Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk
Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, vil understreke at retten til
helse er en menneskerett etter Menneskerettighetserklæringen av
1948. Denne rettigheten har blitt understreket igjen i Den internasjonale konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ICESCR), som i
2005 var blitt ratifisert av praktisk talt alle europeiske land.
Artikkel 12 i ICESCR slår fast at helsehjelp skal være tilgjengelig for
alle, uten diskriminering.
Komiteen merker seg at Statistisk
sentralbyrå (SSB) anslår at det i Norge finnes 18 000 mennesker som
ikke har papirer på lovlig opphold, mens organisasjoner som arbeider
i feltet, anslår et lavere tall, med et estimat på mellom 5 000
og 10 000 personer. Komiteen mener
det er viktig at helsemyndighetene legger til rette for tilstrekkelig
og tilgjengelig helsehjelp for denne gruppen.
Komiteen viser til at det i
forskrift om rett til helse- og omsorgstjenester til personer uten
fast opphold i riket slås fast at alle har rett til øyeblikkelig helsehjelp,
helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente, nødvendig helsehjelp
før og etter fødsel og abort og rett til smittevernhjelp. Barn har
også rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunene
og spesialisthelsetjenesten.
Komiteen merker seg at det
i spesialisthelsetjenesteloven § 5-3 heter:
«Pasient som ikke har bosted i riket,
skal dekke behandlings- og forpleiningsutgiftene selv. Før planlagt
spesialisthelsetjeneste ytes, kan helseinstitusjonen eller tjenesteyteren
kreve dokumentasjon på at pasienten kan dekke behandlings- og forpleiningsutgiftene.
Helseinstitusjonen eller tjenesteyteren skal sørge for at pasienten
mottar en spesifisert regning som viser hvilke ytelser pasienten
har mottatt, og hvilken pris som er beregnet for ytelsene. Dersom pasienten
ikke kan dekke utgiftene selv, skal de dekkes av vedkommende helseinstitusjon
eller tjenesteyter.»
Komiteen viser til Helsedirektoratets
rapport fra 2009, Migrasjon og helse – utfordringer og utviklingstrekk.
Der omtales papirløse som en gruppe som lever i konstant frykt,
under umenneskelig press og ofte med dårlig helse. Psykiske helseproblem
er utbredt. Direktoratet anbefaler å gi ulovlige innvandrere eksplisitt
rett til forebyggende og kurative helsetjenester i primærhelsetjenesten.
Videre anbefaler direktoratet at for sårbare grupper som barn, personer
med funksjonshemninger, gravide kvinner og eldre, bør tilbudet være
på linje med tilbudet til befolkningen for øvrig. Direktoratet mener
det må etableres informasjonssystemer som gjør papirløse kjent med
sine rettigheter, og at det blir kjent at helsetjenesten har taushetsplikt
opp mot andre myndigheter. I tillegg anbefaler direktoratet å etablere
ordninger for finansiering av helsetjenester til ubemidlede papirløse.
Komiteen viser til at i 2015
undertegnet 11 norske organisasjoner oppropet Rett til helsehjelp
for papirløse! Oppropet ble sendt helse- og omsorgsministeren. Blant
organisasjonene var: Kirkens Bymisjon, Røde Kors, Amnesty International,
Leger uten grenser, Norsk Folkehjelp, Den norske legeforening, Den
norske jordmorforening, Norsk psykologforening og Norsk Sykepleierforbund.
I oppropet står det blant annet:
«Personer uten oppholdstillatelse
(papirløse) i Norge har i dag stort sett bare rett på øyeblikkelig hjelp,
og må betale de faktiske kostnadene for helsehjelpen de får. Dette
betyr at en gruppe mennesker med svært begrensede økonomiske ressurser
som er marginaliserte og lever i nød, har sterkt begrenset tilgang
til medisinsk behandling og kan bli nektet helsehjelp og omsorg
hvis de ikke kan betale.»
