Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at forslagene i
proposisjonen innebærer endringer i flere lover på helse- og omsorgsfeltet. Komiteen viser til
at de fleste forslagene gjelder barn og barns rett til medvirkning
og medbestemmelse når de mottar helse- og omsorgstjenester, samtykke
fra foreldre ved vaksinasjon av barn etter barnevaksinasjonsprogrammet
og helsepersonells ivaretakelse av barn som pårørende til søsken
med alvorlige helseproblemer og som etterlatte etter foreldre og
søsken som dør. Komiteen ser
positivt på at barns rettigheter kommer klart fram i lovverket.
Komiteen har spesielt merket
seg den foreslåtte endringen i pasient- og brukerrettighetsloven
knyttet til videreformidling av informasjon om et barn til foreldre
eller andre som har foreldreansvaret. Forslaget innebærer en snever
adgang til å gjøre unntak fra loven, slik at informasjon ikke viderebringes
mot barnets vilje. Dette kan bidra til å trygge barna, øke deres
tillit til helsetjenesten og sikre at de blir ivaretatt på en god
måte. På denne bakgrunn støtter komiteen et slikt unntak. Komiteen konstaterer
at en lang rekke høringsinstanser, blant annet Helsetilsynet, Politidirektoratet,
Vestre Viken HF, UNIO, Psykologforeningen og Norsk Sykepleierforbund, støtter
at det skal åpnes for et snevert unntak fra plikten til å informere
foreldre, i tråd med forslaget i proposisjonen. Komiteen understreker at det
må gis gode føringer for hvordan unntakene fra hovedregelen skal
praktiseres, slik at et komplisert regelverk ikke forhindrer god
oppfølging av barna og god rettledning for de instanser som skal
følge opp regelverket. Komiteen har
registrert at Fylkesmannen i Hordaland, Redd Barna og PsykiskhelseProffene
ved Forandringsfabrikken mener avgrensingen det gis rom for, er
for snever. Komiteen mener
likevel at god forvaltning av den foreslåtte endringen i regelverket
vil bidra til å styrke barnets rolle og medbestemmelse overfor helsetjenesten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til understrekingen i proposisjonen av at det
er vurderingen av hva som vil være det beste for barnet, som skal
være avgjørende når helsepersonell skal vurdere hvorvidt informasjon
skal gis til foreldre eller andre som har foreldreansvaret, eller
ikke. Viktige hensyn vil kunne trekke i hver sin retning, og personellet
må gjøre en avveining for å fastslå hvilke hensyn som skal gis avgjørende
vekt for å sikre barnets behov på best mulig måte.
Flertallet viser til at regjeringens
mål er å skape pasientens helsetjeneste. I pasientens helsetjeneste
skal alle føle seg trygge på at de bli ivaretatt og informert, og
oppleve å ha innflytelse og påvirkning. Pasientens helsetjeneste
er selvfølgelig også barn og unges helsetjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet har
merket seg høringsinnspillet fra Voksne for Barn, som foreslår en
samlet lovregulering for barn som pårørende som sikrer selvstendige
rettigheter og gode og helhetlige tjenester. Disse medlemmer støtter intensjonen
med en slik lovregulering, som er å styrke barn som pårørende.
Komiteen viser
til at det gjøres mye bra for barn og unge i helse- og omsorgstjenesten,
men at det er viktig å jobbe for at denne gruppen pasienter og brukere
blir enda bedre ivaretatt.
Lovforslagene som
nå fremmes for Stortinget, skal bidra til å styrke og tydeliggjøre
barn og unges rettsstilling som pasient og bruker, og komiteen støtter
disse endringene. Komiteen viser
til at endringene blant annet vil innebære at barns rett til å motta
informasjon og bli hørt ved bruk av helse- og omsorgstjenester skal
fremgå direkte av lovens bestemmelse om rett til medvirkning. I
dag fremgår det bare av en tolkning av loven. Komiteen mener en slik endring
vil samsvare godt med både utviklingen i samfunnet og rettsutviklingen,
og vil sørge for at barns rett til å få informasjon og til å bli
hørt vil fremgå direkte av loven. Komiteen påpeker at selv om retten
allerede er underforstått ut fra gjeldende § 3-1 i pasient- og brukerrettighetsloven,
vil en direkte regulering både ha en klargjørende og bevisstgjørende funksjon.
