Svar på representantforslag
111 S 2016-2017 om handlingsplan for et seriøst og organisert arbeidsliv
Jeg viser til brev
fra Stortingets arbeids- og sosialkomite 2. mai 2017 der
det er bedt om min vurdering av Dokument 8:111 S (2016-2017). Svaret
er utformet i samarbeid med andre berørte departementer.
Jeg deler forslagsstillernes
syn på betydningen av å sikre et seriøst og godt organisert arbeidsliv.
Kriminalitet og useriøse arbeidsforhold undergraver de verdiene
som er grunnlaget for partssamarbeidet i norsk arbeidsliv. I innstillingen
fra Holden III-utvalget fra 2013 var det enighet om at det er nødvendig med
ordninger for å motvirke sosial dumping og lavlønnskonkurranse i
lang tid framover. I følge tilbakemeldinger fra de offentlige etatene
er arbeidslivskriminaliteten blitt mer omfattende, grovere og mer sammensatt.
Regjeringen har derfor forsterket innsatsen. Under denne regjeringen
er det etablert et tett samarbeid mellom offentlige etater for å
ha en bred front mot lovbrudd som undergraver det seriøse arbeidslivet.
Dette arbeidet gjøres i samspill med partene i arbeidslivet.
Selv om det er betydelige
utfordringer i deler av arbeidslivet, opplever de aller fleste arbeidstakere gode
og forsvarlige arbeidsforhold og trives i arbeidet sitt, jf. Meld.St.
29 (2010-2011). Arbeidsplassene er preget av medbestemmelse og samarbeid.
Det er regjeringens politikk å bygge videre på disse sidene ved
den norske arbeidslivsmodellen. Det er et overordnet mål å sikre
at alle kan delta og medvirke i arbeidslivet. Regjeringen legger
derfor vekt på å ha et bredt samarbeid som inkluderer alle organisasjonene i
arbeidslivet. Regjeringen ønsker å arbeide sammen med alle arbeidslivets
parter om en innsats for å fremme deltakelse i det organiserte arbeidslivet.
Dette er også viktig for å forhindre at arbeidslivskriminalitet
og useriøse arbeidsforhold skal spre seg i arbeidslivet.
Mange av de tiltakene
som tas opp i representantforslaget er regjeringen allerede i gang
med å gjennomføre. Regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet
ble etter dialog med partene i arbeidslivet revidert og oppdatert
i februar 2017. Det er i gang et bredt arbeid med å følge opp tiltakene.
Regulering av arbeidslivet -
innleie av arbeidskraft
I representantforslaget
fremmes det forslag som berører ulike problemstillinger knyttet
til innleie av arbeidskraft og bemanningsbransjen. Det er bred enighet
om at hovedregelen i norsk arbeidsliv skal være faste ansettelser.
Samtidig er det nødvendig med en viss fleksibilitet. Denne fleksibiliteten
ivaretas i dag blant annet gjennom adgangen til bruk av midlertidige
ansettelser og innleie.
Jeg er enig i at
det er grunn til å følge nøye med på utviklingen i bruken av innleie
i enkelte bransjer og sektorer. I arbeidslivet som helhet er imidlertid bruken
av innleie relativt stabilt mellom 1 og 2 prosent. Arbeids- og sosialdepartementet
har blant annet inngått en flerårig forskningsavtale med Fafo for
å få økt kunnskap om ulike tilknytningsformer i arbeidslivet, herunder
bruken av innleie.
Ulike spørsmål knyttet
til bemanningsbransjen og tilknytningsformer i arbeidslivet bør
også ses i sammenheng og i dialog med partene i arbeidslivet. Jeg
har derfor satt i gang et arbeid med partene for å se nærmere på
hvilke utfordringer innenfor innleie og bemanningsbransjen som partene
mener er viktige. Departementet hadde et møte med partene i april, og
det vil gjennomføres et nytt møte i løpet av forsommeren 2017.
