6.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at vold
og overgrep er svært grov kriminalitet. Flertallet peker på at antall
anmeldte saker om vold og overgrep mot barn og unge har steget og
stiger kraftig. Det er etter flertallets mening positivt
at mørketallene kommer frem i lyset, slik at flere volds- og overgrepsutsatte
kan få hjelp og voldsutøvere og overgripere blir tatt slik at nye
overgrep kan forebygges. Flertallet viser til at innsatsen
for å bekjempe vold og overgrep er styrket de senere årene, og politiet
har fått en rekke nye virkemidler for å ivareta og beskytte den
som er utsatt. Flertallet viser
til tiltakene i handlingsplanen mot vold i nære relasjoner (2014–2017)
og tiltaksplanen for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn
og ungdom (2014–2017).
Flertallet viser til at Riksadvokaten
har gitt detaljerte retningslinjer for politiets og påtalemyndighetens
håndtering av saker om familievold gjennom hele straffesaksprosessen.
I de årlige mål- og prioriteringsrundskrivene fra Riksadvokaten
er grove seksualforbrytelser, herunder voldtekt, gitt prioritet.
Etter flertallets mening
er det helt avgjørende for at rettssikkerheten til barn og unge
som utsettes for grov kriminalitet i sitt eget hjem, styrkes. Flertallet viser
til at det er helt avgjørende at politiet har kompetanse til å avdekke
og etterforske vold og overgrep på en god måte. De må sikres nok
kapasitet og ressurser, så vel som nødvendig teknisk utstyr og verktøy. Flertallet mener
regjeringen må sikre at det opprettes kompetente etterforskningsmiljøer
i alle landets politidistrikter som kan etterforske vold og overgrep.
Det er etter flertallets mening
viktig at disse miljøene bistår med sin kompetanse ut i distriktene,
slik at kunnskapen kan nå ut i det ytterste ledd i politietaten. Flertallet viser
til at alle politidistrikt skal ha en familievoldskoordinator i
full stilling som skal koordinere saker med seksuelle overgrep.
Politidistriktene er nå redusert fra 27 til 12 distrikt, og dette
vil derfor være enklere å nå. Flertallet viser til at en
undersøkelse fra 2014 viser at kun en fjerdedel av de utsatte for
grov vold anmeldte forholdet. Det er derfor etter flertallets mening helt avgjørende
at kvaliteten på etterforskningen styrkes slik at flere gjerningspersoner
får sin straff.
Flertallet viser til at alle
politidistrikt nå har tatt i bruk risikovurderingsverktøyet SARA.
Det er positivt. Flertallet mener
regjeringen må sikre at geografi ikke er avgjørende om verktøyet
anvendes eller ikke.
Flertallet viser til at bruk
av SARA i alle politidistrikt er et viktig tiltak i opptrappingsplanen.
Som et sentralt verktøy i arbeidet mot vold i nære relasjoner skal
risikovurderingsverktøyet SARA tas i bruk i samtlige partnervoldsaker.
Det er nå utviklet et eget tillegg til SARA som omhandler barns
situasjon i slike saker kalt «SARA for barn». Dette tillegget skal innarbeides
i den norske oversettelsen av SARA:V3, som skal ferdigstilles innen
utgangen av 2017. Flertallet viser
videre til at «SARA for barn» skal prøves ut ved Krisesenteret i
Vestfold, og Justis- og beredskapsdepartementet ønsker at det på
samme tid prøves ut i Sør-Øst politidistrikt, nærmere bestemt i tidligere
Vestfold politidistrikt. Oppdraget med å prøve ut verktøyet i Sør-Øst
politidistrikt ble gitt POD gjennom oppdragsbrev i desember 2016. Flertallet viser
til at dersom utprøvingen viser gode resultater, er målsettingen
at SARA:V3 med vedlegg barn skal tas i bruk i alle landets politidistrikt.
