Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich
og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og
Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, vil vise til representantforslag
Dokument 8:100 S (2016–2017) om styrket innsats mot at barn utnyttes
i menneskehandel og mener forslagsstillerne reiser viktige problemstillinger
og peker på store samfunnsutfordringer i forslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at menneskehandel er vår tids slaveri, og at ifølge FN lever så
mange som 27 millioner mennesker i dette i verden i dag. Dette er
et svært stort antall. Komiteen deler
forslagsstillernes syn på at den mest sårbare gruppen for menneskehandel
er barn. Komiteen merker
seg at forslaget viser til tall fra ILO som viser at om lag 5,5
millioner barn er utsatt for menneskehandel på verdensbasis. Disse
barna utsettes i stor grad for det samme som voksne – sexslaveri
eller arbeidskraft. Komiteen merker
seg at det er vanskelig å tallfeste omfanget av antall barn som er
utsatt for menneskehandel i Norge.
Komiteen er bekymret for utviklingen
som forslagsstillerne peker på når det gjelder forsvinninger fra
asylmottak. I 2016 forsvant 182 enslige mindreårige asylsøkere fra
norske mottak. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne peker på at det fryktes at flere av barna
som forsvinner fra mottak, blir trukket inn i kriminelle miljøer
og blir utnyttet eller utsatt for kriminelle handlinger som for
eksempel menneskehandel.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er en utfordring i kampen mot menneskehandel å få til en
klar ansvarsfordeling og godt samarbeid på tvers av sektorer og
instanser. Komiteen ser
også utfordringen med samarbeid og uklar ansvarsdeling når det gjelder
oppfølgingen av barn etter at menneskehandel er avdekket eller det
er mistanke om dette. Det er etter komiteens syn viktig at dette
tas tak i.
Komiteen deler videre forslagsstillernes
oppfatning av at det er en nøkkel for politiet at de blir satt i
stand til å ta bakmenn gjennom et bredt utvalg av metoder til etterforskning,
og at de har god kapasitet til å etterforske saker om menneskehandel. Komiteen mener
også at det er viktig å styrke oppfølgingen av barn utsatt for menneskehandel
slik forslagsstillerne peker på når det for eksempel gjelder bearbeidelse
av overgrep mens man venter på svar på en asylsøknad. Komiteen er
enig i at i disse alvorlige sakene kan man ikke vente på avklaringer
om dette, men at hjelpen må settes inn raskt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener forslagsstillerne tar opp
viktige problemstillinger. Disse medlemmer viser til
at menneskehandel generelt er et sentralt tema for regjeringen,
og at det er politisk vilje til å styrke arbeidet mot menneskehandel
både nasjonalt og internasjonalt.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i desember 2016 la frem en handlingsplan mot menneskehandel,
der særlig oppmerksomhet skal rettes mot mindreårige ofre. Handlingsplanen
er blant annet tydelig på at det er et generelt behov for en styrking
og samordning av informasjons- og kompetansehevingstiltak om menneskehandel.
Tiltak nummer 19 nevner blant annet at kunnskapsnivået i politiet
og påtalemyndigheten må heves. Disse medlemmer viser samtidig
til den pågående implementeringen av nærpolitireformen, som blant
annet legger til rette for større og mer spesialiserte fagmiljøer
i politiet som skal håndtere mer kompleks kriminalitet, herunder
blant annet menneskehandel.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at taushetspliktreglene ikke skal være til hinder
for samarbeid mellom barnevernet, politiet og utlendingsforvaltningen.
Det er videre nødvendig at alle som arbeider med barn og unge har
god kjennskap til regelverket.
