1.1 Innledning
Regjeringen presenterer
her en næringspolitisk melding om en samlet politikk for reindriften
i Norge. Økologisk bærekraftig drift med god produksjon i reinflokken
står sentralt i reindriftspolitikken. Meldingen drøfter strategier
som legger til rette for at næringen bedre skal kunne utnytte sitt
potensial og sine muligheter i en rasjonell og markedsorientert retning.
I de fleste reinbeiteområder er det, gjennom driftstilpasninger
og justeringer i uttaket av rein, fortsatt mulighet for å øke kjøttproduksjonen
og dermed lønnsomheten.
Gjennom reindriftsloven
av 2007 ble det lagt til rette for et styrket internt selvstyre
i reindriften. Det innebærer blant annet at næringen selv skal fastsette et
reintall som er i tråd med distriktets beitegrunnlag. Dette skjer
gjennom distriktenes bruksregler, jf. reindriftsloven § 57. I Finnmark
har imidlertid en stor del av distriktene ikke lykkes i dette arbeidet.
Av den grunn har myndighetene måttet omgjøre distriktenes egne forslag
og fastsette nye lavere reintall for å sikre en økologisk bærekraftig
ressursforvaltning. De høye reintallene har over lang tid hatt negativ
innvirkning på både beiteforhold, produksjon og tap, samt ført til
interne konflikter.
En av de viktigste
oppgavene for regjeringen har vært å sluttføre reintallstilpasningen
etter 2007-loven. Innrapporterte reintall fra siidaandelslederne
viser at man i hovedsak har lykkes med reduksjonsprosessen, og at
det totale antall rein nå er innenfor det fastsatte målet. Prosessen
har imidlertid vært utfordrende. Mange siidaandeler har
gjort en betydelig innsats ved å rette seg etter de reduksjonskrav
som er gitt. Samtidig er det noen få som ikke har fullført prosessen
i tråd med gitte reduksjonskrav. Det er nødvendig at også disse
reduserer sine reintall for å sikre at reintallet er i samsvar med
beiteressursene.
For næringen er det
viktig at grunnlaget for en økologisk bærekraftig reindrift ivaretas.
Regjeringen fremmet derfor våren 2016 et forslag til Stortinget om
å endre reindriftsloven § 60. Endringen innebar at Fylkesmannen
fikk hjemmel til å fastsette et midlertidig øvre reintall per siidaandel
dersom reintallet steg utover det fastsatte. Stortinget vedtok regjeringens
lovforslag, og Fylkesmannen har i dag tatt bestemmelsen i bruk overfor
distrikter som økte reintallet etter endt forholdsmessig reduksjon.
Regjeringen forventer at dette vil bidra til en mer stabil og forutsigbar
situasjon i reindriften, samt bidra til en bærekraftig utvikling
av hele næringen.
Reindriftsnæringen
må øke sin konkurransekraft i et stadig mer krevende marked. Det
er samtidig gode muligheter for økte inntekter fra markedet. Næringen
har et svært godt utgangspunkt for å produsere varer som møter sentrale
forbrukertrender knyttet til kvalitet, opprinnelse og historie.
Reindriften har også muligheter for å utvikle og tilby nye og konkurransedyktige
produkter og tjenester, for eksempel innen reiseliv eller lærings-
og omsorgsbaserte tjenester.
Bruk av ny teknologi
kan spare næringen for både tid og ressurser i forbindelse med tilsyn
og samling av flokker. Mindre bruk av motoriserte kjøretøy sparer
miljøet og beitene. Regjeringen mener reindriften i større grad
må ta i bruk ny teknologi for å effektivisere drift og forbedre
produksjon, og vil tilrettelegge for at denne typen ny teknologi
i enda større grad kan brukes i reindriften.
Regjeringen vil videre
legge til rette for gode prosesser i arealforvaltningen, med en
kunnskapsbasert avveiing av ulike brukerhensyn.
Det samiske reinbeiteområdet
sammenfaller med flere av de rovviltprioriterte områdene hvor det
er fastsatt mål om yngling av gaupe, jerv og bjørn. Også i tamreinområdene
skal rovviltforvaltningen skje ved en tydelig soneforvaltning mellom
prioriterte rovviltområder og prioriterte beiteområder.
Enkelte reinbeiteområder opplever en del tap til rovvilt. Dette
kan gå ut over produksjon og lønnsomhet i næringen. Regjeringens
mål er at skadevoldende rovvilt utenfor rovviltprioriterte områder
raskt kan tas ut, under forutsetning av at bl.a. forebyggende tiltak
er vurdert og tatt i bruk.
Den tredelte målsettingen
om en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig reindrift ble
første gang trukket opp i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 28 (1991–92) En bærekraftig reindrift, jf. Innst. S. nr. 167
(1991–92). Målene skulle stå i innbyrdes sammenheng; økologisk bærekraft
ga grunnlag for økonomisk bærekraft, og sammen ga økologisk og økonomisk
bærekraft mulighet for å ivareta og utvikle kulturell bærekraft.
Stortinget har gjennom
behandling av de senere års reindriftsavtaler uttrykt en politisk
målsetting om å utvikle reindriftsnæringen som en rasjonell, markedsorientert
næring som er bærekraftig i et langsiktig perspektiv. I den forbindelse
ønsker regjeringen blant annet å legge til rette for de utøverne
som har reindrift som hovedvirksomhet. Optimalisering av produksjon,
slik at den gir god dyrevelferd og god kjøttkvalitet, vil være avgjørende
for en vellykket familiebasert drift. De verdiene som familien kan
skape i tillegg til kjøttproduksjonen i tilknytning til reindriften,
avgjør om hele eller store deler av familien kan ha reindrift som
hovedvirksomhet. Det er dette som gir bærekraft i reindriften. De
reindriftspolitiske virkemidlene skal tilrettelegge for at familiene kan
skape seg et økonomisk handlingsrom og frihet til å organisere egen
drift.
Regjeringen vil videreføre
målet om en bærekraftig reindrift, men prioritere økologisk bærekraft som
en grunnleggende forutsetning for å ivareta reindriftskulturen fremover,
og for utviklingen av næringen og potensialet for økt lønnsomhet.
I henhold til konsultasjonsavtalen
er Sametinget og NRL konsultert om tiltak i meldingen som vil kunne
påvirke samiske interesser direkte. Det har ikke vært enighet om
alle forslag i meldingen. I det avsluttende kapitlet i meldingen
gis det en nærmere redegjørelse for konsultasjonene, herunder Sametingets
og NRLs endelige vurderinger.