Etter forslag fra
regjeringen ble straffenivået for brudd på arbeidsmiljøloven og
allmenngjøringsloven skjerpet i 2015. Samtidig ble bestemmelsen
om søksmålsrett for fagforeninger om ulovlig innleie opphevet. Dette
var en bestemmelse som det var stor uenighet om da den ble innført,
og som åpnet for at fagforeninger kunne reise søksmål om ulovlig
innleie uten den innleides samtykke og mot dennes ønsker. Fra flere
hold ble det påpekt at reglene brøt med grunnleggende prinsipper
i vårt rettssystem. Fagforeninger som ønsker å støtte et medlem
ved domstolen har likevel andre virkemidler, blant annet gjennom
ordningen med partshjelp. Regjeringen ser det ikke som aktuelt å
gjeninnføre ordningen med kollektiv søksmålsrett.
Strategien mot arbeidslivskriminalitet
I regjeringens strategi
trekkes det opp to hovedretninger for innsatsen:
-
1. Et bredt og vedvarende
samarbeid mellom alle aktører i det organiserte arbeidslivet for
å bekjempe kriminalitet og useriøse arbeidsforhold.
-
2. Økt innsats og
styrket koordinering mellom de offentlige etatene slik at deres
felles innsats blir så slagkraftig som mulig.
Samarbeid
med partene for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet
har høy prioritet. Arbeidstilsynet, NAV, Skatteetaten og politiet
knytter nå tettere kontakt med partene i arbeidslivet på lokalt,
regionalt og nasjonalt nivå. I samsvar med regjeringens strategi
videreføres ulike former for treparts bransjesamarbeid i utsatte
bransjer. Når det gjelder renholdsbransjen er det felles ønske fra
partene og myndighetene om å styrke godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter.
I april sendte departementet forslag om dette på høring.
Det pågående samarbeidet
mellom etatene, blant annet i de samlokaliserte sentrene mot arbeidslivskriminalitet,
skal utvikles og styrkes ytterligere. I statsbudsjettene for perioden
2015-2017 er det bevilget midler til etablering av sju slike samlokaliserte
sentre. De er blitt lokalisert dit hvor det etter etatenes vurdering
ville ha størst effekt i arbeidet for å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Erfaringen er at styrket etatssamarbeid gir betydelige resultater
i kampen mot arbeidslivskriminalitet. Etatene rapporterer at det
de har oppnådd i fellesskap ikke ville ha vært mulig å oppnå hvis
de hadde arbeidet hver for seg.
Informasjonsdeling mellom etatene
I regjeringens strategi
pekes det på at god informasjonsdeling mellom etatene er et av de
viktigste premissene for å få til et effektivt tverretatlig samarbeid
mellom de ulike kontrolletatene og politiet. Det er utarbeidet en
felles veileder om informasjonsdeling. Justis- og beredskapsdepartementet
har fått gjennomført en gjennomgang av regelverket om deling av
informasjon mellom etatene for å styrke mulighetene til effektivt
samarbeid. I forbindelse med arbeidet med å revidere dagens forvaltningslov,
har Forvaltningslovutvalget fått et tilleggsoppdrag som skal imøtekomme
det offentliges behov for bedre adgang til informasjonsdeling. Videre
vil berørte departementer innen sine respektive ansvarsområder vurdere
behov for nødvendige lovendringer når det gjelder egne taushetspliktregler.
Seriøsitet i byggenæringen
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
arbeider med å opprette et seriøsitetsregister og en håndverkerportal
som oppfølging av forslag fremmet av byggenæringen. Håndverkerportalen
etableres i 2017 og skal gi forbrukere veiledning om kjøp av håndverkertjenester,
standardkontrakter og mulighet for å søke etter seriøse foretak.
Seriøsitetsregisteret skal først og fremst være en lavterskel ordning
for foreta, der underleverandører og foretak i ROT-markedet (rehabilitering,
ombygging og tilbygg) gis mulighet til å vise at de er seriøse.
I første omgang vil registeret inneholde opplysninger om foretakene
fra Brønnøysundregistrene og om skatte- og avgiftsbetaling fra Skattedirektoratet.
