Modell for fordeling av tippemidler
til humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen foreslår
ny modell for fordeling av tippemidler til de humanitære og samfunnsnyttige
organisasjonene, som til sammen mottar 18 prosent av tippenøkkelen.
Videre viser disse
medlemmer til at høringsforslagene til fordelingsmodell 1
og 2 som våren 2016 var ute på høring, bygget på høringene om kriterier
sommeren 2013, samt endret fordeling høsten 2013, som resulterte
i den aktuelle ordningen som utgår i 2017. En endelig avklaring
av regelverk for fordelingen av tippemidler til de humanitære og samfunnsnyttige
organisasjonene er derfor varslet og ventet.
Disse medlemmer viser til
at modell 1 innebærer at tre definerte beredskapsorganisasjoner, Røde
Kors, Norsk Folkehjelp og Redningsselskapet, foreslås å beholde
en fast prosentandel av de 18 prosentene basert på det tilskuddet
de mottok i 2015. De sju andre i såkalte «10H» mister med modell
1 sin faste andel og må søke på samme grunnlag som alle andre organisasjoner,
i samsvar med de fastsatte kriterier. Videre viser disse medlemmer til at modell
2 innebærer at alle de ti humanitære (10H) organisasjonene får beholde
en fast årlig prosentdel basert på det tilskuddet de mottok i 2015.
Andre organisasjoner kan søke i samsvar med de fastsatte kriterier.
Det er etter disse medlemmers mening
ønskelig å sikre langsiktighet og forutsigbarhet for organisasjonene
som stod bak automatforliket, gjennom faste prosentandeler, samtidig
som nye organisasjoner og formål inkluderes i ordningen. Organisasjonene
som stod bak forliket har i stor grad basert seg på og bygget opp
sin aktivitet på grunnlag av spillemidlene, og det vil skape en
situasjon med usikkerhet og uforutsigbarhet for de sju organisasjonene
som nå foreslås å miste sin faste andel. Det vil også gå ut over
aktiviteten i den enkelte organisasjon. Dagens ordning er i seg
selv et godt eksempel på at det er mulig å finne løsninger som skaper
rom for flere i andelen av spilleoverskuddet som går til samfunnsnyttige og
humanitære organisasjoner, samtidig som man har sikret 10H forutsigbarhet.
Mange av de nye formålene som kom inn i spilleoverskuddet gjennom
overgangsordningen, mottar nå mer støtte fra spilleoverskuddet enn
flere av organisasjonene i 10H.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, påpeker at hele
den søkbare andelen av potten de siste årene er blitt fordelt til
samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner. Flertallet understreker videre
at ny modell foreslått av regjeringen har som mål å la spillemidlene
komme flere samfunnsnyttige og humanitære aktører til gode. Flertallet presiserer
at eksisterende modell var en overgangsordning og ingen permanent
innretning for fordeling. Overgangsordningens motiv var å gi organisasjonene
tid til å omstille seg, og det må etter flertallets mening kunne sies
at det har vært god tid for organisasjonene å tilpasse seg, tatt
i betraktning at det har vært en omstillingsperiode som totalt vil
løpe i elleve år.
Det fremstår for flertallet som
bemerkelsesverdig at Arbeiderpartiet nå ønsker å opprettholde en ordning
de selv tok initiativ til å endre. Den opprinnelige ordningen der
10H beholdt fast andel av spillemidlene, var basert på tidligere
inntekter fra spilleautomater, og flertallet støtter Arbeiderpartiets tidligere
vurdering i at en permanent videreføring av denne vil medføre urimelig
forskjellsbehandling av samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner. Flertallet støtter
imidlertid regjeringens forslag om å beholde fast andel av overskuddet
til tre organisasjoner ut fra begrunnelsen at de fyller viktige
beredskapsoppgaver.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at den
søkbare andelen av potten de siste årene ikke er brukt opp, da søknadsmassen
ikke har vært stor nok. Dette taler etter disse medlemmers mening for at
det fortsatt kan gis forutsigbarhet for 10H, samtidig som andre
som fyller kriteriene kan komme inn i ordningen og motta spillemidler.
At den faste andelen som tilfaller 10H, låses på 2015-nivå, tilsier
også at det er den søkbare potten for nye organisasjoner som vil
få økningen i tippemidler fremover, og at andelen som tilfaller
10H, i realiteten vil gå ned.
Videre viser disse medlemmer til
at både Helse- og omsorgsdepartementet og Utenriksdepartementet
anbefalte innføring av modell 2, av hensyn til de viktige samfunnsnyttige
humanitære oppgaver 10H står for, noe som er muliggjort nettopp
av langsiktighet i tilskudd etter automatforliket. Disse medlemmer mener etter
en helhetsvurdering at modell 2 er å foretrekke fremfor regjeringens
valgte modell 1, da den kombinerer forutsigbarhet for 10H, samtidig
som flere slipper inn i ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter regjeringens forslag om inngangskriterium
på minimum 15 mill. kroner i omsetning for å kunne søke om tippemidler,
noe som er en senking fra de 20 mill. kroner i omsetning som regjeringen
foreslo i høringen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener noen flere organisasjoner bør
kunne ta del i ordningen, og at minstegrensen bør senkes ytterligere
til 10 mill.
Dette medlem viser til at
regjeringen i meldingen definerer «landsdekkende med frivillig innsats»
som en organisasjon med et sentralledd eller en sentralorganisasjon
med tilknyttede underledd/avdelinger med jevnlig regional og lokal
aktivitet i fire av fem landsdeler i Norge. Det stilles ikke krav til
hvor mange fylker som skal være representert. Dette medlem mener denne definisjonen
er noe stram, og at definisjonen i Kulturdepartementets veileder
for tilskuddsordninger for barne- og ungdomsorganisasjoner er en
bedre modell å anvende.
Dette medlem viser til at
regjeringen i meldingen legger opp til at fordelingen av Norsk Tippings
overskudd til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner fordeles
på grunnlag av søkerens totale driftskostnader i sentralleddet. Dette medlem frykter
dette kan gi uønskede insentiver til styrking av sentralledd, og
mener at det gir et riktigere grunnlag dersom hele organisasjonens
samlede virksomhet utgjør søknadsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til regjeringens
drøfting av begrepet «samfunnsnyttig» som karakteriserer organisasjoner
som kan motta midler fra Norsk Tippings overskudd. Disse medlemmer vil presisere
at dette begrepet ikke må tolkes snevert. Disse medlemmer forutsetter
at det legges til grunn en vid forståelse av begrepet «samfunnsnyttig».
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at kriterium e ikke tolkes for snevert. Disse medlemmer forutsetter
at begrepet «andreorientert» som avgrensningskriterium anvendes
med en vid fortolkning. Skillet mellom samfunnsrettede og medlemsrettede
organisasjoner kan få uheldige utslag dersom dette tolkes i snever
forstand, slik at for eksempel en organisasjon for personer med
nedsatt funksjonsevne blir definert som ikke «andreorientert» fordi
de jobber for å fremme egne medlemmers interesser. Det er flere
organisasjoner som både arbeider for egne medlemmer og på mange
måter gjør en stor samfunnsinnsats.
Disse medlemmer vil videre
støtte kriterium b («registrert i Frivillighetsregisteret under
oppgitte kategorier»). Disse
medlemmer vil imidlertid peke på behovet for å gjøre kategoriene
i registeret mer finmasket, slik blant andre Frivillighet Norge
har tatt til orde for.