1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til Prop. 85 L (2016–2017) Endringer i folketrygdloven, kontantstøtteloven
og lov om supplerende stønad til personer med kort botid i Norge
(ny inntektssikring for eldre og uføre flyktninger og endrede botidskrav
for rett til visse ytelser) hvor regjeringen foreslår å endre ordningen med
flyktningers rettigheter i forhold til trygd og andre velferdsordninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen varslet
i høringsnotat av 4. juli 2016 forslag til endringer i trygderegelverket
i lys av asylsøkersituasjonen. Det kom en rekke høringsuttalelser
inn, og forslaget som nå ligger til behandling, har tatt hensyn
til en rekke av de konkrete momenter som er nevnt i uttalelsene.
Disse medlemmer viser til at
flyktningers rettigheter i forhold til trygd og andre velferdsordninger
historisk har blitt endret en rekke ganger. Endringene har hatt
ulik begrunnelse og ulike formål, men har til felles to ting. Først
at justeringen har blitt gjort i tråd med at behov og forutsetninger
har endret seg over tid. Dernest at endringene hele tiden har hatt
som ramme de internasjonale og humanitære forpliktelser Norge har
for personer med innvilget flyktningstatus.
Disse medlemmer merker seg
de endringer som har skjedd i flyktningstrømmene de senere årene.
Det er naturlig å tilpasse flyktningers rettigheter i tråd med disse
endringene, samtidig som enhver tilpassing av rettigheter må skje
innenfor de rettslige rammer som gjelder.
Det er klare endringer
i demografien til dem som kommer som flyktninger i dag, i forhold
til tidligere tider. Mens det tidligere ofte var godt voksne mennesker
som ankom, er det i dag gjerne folk som potensielt har et langt
liv i arbeidsfør alder foran seg. Disse medlemmer mener at det
er en styrke når velferdsordningene støtter opp under arbeidslinjen, også
for flyktninger. Det gjelder spesielt når stadig flere av flyktningene
både er i stand til å forsørge seg selv og har lang tid igjen til
normal pensjonsalder, noe som gjør dem i stand til å opparbeide
seg pensjonsrettigheter på lik linje med andre.
Disse medlemmer mener at regjeringen
balanserer godt de endrede behov i dagens situasjon, både for enkeltindivid
og samfunnets interesser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til flyktningforliket i Stortinget.
Arbeiderpartiet ga der støtte til en gjennomgang av folketrygdens
ytelser til flyktninger, for å kartlegge om disse fører til økte
ankomster, utover det som ellers kunne forventes. Arbeiderpartiet
ga videre sin tilslutning til å vurdere om unntak fra botids- og
opptjeningskrav for flyktninger bidrar til å motvirke målet om arbeid
og aktivitet og hindrer naturlige krav til aktivitet og egenopptjening.
I Prop. 85 L (2016–2017) vektlegger regjeringen at norske velferdsordninger
ikke skal være innrettet slik at de fører til «vridninger i migrasjonsstrømmene»
ved at de «i seg selv gir asylsøkere insentiver til å velge Norge
som destinasjonsland». Ordningene må videre «stimulere dem som får
opphold i Norge, til å være yrkesaktive».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i Prop. 85 L (2016–2017) ikke har kunnet dokumentere
at folketrygdens ytelser har ført til et uforholdsmessig høyt antall
asylankomster til Norge, eller at ytelsene har vært til hinder for
aktivitet og egenopptjening. De aller fleste av de 44 høringsinstansene
er negative til forslagene. Disse medlemmer viser til at
høringsinstansene begrunner dette med at regjeringens forslag kan
føre til økt fattigdom, økte sosialhjelpsutgifter og virke negativt
for integrering og bosetting, i stedet for å oppmuntre til arbeid
og aktivitet. Tiltak for økt integrering, i form av språkopplæring,
arbeid og utdanning, framheves som en bedre tilnærming. Disse medlemmer støtter
dette og viser i tillegg til «Issue Paper», datert mai 2016, fra
Europarådets menneskerettighetskommisær, Niels Muiznieks («Time
for Europe to get migrant integration right», https://rm.coe.int/16806da596).