Kompetansesentrene for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri vil
bidra med både opplæring av politiet og evaluering/forskning innenfor
prosjektet med egen finansiering.
Flertallet er positiv til
at det opprettes et nasjonalt kompetansenettverk bestående av sosialpediatere
og rettsmedisinere. Dette for å sikre både godt samarbeid, koordinering
og kunnskapsdeling mellom helseregionene og innad i det enkelte
helseforetak i arbeidet med å avdekke vold og overgrep. Et slikt
nettverk kan initiere tverrfaglig samarbeid og videre stimulere
til opprettelse av sosialpediatriske team. Flertallet understreker at
en god organisering av et foreløpig lite fagmiljø kan bidra til
bedre ressursutnyttelse og kunnskapsspredning om avdekking av vold
og overgrep, i tråd med politiske målsettinger.
Flertallet er opptatt av at
Statens barnehus må sikres god nok kapasitet både når det gjelder
avhør, medisinske undersøkelser og oppfølging av barnet i etterkant
av avhøret. Barnehusene har svært god kompetanse i å ivareta barn
og unge som utsettes for eller som har vært vitne til vold og overgrep.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at i dag har barn kun opp
til 16 år rett til å få hjelp ved Statens barnehus. Aldersgrensen må
etter dette medlems mening
økes til 18 år. I tillegg er det etter dette medlems mening viktig at
barn og unge som har utøvd seksuell skadelig atferd, også får mulighet
til å gi avhør ved Statens barnehus. Det er flere barnehus i dag
hvor slike avhør foretas, og flere barnehus har opparbeidet seg
god kompetanse i å håndtere denne typen avhør. Dette medlem mener derfor
at avhør av barn og unge som det mistenkes har begått vold og overgrep,
skal foretas ved Statens barnehus. Dette vil styrke denne gruppens
rettssikkerhet. Rettssikkerheten til både offer og volds- og overgrepsutøver
må styrkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at en evaluering av besøksforbudet er ett av tiltakene
i opptrappingsplanen, og vil bli gjennomført i 2017. Når det gjelder
bruk av omvendt voldsalarm, så er regelverket allerede på plass. Bruken
avhenger av at påtalemyndigheten legger ned påstand om omvendt voldsalarm
ved kontaktforbud, og at retten idømmer dette. Ordningen er imidlertid for
lite brukt, og flertallet er
av den oppfatning at regjeringen må legge til rette for at bruken
av omvendt voldsalarm blir utvidet.
Flertallet viser videre til
at spørsmålet om retningslinjer for Statens barnehus ble vurdert
av tidligere justis- og beredskapsminister Anders Anundsen i forbindelse
med et representantforslag fra Stortinget (Dokument 8:62 S (2015–2016),
jf. Innst. 259 S (2015–2016) Om nasjonale retningslinjer for barnehus).
Det ble da konkludert med at:
«Jeg finner det
ikke riktig på nåværende tidspunkt å konkludere med hensyn til om
det er behov for å lovhjemle eller forskriftsfeste retningslinjer
for drift av barnehusene. Dersom kvalitet og enhetlig tilbud skal
sikres gjennom lov eller forskrift, er det tenkelig at dette vil
kunne hindre nødvendig fleksibilitet og reglene vil også kunne virke
hemmende for utvikling. De hensyn som representantene ønsker å ivareta,
vil trolig også kunne ivaretas gjennom en nasjonal veileder.»
Flertallet viser til at på
denne bakgrunn har Politidirektoratet i samarbeid med Barne-, ungdoms- og
familiedirektoratet og Helsedirektoratet utarbeidet felles retningslinjer
for barnehusene, som ikke er forankret i lov eller forskrift. Retningslinjene
ble oversendt barnehusene og politidistriktene i desember 2016.