I oppropet ble det fokusert på at
det etter dagens regelverk er slik at barn uten lovlig opphold ikke
har rett til fastlege. Ifølge organisasjonene er dette i strid med
Barnekonvensjonen, som sier om at retten til helsehjelp må omfatte
alle barn uten forskjellsbehandling. Barn lider også som følge av
at deres foreldre blir nektet helsehjelp.
Oppropet fokuserte også på at regelverket
innebærer at norsk helsepersonell er utsatt for et urimelig dilemma
når de blir tvunget til å fravike prinsippet om å gi omsorg og medisinsk
behandling basert på behov, og at dette bryter med de yrkesetiske
retningslinjene for helsepersonell.
Oppropet oppfordret regjeringen til
å gi papirløse som oppholder seg i Norge, reell tilgang til helsehjelp
basert på medisinske vurderinger, yrkesetiske retningslinjer og
menneskerettslige prinsipper. Medisinsk behandling skal baseres
på behov, og lovgivning som forskjellsbehandler eller ekskluderer
enkelte grupper, er ikke forenlig med grunnleggende menneskerettigheter
om likeverd og ikke-diskriminering.
Komiteen viser også til rapporten
fra FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter av
13. desember 2013, som uttrykker bekymring for at papirløse migranter
i Norge ikke har tilgang til mer omfattende helsehjelp. Rapporten
anbefaler å gi personer uten fast opphold i riket helsehjelp på
lik linje med andre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, er kjent med at flere land i Europa har gjort
helsetjenester for personer uten lovlig opphold mer tilgjengelige.
Blant annet har Sverige utvidet adgangen til helsetjenester og gir nå
papirløse helsetjenester på lik linje med asylsøkere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det generelt
er vanskelig å sammenligne tjenester i forskjellige land, og disse medlemmer er
ikke sikre på om denne formuleringen gir et riktig bilde av situasjonen
i Sverige. Det må uansett være opp til hvert enkelt land å bestemme
hvilke tjenester man mener det er rimelig å yte innenfor de rammene
menneskerettighetene setter.
Komiteen viser
til at Kirkens Bymisjon og Røde Kors driver et helsetilbud for papirløse
i Oslo. I Bergen finnes et tilbud om helsehjelp for personer uten
fast opphold, også det drevet av frivillige. Tilbakemeldinger fra
dem som driver tilbudene, er at det er primærhelsetjenester det
er mest behov for.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det er et kjent problem at kravet
om betaling kan gjøre at papirløse vegrer seg for å be om nødvendig
helsehjelp. Spesielt alvorlig er det at norske sykehus har praktisert
å sende faktura for fødselshjelp og keisersnitt til ubemidlede papirløse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at personer uten lovlig
opphold ikke kan nektes helsehjelp de har rett til etter forskriften,
under henvisning til manglende dokumentasjon på betalingsevne. Hvis
pasienten ikke selv kan dekke utgiftene, må de dekkes av helseinstitusjonen,
kommunen eller tjenesten. Det er heller ikke anledning til å kreve
betaling på forhånd, og det kan derfor ikke forutsettes at tjenesteyter
har full informasjon om pasientens betalingsevne. Disse medlemmer vil videre
presisere at å sende faktura dessuten ikke er det samme som faktisk
å kreve inn pengene.
Disse medlemmer viser til at
alle som oppholder seg i Norge, har rett til øyeblikkelig hjelp
fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og fra spesialisthelsetjenesten.
Både menneskerettighetene og rent menneskelige hensyn taler for
å gi et tilbud som går ut over øyeblikkelig hjelp. Alle som oppholder
seg i Norge, har derfor også rett til helsehjelp som er helt nødvendig
og ikke kan vente. Det omfatter blant annet situasjoner der pasientens
tilstand er slik at det mest sannsynlig i løpet av kort tid vil
oppstå et behov for øyeblikkelig hjelp. Disse medlemmer viser videre
til at barn og gravide i stor grad har samme rett til helsehjelp
uavhengig av om oppholdet er lovlig eller ikke. Det er i tråd med
FNs barnekonvensjon, som krever at barnets beste skal være et grunnleggende
hensyn ved utformingen av tjenestetilbudet. Personer som er psykisk
ustabile og utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller
andres liv eller helse, har rett til psykisk helsevern også når
de oppholder seg ulovlig i Norge. Alle som oppholder seg i Norge,
har dessuten rett til svangerskapsavbrudd etter reglene i abortloven
og smittevernhjelp etter smittevernloven.
