3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til den fremlagte proposisjonen
og forslag til endringer i lov 4. september 2015 nr. 91 om posttjenester (postloven)
og lov 21. juni 2002 nr. 44 om tilbud av grunnleggende banktjenester
gjennom Posten Norge AS’ ekspedisjonsnett (bankpliktloven).
Komiteen registrerer at det
er uenighet i markedet om hvordan postloven § 33 om tilbyders tilgang
til utleveringspostkasse skal anvendes i praksis.
Komiteen er opptatt av at tilbyder
må oppfylle visse krav av hensyn til sikkerhet og personvern for postmottaker
og er fornøyd med at dette er innarbeidet i loven.
Komiteen merker seg at Samferdselsdepartementet
har kommet til at § 55 om ekspropriasjon er overflødig og tilstrekkelig
regulert i oreigningslova, og at bestemmelsen derfor ikke er trådt
i kraft. Komiteen slutter
seg til forslaget om å oppheve § 55 for å unngå dobbeltregulering.
Komiteen er opptatt av at postomdelingen
skal skje så effektivt som mulig og støtter at § 14 fra postloven
av 1996 gjeninnføres som § 19 tredje ledd. Det betyr at leveringspliktig
tilbyder vil få anvisningsrett for postkasser på fremmed grunn.
Komiteen merker seg at det
i § 4 er tatt inn tydelige definisjoner av sonenøkkel og sonenøkkelsystem,
og at det i § 11 settes krav til produktregnskap for leveringspliktige
tjenester og at det blir gjort et regnskapsmessig skille for å forhindre
konkurransevridende kryssubsidiering.
Komiteen merker seg videre
at det i § 53 er gitt hjemmel til at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kan kreve gebyr og sektoravgift fra tilbydere av posttjenester til
dekning av kostnader knyttet til forvaltningsoppgaver som utføres
etter denne loven.
For øvrig viser komiteen til
bestemmelsene i § 39, 40 og 41 om tilbyders klageordninger, brukerklagenemnd
for posttjenester og om klage til myndigheten, samt §§ 47, 49 og
51 som omhandler oppsigelse og tilbakekall, overtredelsesgebyr og
straff.
Komiteen slutter seg også til
den foreslåtte endringen i bankpliktloven § 2 om å innføre en bestemmelse
om kostnadsdekning slik at Posten fremdeles kan kreve godtgjøring
for sitt tilbud av banktjenester i Postens landpostnett når Postens
konsesjon oppheves.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at praktiske erfaringer fra
innføringen av et helt nytt reguleringsregime for postsektoren gjennom postloven
av 4. september 2015 har skapt et behov for å klargjøre noen av
bestemmelsene i loven for å sikre en rask, god og effektiv forvaltning
av postsektoren i tråd med lovens intensjon. Flertallet merker seg at de
foreslåtte endringene vil bedre legge til rette for effektiv og
reell konkurranse i postmarkedet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, slutter seg til Samferdselsdepartementets vurdering
og forslag til endringer i § 33 og ny § 33a, som innebærer at posttilbyder med
tillatelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal gis tilgang
både til sonenøkler for inngangsdør og for hovedlokk i postkasseanlegg.
Dette vil muliggjøre likeverdig konkurranse i postmarkedet.
Dette flertallet viser til
at regjeringen gjennom dette lovforslaget legger opp til et felles
system for sonenøkler slik at godkjente posttilbydere kan få effektiv
tilgang til postkasser på en sikker måte. Dette flertallet mener at tilgang
til og utviklingen av et felles sonenøkkelsystem ivaretar dette
og vil være et godt verktøy for å bidra til lik tilgang og reell
konkurranse i postmarkedet. Dette flertallet viser
til at det vil være strenge retningslinjer for godkjenning av posttilbydere
fra myndigheten og at dette er avgjørende for en sikker håndtering
av sonenøkler, og at viktige hensyn til eiendomsrett og personvern
blir ivaretatt på en god måte. Dette flertallet viser videre
til at det vil bli utarbeidet forskrifter for fordeling av utgifter,
gebyrer og sektoravgifter, og vil presisere at disse må oppfattes
som rimelig ut fra det formål de skal tjene og at de støtter opp
om lovens formål om effektiv konkurranse i postmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at departementet åpner for at «andel omsetning» kan benyttes
som grunnlag for fordelingen av kostnadene i ordningen mellom tilbyderne. Disse medlemmer mener
at andre kriterier må legges til grunn, slik at den enkelte tilbyder
så langt som mulig dekker kostnadene den forårsaker ved å tre inn
i ordningen og sin bruk av nøkler.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet har merket seg at lovforslaget
legger opp til at myndigheten kan pålegge tilgang til Postens separate
system for sonenøkler for inngangsdører. Disse medlemmer mener dette
vil være et uforholdsmessig inngrep i gårdeiernes/beboernes kontroll
med hvem som har adgang til oppgangene. Disse medlemmer kan heller
ikke se at de samme praktiske hensyn gjør seg gjeldende for nøklene
til inngangsdører som for hovedlokk til postkasseanlegg, all den
tid gårdeier/postkasseeier har egne nøkler til inngangsdøren. Disse medlemmer har
også merket seg at en regulering som foreslått ikke er etablert
i land det er naturlig å sammenlikne med. Disse medlemmer mener derfor at
denne endringen må avvises, slik at utlevering av nøkler til inngangsdører
skal avtales direkte med gårdeier/postkasseeier, slik det er lagt
opp til i gjeldende § 33.
