Verdiskapingsprogram for
hav
Disse medlemmer mener Norge
har store muligheter for økt verdiskaping og nye arbeidsplasser
basert på havet. For å utnytte dem må vi satse strategisk. Disse medlemmer mener
at det må samarbeides mer på tvers av sektorer – som olje og gass,
fornybar energi, havbruk og fiskeri – slik at vår verdensledende
kompetanse og teknologi kan tas i bruk på nye områder. Disse medlemmer vil også
skape et tettere samarbeid mellom næringsliv, utdanning, forskning
og myndighetene som gjør at vi kan gripe muligheter raskere. Disse medlemmer vil
derfor opprette et verdiskapingsprogram for hav, som består av følgende
elementer:
-
Et
program opprettes i Innovasjon Norge, og skal mobilisere midler
langs hele innovasjonskjeden, som Forskningsrådet, Enova og SIVA.
Målet er at bedrifter innen disse næringene skal få én dør inn i
virkemiddelapparatet, der vi samler ansvaret for å mobilisere midler
på tvers av eksisterende ordninger og skape så sømløse søknadsprosesser
som mulig.
-
To
nye forskningssenter for havrommet i Norge, etter modell av FME-ordningen. Disse medlemmer vil
opprette dette for å styrke langsiktig samarbeid mellom forskning
og næringsliv slik at vi tar i bruk nye muligheter som autonome skip,
bærekraftig fôrproduksjon, oppdrett av nye arter og høsting lenger
ned i næringskjeden.
-
Styrket
kartlegging av mineraler til havs og forskning på konsekvenser av
utvinning. Disse medlemmer viser
til at vi har flere miljøer som allerede gjennomfører slike prosjekter
og ønsker å styrke satsingen og samarbeidet.
-
Styrket
bestandsforskning. Disse
medlemmer vil peke på at Havforskningsinstituttets arbeid
med å skaffe et godt kunnskapsgrunnlag til forvaltningen nasjonalt
og internasjonalt er avgjørende for å legge til rette for en fornuftig langsiktig
beskatning av de viltlevende fiskeressursene og en god økosystembasert
forvaltning.
-
Opprettelse
av Norwegian Ocean Partners. Disse medlemmer viser til
at Norge må øke eksportinntektene, og ønsker å styrke eksportmulighetene
for norske havbruksleverandører og marin utstyrsindustri. Disse medlemmer vil derfor
opprette et program etter modell av Norwegian Energy Partners for
å bidra til dette.
-
Pilotering
av ny teknologi og innovasjon innen havrommet og bioøkonomi under
Miljøteknologiordningen. Disse medlemmer ønsker
å styrke mulighetene for pilotering av ny teknologi innen både havrommet
og bioøkonomi, og øker derfor bevilgningen under Miljøteknologiordningen,
prioritert for disse sektorene.
-
Pilotering
av ny teknologi og innovasjon innen havrommet og bioteknologi under
Miljøteknologiordningen.
Disse medlemmer mener
det offentlige spiller en viktig rolle for å drive frem innovasjon.
Ett av virkemidlene som i dag ikke utnyttes godt nok er offentlige
anskaffelser. Offentlige anskaffelser har et stort potensial for
å drive frem nye innovasjoner og bedre tjenester, men regjeringen
griper ikke disse mulighetene. Disse medlemmer viser videre
til at Menon-rapporten utarbeidet i forbindelse med lov om offentlige
anskaffelser peker på fire barrierer: begrenset kompetanse, frykt
for å gjøre feil, manglende koordinering og svak forankring i ledelse. Disse medlemmer minner
om Stortingets flertall, som ba regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en sak om en risikoavlastningsordning for å adressere disse
barrierene. Dette har ikke skjedd. Disse medlemmer viser til
at NHO har påpekt at regjeringens satsing er mangelfull. Disse medlemmer vil
derfor opprette en risikoavlastningsordning for å stimulere til
innovasjon. Ordningen bør fokusere på store samfunnsutfordringer
og åpne for konkurranse.
Disse medlemmer ønsker
å styrke kampen mot arbeidslivskriminalitet og økonomisk kriminalitet,
og foreslår økte bevilgninger til Arbeidstilsynet, Skatteetaten
og Økokrim.
