Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, merker seg
at Kunnskapsdepartementets Prop. 101 L (2016–2017) foreslår at barn født
i november også skal få rett til barnehageplass fra den måneden
barnet fyller ett år. Dernest ønsker departementet hjemmel til å
gi ny forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon. For det tredje
foreslår departementet å oppdatere bestemmelsen om statlig tilsyn
slik at Fylkesmannen får hjemmel til å føre tilsyn med kommunepliktene
i barnehageloven. I tillegg kommer mindre rettstekniske og språklige
endringer i forskriftene om barnehagepersonale og bemanning.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at departementet følger opp målsettingen om å fastsette bemanningsnorm
i lovs form, da bemanningsnorm også er av stor betydning for barnehagenes
kvalitet og personalets mulighet til å yte omsorg for og følge opp
det enkelte barnet. Komiteen merker
seg at samtlige høringsinstanser som har uttalt seg, er positive
til både å gi departementet hjemmel til å fastsette en forskrift
hvor reglene om pedagogisk bemanning i barnehagene samles, og en
oppdatering av § 9 som igjen gir Fylkesmannen hjemmel til å føre
tilsyn med kommunepliktene i kapittel V A.
Flertallet av høringsinstansene
støtter også forslaget om at barn født i november skal få rett til
barnehageplass fra den måneden barnet fyller ett år, men komiteen registrerer
følgende innvendinger: Flere av instansene mener det bør innføres
regler om løpende barnehageopptak, flere av instansene har merknader
til de økonomiske og administrative konsekvensene, flere av instansene
etterlyser regler som hindrer private barnehager i å ta inn barn
uten rett til plass fremfor barn med rett til plass, og flere instanser
peker på utfordringene som vil oppstå dersom barnehagene må ta imot
flere barn under ett år i høsthalvåret.
Komiteen merker seg departementets
respons på disse innspillene: Når det gjelder løpende barnehageopptak,
skal det gjøres en vurdering i 2019 av hvordan endringene i retten
til barnehageplass har fungert, og behovet for eventuelle utvidelser.
Angående økonomiske og administrative konsekvenser, spesielt med
henblikk på frafall av foreldrebetaling i perioden fra august til
november for de plassene som holdes av for barn født i november,
mener departementet at kommunene er indirekte finansiert også for tapet
av foreldrebetaling i disse månedene, og at siden de private barnehagenes
tilskudd beregnes på grunnlag av utgiftene til de kommunale barnehagene, vil
det også på sikt bli tatt høyde for eventuell høyere tetthet av
ansatte også i de private barnehagene i disse månedene. Komiteen vil
understreke at disse forholdene må evalueres tilstrekkelig i den
tidligere omtalte vurderingen som skal gjøres i 2019.
Når det gjelder private
barnehagers mulighet til egne opptakskriterier, påpeker departementet
at høringsnotatet ikke omhandler dette spørsmålet, men bemerker
likevel at denne friheten sikrer fleksibiliteten i opptaket og muligheten
for videre drift av bedriftsbarnehager og foreldredrevne barnehager. Komiteen mener
evalueringen som skal gjøres i 2019, bør vurdere om opptakskriteriene
til kommunale og private barnehager skal samordnes i større grad.
Komiteen er tilfreds med at
departementet ikke ønsker å gi kommunen mulighet til «tvungen oppstart».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti etterlyser at departementet
i større grad forholder seg aktivt til høringsinstansenes tilbakemelding
vedrørende manglende kapasitet til å ta imot barn under
ett år på en forsvarlig måte. Disse medlemmer merker seg at
departementet uttaler:
«Foreldrene og barnehagen
må selv avgjøre når det er hensiktsmessig og forsvarlig at barnet
begynner i barnehagen.»