Senere, når mer informasjon er elektronisk tilgjengelig, kan det
være aktuelt å utvide med andre opplysninger. Det legges opp til at
registeret vil være i drift fra 1. januar 2018. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
mener forslaget fra byggenæringen om å innføre registreringsplikt
for arbeid på eiendom vil bli svært utfordrende å følge opp. Årlig
vil det kunne dreie seg om 500 000 tilfeller som eventuelt ville
være registreringspliktige. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
er bekymret for at en registreringsplikt vanskelig kan fange opp
alle, og at det i stedet kan bli et byråkratisk system med liten
effekt.
Arbeids- og sosialdepartementet
har nylig innført krav i byggherreforskriften om elektronisk oversikt over
ansatte på byggeplasser. Det skal vurderes flere tiltak for å styrke
skattemyndighetenes muligheter til å føre kontroll med bygge- og
anleggsnæringen.
Allmenngjøring av tariffavtaler
Allmenngjøringsordningen
skal videreføres som et sentralt virkemiddel mot uakseptable lønns-
og arbeidsvilkår, dette gjelder også dagens bestemmelser om solidaransvar.
Partene i arbeidslivet har en svært sentral rolle i ordningen ikke
minst fordi lønnsdannelsen er partenes ansvar. En eventuell videreutvikling
må derfor skje i samarbeid og forståelse med dem. Det er enighet
med partene om at det er behov for mer kunnskap om omfanget av utenlandske
arbeidstakere og deres lønns- og arbeidsvilkår i Norge. Det skal
gjennomføres en kartlegging av utenlandske arbeidstakere i relevante
deler av arbeidslivet, inkludert en kartlegging av forhold som berører
virksomhetenes praksis når det gjelder dekning av kostnader i forbindelse
med reise, kost og losji. Det vil også bli lagt til rette for å
se på visse andre sider av allmenngjøringsordningen, blant annet
saksbehandlingsprosedyrene.
Offentlige anskaffelser
Det offentlige har
et særlig ansvar for at arbeidstakere ikke blir utnyttet og at lønn
og andre arbeidsvilkår er i samsvar med minimumsvilkårene i tariffavtaler
og allmenngjøringsforskrifter. Som et tiltak i regjeringens strategi
mot arbeidslivskriminalitet er det utarbeidet en veileder for "beste
praksis" for oppfølging av forskrift om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter. Det er nå startet et prosjekt om informasjons-
og kompetansetiltak rettet mot kommunale innkjøpere for å sikre
at forskriften om lønns- og arbeidsvilkår blir fulgt opp. Arbeidstilsynet
utfører en rekke tilsyn for å bekjempe useriøse forhold i arbeidslivet.
De skal også bidra til å sikre at offentlig sektor etterlever regelverket
for å forhindre sosial dumping. Arbeidstilsynet bruker mye ressurser
for å bygge opp inspektørenes kompetanse i tråd med ny kunnskap
om hvordan kriminelle opererer.
Nærings- og fiskeridepartementet
viser til at nytt anskaffelsesregelverk trådte i kraft 1. januar
2017. Det er for tidlig å gjennomføre en evaluering av konsekvensene
av økningen av terskelverdien i anskaffelsesforskriften og kravet
om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter. Før det foretas en
evaluering må det gå tilstrekkelig lang tid til at det er mulig
å se eventuelle trender og tendenser som følger av endringene. Det
samme gjelder forslaget om å innføre ytterligere begrensninger i
antall ledd i leverandørkjeden. Det bør først høstes erfaringer
med den begrensningen til to ledd med underleverandører som ble
innført fra 1. januar 2017 før det eventuelt vurderes ytterligere
tiltak.
