Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Laila Davidsen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal
Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet,
lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til Dokument 8:103
S (2016–2017) om innføring av et produksjonsvederlag for oppdrett
av laks, ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen. Komiteen vil
peke på at oppdrettsnæringen har blitt en stor og viktig næring
i Norge.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev til komiteen fra 10. mai 2017(vedlagt).
Komiteen viser til at denne
næringen bruker areal som tilhører fellesskapet, til å produsere
på. Komiteen peker
på at forslagsstillerne beskriver ulike konflikter mellom oppdrettsnæringen
og blant annet fiskeri, miljø og friluftsliv. Komiteen viser til at næringen
i dag må betale for nye konsesjoner, og at dette er en engangssum
som blir fordelt mellom kommune, fylkeskommune og stat.
Komiteen viser til Stortingets
behandling av havbruksmeldingen, jf. Innst. 361 S (2014–2015), hvor
Stortinget vedtok at det skulle opprettes et havbruksfond. Komiteen viser
til at 80 pst. av fremtidige inntekter fra vekst i næringen skal
tilfalle kommunene, og at dette fondet skal fordele midlene mellom
kommunene. Komiteen viser
til at det på grunn av lav vekst i næringen har blitt generert lite inntekt
til fondet. Dette skyldes først og fremst at det er tildelt få nye
konsesjoner som en konsekvens av oppfølging av bærekraftskriteriene
som er satt for lusebekjempelse. Flere kommuner utrykker nå stor utålmodighet
over at Havbruksfondet ikke har fått den tilførselen av kapital
som fondet var tiltenkt hvis luseutfordringene var under kontroll. Komiteen viser
videre til svarbrev fra statsråden fra 10. mai 2017, hvor statsråden
peker på at det nye vekstsystemet som trer i kraft i høst, vil få
betydning for Havbruksfondets inntekter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at forslagsstillerne ønsker en årlig betaling i form av et årlig
vederlag til kommunene som betaling for bruk av fellesarealer. Forslagsstillerne
peker videre på to ulike modeller for utregning av vederlag, per
brukt areal til godkjente lokaliteter og per produsert fisk/tonn. Flertallet merker
seg at forslagsstillerne foreslår et vederlag på 25 øre per kilo
fisk, altså avgift på produksjon. Forslagstillerne peker på at dette ivaretar
næringens behov for å ha tilgjengelige brakklagt areal
for å kunne flytte, blant annet av miljøhensyn, noe som kunne blitt
kostnadskrevende ved et vederlag per brukte areal til godkjente
lokaliteter.
Flertallet mener det bør innføres
en avgift per kilo eksportert ubearbeidet fisk. Denne avgiften skal tilføres
Havbruksfondet for så å fordeles ut til kommunene i henhold til
andel av MTB/lokalitetskapasitet hver kommune har. Flertallet mener det må utredes
og vurderes om det er rett å gi fritak for å betale avgift for eksempel
når bedrifter går med underskudd.
Flertallet ber regjeringen
sette i gang et arbeid med utredning av en avgift etter denne modellen
og rapportere tilbake i statsbudsjetter for 2018. Flertallet ber regjeringen
komme tilbake med fastsettelse av størrelse på avgiften. Flertallet mener
at en ny avgift for eksportert ubearbeidet fisk fra havbruksnæringen
bør tre i kraft senest 1. juli 2018.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette i gang et arbeid med å utrede en avgift pr.
kilo eksportert ubearbeidet fisk og komme tilbake til Stortinget
i statsbudsjettet for 2018, slik at vederlaget kan tre i kraft senest 1. juli
2018.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, håper havbruksnæringen er en av de næringene som
skal utvikle seg til å ha en betydelig samfunnsøkonomisk rolle,
ikke minst i en tid da veksten i olje- og gassnæringen avtar. Skal
havbruksnæringen vokse, må næringens utfordringer med hensyn til
bærekraftig forproduksjon, miljø, luseutfordringer og fiskehelse
løses. Da er vårt ansvar som politikere å skape rammer for næringen som
gjør at potensialet kan realiseres. Via ordningen med utviklingskonsesjoner
har regjeringen fått på plass en betydelig forskning og utvikling
i nye framtidsrettede løsninger som vil bidra til å bedre de miljømessige
sidene ved havbruk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet peker på at ordningen med vederlag
for konsesjoner og innbetalinger til havbruksfondet som ble vedtatt
i forbindelse med Stortingets behandling av havbruksmeldingen, Meld.
St. 16 (2014–2015) og Innst. 361 S (2014–2015), ikke har kommet
skikkelig i gang ennå, bl.a. fordi Stortinget påla regjeringen å
få seg forelagt det endelige forslaget til produksjonsområder for
oppdrettsnæringen før ordningen ble implementert. Disse områdene
ble fastsatt 16. januar 2017, forelagt Stortinget i Meld. St. 31
(2016–2017) og behandlet av Stortinget i mai 2017, jf. Innst. 323
S (2016–017). Disse
medlemmer peker på viktigheten av at dette vedtatte reguleringsregimet,
inkludert Havbruksfondet, bør få anledning til å virke en periode
før det tas stilling til om eventuelt andre avgifter knyttet til
havbruksnæringen bør innføres.
Disse medlemmer er imot nye
og økte skatter og avgifter. Det å innføre nye skatter og avgifter som
ikke er egnet til løse noen av de miljømessige flaskehalsene næringen
har, virker i sin ytterste konsekvens negativt i forhold til å løse
miljøutfordringene. Næringen settes ikke i stand til å løse sine
utfordringer ved at den skattlegges hardere.
Disse medlemmer peker videre
på at dersom en produksjonsavgift skal innføres, bør den være knyttet
til om det drives produksjon, og den bør være lik for alle aktører
så lenge disse driver produksjon. Intensjonen med en slik avgift
hevdes å være å skape forutsigbar kommunal inntekt knyttet til oppdrettsvirksomheten.
Dersom det innføres unntaksmuligheter for betaling av en produksjonsavgift,
vil det automatisk også innføres incentiver for selskapene i næringen
til å tilpasse sin virksomhet slik at de ikke kommer i avgiftsmessig
posisjon. Det vil undergrave forutsigbarheten for kommunene, og
det vil kunne medføre ulike konkurransevilkår mellom aktørene avhengig
av deres evne til å tilpasse seg unntaksmulighetene. Det er også
samfunnsmessig svært uheldig å innføre et regelverk som medfører
at aktørene i næringen kan hende blir mer opptatt av å tilpasse
seg mulighetene for avgiftsfritak enn å tilpasse seg optimal produksjonsprosess. Disse medlemmer mener
derfor at en produksjonsavgift slik den foreslås, vil være svært
uheldig, uforutsigbar og lite fremtidsrettet.