I rapporten henvises det til at eksisterende forskning ikke har
kunnet påvise en sammenheng mellom stønadsnivå og økte asylankomster. Disse medlemmer viser
til at menneskerettighetskommisæren under Europarådets sesjon i
april 2017 gjentok at det først og fremst er «push-faktorer» som
er drivkraften bak dagens flyktningstrømmer, og at det ikke er noen
tegn som tyder på at høye eller moderate stønadsnivåer i europeiske land
fungerer som såkalte «pull-effekter». På denne bakgrunn mener disse medlemmer regjeringens forslag
kun vil medføre kutt i stønadene til reelle flyktninger som får
opphold i Norge, uten annen dokumentert effekt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til rapporten fra Muiznieks,
som i all hovedsak fokuserer på hvordan flyktninger kan integreres
og gi flyktninger like rettigheter som andre borgere. Rapporten
har kapitler om familiegjenforening, oppholdstillatelse, språkopplæring,
arbeidslivet, utdanning og integrering. Men den har ikke et eget
kapittel om årsakene til eller faktorer som påvirker flyktningstrømmene. Rapporten
er ikke en undersøkelse av hva som gir eller styrer flyktningstrømmene.
Og rapporten underbygger ikke påstanden som det er vist til ovenfor.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil minne om grunnlaget for
folketrygden, nemlig å sikre folk økonomisk trygghet. Folketrygden
skal videre bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkelte
persons livsløp og mellom grupper av personer. Forslaget om innskrenkning
begrunnes med at den enkelte gjennom arbeid og medlemskap i folketrygden
kan opptjene seg rettigheter.
Dette medlem vil påpeke at
tryggheten til en minsteytelse ikke står i motsetning til egen inntjening. Dette medlem etterlyser
dokumentasjon på påstanden om at velferdsordningene fører til vridninger
i migrasjonsstrømmene, slik også Jussbuss kommenterte på høringen
til denne saken.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til historikken bak de ordninger som
Prop. 85 L (2016–2017) behandler. Folketrygdloven ble innført 1. januar
1967, med lovendring i 1971, slik at flyktninger ble ansett å stå
i en særstilling med rett på aldersbestemt minstepensjon. Supplerende
stønad ble innført med Utjamningsmeldinga (1998–1999) lagt frem
av sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa, og var ment som inntektssikring
for en liten gruppe som falt utenfor andre ordninger, og for å avlaste
kommunenes sosialhjelpsbudsjetter.
Dette medlem viser til at bakgrunnen
for endringene som nå foreslås, er situasjonen i 2015 da det kom
mange asylsøkere til Norge. I 2015 var det ikke grensekontroll i
Schengen-området, og Europas yttergrense fungerte ikke. Dette medlem er
for grensekontroll til land utenfor Norden. Senterpartiet ser nasjonalstaten
som den svakes sterkeste vern. Alle kan ikke komme innenfor grensene,
men alle innenfor skal behandles med verdighet.
Det er dette medlems vurdering
at de foreslåtte endringene, og begrunnelsen bak disse, ikke innebærer
at de menneskene det gjelder får en verdig livssituasjon.
Dette medlem viser til høringssvar
blant annet fra KS og Nav, som understreker at forslagene vil føre
til press på sosialhjelpsbudsjettene og økte byråkratikostnader
på grunn av behovsprøving. Dette medlem viser videre til
høringsuttalelse fra NHO, som uttaler at forslaget ikke vil påvirke
sannsynligheten av overgang til arbeid i særlig stor grad. NHO finner
det i tillegg uklart hvor stor restarbeidsevne disse personene har,
og om restarbeidsevnen er etterspurt i det ordinære arbeidslivet.
Til slutt viser dette
medlem til høringsuttalelse fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet,
som etterlyser en samfunnsøkonomisk konsekvensutredning av forslagene.
Dette medlem mener lovforslaget
bærer preg av å forsøke å erstatte manglende grensekontroll. Dette medlem mener
videre at regjeringen med dette legger opp til en politikk som vil
øke forskjellene i Norge og stille noen av de svakeste utenfor ordninger
som til nå har vært regnet som et minstenivå for alle. Dette medlem mener
dette vil endre samfunnet vårt og virke konfliktskapende, i stedet for
konfliktdempende.
Dette medlem støtter forslaget
om å oppheve botidskravet for rett til hjelpemidler, men støtter
ikke resten av lovforslaget.