Styrket kunnskap om arbeidsforhold
Arbeidstakere med
liten eller ingen kjennskap til regelverket i norsk arbeidsliv har
større sannsynlighet for å bli utnyttet i arbeidsmarkedet. Servicesentrene
for utenlandske arbeidstakere veileder arbeidstakere med dårlig
kunnskap om rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv, slik at de
kan ivareta sin egen arbeidssituasjon på best mulig måte. Andre
informasjonstiltak rettet mot både utenlandske arbeidstakere og
arbeidsgivere som ansetter utenlandsk arbeidskraft er blitt mer
målrettet og styrket. Mange av utfordringene med arbeidslivskriminalitet
er grenseoverskridende. Regjeringen har derfor tatt initiativ
til styrket internasjonalt samarbeid. Arbeidstilsynet er godt i
gang med å etablere et operativt tilsynssamarbeid med arbeidstilsynene
i de landene som sender mange arbeidstakere til Norge. Et viktig
formål med denne innsatsen er å nå fram til virksomheter og arbeidstakere
med informasjon om blant annet lønns- og arbeidsvilkår i Norge.
Som omtalt i strategien er det igangsatt en vurdering av om det
bør innføres en registreringsplikt for utenlandske tjenesteytere
som utfører oppdrag midlertidig i Norge.
Kunnskap om arbeidslivet
er allerede godt innarbeidet i fagopplæringen. Læreplanen i samfunnsfag fastsetter
at alle elever på videregående skole skal gjennom arbeids- og næringsliv,
herunder gjøre greie for arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene
og deres plass i arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønns-
og arbeidsvilkår. Et annet eksempel er innen faget byggteknikk hvor
elevene skal lære hvordan avtaleverket regulerer forholdet mellom
arbeidstaker og arbeidsgiver. Tilsvarende finnes for andre lærefag.
På Kunnskapsdepartementets område pågår det et omfattende samarbeid
med partene i arbeidslivet. Partene er representert i faste samarbeidsorganer,
blant annet i yrkesopplæringsnemnder. Nemndene skal gi råd og innspill
som kan bidra til at skole- og yrkesfaglig tilbud er oppdaterte
i forhold til arbeidslivets kompetansebehov. Det er allerede bestemt
at læreplanverket for grunnopplæringen skal fornyes i tråd med føringene
i stortingsmelding 28 (2015-2016) og Stortingets anmodningsvedtak
i behandlingen av denne (Innst. 19 S (2016-2017)). Læreplanen for
fag skal fornyes slik at de får et relevant innhold og tydeligere
prioriteringer.
Menneskehandel
Som oppfølging av
den nye handlingsplanen mot menneskehandel fra 2016 skal det iverksettes
kompetansehevende tiltak overfor politiet og andre berørte myndigheter
slik at man avdekker flere menneskehandelsaker. Handlingsplanen
inneholder en rekke tiltak som skal sikre samordnet og effektiv
beskyttelse og fremme ofres rettigheter. Det foretas grundig informasjonsinnhenting,
analyser og vurderinger ved mistanke om mulige ofre for menneskehandel.
Gjennom internasjonalt samarbeid utveksles slik informasjon også
til myndigheter i aktuelle land. Ansvarlige myndigheter har en helhetlig
tilnærming på dette feltet med det formål å identifisere og bistå
mulige ofre for utnytting.
Konkurskriminalitet
Stortinget vurderte
strafferammene for ulike former for konkurskriminalitet i forbindelse
med at bestemmelsene ble vedtatt i 2009, disse trådte i kraft i 2015.
Justis- og beredskapsdepartementet opplyser at de ikke ser behov
for å endre disse strafferammene på det nåværende tidspunkt, men
det kan være aktuelt å vurdere det på nytt senere dersom erfaringene med
straffeloven tilsier det. Justis- og beredskapsdepartementet vil
vurdere endringer i reglene om konkurskarantene med sikte på å gjøre
dem enklere og mer tilgjengelige og å sikre en mer ensartet praktisering.
Etter mitt syn er
det allerede i gang en bred oppfølging på de områdene som tas opp
i representantforslaget. I samarbeid med partene i arbeidslivet
arbeider regjeringen målrettet for å fremme et seriøst og organisert
arbeidsliv.