Disse medlemmer viser til forslaget
om å endre § 19 slik at postkasse kan plasseres på annen grunn. Disse medlemmer mener
en slik endring ikke må brukes slik at postkasser flyttes lenger
unna postmottakers bolig enn det dagens lovverk allerede legger
opp til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er viktig at hensyn til eiendomsrett,
sikkerhet og personvern ivaretas på en god måte i ordningen. Disse medlemmer mener
derfor det er positivt at myndigheten, slik forslaget legger opp til,
stiller krav til sikkerhetsrutiner mv. for tilbydere som får tillatelse
til å delta i ordningen. Disse medlemmer understreker
imidlertid at også kostnadsfordelingen må gi den enkelte tilbyder
riktige økonomiske insentiver til å sørge for god sikkerhet i sin
håndtering av nøklene, slik at tap og misbruk av nøkler så langt
det er mulig unngås. Dette er viktig for tilliten til posttjenestene,
bransjens omdømme og alle postmottakere som omfattes av systemet
med sonenøkler.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer forslag
til ny ordlyd i § 33:
Ǥ 33 Tilgang
til sonenøkkelsystem
For å legge til rette for levering
av postsendinger til utleveringspostkasser i postkasseanlegg kan
myndigheten pålegge Posten Norge AS kostnadsfritt å gi tilgang til
sonenøkler som hører til hovedlokk i postkasseanlegg. Tilgang til
sonenøkler til inngangsdører som fører til slike postkasseanlegg,
skal avtales mellom den enkelte tilbyder og gårdeier. Myndigheten
kan pålegge Posten Norge AS kostnadsfritt å gi tilgang til de innarbeidede
ordningene for forvaltning av slike nøkler og adgangsmekanismer,
og utvikle disse til felles sonenøkkelsystemer i samarbeid med andre
tilbydere. Myndigheten kan også pålegge tilbydere eller andre som
disponerer sonenøkler kostnadsfritt å gi tilgang til disse. Administrasjon
og drift av sonenøkkelsystem skal skje på åpne, objektive og ikke-diskriminerende
vilkår, og skal ivareta sikkerhet og personvern.
Av hensyn til sikkerhet og personvern
for gårdeiere og postkasseeiere kreves tillatelse fra
myndigheten for å få tilgang til sonenøkkelsystem. Tilbyder med
tilgang til sonenøkler skal ivareta disse på en sikker måte. Gårdeiere
og postkasseeiere som omfattes av sonenøkkelsystemet, kan ikke motsette
seg at det gis tilgang til sonenøkler til hovedlokk i postkasseanlegg
til tilbyder med tillatelse fra myndigheten.
Tilbydere som deltar i sonenøkkelsystem,
skal dekke kostnadene til etablering, utvikling og daglig drift
av sonenøkkelsystemet likt mellom seg eller forholdsmessig i samsvar
med den enkelte tilbyders bruk av sonenøkkelsystemet. Tilbyder som
er ansvarlig for omkodingsbehov og/eller behov for utskifting av
nøkkelsylinder i en sone, skal bære kostnadene for dette. Når ansvaret
ikke kan fastslås, skal kostnadene fordeles likt mellom tilbyderne
i sonen som deltar i sonenøkkelsystemet eller forholdsmessig i samsvar med
tilbydernes bruk av nøklene i sonen.
Myndigheten kan gi forskrift og fatte
enkeltvedtak om organisering og drift av felles sonenøkkelsystem,
om tilgangen til sonenøkkelsystem og om krav til tilbydere som gis
tilgang til slike system, herunder om:
-
1. samarbeid, drift, sikkerhet, interne
rutiner og kontrollsystemer
-
2. finansiering av felles sonenøkkelforvaltning
på system- og sonenivå, fordeling av kostnader mellom tilbydere,
herunder for å tre inn og ut av systemet, og soliditet og sikkerhetsstillelse
-
3. endring og oppgradering
-
4. overgang til elektroniske adgangssystemer,
herunder tilrettelegging av sonenøkkelsystemet
-
5. etablering av tillatelsesordninger
for tilgang til sonenøkkelsystem
-
6. rapporteringsordninger
-
7. ansvar og ansvarsbegrensning
Myndigheten kan også gi forskrift
og fatte enkeltvedtak om tilgang til nøkler og andre adgangsmekanismer
som åpner postkasseanlegg som ikke er tilgjengelige for allmennheten,
men som ikke er en del av sonenøkkelsystemer.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener også at det er problematisk å utvide
tilgangen til postkassenøkler. Post inneholder ofte opplysninger
som kan brukes til identitetstyveri, i tillegg til at posten kan
inneholde verdigjenstander. Det er viktig at den enkelte postkasseeier
har en viss kontroll med hvem som har tilgang til innholdet i postkassen,
og mener disse hensynene gjør at vi ikke bør åpne opp for en utvidet
tilgang slik forslaget legger opp til. Dette medlem viser videre
til at endringene som er foreslått for å kunne kreve inn gebyr for
å dekke kostnadene med kontroll, ikke er nødvendige dersom en ikke
åpner opp for utvidet tilgang til postkassene.