Disse medlemmer viser til at
Norge, som andre land, har et regelverk som skiller mellom dem som
har lovlig opphold og dem som ikke har det, og disse medlemmer mener det er
riktig. Å gi personer uten lovlig opphold i Norge samme rett til
helsehjelp som personer med lovlig opphold, vil kunne føre til at
flere vil oppsøke Norge for å få gratis behandling. Det vil være
uheldig. Disse
medlemmer mener at det i dag er et forsvarlig helsetilbud
til personer uten fast opphold i riket. Disse medlemmer er kjent med
uttalelsen fra FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle
rettigheter fra 2013. Det er riktig at vi har ulike regler for personer med
og uten fast opphold i Norge, men det er utslag av en saklig forskjellsbehandling
basert på pasientens tilknytning til Norge. Disse medlemmer legger til
grunn at det norske regelverket ikke bryter med menneskerettighetene
eller våre internasjonale forpliktelser på dette området, og disse medlemmer har
tillit til at helsetjenesten sørger for at personer uten fast opphold
i Norge får de helsetjenestene de har krav på. Disse medlemmer er videre uenige
i forslaget om at personer uten lovlig opphold burde ha rett til
å stå på liste hos fastlege. Et hovedhensyn bak fastlegeordningen
er å ivareta kontinuiteten i behandlingsrelasjonen mellom pasient
og lege, og dette hensynet er mindre relevant for personer som oppholder
seg her ulovlig, fordi det forutsettes at de skal forlate landet
så snart som mulig. Disse medlemmer støtter
heller ikke forslaget om å utarbeide ordninger for finansiering
for ubemidlede papirløse, da dette kan skape press på å etablere
tilsvarende ordninger for andre ubemidlede grupper, og vil dermed
kunne få utilsiktede og uønskede økonomiske konsekvenser.
Etter disse medlemmers syn er for
øvrig begrepet «papirløse migranter» misvisende. Det bidrar til
å skape en forestilling om at det dreier seg om personer som ikke
selv er ansvarlige for at de oppholder seg ulovlig i Norge. Personer
uten lovlig opphold i Norge har i mange tilfeller ikke forholdt
seg til vedtak om at de skal reise ut av landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til regjeringen Stoltenberg II og
det arbeidet som ble gjort knyttet til endring av prioriteringsforskriften,
slik at antatt praksis og forståelse av regelverket om rett til
helsehjelp for personer som oppholder seg ulovlig i landet, kom
klarere frem i lovgivningen. Endringsforslaget var på bred høring, og
konklusjonen ble en tydeliggjøring av regelverket.
Disse medlemmer viser til brev
fra statsråden datert 19. mai 2017, der det henvises til de forskriftsendringene
som ble gjort i 2012 for å samle og tydeliggjøre regelverket for
denne gruppen. Arbeidet til Stoltenberg II-regjeringen førte blant
annet til at:
-
Barn
får tilnærmet rett til det samme helsetilbudet som barn med lovlig
opphold.
-
Papirløse
gravide får også fullverdig tilgang til helsehjelp.
-
Kvinner
med ulovlig opphold som ønsker abort, får rett til det.
-
Psykisk
ustabile personer som kan utgjøre en fare, får rett til psykiatrisk
behandling.