Disse medlemmer foreslår
å styrke politidistriktenes arbeid mot datakriminalitet med en stilling
i hvert politidistrikt
Disse medlemmer viser til
at av de gjenstående delstrekningene av Filefjellprosjektet er det planlagt
åpning av Varpe bru–Otrøosen–Smedals-osen i 2017 og Øye–Eidsbru
i 2018. Når E16 Filefjellprosjektet er ferdig utbygd, vil det stå
igjen omtrent tre kilometer med vesentlig dårligere veg på strekningen
Turtnes–Øye. Ifølge Statens vegvesen vil det bli langt billigere
å bygge strekningen Turtnes–Øye sammen med strekningen Øye–Eidsbru
enn å bygge den hver for seg på et seinere tidspunkt. Statens vegvesen
har utarbeidet reguleringsplan for strekningen Turtnes–Øye som er
vedtatt av Vang kommunestyre. I anbudet for Øye–Eidsbru er det tatt med
en opsjon for bygging av Turtnes–Øye. All fornuft tilsier at det
er riktig å bygge ut strekningen nå. Disse medlemmer setter
av 50 mill. kroner til dette prosjektet.
Disse medlemmer foreslår
å gjeninnføre skattefradraget på sluttvederlag. Sluttvederlag gis
til arbeidstakere som ufrivillig må slutte i arbeid på grunn av
innskrenkning, nedbemanning, avvikling eller konkurs. Regjeringen
fjernet fradraget i 2016 og påførte denne gruppen en skatteskjerpelse
på 60 mill. kroner.
Disse medlemmer mener pensjonister
som ønsker å få pensjonsslippen på papir, skal få muligheten til
det.
Disse medlemmer foreslår
å styrke bevilgningene til Statens naturoppsyn (SNO).
Disse medlemmer viser for
øvrig til egen tabell over prioriteringer ut over regjeringens forslag og
går inn på punktene fra forliket, med unntak av den byråkratiserende
ordningen med ressurssenter for egenorganisert idrett (2 mill. kroner)
og det foreslåtte kuttet i mva.-kompensasjon for idrettsanlegg (15
mill. kroner).
Kap.
|
Post
|
|
Bevilgninger utover
regjeringens forslag, mill. kroner
|
Utgifter
|
Kompetansehevende tiltak
|
226
|
23
|
Kompetansereform
|
50,0
|
257
|
70
|
Kompetansepluss
|
5,0
|
260
|
50
|
Tilpasset utdanningstilbud
ingeniører
|
10,0
|
260
|
50
|
1000 nye studieplasser
|
29,6
|
2410
|
50/70
|
Lånekassen, konsekvens
av nye studieplasser
|
15,8
|
572
|
60
|
300 nye fagskoleplasser
|
17,0
|
2410
|
50/70
|
Lånekassen, konsekvens
av nye fagskoleplasser
|
4,7
|
254
|
70
|
Studiesentrene
|
1,0
|
226
|
22
|
EVU yrkesfaglærere
|
10,0
|
572
|
60
|
Økt lærlingetilskudd
|
132,0
|
572
|
60
|
Tilskudd bedrifter
som tar inn elever i praksis
|
5,0
|
605
|
1
|
NAV/Ungdomsgarantiene
|
25,0
|
634
|
76
|
Økt bruk av lønnstilskudd
|
27,5
|
634
|
76
|
500 flere ordinære
tiltaksplasser
|
42,8
|
634
|
76
|
1000 flere tiltaksplasser
nedsatt arbeidsevne
|
73,0
|
634
|
77
|
250 VTA-plasser
|
21,0
|
Verdiskapingsprogram hav
|
920
|
50
|
Forskningssentre
for havrommet
|
15,0
|
920
|
50
|
Kartlegging av
mineraler til havs
|
10,0
|
925
|
22
|
Bestandsforskning,
Havforskningsinstituttet
|
5,0
|
940
|
22
|
Norwegian Ocean
Partners
|
5,0
|
2421
|
76
|
Pilotering av ny
teknologi og innovasjon innen havrommet
|
15,0
|
920
|
50
|
TransferIT
|
12,5
|
900
|
31
|
Toppindustrisenter
|
5,0
|
900
|
22
|
Andøya Space Center
– investering på Ny -lesund
|
30,0
|
440
|
1
|
IKT-sikkerhet
|
12,0
|
5501
|
72
|
Fjerne skattlegging
av sluttvederlag
|
24,0
|
605
|
1
|
Pensjonsslipp på
papir
|
10,0
|
410
|
1
|
Domstolene
|
11,5
|
440
|
1
|
Økokrim
|
10,0
|
1618
|
22