Disse medlemmer viser videre
til at det den 7. mars 2017 ble sendt et forslag på høring fra Justis- og
beredskapsdepartementet om endringer i utlendingsloven vedrørende
politiets tilgang til opplysninger om beboere i asylmottak. I høringsbrevet
tas det også til orde for å gi politiet tilgang til visse opplysninger
om beboere i asylmottak og omsorgssentre for enslige mindreårige
asylsøkere under 15 år. Dersom disse endringene vedtas, vil de utgjøre
unntak fra den lovpålagte taushetsplikten i barnevernloven § 6-7. Denne
adgangen vil sette politiet bedre i stand til å forebygge at barn
i en sårbar situasjon utsettes for kriminelle handlinger eller involveres
i kriminalitet.
Disse medlemmer er videre
enige med forslagsstillerne i at det er viktig å sikre rask bosetting av
enslige mindreårige asylsøkere, og viser i denne sammenheng til
praksis på asylmottakene der personalet skal kartlegge barnas bakgrunn,
forutsetninger, behov og ønsker, og lage individuelle planer for
hver enkelt. Dette er viktig informasjon som kommunene tar i bruk
i forbindelse med bosettingsprosessen. Disse medlemmer viser til
at gjennomsnittlig ventetid fra vedtak til bosetting for enslige
mindreårige asylsøkere har gått fra 4,9 måneder i 2015 til 2,7 måneder
i 2017. Disse
medlemmer forventer en fortsatt nedgang i tiden fremover på
grunn av lavere antall asylankomster.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker betydningen av å sikre rask bosetting
av enslige mindreårige som har fått opphold. Disse medlemmer viser også
til tidligere vedtak i Stortinget om at enslige mindreårige asylsøkere
med begrenset opphold i påvente av dokumentert ID skal bosettes
umiddelbart. Disse
medlemmer understreker at dette skal gjøres uten noen karantenetid
som lenge har vært tilfellet.
Disse medlemmer viser til
at det i dag kan gis midlertidig opphold til enslige mindreårige
asylsøkere mellom 16 og 18 år når eneste grunnlag for opphold er
mangel på omsorg ved retur. Disse medlemmer ønsker å beholde
dagens ordning når det gjelder muligheten for å gi midlertidige
tillatelser.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at alle enslige mindreårige asylsøkere gis forsvarlig
omsorg fra første dag. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett
for 2017 hvor det ble foreslått å styrke frivilligheten i mottak generelt,
aktivitetstilbudet for barn i mottak spesielt, samt redusere egenandelen
for kommunenes barnevernstiltak for enslige mindreårige. Disse medlemmer mener
det fortløpende må vurderes nye tiltak for å gjøre omsorgstilbudet
for enslige mindreårige asylsøkere enda bedre. Den barnefaglige
kompetansen må til enhver tid svare til behovet på mottakene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at menneskehandel, hvor barn utnyttes på det groveste,
er svært alvorlig kriminalitet. Det er derfor viktig å sikre helhetlige
tiltak for å forebygge og bekjempe denne kriminaliteten i langt
større grad enn vi gjør i dag. Flertallet viser til innspill
fra Redd Barna som påpeker at mange mindreårige ofre for menneskehandel
aldri blir identifisert og får innfridd sine rettigheter, og at
barneperspektivet i arbeidet mot menneskehandel i Norge er altfor
svakt, og at dette medfører at mindreårige ofre for menneskehandel
utsettes for gjentatte rettighetsbrudd. Det er derfor etter flertallets mening sentralt
at det iverksettes tiltak som er spesielt rettet mot barn som er
ofre for menneskehandel.
Flertallet viser til at det
er helt avgjørende at institusjoner og etater som arbeider med eller
for barn, har kunnskap og kompetanse knyttet til menneskehandel
som er rettet mot barn. Dette inkluderer blant annet dem som representerer
enslige mindreårige asylsøkere, barnevernet, politiet og Utlendingsforvaltningen.
