
at forslaget innebærer en innstramming av dagens adgang til midlertidige
ansettelser i staten, og at bestemmelsene om dette harmoniseres
med arbeidsmiljøloven, som gjelder i arbeidslivet ellers. Flertallet registrerer
også at vilkårene for oppsigelse harmoniseres med reglene i arbeidsmiljøloven,
slik utvalget foreslo.
Flertallet viser til at regjeringen
i lovproposisjonen fremmer reelle endringer når det gjelder plikten
til å kunngjøre stillinger offentlig. Flertallet viser til at det,
med unntak for enkelte korttidsansettelser, ikke lenger vil være
anledning til å bestemme i reglement at visse stillinger skal kunngjøres
bare internt i virksomheten. Denne innstrammingen vil dermed føre
til at det blir flere stillinger som kunngjøres offentlig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til regjeringens Prop. 94 L (2016–2017) Lov om statens ansatte mv.
(statsansatteloven). Disse
medlemmer viser til at proposisjonen inneholder forslag til
lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven). Loven erstatter
tjenestemannsloven og skal regulere ansettelses- og oppsigelsesregler
for statens ansatte. Loven gjelder også for innleie.
Disse medlemmer viser til
at forslaget er begrunnet med den generelle utviklingen som har
funnet sted i arbeidslivet og i statsforvaltningen siden tjenestemannsloven
trådte i kraft 1. desember 1983, samt et behov for en lov på dette
området som er tilpasset en moderne statsforvaltning og en lov som
kan stå seg over tid. Det vises til at departementet understreker
at det bærende rettspolitiske hensynet som ligger bak lovforslaget,
er å sikre ivaretagelse av tilliten til statsforvaltningen.
Disse medlemmer mener at forslaget
svekker arbeidstakerrettighetene. Disse medlemmer mener også
at det er problematisk fra et demokratisk perspektiv ved at det
flytter makt fra storting til regjering og øker arbeidsgivers styringsrett
på bekostning av arbeidstaker. Disse medlemmer mener at forslaget
bidrar til mer vilkårlighet og dårligere rettssikkerhet for de ansatte.
Disse medlemmer viser til
at departementet innhentet en rapport utarbeidet av AFI, Prinsipper
og praksis – Erfaringen med tjenestemannsloven, i forbindelse med
utvalgsarbeidet (AFI Rapport 2015:11). Rapporten undersøkte hvordan
bestemmelsene ble praktisert i virksomhetene. Disse medlemmer viser til
at rapporten viste at lokale arbeidsgivere i staten ikke ser behov
for omfattende endringer i dagens regelverk. Både tjenestemannslovutvalgets
rapport og AFI-rapporten belyser tjenestemannsrettens betydning
for statens funksjon og særpreg og som arbeidsgiver. Disse medlemmer viser
til at arbeidstakersiden har påpekt at det er behov for å begrense
den høye andelen midlertidig tilsatte i staten. Disse medlemmer understreker
at tjenestemannslovutvalgets forslag bygger på et skjørt kompromiss,
og at høringsforslaget fra departementet avvek fra utvalgets anbefalinger
og er endret ytterligere i proposisjonen.
Disse medlemmer viser til
at de foreslåtte forenklede ansettelsesprosessene utgjør en reell
fare for at kvalifikasjonsprinsippet ikke vil overholdes. Disse medlemmer mener
at forslaget ikke vil føre til at flere stillinger utlyses offentlig,
og viser til at reglementene forhandles lokalt allerede i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av å få en moderne
og oppdatert lov om statens ansatte og deler regjeringens oppfatning
om at det er behov for å regulere rettsstillingen til statens ansatte
i egen lov. Disse
medlemmer viser til at statlig sektor har vært og vil fortsette
å være gjenstand for omfattende omstillinger. Det kan være behov
for å gjøre endringer og oppdatere, men da må det være et lovarbeid som
står seg over tid.
Disse medlemmer går imot denne
proposisjonen i sin helhet, først og fremst fordi lovprosessen ikke
har vært god nok. Disse
medlemmer er også særlig kritiske til at lovforslaget vil
videreføre regjeringens politikk for å svekke arbeidstakernes rettigheter. Disse medlemmer er
svært opptatt av å arbeide for at vi har en fungerende og moderne lov
for statsansatte, og vil ønske nye forslag velkommen. Disse medlemmer forutsetter
imidlertid at prosessen da blir en annen og bedre enn tilfelle har vært
i angjeldende sak.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det ikke er korrekt
når det hevdes at lovforslaget er en ren oppfølging av tjenestemannslovutvalget,
i og med at premissene for lovtekstene er endret og tolkningen av
lovbestemmelsene dermed ikke er sammenfallende med tilsvarende i
utvalgets innstilling. Sammenligningen med arbeidsmiljølovens bestemmelser
og virkningen av dem blir derfor heller ikke korrekt.