|
Skatteetaten
|
10,0
|
640
|
1
|
Styrking Arbeidstilsynet
|
25,0
|
Verdiskapingsprogram for bioøkonomi
|
920
|
50
|
Nye forskningssenter
bioøkonomi
|
15,0
|
1137
|
52
|
Forskning og innovasjon
skog/jord
|
5,0
|
1320
|
36
|
E16 over Filefjell
|
50,0
|
540
|
26
|
Risikoavlastningsordning
for offentlige innkjøp
|
10,0
|
1420
|
1
|
Statens naturoppsyn
|
1,6
|
|
|
|
751,0
|
Inntekter
|
573
|
60
|
Engangskostnader
kommunesammenslåing
|
256,0
|
573
|
61
|
Engangskostnader
fylkessammenslåing
|
135,0
|
226
|
22
|
Omdisp EVU til
yrkesfaglærere
|
10,0
|
1150
|
78
|
Avløserordning
pelsdyr
|
7,5
|
920
|
50
|
Idélab (omdisponering
til TransferIT)
|
12,5
|
920
|
50
|
Generelle ordninger
IN (omdisponering til verdiskapings-program hav og bioøkonomi)
|
50,0
|
220
|
1
|
Driftsutgifter
utdanningsdirektoratet
|
7,6
|
226
|
21
|
Særskilte driftsutgifter
kvalitetsutvikling
|
23,1
|
285
|
53
|
Strategiske satsinger
Forskningsrådet
|
35,0
|
2651
|
70
|
Nedgang AAP som
følge av økt lønnstilskudd
|
60,0
|
2309
|
1
|
Kutt i statlig
konsulentbruk
|
150,0
|
|
|
767,4
|
Disse medlemmer viser til
anmodningsvedtak 108 nr. 12 i statsbudsjettet for 2017, der Stortinget
ber regjeringen så snart det er mulig, og helst i revidert nasjonalbudsjett
2017, legge frem forslag til endring i engangsavgiften som innebærer
at ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde kommer bedre ut
enn biler med kort elektrisk rekkevidde. Disse medlemmer har merket
seg regjeringens tilbakemelding i revidert nasjonalbudsjett for
2017, om at de vil komme tilbake til saken og oppfølging av vedtaket
i statsbudsjettet for 2018. Disse medlemmer har også
merket seg årsakene regjeringene framfører og at det er behov for
systemendringer i motorvognregisteret og tilpassinger i Skatteetatens system
for å fastsette avgifter, for å kunne differens-iere engangsavgiften
etter elektrisk rekkevidde. Disse medlemmer er utålmodige
etter å få gjennomført vedtaket, og ber regjeringen prioritere disse tilpasningene
av systemene slik at vedtaket kan følges opp.
Disse medlemmer viser til
anmodningsvedtak nr. 309 i statsbudsjettet for 2017, der Stortinget ber
regjeringen utrede en ordning for å sikre at alle som importerer
biler til landet, omfattes av de lovpålagte returordningene og bidrar
til finansieringen av disse. Disse medlemmer etterlyser
en oppfølging av vedtaket. Disse medlemmer viser til
at regjeringen fra 1. juni 2017 har satt i kraft nye regler for
import av kjøretøy fra USA, Canada og annet EØS-land, som åpner
for ytterligere privatimport av biler. Norge er gjennom EUs ELV-direktiv
forpliktet til å ha et retursystem for biler. Kravet er at minst
95 pst. skal gjenvinnes. Autoretur AS er landets eneste godkjente
retursystem for biler, og eid av norske bil-importører. Ordningen
finansieres av et miljøgebyr som betales ved førstegangsregistrering
av et kjøretøy i Norge. Autoretur krever inn miljøgebyret fra bil-importørene,
men det er ingen som har ansvar for innkreving av miljøgebyr fra
privatimporterte biler (20 000–30 000 i året). Det utgjør et potensielt
miljøproblem. Disse
medlemmer ber regjeringen følge opp anmodningsvedtak nr. 309
og utrede en ordning for å sikre at alle som importerer biler til
landet, omfattes av de lovpålagte returordningene og bidrar til
finansieringen av disse.