-
Alle
papirløse skal ha rett til helsehjelp «som ikke kan vente».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at denne forskriftsendringen
ble gjort av den rød-grønne regjeringen for å styrke den retten
personer uten lovlig opphold har til nødvendig helsehjelp, men at
praktiseringen og finansieringen ikke har understøttet denne intensjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet legger til grunn at det norske regelverket ikke
bryter med menneskerettighetene eller våre internasjonale forpliktelser
på dette området, og har tillit til at helsetjenesten sørger for
at personer uten fast opphold i Norge får de helsetjenestene de
har krav på. Samtidig mener disse medlemmer at helsehjelp
er vesentlig i et forebyggende perspektiv. Helsetjenesten har et
ansvar for å bidra til beskyttelse mot smittsomme sykdommer, samt
å forebygge alvorlige psykiske lidelser som kan få inngripende konsekvenser
for den enkelte og samfunnet rundt. Disse medlemmer mener regelverket
må hensynta disse aspektene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Helsedirektoratets
rapport fra mai 2009, Migrasjon og helse – utfordringer og utviklingstrekk,
som kommer med en rekke anbefalinger som kan bedre tilgangen til
helsehjelp for papirløse migranter. Disse medlemmer viser videre
til faglige innspill fra Den norske legeforening, Kirkens Bymisjon,
Leger uten grenser og Helsehjelp til papirløse i Oslo og Bergen,
som alle beskriver utfordringer med å oppfylle intensjonene i dagens
ordning.
Disse medlemmer mener det er
behov for å vurdere hvorvidt endringene som ble gjennomført i 2012,
fungerer etter intensjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er viktig at gruppen forskriften skal
omfatte, kjenner til tilbudet de har rett til, slik at de som har
behov for helsehjelp, får bedre tilgang på de definerte tjenestene.
Som en del av arbeidet med å vurdere intensjonene i forskriften
og etterlevelsen av denne, er det naturlig å innhente mer kunnskap
om ordninger for finansiering av helsetjenester til ubemidlede papirløse,
blant annet ved å se på erfaringer fra andre land. Det er grunn
til å anta at det er mange mindreårige i denne gruppen, herunder
enslige mindreårige, som er spesielt sårbare. Helseproblemer som
ofte rapporteres, er skader/arbeidsskader, infeksjoner, seksuelt
overførbare sykdommer og psykiske lidelser. Helseplagene er ofte
knyttet til usikre livsforhold, dårlig levestandard og dårlige arbeidsvilkår. Det
er først og fremst kommunehelsetjenester som er etterspurt, og med
bedre kunnskap om tilgjengelige tjenester kunne flere innleggelser,
alvorlige helsetilstander og situasjoner vært unngått. Disse medlemmer mener
det er behov for mer kunnskap om hvordan endringene som ble gjennomført
i 2012, fungerer, og vil derfor ikke støtte noen av forslagene.
Disse medlemmer har merket
seg arbeidet de frivillige i Røde Kors, Kirkens Bymisjon og Helsehjelp
gjør for å yte helsehjelp til papirløse, og anerkjenner deres innsats.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener det
er viktig at alle personer som er bosatt i landet, får tilgang på
helsehjelp av tilfredsstillende karakter, og at det er essensielt
at personer uten fast tilknytning til Norge også kan få tilgang
på helsetjenester selv om man ikke er økonomisk bemidlet. Dette
er i tråd med grunnleggende menneskerettigheter om at alle har rett
til helsehjelp.
Disse medlemmer viser til
at udokumenterte migranter er en svært heterogen gruppe. Det er mange
grunner til at mennesker ender opp som udokumenterte migranter.
Noen er asylsøkere som har fått avslag på sin søknad og har rømt
for å unngå å bli tvangsreturnert, andre har kommet inn i Norge
mot sin vilje gjennom menneskehandel, mens andre igjen har et utgått
visum. Disse medlemmer påpeker videre
at mange i denne gruppen er svært mobile og flytter raskt på seg
mellom ulike land der midlertidig arbeid kan finnes.
Disse medlemmer mener det
er positivt at Kirkens Bymisjon, Røde Kors og andre driver helsetilbud
for papirløse i utvalgte byer, noe som gjør situasjonen noe lettere
for denne sårbare gruppen. Disse medlemmer mener imidlertid
at det er et offentlig ansvar å gi og finansiere denne helsehjelpen.