Disse medlemmer viser til høringsuttalelsene
fra Utdanningsforbundet og Læringsmiljøsenteret som omtaler utfordringer
i forhold til det fysiske miljøet i barnehagen, som ikke er godt
nok tilrettelagt for spedbarn, og bekymring for at foreldre til
ni måneder gamle babyer vil oppleve økt press på å gå tilbake i
arbeid, og potensielle negative konsekvenser for spedbarna.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at det tas hensyn til barnas beste i utarbeidelsen
av dette forslaget, spesielt når det er snakk om spedbarn under
ett år. Å henvise til at foreldrene og barnehagene selv må avgjøre
når det er forsvarlig at spedbarn begynner i barnehagen, tar heller
ikke høyde for at foreldre kan føle seg presset til å ta imot ledig
plass tidligere enn de ønsker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, deler synspunkt
med departementet, slik det også tilkjennegis i foreliggende proposisjon,
om at barnets beste skal fremholdes som viktigste hensyn ved endringer
i barnehageloven. Flertallet anser
det som helt naturlig at foreldrene selv får avgjøre når det er
forsvarlig at deres barn begynner i barnehagen, og mener det er til
barnets beste at både foreldrene og barnehagen har anledning til
å vurdere denne forsvarligheten for spedbarn som ikke er fylt ett
år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg at flere av høringsinstansene
har gitt uttrykk for at alle barn bør ha rett til barnehageplass
fra den måneden de fyller ett år. Disse medlemmer viser videre
til Private barnehagers landsforbunds bemerkning i deres høringsuttalelse om
at regjeringens forslag til endring i barnehageloven § 12 a forsterker
et kunstig og urimelig skille mellom dem som etter forslaget får
rett til barnehageplass fra den måneden de fyller ett år, og dem
som ikke får det.
Disse medlemmer ønsker gradvis
å utvide retten til barnehageplass slik at alle barn får tilbud
fra den måneden de fyller ett år, og mener en slik utvidelse bør
skje raskere enn hva regjeringen foreslår.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets forslag
i Innst. 14 S (2016–2017) som lød:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endring i barnehageloven § 12 a, slik at barn
som fyller ett år senest innen utgangen av desember det året det
søkes om barnehageplass, etter søknad har rett til å få plass i
barnehagen fra fylte ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.»
Disse medlemmer viser videre
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2017
foreslo å øke bevilgningen til barnehageplasser med 200 mill. kroner,
noe som ville ha muliggjort innføringen av en slik rett og dermed
økt tempoet i utvidelsen av retten til barnehageplass.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endring i barnehageloven § 12
a, slik at barn som fyller ett år senest innen utgangen av desember
det året det søkes om barnehageplass, etter søknad har rett til å
få plass i barnehagen fra fylte ett år i samsvar med denne loven
med forskrifter.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
i to omganger har utvidet retten til barnehageplass for barn den
måneden de fyller ett år, og vil minne om at Arbeiderpartiet den
gang de selv satt i regjering, ikke mestret å gi de utvidelsene
av denne rettigheten de selv nå foreslår. Flertallet er tilfreds med
at regjeringen igjen utvider retten til barnehageplass til nye grupper
barn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen Stoltenberg II
i 2009 innførte en lovfestet rett til barnehage, og videre til at det
i perioden 2005–2012 ble etablert om lag 67 000 nye barnehageplasser
i Norge. Disse
medlemmer ser det som helt naturlig at det barnehageløftet regjeringen
Stoltenberg II gjennomførte, har blitt fulgt opp med en gradvis
utvidelse av rettigheten i tråd med Stortingets vedtak, og viser
til at Arbeiderpartiet foreslår en raskere utvidelse av retten. Disse medlemmer viser
videre til at Arbeiderpartiet årlig har foreslått økte bevilgninger
for å etablere flere barnehageplasser i tråd med økt behov og utvidede rettigheter.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er svært tilfreds med at forslaget
gir flere ettåringer rett til barnehageplass, men mener at det må
være mulig uten at en utilsiktet konsekvens blir at flere spedbarn
begynner i barnehagen.