Disse medlemmer viser til
anmodningsvedtak 5. desember 2016 om at:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten på kraftanlegg.»
Som følge av at Stortingets vilje
ikke er etterkommet, har kommunene allerede tapt 380 mill. kroner
i eiendomsskatteinntekter fra 2016 til 2017. Disse medlemmer viser til
at skattetapet skyldes en uriktig beregning av kraftanleggenes markedsverdier.
Både utviklingen av kraftpris og rentenivå skal ifølge loven tas
i betraktning. Den store svakheten ved dagens praksis er at bare
endringer i kraftprisene tillegges vekt, mens renteutviklingen ikke
blir hensyntatt. Disse
medlemmer ber nå regjeringen snarest følge opp Stortingets
vedtak og sørge for at det lave rentenivået over flere år blir gjenspeilet
i kapitaliseringsrenten, slik den blir for renter benyttet for de
andre statlige kraftskatteordningene. Disse medlemmer viser til
at dersom kapitaliseringsrenten ikke reduseres med virkning for
2018, vil kommunene få et inntektsbortfall på minst samme størrelse
i 2018 som i 2017.
Disse medlemmer viser til
anbefalingen i konseptfaserapporten fra 2016 om å etablere to protonsentre
i Norge, ett i Bergen og ett i Oslo, for å kunne tilby kreftpasienter
moderne stråleterapi. Disse medlemmer mener arbeidet
med preforprosjektfasen må planlegge for to protonsentra slik det
er skissert i flertallsmerknad i Innst. 11 S (2016–2017). Disse medlemmer registrerer
at utbyggingen er planlagt finansiert med 30 pst. tilskudd og 70
pst. statlig lån gjennom et eget investeringstilskudd finansiert
over kap. 732.81. En slik finansieringsløsning avviker fra den etablerte
praksisen hvor de enkelte helseforetak skal finansiere nye investeringer med
egenkapital og eventuelt statlige lån. Disse medlemmer mener at
bruk av investeringstilskudd fremfor egenkapital gjør at man kan
risikere mindre insentiv til budsjettkontroll i foretakene. Disse medlemmer mener
gjeldende praksis for investeringer må følges ved at de foretakene
som skal etablere et protonsenter, finansierer dette i hovedsak ved
hjelp av egenkapital og statlige lån.
Disse medlemmer viser til
merknadene fra en samlet utenriks- og forsvarskomité i Innst. 7
S (2016–2017), jf. Prop 1 S (2016–2017). Der heter det:
«Komiteen merker seg at arbeidet
med å forhindre spredning av masseødeleggelsesvåpen ligger fast,
og komiteen merker seg at regjeringen baserer sin politikk på samme
grunnlag som redegjort for i regjeringen Stoltenbergs Prop. I S(2013-2014).
I tråd med Stortingets enstemmige vedtak arbeider regjeringen aktivt
for nedrustning med sikte på en balansert, gjensidig, irreversibel
og verifiserbar avskaffelse av kjernevåpen.»
Disse medlemmer vil understreke
det sivile samfunnets rolle som pådriver i kampen for en atomvåpenfri
verden og ber regjeringen sikre midler til organisasjonene som aktivt
jobber for nedrustning.
Disse medlemmer viser til
at det i statsbudsjettet for 2015 ble bevilget midler til et såkornfond forvaltet
fra Nord-Norge. Det har ikke lyktes å opprette et slikt fond med
gjeldende rammebetingelser. Det foreslås derfor en annen innretning
som skal matche statlig kapital med privat kapital i den hensikt å
øke investeringer i nye virksomheter og arbeidsplasser i Nord-Norge.
En lokal forvaltning i Nord- Norge er en viktig forutsetning for
å øke sannsynligheten for å lykkes med slike investeringer. I tillegg vil
eksisterende forvaltningsmiljøer kunne videreutvikles ytterligere. Disse medlemmer foreslår derfor
at Staten lyser ut 134,8 mill. kroner til mindre såkornfond, slik
at lokale/regionale investeringsfond kan søke en sum tilsvarende
det de kan reise av privat kapital. Disse lokale/regionale investeringsfondene skal
forvaltes aktivt og med et ansvarlig styre. Det skal være symmetri
i tap og avkastning mellom staten og de private investorene. Disse
lokale/regionale investeringsfondene skal investere i unge, innovative bedrifter
som er yngre enn syv år etter siste kommersielle salg. Bedriftene
det investeres i skal være lokalisert i Nord-Norge, både med produksjon
og hovedkontor.