Ansvaret for dette velferdstilbudet bør ikke legges på frivillige
aktører alene.
Disse medlemmer viser til
at frivillige aktører som yter slike tjenester, må sikres økonomi
til å yte tilbudet i tråd med behovet. Det er et tankekors at mye
av den grunnleggende helsehjelpen som ytes i kommunene til mennesker
uten lovlig opphold, i dag skjer i form av dugnad fra velvillig
helsepersonell, mens staten ikke tar ansvar.
Disse medlemmer viser til
at Kirkens Bymisjon i Oslo ifølge årsrapporten for 2016 ga hjelp
til 879 udokumenterte migranter kun basert på frivillig innsats
fra rundt 180 personer. Siden oppstart i 2009 har Kirkens Bymisjon
hjulpet mer enn 3 800 udokumenterte pasienter. Disse medlemmer mener dette
viser at behovet for helsehjelp i Norge er stort.
Disse medlemmer viser til
den anerkjente Migrant Integration Policy Index (MIPEX), som i 2015
analyserte integreringspolitikken i 38 land i Europa og Nord-Amerika. Disse medlemmer viser til
at Norge generelt gjør det godt på integreringsfronten, og at regulære
migranter og asylsøkere har gode helserettigheter. Norge henger
imidlertid langt etter på tiltak og rettigheter for udokumenterte
migranter. Rettigheter for papirløse migranter er den eneste kategorien
innenfor helsefeltet der Norges posisjon er svært svak. I Norge
er det mye dårligere rettigheter for udokumenterte migranter enn
i våre naboland. Mens Norge scorer 33 poeng på rangeringen, har
Danmark 67 poeng og Sverige 83 poeng.
Disse medlemmer viser til
statsrådens brev med vurdering av representantforslaget. Statsråden argumenterer
der for at en mer generøs ordning vil kunne være en trekkfaktor
som gjør at flere vil komme udokumentert til Norge for å få gratis
behandling. Disse
medlemmer påpeker at land som har utviklet et noe mer utvidet
og rettighetsbasert helsetjenestetilbud, ikke har fått en økning
i antall udokumenterte immigranter. Sverige implementerte en ny lov
fra 1. juli 2013 som ga udokumenterte migranter gratis tilgang til
øyeblikkelig helsehjelp. Konklusjonen fra det svenske Statkontoret
er at denne loven ikke har ført til en økning i antall udokumenterte
migranter til landet. Sveriges erfaring er for øvrig at i 2015,
da Sverige opplevde en markant økning i antall migranter som ankom
landet, var de faktiske kostnadene knyttet til subsidiert øyeblikkelig
helsehjelp halvparten av det som ble satt av i statsbudsjettet samme
år. Disse medlemmer mener
det ikke er grunn til å frykte at gratis øyeblikkelig helsehjelp
er en trekkfaktor som vil øke antallet udokumenterte migranter i
Norge.
Disse medlemmer vil understreke
at retten til helse er en menneskerett etter Menneskerettighetserklæringen
av 1948. Argumentet om at tilbud om helsehjelp vil være en driver
for at flere vil komme til Norge uten lovlig opphold, er ikke dokumentert, tvert
imot. Regjeringspartiene vil ikke vurdere finansielle ordninger
til ubemidlete papirløse fordi det vil skape press på å etablere
tilsvarende ordninger for andre ubemidlede grupper. Slike argumenter
bryter med prinsippet om at helsehjelp er en menneskerett, som skal
være tilgjengelig for alle, uten diskriminering.
Komiteen viser
til at alle gravide som oppholder seg i riket, har rett til nødvendig
helsehjelp før og etter fødsel, herunder svangerskaps- og barselomsorg.
Men siden de ikke er medlemmer av folketrygden, må de selv betale
for helsetjenester. For mange vil kostnadene være for store. Mange
vil også være redde for å bli oppdaget og meldt til politiet, og
kan eller vil dermed ikke oppsøke hjelp. I tillegg praktiseres det
i dag ulikt fra lege til lege hva som blir vurdert som akutt, og
det kan derfor være tilfeldig hvem som blir hjulpet gjennom det
primære helseapparatet.