Retningslinjene skal revideres i løpet av 2017.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Statens barnehus de
siste årene har opplevd sterk økning i antall avhør, og har hatt sprengt
kapasitet. Det har derfor vært nødvendig å prioritere dem som trenger
det mest, samtidig som det er et mål å sikre at alle barn opp til
18 år blir avhørt på barnehus. Dette medlem har gjennom de årlige
budsjettforhandlingene bidratt til å bevilge langt mer midler til
barnehusene enn det Arbeiderpartiet har foreslått i sine alternative
budsjetter. Den store økningen i antall avhør må adresseres. Opptrappingsplanen
skal sikre at vi klarer å forebygge, avdekke og bekjempe vold og
overgrep mot barn i langt større grad enn vi klarer i dag. Dette medlem fremmer
nå forslag om å øke aldersgrensen til 18 år i løpet av planperioden,
fordi det bør være mulig å klare opptrappingen og sikre bevilgninger
slik at alle barn opp til 18 år kan avhøres ved Statens barnehus.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at tolletaten siden høsten 2016 har avdekket et større
antall tilfeller der norske borgere bestiller og importerer såkalte
sexdukker fremstilt som svært naturtro barn. Siden oktober 2016
har 21 dukker blitt beslaglagt, og tollvesenet utelukker ikke at
det er høyere mørketall. Kripos har i en pressemelding uttalt at:
«(...) det å bestille
sexdukker utformet som et barn er en indikasjon på at de som bestiller
dukkene har en seksuell tiltrekning til barn. Videre så er dukkene
svært virkelighetsnære, og det er mulig at seksuell omgang med dukkene
kan bryte ned barrierer mot å begå overgrep mot barn.»
Flertallet viser til at dette
er en svært urovekkende utvikling, og er i likhet med Kripos bekymret for
at tilgang på slike dukker kan bryte ned barrierer mot å begå overgrep
mot barn. Flertallet mener også
det er grunn til å tro at flere av de som bestiller dukkene, også
begår annen kriminalitet relatert til barn.
Flertallet viser til at det
har blitt reist spørsmål ved om dagens straffelov § 311 som forbyr
seksualisering av barn, er tydelig nok på hvorvidt det er straffbart
med import av seksualiserte barnedukker, og at det kan være hensiktsmessig
å tydeliggjøre at også denne typen handlinger rammes av forbudet. Politiet
vil da få en tydelig hjemmel til å påtale og etterforske denne typen
saker, som også kan lede til avdekking av ytterligere kriminelle
forhold overfor barn.
Flertallet viser til at retningslinjer
for tannhelseundersøkelser ved Statens barnehus inngår i Helsedirektoratets
arbeid med retningslinjer om tannhelsetjenester til barn og unge
(TannBarn). Flertallet understreker
at tannhelseundersøkelser er et viktig tiltak for å avdekke symptomer
på vold, overgrep eller betydelig omsorgssvikt. Flertallet forventer at retningslinjene
kommer på plass senest innen våren 2017.
Flertallet viser til at forslag
til endring i barneloven mv. for å øke beskyttelsen av barn mot
vold og overgrep har vært på høring og er nå til behandling i departementet. Flertallet forventer
at regjeringen i denne prosessen utreder en lovendring med sikte
på endring av foreldreretten og samværsretten der far/stefar eller
mor/stemor har blitt dømt for alvorlig overgrep mot egne barn/stebarn.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede behovet for å tydeliggjøre straffeloven § 311
slik at import av seksuelle dukker fremstilt som barn blir kriminalisert.»
«Stortinget
ber regjeringen evaluere besøksforbudet, herunder hvordan politiet
følger opp brudd på besøksforbud.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere retningslinjer for politiets samarbeid
med øvrige tjenester ved bruk av omvendt voldsalarm, og sikre at
bruken av omvendt voldsalarm blir kraftig utvidet.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere retningslinjer for politiets bruk av kode
6 (strengt fortrolig adresse), inkludert samarbeid med øvrige tjenester.»
«Stortinget
ber regjeringen nedsette en gruppe/kommisjon som skal gjennomgå
et utvalg av partnerdrapssaker.»