Flertallet viser til at UNICEF
nylig la frem en rapport hvor det fremkommer at 300 000 enslige barn
er på flukt fra sine hjem i verden i dag, noe som er fem ganger
så mange som i 2010. I tillegg viser rapporten at barna som er på
flukt, utsettes for menneskesmugling, vold, tvangsarbeid og prostitusjon
på reisen. Det er etter flertallets mening sentralt
at de som kommer til Norge blir ivaretatt på en god og rettferdig
måte. Flertallet viser
til at enslige mindreårige asylsøkere forsvinner fra mottak. Det er
uholdbart. Vi som samfunn må sette inn større ressurser for å beskytte
barn og unge som kommer til Norge fra krigsherjede områder. Vi må
gjøre mer for å beskytte disse barna. Det bør derfor etter flertallets mening
opprettes team mot menneskehandel, som kan oppdage ofre og forhindre
at barn blir utsatt for menneskehandel eller rekruttert til kriminelle
miljøer fra asylmottak. Flertallet viser til Stortingets
vedtak våren 2016:
«Opprette team mot menneskehandel
som kan oppdage ofre og forhindre at barn blir utsatt for menneskehandel
eller rekruttert til kriminelle miljøer fra mottak.»
I regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2017 skrev de følgende om hvordan vedtaket ble fulgt opp:
«UDI har ansvar for å identifisere
mulige ofre for menneskehandel med oppfølgingsbehov blant asylsøkere
og beboere i asylmottak. Mottaksansatte skal legge til rette for
identifisering dersom det er grunn til å tro at en beboer er eller
kan bli utsatt for menneskehandel, og har et særlig ansvar dersom
beboeren er mindreårig. UDI ga i 2015 ut et nytt rundskriv som gir
retningslinjer og verktøy for å identifisere og følge opp beboere
i mottak som kan være utsatt for menneskehandel (RS 2015-007).
Regjeringen mener at Stortingets
intensjon er ivaretatt ved at UDI har retningslinjer som skal sikre at
mottakene klarer å identifisere mulige ofre for menneskehandel og
gi dem tilpasset oppfølging. Disse retningslinjene er like for alle
mottak og stiller krav til arbeidet mot menneskehandel i mottak. Regjeringen
mener at kravene som i dag stilles til arbeidet med identifisering
og oppfølging av mulige ofre for menneskehandel i mottak, selv om
det ikke kreves at arbeidet er teamorganisert, er tilstrekkelig til
å si at anmodningsvedtaket er fulgt opp.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti vil understreke at det å utarbeide
retningslinjer ikke følger opp vedtaket som Stortinget fattet på
en adekvat måte. For å bekjempe menneskehandel er det helt nødvendig
at arbeidet prioriteres, og retningslinjer alene vil ikke gjøre
det. Slike team, som ligner teamene som tidligere eksisterte på
Hvalstad Transittmottak, vil sikre at det er kompetanse om menneskehandel
på mottak for enslige mindreårige asylsøkere og at ofre blir fulgt
opp på en god måte. Det er derfor etter disse medlemmers mening helt
avgjørende at det etableres menneskehandelteam slik forslaget forutsetter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at barn som utnyttes i menneskehandel må få god oppfølging
og behandling. Det bør derfor etter flertallets mening opprettes
en sentral enhet som har ansvar for oppfølging av mindreårige ofre
for menneskehandel, samt å veilede lokale barnevernskontor i saker
hvor menneskehandel mistenkes. Barn som er offre for menneskehandel,
er først og fremst barn. De bør derfor behandles på lik linje med
andre barn som har blitt utsatt for vold og overgrep. Flertallet mener
derfor at barn som er utsatt for menneskehandel skal få tilgang
til spesialisthelsetjenesten slik at de kan få hjelp til å bearbeide
traumer. Flertallet viser
til at et av tiltakene i den nye handlingsplanen mot menneskehandel fra
2016 er følgende:
«Avhør av barn i saker hvor det
foreligger mistanke om menneskehandel skal i størst mulig grad skje
på Statens barnehus.»
