Høringen
Høringsnotatet om
felles likestillings- og diskrimineringslov ble sendt på høring
19. oktober 2015 med høringsfrist 22. januar 2016. Forslaget i høringsnotatet
bygde i stor grad på Diskrimineringslovutvalgets forslag. I høringsnotatet
foreslo departementet at en ny, felles likestillings- og diskrimineringslov
skulle forby diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon
i forbindelse med fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet,
religion og livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk eller kombinasjoner av disse grunnlagene. Det ble
holdt åpent i høringsnotatet om loven også skulle forby diskriminering
på grunn av alder utenfor arbeidslivet og om loven også skulle forby
diskriminering på grunn av «andre lignende, vesentlige forhold ved
en person». Loven skulle erstatte dagens fire likestillings- og
diskrimineringslover.
I underkant av hundre
høringsinstanser har uttalt seg i spørsmålet om lovene bør samles
eller ikke. Et klart flertall av høringsinstansene uttaler at de
som utgangspunkt er positive til, eller ikke har innvendinger mot,
at lovene samles.
Høringsinstansene
viser i all hovedsak til at lovverket blir mer brukervennlig, oversiktlig
og mindre fragmentert.
En stor andel av
høringsinstansene som uttaler at de som utgangspunkt er positive
til, eller ikke har innvendinger mot, at lovene samles, uttaler
imidlertid at de ikke kan støtte departementets forslag om en samling
fordi de mener forslaget svekker vernet. Svekkelsene som høringsinstansene
viser til, er i all hovedsak knyttet til departementets forslag
om å endre formålsbestemmelsen og arbeidsgivers aktivitetsplikt,
samt at arbeidsgivers redegjørelsesplikt er foreslått opphevet.
De fleste av disse høringsinstansene påpeker også at de ikke kan
støtte en felles lov som ikke gjelder i familielivet og andre rent
personlige forhold. Enkelte mener også at loven må ha en samlekategori,
for at de skal kunne gi sin støtte til loven.
Om lag en tredjedel
av høringsinstansene uttaler at de ikke ønsker at lovene samles.
De fleste som er imot en samling av lovene, begrunner dette med
at de særlig er imot en opphevelse av likestillingsloven og at separate
lover er det beste verktøyet for likestilling og mot diskriminering.
Flere høringsinstanser viser til at kjønn er i en særstilling sammenlignet
med de andre diskrimineringsgrunnlagene.
Høringsinstansene
har ulike syn på om lovens saklige virkeområde bør avgrenses mot
familieliv og andre rent personlige forhold, og om loven kan håndheves
på dette området.
Høringsinstansene
er også delt når det gjelder om juridiske personer bør ha et diskrimineringsvern.
Høringsinstansene
er delt i spørsmålet om begrepet «nedsatt funksjonsevne» bør erstattes
av begrepet «funksjonsnedsettelse».
Noen høringsinstanser
mener at aseksualitet, BDSM og fetisjisme skal ha et diskrimineringsvern. Mange
høringsinstanser ønsker at lovens diskrimineringsgrunnlag skal suppleres
av en samlekategori.
Om lag 90 høringsinstanser
har hatt merknader til spørsmålet om aldersdiskrimineringsforbudet
bør utvides. Av disse uttaler i underkant av 80 høringsinstanser,
hvorav ca. halvparten er fylkeskommunale og kommunale eldreråd,
at de ønsker et aldersdiskrimineringsforbud også utenfor arbeidslivet.
De resterende uttaler at de ikke ønsker et slikt aldersdiskrimineringsforbud
innført.
Det er bred støtte
i høringen for å inkludere opplærings- og utdanningssektoren i plikten
til universell utforming av IKT. Flertallet ønsker å utvide virkeområdet
for regelverket til å omfatte alle nettløsninger i skoler og utdanningsinstitusjoner,
det vil si både nettsider, digitale læringsplattformer og digitale læremidler.
Når det gjelder digitale læremidler, er imidlertid en del høringsinstanser
kritiske.
Et stort flertall
av høringsinstansene støtter ikke forslaget om ikke å videreføre
arbeidsgivers redegjørelsesplikt.
Uttalelsene fra høringsinstansene
til de enkelte lovbestemmelser er nærmere omtalt i kapitlene 7–29 i
proposisjonen.