Komiteen viser videre til at
fra barn er 12 år er det i dag en viss mulighet for helsepersonell
til ikke å informere foreldrene når barnet har grunner for det som
bør respekteres. Det skal innføres en snever adgang til heller ikke
å informere foreldrene når barnet er under 12 år og tungtveiende
hensyn til barnet taler mot å informere foreldrene. Komiteen viser
til at PsykiskhelseProffene ved Forandringsfabrikken har arbeidet
for en slik endring, basert på erfaringer fra flere av barna der
foreldrene automatisk har fått innsyn i kontakten mellom den unge
og psykisk helseverntjenesten. Proffene sier selv at dette har medført at
barna har mistet tillit til dem som skal hjelpe, og at det har bidratt
til at informasjon ikke har blitt delt mellom barnet og helsetjenesten. Komiteen peker på
at om barn skal tørre å fortelle om alvorlige forhold, kan det være
en nødvendig forutsetning at de får vite at det de forteller, ikke
automatisk vil bli videreformidlet. Dette kan i spesielle tilfeller
være en like nødvendig forutsetning for alle barn, også dem under
12 år. Komiteen støtter
videre at det foreslås et krav om at dersom helsepersonell bestemmer
seg for ikke å informere foreldrene, skal barnet så tidlig som mulig
informeres om retten til informasjon for foreldrene og unntakene
fra retten.
Begrenset informasjon
som er nødvendig for at foreldrene skal kunne oppfylle foreldreansvaret,
skal likevel gis til foreldrene. Det innføres et krav om at når
slik informasjon skal gis, skal barnet orienteres.
Komiteen er positiv til at
bestemmelsen om barns rett til å bli hørt når andre samtykker til
helsehjelp på vegne av dem, skal justeres. Komiteen viser til at det
skal følge av loven at fra et barn er i stand til å danne seg egne
synspunkter om det samtykket dreier seg om, skal barnet få informasjon
og anledning til å si sin mening før spørsmålet om samtykke avgjøres.
Dette skal gjelde senest fra barnet fyller 7 år. Det skal videre
legges vekt på hva barnet mener i samsvar med alder og modenhet,
og fra fylte 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener.
Komiteen viser til at det
i 2009 ble innført bestemmelser i helsepersonelloven og spesialisthelsetjenesteloven
for å sikre at helsepersonell identifiserer og ivaretar det informasjons-
og oppfølgingsbehovet mindreårige barn kan ha som følge av at de
er pårørende til foreldre som er pasienter med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet
eller alvorlig somatisk sykdom eller skade. Barn som er pårørende
til søsken som er pasienter med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet
eller alvorlig somatisk sykdom eller skade, eller etterlatte etter
foreldre eller søsken som dør, kan ha tilsvarende særlige behov
for informasjon og oppfølging som barn som er pårørende til foreldre.
Lovforslaget innbærer derfor en plikt for helsepersonell til å identifisere
og ivareta også disse sårbare barnas informasjons- og oppfølgingsbehov. Komiteen støtter
disse endringene og viser til at alvorlige helseproblemer i en familie
ofte innebærer en dramatisk endring i livssituasjonen til hele familien,
og det kan gi mindreårige søsken til den syke eller skadde en hverdag
preget av angst eller uro. Komiteen viser til høringsuttalelsen
fra Norsk psykologforening, som mener at det å inkludere barn er
viktig, siden det etter hvert er kjent at barn med alvorlig syke søsken
er vesentlig mer belastet enn andre barn.