Disse medlemmer viser til
at næringstransporten står for dobbelt så store utslipp som privatbilene.
Nullutslippsløsninger blir i stadig større grad tilgjengelige, også
innenfor områder som tungtransport og skipsfart, men det finnes
i dag ingen omfattende virkemidler for å stimulere til å bytte ut
gammel teknologi med klimariktig teknologi. Disse medlemmer understreker
derfor viktigheten av å etablere et CO2-fond for næringstransporten.
Et slikt fond skal gi tilskudd til merkostnader ved investering i
null- og lavutslippskjøretøy som går på eksempelvis bærekraftig
biodrivstoff, biogass, elektrisitet eller hydrogen. Tungtransporten
alene står for 2,5 mill. tonn CO2 årlig
og betaler inn 1,2 mrd. kroner i CO2-avgift.
Et fond, etter modell av det vellykkede NOx-fondet, vil kunne redusere
utslippene med inntil 50 pst. Disse medlemmer viser videre
til at utslippene fra buss, varebiler, anleggsmaskiner, innenriks sjøfart
og fiske var på i alt 6,4 mill. tonn CO2 i 2014. Også i disse
segmentene kan et CO2-fond
bidra til store utslippsreduksjoner, og disse medlemmer ønsker
derfor å vurdere innlemmelse av også disse delene av transportsektoren
i fondet.
Disse medlemmer viser til
at det tar relativt lang tid fra et CO2-fond opprettes til utslippskuttene finner
sted, og vil derfor understreke at et CO2-fond må på plass snarest
mulig. Disse
medlemmer merker seg at Næringslivets Hovedorganisasjon kritiserer
regjeringens arbeid med CO2-fond,
og disse medlemmer vil derfor understreke
at et CO2-fond har et
bredt flertall i Stortinget.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å styrke beslutningsgrunnlaget for klimapolitisk debatt
og veivalg. Beslutningstakere på alle nivåer er avhengig av at det
i størst mulig grad gjøres beregninger av klimaeffekter av ulike
tiltak som kan være aktuelle. Disse medlemmer presiserer
at det er vel så viktig å beregne klimaeffekter av mulige tiltak som
diskuteres, som beregninger av vedtatt klimapolitikk.
Disse medlemmer viser til
at Norges utslippsregnskap i dag rapporteres til FN, og at dette
utarbeides i et samarbeid mellom Statistisk sentralbyrå (SSB), Norsk
institutt for bioøkonomi (NIBIO) og Miljødirektoratet. Disse kunnskapsmiljøene
skal ha i oppdrag å beregne klimaeffekter for ulike tiltak som drøftes
av beslutningstakere. Siden transportpolitikken er avgjørende for
norsk klimaomstilling, skal Transportøkonomisk institutt (TØI) gjøres
til en partner i dette arbeidet. Disse medlemmer legger særlig
vekt på at de nevnte aktørene må kunne utvikle metoder for å beregne
klimaeffekten av tiltak i statsbudsjettet og andre klimapolitiske
virkemidler. Disse
medlemmer minner om Stortingets vedtak om å opprette et teknisk
beregningsutvalg på klimafeltet, under ledelse av Miljødirektoratet.
Disse medlemmer viser til
omtale av utenlandsforbindelser basert på anmodningsvedtak nr. 23 (2016–2017). Disse medlemmer registrerer
at det er uklart hvordan regjeringen ser for seg at en intensjon
om at avkastning fra privateide mellomlandsforbindelser skal tilfalle
fellesskapet skal realiseres. Disse medlemmer viser til
at denne siden av problemstillingen rundt privat eierskap av mellomlandsforbindelser
er en svært aktuell del av EU-kommisjonens vinterpakke. I kommisjonens
forslag til nye markedsdesignregler legges det inn at flaskehalsinntekter
kun skal brukes til nettinvesteringer. Disse medlemmer konstaterer
at et slikt utfall av EUs regelverksrevisjon vil slå beina under
alle de i Prop. 129 S (2016–2017) skisserte modeller for inntektsregulering. Disse medlemmer mener
tillatelse til privat eier-skap og drift av mellomlandsforbindelser
er svært uklokt ettersom den samfunnsmessige kontroll på inntekter,
virkninger i bakenforliggende nett og virkninger på kraftpris i
Norge sterkt svekkes.