Komiteen mener også det er
grunn til å tro at mange papirløse heller ikke vet at de har rett
til øyeblikkelig helsehjelp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, frykter at det er store mørketall både knyttet
til antall papirløse personer i landet og andelen som lar være å
oppsøke helsehjelp i forbindelse med svangerskap, blant annet grunnet
den økonomiske belastningen.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener det
er særlig bekymringsfullt at barn av papirløse ikke har rett til
fastlege og et ordinært helsetilbud. Dette er en sårbar gruppe som
ikke har ansvar for at de selv er papirløse. Disse medlemmer mener at barn
skal ha særlig beskyttelse, og viser til at Norge er forpliktet
av FNs barnekonvensjon, der det står at «barn på grunn av sin fysiske
og psykiske umodenhet har behov for spesielle beskyttelsestiltak
og særlig omsorg, herunder egnet lovfestet beskyttelse både før
og etter fødselen». Disse
medlemmer mener at hensynet til barn må veie tungt, og at
man i slike saker skal skille helsepolitikk fra innvandringspolitikk. Disse medlemmer mener
retten til å stå på liste til fastlege og til et helsetilbud på
linje med tilbudet til befolkning for øvrig, blant annet følger
av FNs barnekonvensjon.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at tilbudet til sårbare grupper papirløse
migranter, som barn, personer med funksjonshemninger, gravide kvinner og
eldre, er på linje med tilbudet til befolkningen for øvrig.»
Disse medlemmer mener
at norsk lovgivning i dag ikke er forenlig med grunnleggende menneskerettigheter
om likeverd og ikke-diskriminering. Andre land har de siste årene
utvidet tilgangen til helsehjelp for papirløse uavhengig av deres
status. Disse
medlemmer viser til at Norge på FN-toppmøtet 19. september
2016 signerte «New York Declaration for Refugees and Migrants».
I denne erklæringen skrev Norge under på å beskytte flyktninger
og migranter uavhengig av status. Disse medlemmer mener denne
signeringen forplikter, og at mangel på hjelp ut over øyeblikkelig
nødhjelp, samt det faktum at denne hjelpen må betales av de papirløse
selv, ikke er forenlig med dette og er diskriminerende mot en sårbar
gruppe.
Disse medlemmer vil påpeke
at EU-rapporten «Cost of exclusion from healthcare – The case of an
irregular situation» fra 2015 viser at det å behandle en sykdom
først når den har blitt akutt, ikke bare utgjør en fare for den
enkelte pasient, men også påfører helsesystemet som helhet en større
kostnad. Disse
medlemmer mener det er essensielt at papirløse migranter også
får muligheten til å få forebyggende og kurative helsetjenester.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at også papirløse migranter gis eksplisitt
rett til forebyggende og kurative helsetjenester i primærhelsetjenesten,
inkludert rett til å stå på liste til fastlege.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at også papirløse migranter gis eksplisitt
rett til forebyggende og kurative helsetjenester i primærhelsetjenesten,
inkludert allmennlegetjenester og at barn gis rett til å stå på
liste til fastlege.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at retten til
helse er en grunnleggende menneskerettighet, og det er vanskelig
å se at dagens praksis i Norge følger opp dette. Disse medlemmer viser til
Legeforeningens policynotat 1/2013 om papirløse migranter, der det
heter:
-
Den
aktuelle gruppen må gjøres kjent med sine rettigheter, om helsepersonellets
taushetsplikt og helsevesenets organisering generelt. Helsepersonell
må kjenne sin plikt til å yte hjelp ved akutt sykdom.
-
Barn
i gruppen papirløse innvandrere er en særlig utsatt gruppe, og er
i stor grad forhindret fra å motta nødvendig helsehjelp, på grunn
av foreldres frykt for å bli oppdaget. FNs barnekonvensjon gjelder
alle barn, og staten er gjennom denne forpliktet til å sørge for
at barn ikke blir diskriminert.