Etter flertallets mening er dette
tiltaket lite forpliktende, og mener derfor at det må tydeliggjøres at
Statens barnehus skal ha ansvaret for å avhøre barn som er utsatt
for menneskehandel på lik linje med andre overgrepsutsatte barn.
For å sikre at taushetspliktreglene
ikke er et hinder for å hjelpe barn som er utsatt for menneskehandel,
er det etter flertallets mening
helt nødvendig at det tas en gjennomgang av taushetspliktreglene
for førstelinjetjenesten i barnevernet, politiet og Utlendingsforvaltningen.
Flertallet viser til at enslige
mindreårige asylsøkere er en svært sårbar gruppe. Det er derfor
svært viktig å iverksette tiltak som forebygger at disse barna utnyttes
i menneskehandel. Flertallet mener derfor
at enslige mindreårige asylsøkere må sikres rask bosetting, særlig
de mellom 15 og 18 år, slik at de kan få en stabil omsorgssituasjon.
I tillegg må enslige asylsøkere med begrenset opphold på grunn av manglende
ID bosettes umiddelbart.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti vil påpeke at enslige mindreårige
asylsøkere som har flyktet fra krig og uroligheter, har et stort behov
for stabilitet og ro. Det er derfor etter dette medlems mening uholdbart
at de kan gis midlertidig opphold. Dette medlem mener derfor
at adgangen til å gi begrenset opphold til enslige mindreårige asylsøkere
mellom 15–18 år fjernes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det
i dag er Utlendingsforvaltningen som har ansvaret for enslige mindreårige
asylsøkere mellom 15 og 18 år. Dessverre viser erfaringer fra mottakene
at mange unge sliter med selvskading og selvmordsforsøk. Dette viser
med tydelighet at oppfølgingen av mindreårige asylsøkere er for
dårlig og tiltak må iverksettes. Disse medlemmer mener derfor
at ansvaret for enslige mindreårige asylsøkere må lovfestes, i tillegg
til at det må lovfestes hvilken omsorg disse barna har krav på og
hvilke krav som stilles til mottak med enslige mindreårige asylsøkere.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at førstelinjetjenesten til barnevernet, politiet
og Utlendingsforvaltningen har tilstrekkelig kompetanse om menneskehandel
som involverer barn.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå taushetspliktsreglene for førstelinjetjenesten
til barnevernet, politiet og Utlendingsforvaltningen for å sikre
at disse ikke er til hinder for samarbeid i saker som gjelder mindreårige
ofre for menneskehandel.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre økt kompetanse på menneskehandel hos dem som
representerer enslige mindreårige asylsøkere.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at enslige mindreårige asylsøkere med begrenset
opphold på grunn av manglende ID bosettes umiddelbart.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en sentral enhet med ansvar for oppfølging
av mindreårige ofre for menneskehandel og veiledning til lokale
barnevernskontor i saker hvor menneskehandel mistenkes.»
«Stortinget
ber regjeringen gi Statens barnehus ansvar for å avhøre barn som
er utsatt for menneskehandel, på lik linje med andre overgrepsutsatte barn.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre alle barn som er utsatt for menneskehandel,
tilgang til spesialisthelsetjenesten slik at de raskt kan få hjelp
til å bearbeide traumer.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre rask bosetting av enslige mindreårige asylsøkere,
særlig de mellom 15 og 18 år som er spesielt sårbare for rekruttering
til menneskehandel, for å sikre en stabil omsorgssituasjon og at
oppfølgingsansvaret blir tydeliggjort.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette team mot menneskehandel som kan oppdage
ofre og forhindre at barn blir utsatt for menneskehandel eller rekruttert til
kriminelle miljøer fra asylmottak.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om lovfesting av ansvaret for enslige
mindreårige asylsøkere, hvilken omsorg disse barna har krav på og hvilke
krav som stilles til mottak med enslige mindreårige asylsøkere.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne adgangen til å gi begrenset opphold til enslige
mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år, ved at Utlendingsforskriften
§ 8-8 fjernes.»