Disse medlemmer viser til
at revidert budsjett er det siste i inneværende stortingsperiode
og at det derfor er på sin plass med et tilbakeblikk på de siste
fire årene, herunder utviklingen for sentrale makrotall:
I revidert budsjett 2013 var anslått
vekst i BNP for Fastlands-Norge 2,6 pst., mot 1,6 pst. i 2017.
I revidert budsjett for 2013 var
anslått AKU-ledighet 3,4 pst. av arbeidsstyrken, mot 4,3 pst. i
2017.
I revidert budsjett for 2013 var
strukturelt oljekorrigert underskudd 122,9 mrd. kroner (137,9 mrd. 2017-kroner),
tilsvarende 5,3 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge, mot 220,9
mrd. kroner i 2017, tilsvarende rekordhøye 7,7 pst.
I revidert budsjett for 2013 var
produktivitetsveksten målt ved arbeidskraftsproduktivitet og total faktorproduktivitet
for Fastlands-Norge anslått til hhv. 1,5 pst. og 1,1 pst. mot 1,4
pst. og 0,7 pst. for 2017
Disse medlemmer konstaterer
med dette at veksten i økonomien er lavere, ledigheten er høyere, produktivitetsveksten
er lavere og underskuddet høyere enn i 2013. Det som burde ha gått
opp har gått ned. Det som burde ha gått ned har økt.
Mens andelen i arbeid økte fra
68,4 pst. til 68,7 pst. i perioden 2005 til 2013, justert for bruddet
i statistikken i 2006, har den falt til 67,3 pst. i 2016. Produktivitetsveksten
i 2016 var null. Disse
medlemmer mener det er svært bekymringsfullt dersom utviklingen
hvor en stadig mindre andel er i jobb og hvor produktivitetsveksten
for disse blir stadig lavere, fortsetter. Resultatene står i skarp
kontrast til uttalelsene fra statsministeren og finansministeren
i 2014. I et famøst intervju regjeringen hadde solgt inn til VG
klagde statsministeren og finansministeren over at veksten i folks
reallønner hadde økt mer enn produktivitetsveksten. Finansministeren
uttalte da at:
«Den [grafen]viser at det finnes
smartere måter å styre på enn det de rødgrønne fikk til. (…) Hvis
vi greier å øke produktiviteten med så lite som 0,2 prosent pr.
år frem til 2060, vil det betyr mer for norsk økonomi enn hele vår
oljeformue.»
I Perspektivmeldingen 2017 nedjusterer
imidlertid regjeringen anslagene for årlig produktivitetsvekst frem
mot 2060 fra 1,8 pst. i forrige perspektivmelding til 1,5 pst. I
samme intervju kritiserte statsministeren Arbeiderpartiet for å
løfte fram trepartssamarbeidet som kjennetegn på den nordiske modellen.
Det var ifølge Erna Solberg «ikke det viktigste». I dag kan vi konstatere
at regjeringen har mislykkes med å få opp produktivitetsveksten,
men at nettopp ansvarlige parter, gjennom å akseptere den laveste reallønnsveksten
på førti år, har bidratt til at avstanden mellom reallønnsvekst
og produktivitetsvekst ikke vokser mer.
Disse medlemmer er bekymret
over at det ikke skapes flere private jobber i landet. I 2016 gikk sysselsettingen
i privat sektor ned for første gang siden finanskrisen, og nedgangen
ser ut til å fortsette første kvartal 2017. All sysselsettingsvekst
kommer i offentlig sektor. Disse medlemmer mener det
er viktig å ansette lærere, politifolk og sykepleiere for å styrke
fellesskapsløsningene, men vil advare mot dagens utvikling hvor
sysselsettingsandelen i privat sektor går ned. Private arbeidsplasser
er vekstmotoren i norsk økonomi. Under forrige regjering ble det skapt
om lag 360 000 flere jobber, hvorav 72 pst. i privat sektor. I løpet
av de tre første årene med regjeringen Solberg ble det skapt om
lag 43 000 flere jobber, hvorav 60 pst. i offentlig sektor.