Komiteen viser videre til
at forslaget fikk stor støtte i høringen, og departementet har av
flere instanser blitt bedt om å inkludere også barn som pårørende
til søsken i lovgivningen.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at barn sjelden
lyver om vold og overgrep, at det antageligvis er svært gode grunner
til at et barn ikke ønsker at informasjon videreformidles til foreldrene,
og at det er helsepersonells plikt å respektere dette så langt det lar
seg gjøre. Disse
medlemmer mener at barn som hovedregel bør samtykke til at
informasjonen gis til foreldrene, basert på en vurdering av barnets modenhet
og alder, og at det alltid må skje i samråd med barn som er gamle
nok. Disse medlemmer viser
til at det er vanskelig å avdekke og dokumentere vold og seksuelle
overgrep, og at barn sjelden forteller uoppfordret om det foreldrene
kan utsette dem for. Barn som er utsatt for vold og overgrep, har
fått tilliten til voksne kraftig utfordret, og dersom de ikke kan
være trygge på at informasjon ikke videreformidles til overgriper
eller voldsutøver, vil heller ikke helsepersonell få vite om de
ulovlige handlingene, som dermed kan få fortsette, ofte i mange
år. Disse medlemmer viser
til at overgriper sjelden eller aldri må stå til ansvar for sine
handlinger, fordi mange barn ikke tør fortelle om det som skjer
med dem til helsepersonell grunnet manglende tillit, og først i godt
voksen alder får den hjelpen de skulle hatt som barn. Barn som utsettes
for vold og overgrep fra foreldrene sine, har ikke helsemessig trygghet,
slik de har rett på etter både internasjonal og nasjonal rett. Det
er godt kjent at vold, seksuelt misbruk og annen omsorgssvikt innad
i en familie er en vanlig årsak til at barn havner i hjelpeapparatet,
og disse medlemmer mener
derfor helsepersonell alltid må foreta en grundig vurdering, og
undersøke nøye sammen med barnet, om informasjon bør og kan gis
til foreldrene. Disse
medlemmer mener derfor at det i det videre må vurderes om
den nye hjemmelen gir god nok beskyttelse, og at barn må forsikres
tidlig i kontakten med hjelpeapparatet om at informasjon ikke gis
videre til foreldre dersom barnet ikke ønsker det, noe som må sies
å være en tungtveiende grunn i seg selv.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet har merket seg at
flere høringsinstanser som er tett på barn og ungdoms perspektiv,
mener lovendringen ikke går langt nok. Disse medlemmer viser blant
annet til at PsykiskhelseProffene ved Forandringsfabrikken uttrykker
bekymring for at barn også med det nye unntaket fra plikten til
å informere foreldre kan vegre seg for å være åpne i møte med hjelpeapparatet
av frykt for at informasjonen blir videreformidlet. Disse medlemmer mener
det er viktig at loven praktiseres slik at barn og ungdom er trygge
i møte med helsetjenesten, og at de blir hørt.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen løpende evaluere endringene i pasient- og brukerrettighetsloven
om plikten til å informere foreldre, for å sikre at innføringen
av unntaket fra plikten til å informere foreldrene sikrer barns
beste. Stortinget orienteres på egnet måte og senest innen tre år.»
Komiteen vil
også bemerke at det foreslås å harmonisere straffeforutsetningene
for brudd på taushetsplikt etter helselovgivningen med straffeforutsetningene
for brudd på taushetsplikten i straffeloven. Proposisjonen inneholder
også forslag til endringer i helsepersonelloven av mer teknisk art.
Komiteen bemerker videre forslaget
om å fjerne vilkårene om utdanning og profesjonskompetanse i apotekloven
som gjelder for konsesjon til drift av apotek i Norge. Endringen
begrunnes i at den gjeldende paragrafen kan være EØS-stridig. Departementet
har derfor bedt Statens legemiddelverk om å legge til grunn en forståelse
av § 3-2 første ledd bokstav a som ikke strider mot forpliktelser
Norge har etter EØS-avtalen. For å oppnå samsvar mellom ordlyden
i apotekloven og gjeldende praksis foreslår departementet å oppheve
kravet.
Videre viser komiteen til
at proposisjonen foreslår å tydeliggjøre virkeområdet for pasientskadeloven
for de tilfellene der autorisert helsepersonell tilbyr behandling
som dels er «helsehjelp» etter helsepersonelloven og dels er «helserelatert
behandling» etter lov 27. juni 2003 nr. 64 om alternativ behandling
av sykdom mv.