-
Myndighetene
må etablere praktiske ordninger som gir gruppen tilgang til helsehjelp
og medisiner på linje med alle andre i Norge dersom de ikke er betalingsdyktige.
Først da er denne gruppen sikret reell tilgang på grunnleggende
helsetjenester.»
Disse medlemmer viser videre
til at det må sikres finansieringsløsninger som ikke belaster helsevesenet
slik at økonomi taler imot å gi gruppen helsehjelp. Dette gjelder
både for allmennlegetjenester og i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer merker
seg at det er valgt ulike løsninger for dette i andre europeiske
land, blant annet at staten tar kostnadene ved slik helsehjelp. Disse medlemmer viser
til at det særlig er allmennlegetjenester denne gruppen mangler. Disse medlemmer mener
det må komme på plass et system som sikrer de papirløse rett til
allmennlegetjenester, og viser til at det er flere måter å gjøre
dette på. I forskrift om fastlegeordningen heter det:
«Fastlege i fulltidspraksis kan pålegges
å delta inntil 7,5 timer per uke i andre allmennlegeoppgaver i kommunen,
for eksempel i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, sykehjem og
fengsler. Før pålegg gis skal kommunen søke å inngå frivillige avtaler
om utføring av disse oppgavene. Fastlegens deltakelse i administrative
møter med kommunen skal iberegnes i de 7,5 timene. Fastlegen og
kommunen kan inngå avtale om andre oppgaver som skal inngå i de
7,5 timene, jf. første ledd.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det kan være en mulighet å løse behovet for allmennlegetjenester
til papirløse innenfor denne ordningen. En annen mulighet er innenfor
fastlegeordningen. Særlig utsatt er barn.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
at mange land i Europa har tatt grep for å gjøre helsetjenester
tilgjengelige for papirløse migranter, og ulike land har funnet
ulike måter å finansiere dette på. Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide ordninger for finansiering av helsetjenester
til ubemidlede papirløse.»
Disse medlemmer mener
norsk helsepersonell i dag utsettes for et urimelig dilemma når
de tvinges til å fravike prinsippet om å gi omsorg og medisinsk
behandling basert på behov, og at dette bryter med de yrkesetiske
retningslinjene for helsepersonell.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener Norge må ta
på alvor den kritikken FN har rettet mot dagens praksis og det vi
vet om livssituasjonen til de papirløse.
Disse medlemmer mener det
er skuffende at helse- og omsorgsministeren i sitt svarbrev til
komiteen avviser at det er behov for å utvide retten personer uten
fast opphold i riket har til helse- og omsorgstjenester.
Disse medlemmer viser til
en studie publisert i desember 2016 av Trine Myhrvold ved Høgskolen
i Oslo og Akershus, der det går fram at levekårene til papirløse
migranter er så marginale at deres dag-til-dag-eksistensens er truet.
Studien er utført ved hjelp av data fra 90 papirløse, spørsmålsskjema om
psykisk helse og intervju. 57 pst. var menn, de fleste var fra Mongolia,
etterfulgt av Etiopia, Afghanistan og Iran. Studien gjør rede for
alvorlige funn, som er gjengitt bl.a. i fagbladet Sykepleien og
i Dagsavisen. Nesten ni av ti hadde så omfattende psykiske plager
at de kunne trenge en diagnostisk evaluering av psykisk helsehjelp.
Å forlate hjemlandet på grunn av krig eller forfølgelse, økonomiske
vansker, uten et sted å bo, sult og erfaring med utnytting, var nært
knyttet opp til psykisk lidelse. Informantene beskriver en hverdag
som er preget av ensomhet, frykt og maktesløshet. De som jobber,
har svært lange arbeidsdager og får elendig betalt, ofte ikke mer
enn 20–30 kroner i timen. 40 pst. forteller at de har opplevd seksuelt
misbruk, vold eller trakassering etter at de kom til Norge.