Disse medlemmer vil videre
advare mot regjeringen Solbergs byråkratiseringsiver. Tross klare løfter
om «kamp mot byråkratiet» har regjeringen ansatt mer enn 1 000 flere
byråkrater. Veksten er større blant sentrale byråkrater enn i de
såkalt «ytre etatene». Disse medlemmer mener Magne
Lerø, redaktør i Ukeavisen Ledelse, sine beskrivelser treffer godt:
«Frp har til alle tider sukket
og stønnet over veksten i byråkratiet. De har forsøkt å få velgerne
til å tro at er det noen som vil redusere byråkratiet og bruke mindre
penger på «ineffektiv styring i det offentlige», så er det Frp.
I realiteten er Frp med sin vektlegging på rettigheter, konkurranse,
kontroll og tilsyn landets ledende byråkratidrivende parti.»
Disse medlemmer viser til
at regjeringens største enkeltsatsing har vært skattekutt med en
innretning som har sikret de med høyest inntekt og formue de største
kuttene. Statsministeren har ved flere anledninger trukket fram
formuesskattekutt som tiltak for å skape nye arbeidsplasser, men
regjeringen har ikke klart å bevise en slik effekt. Heller ikke Menon,
som regjeringen hyret inn for å beregne investeringseffekt av ulike
typer skattekutt, kunne gi dem støtte for at formuesskattekutt gir
særlig effekt. SSBs beregninger viser at skattekutt er et svært
kostbart og lite effektivt tiltak for økt sysselsetting, og at offentlige
investeringer gir 15 ganger flere jobber i privat sektor. På tross
av denne kunnskapen går både Høyre og Fremskrittspartiet til valg
på store skattekutt også for neste fireårsperiode. I nasjonalbudsjettet
2017 anslår regjeringen handlingsrommet de neste årene til 6,5 mrd.
kroner per år. Høyre går til valg på å bruke minst halvparten av
dette handlingsrommet til skattekutt. Fremskrittspartiet går til
valg på å bruke det dobbelte av anslått handlingsrom til skattekutt.
Felles for begge er at de går til valg på å målrette skattekuttene
mot landets aller rikeste. Fremskrittspartiet legger opp til å gi
6 000 ganger mer i skattekutt til de med 100 mill. kroner i formue
enn de 94 prosentene med inntil 5 mill. kroner i formue. Høyre ønsker
en enda skjevere fordeling av sine foreslåtte skattekutt. Mens forskjellene,
målt ved GINI-koeffisienten, gikk ned med forrige regjering, har
den økt under sittende. Disse medlemmer konstaterer
at både Fremskrittspartiet og Høyre gjennom sine partiprogrammer
for neste periode ønsker å øke forskjellene ytterligere.
Disse medlemmer viser til
at skattekuttene på om lag 26 mrd. kroner delvis er finansiert gjennom
at regjeringen har økt avgiftene med nesten 4 mrd. kroner, men hovedsakelig
er finansiert gjennom økt oljepengebruk. På fire budsjetter har
regjeringen brukt om lag 760 mrd. oljekroner og økt den årlige tilførselen
til statsbudsjettet med 83 mrd. 2017-kroner. Det er mer enn på de
12 foregående, inkludert finanskrisebudsjettet i 2009. Siv Jensen
ble den første finansministeren i historien til å gjøre uttak fra
pensjonsfondet. Tilførselen til fondet var om lag 88 mrd. kroner
lavere enn uttaket i 2016. På svar på budsjettspørsmål 25 fra Arbeiderpartiet
framgår det at den samlede oljepengebruken ville vært om lag 122
mrd. kroner lavere dersom en la til grunn gjennomsnittlig innfasingstempo
fra regjeringen Stoltenberg II. Thøgersen-utvalget, som regjeringen
satte ned i 2014 for å vurdere handlingsregelen, leverte sin rapport
i mai 2015. Utvalget tok til orde for en innfasing på om lag 5–8
mrd. kroner per år. Thøgersen uttalte selv:
«Problemet oppstår når den langsiktige
trenden for oljepengebruk blir for høy. Da får vi den ulempen at
oljepengebruken vil stige raskt og deretter falle raskt. Det er
definitivt ikke en bane vi vil anbefale.»
Regjeringen har i snitt økt oljepengebruken
med om lag 21 mrd. kroner per år og bevisst valgt et ikke-bærekraftig
innfasingstempo for oljepengene. Disse medlemmer viser til
at det i et arbeidsnotat til Perspektivmeldingen 2017 framgår at
handlingsrommet på mellomlang sikt anslås vesentlig mindre enn tidligere.
Både i demografi- og basisforløpet anslås inndekningsbehovet nær
null frem til 2030, mens det til Nasjonalbudsjettet 2015 ble anslått
et «negativt inndekningsbehov» i denne perioden. I svar på skriftlig
spørsmål til Stortinget skriver finansministeren at «(…) det de
nærmeste årene ikke er rom for noen ytterligere opptrapping av bruken
av oljeinntekter (…) ». I klartekst betyr dette at handlingsrommet
en så sent som i 2015 anslo at fremtidige regjeringer ville ha til
rådighet fram til 2035, nå er borte. Disse medlemmer mener informasjonen
er oppsiktsvekkende og at det er underlig at regjeringen tilsynelatende
har forsøkt å underkommunisere alvoret gjennom å gjemme informasjonen
i et arbeidsnotat til perspektivmeldingen.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen lenge var motvillig til å svare på hvor lenge en
kan videreføre regjeringens innfasingstempo før SPU går tomt. Påtroppende
sjeføkonom i NHO, Øystein Dørum, gjorde beregninger på oppdrag fra
Klassekampen, som viser at med 3 pst. årlig avkastning fra fondet,
vil det gå tomt allerede i 2043 dersom oljepengebruken fortsetter
å øke slik den har gjort i perioden 2014–2017. Dørum understreker
at beregningene først og fremst er en illustrasjon på hva som skjer
om oljepengebruken fortsetter å øke i dagens tempo, og uttaler blant
annet at «Det synes lite realistisk at fremtidige regjeringer vil
styre statsfinansene blindt mot avgrunnen, slik beregningene viser».
Regjeringen leverte etter flere henvendelser fra Arbeiderpartiets
stortingsgruppe beregninger som understøttet Dørums funn.
Disse medlemmer mener kontrasten
til Høyres løfter fra valgkampen i 2013 knapt kunne vært større.
«Høyre er ryggraden i ansvarlig pengebruk,» sa dagens statsminister
i valgkampen. Dagens Næringslivs Kjetil B. Alstadheim tok tak i
påstanden i en kommentar etter budsjettframleggelsen i 2014:
«Høyres ryggrad er nå mer et sugerør
inn i Oljefondet. Hver anledning brukes til å hente ut litt mer. Hver
oppjusterte prognose er en unnskyldning for økt pengebruk, ikke
en anledning som brukes til å holde litt igjen.»
Disse medlemmer viser til
at regjeringens uansvarlige pengebruk startet umiddelbart etter
at de hadde inntatt regjeringskontorene – før oljeprisfallet, før
arbeidsledighetsveksten og før flyktningetilstrømmingen. Regjeringen
rakk å øke oljepengebruken for 2014 gjennom tilleggsproposisjonen
og for 2013 i nysalderingen bare i løpet av sine første tre måneder
ved makten. Regjeringen har senere brukt oljeprisfallet som unnskyldning
for økt pengebruk, men det har over fire år avtegnet seg et bilde
av en regjering som øker oljepengebruken uavhengig av situasjonen
i norsk økonomi. Erna Solberg, som skulle gjøre norsk økonomi mindre
oljeavhengig, har i stedet satt fartsrekord i å gjøre den mer oljeavhengig.
Når en skal oppsummere fire år
med regjeringen Solberg står dette igjen: regjeringen har mislykkes med
å få folk i arbeid og få fart på jobbskapingen i privat sektor,
de har mislykkes med å få opp veksten, de har mislykkes med å få
opp produktivitetsveksten, de har mislykkes i «kampen mot byråkratiet»,
de har mislykkes med å gjøre landet mindre oljeavhengig, og de dynamiske
effektene har uteblitt. De kan imidlertid vise til at de har kuttet
skattene og forsynt seg grovt fra fondet for å finansiere kuttene.
På fire år har regjeringen effektivt redusert kommende regjeringers
handlingsrom til å møte framtidige utfordringer.