4.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at alle
aktører som arbeider med og for barn må ha kunnskap og kompetanse
om vold og overgrep mot barn. Det er viktig at tiltakene som iverksettes
for å avdekke vold og overgrep, er forskningsbasert. Det er helt
avgjørende for å kunne avdekke hvorvidt barn og unge utsettes for
vold og overgrep. I tillegg er det avgjørende at den enkelte som
arbeider med barn og unge vet hvor man skal henvende seg ved mistanke
om vold og overgrep. Flertallet er
av den oppfatning at det er positivt at regjeringen skal utarbeide
ulike retningslinjer for relevante aktører for hva som skal gjøres
ved mistanke om vold og overgrep. Flertallet mener at i dette arbeidet
er det helt avgjørende at man sikrer at samarbeidsetater får kunnskap
om hva andre aktører skal gjøre for avdekke og forebygge vold og
overgrep. Kunnskap om hverandres arbeid og hva man kan forvente
av andre aktører er helt relevant for å sikre en helhetlig tilnærming.
I tillegg er det helt avgjørende at man sikrer at dette følges opp.
Det kan ikke være tilfeldige evalueringer som avdekker mangler.
Arbeidet med å sikre kunnskap og kompetanse må være målrettet.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår at alle relevante grunnutdanninger skal ha grunnleggende
kompetanse i vold og overgrep. I tillegg skal det innføres et systematisk
arbeid for å sikre etter- og videreutdanning. Det er etter flertallets mening positivt.
Det er helt avgjørende at sykepleiere, leger, jordmødre, helsesøstre,
tannleger, barnehagelærere og andre barnehageansatte, lærere og
barnevernsansatte får god kunnskap i hvordan man skal avdekke vold
og overgrep. Flertallet viser
til at det er viktig at man i grunnutdanningen får trening i samhandling
med andre relevante etater. Eksempelvis må barnevern og politi øve
på ulike senarioer knyttet til vold og overgrep. På den måten får
man kunnskap om samarbeidspartneres mandat og virkeområde. Det vil kunne
være avgjørende i arbeidet for å bekjempe vold og overgrep.
Flertallet viser til at kompetanse
om vold og overgrep mot barn og unge er en del av det læringsutbyttet
alle som går ut av lærerutdanninger skal ha. Det er rammeplanfestet.
I forslaget til ny felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger
som er på høring, inngår de samme elementene. Rammeplanen er bestemmende
for utdanningene. Flertallet understreker
at universiteter og høgskoler må ta dette videre i sine lokale program-
og emneplaner. Flertallet viser
også til at det er avgjørende at grunnutdanningene gir studentene
kunnskap og kompetanse i samarbeidsaktørenes ansvar for å bekjempe
vold og overgrep.
Flertallet mener det er viktig
å sikre målrettet opplæring av ansatte om vold og overgrep i relevante etater
som familievern, barnevern, politiet, domstolen, barnehager, skoler,
asylmottak og helse- og omsorgstjenesten. Flertallet viser til at det
i 2017 er satt av midler til økt kompetanse i helsetjenesten, familievernet
og barnevernet, og at det samtidig pågår et arbeid for å heve kompetanse
i politiet, domstolene og blant ansatte i asylmottak. Flertallet viser
videre til at kunnskap og ferdigheter til å håndtere vold og
overgrep har blitt en del av rammeplanen for ulike lærerutdanninger,
blant annet barnehagelærerutdanningen. Politidirektoratet har i
tillegg fått i oppgave å gjennomgå kompetansen i alle relevante
funksjoner i politiet når det gjelder vold og overgrep. Flertallet merker
seg at oppdraget skal gjennomføres i løpet av 2017.
Flertallet viser til Prop.
12 S (2016–2017) hvor det fremgår at mange barnevernsansatte uttrykker
at de trenger mer kunnskap og kompetanse om hvordan de skal arbeide
med saker som omhandler vold og overgrep. Det er urovekkende at
barnevernet, som er den instansen som skal følge opp barn som har
det vanskelig hjemme, ikke har god nok kunnskap og kompetanse om
vold og overgrep. I om lag 44 pst. av alle undersøkelsessaker i
barnevernet i 2014 var det meldinger om familiekonflikter og vold som
lå til grunn. Flertallet ser
frem til den varslede kvalitets- og strukturreformen i barnevernet,
og påpeker at kunnskap og kompetanse om avdekking, forebygging og
bekjempelse av vold mot barn må utgjøre en stor del av reformen.
Flertallet mener det er behov
for økt kunnskap om hvordan snakke med barn om vold og seksuelle
overgrep, særlig blant voksne som har daglig kontakt med barn og
unge gjennom jobb eller fritidsaktiviteter. Flertallet viser til at regjeringen
skal utvikle et nasjonalt opplæringsprogram, som er modulbasert
og tilpasset ulike yrkesgrupper, og mener det er viktig at kommunene
benytter seg av dette programmet når det er på plass.
Flertallet viser til at alle
ifølge straffeloven er pliktig til å avverge vold og overgrep. Det
er derfor viktig med en allmenn informasjonskampanje om vold og
overgrep i samfunnet i dag. Det er viktig for å sikre at man tør
å snakke om temaet og gripe inn der man mistenker at noe ulovlig
foregår. Flertallet viser
til at det ble bevilget 2 mill. kroner til informasjonsarbeid for
2017. Dette er etter flertallets mening
positivt, men flertallet mener
at arbeidet knyttet til informasjon om vold og overgrep må være mer
omfattende og ikke kun kan være et engangstiltak. Informasjonsarbeidet
må sikres gjennom målrettet og langsiktig arbeid.
Flertallet er opptatt av å
øke befolkningens kunnskap om vold for å øke bevisstheten fordi
holdninger til og kunnskap om vold og overgrep kan påvirke i hvilken
grad det forekommer vold og overgrep i samfunnet. At det snakkes
om vold og overgrep i offentlige rom, kan bidra til at voldsutsatte
i større grad søker hjelp. Det vil også kunne bidra til at vitner
varsler om vold. Flertallet ønsker
derfor informasjonskampanjer som bruker sterke virkemidler, og at
en del av informasjonen er rettet mot grupper som har en høyere
risiko for å bli utsatt for vold eller som i mindre grad oppsøker
hjelp.
Flertallet mener det er viktig
at politiet har konkrete planer for forebygging, avverging og bekjempelse
av vold og overgrep. Flertallet vil
derfor at regjeringen utarbeider en tverrsektoriell kompetansestrategi
for å finne ut hvilken kompetanse som behøves i arbeidet, hvordan
kompetansen skal økes hos hvilke aktører, og hvordan kompetansen skal
formidles og kvalitetssikres. Flertallet ber også regjeringen
foreta en gjennomgang av eksisterende retningslinjer og veiledere
for hjelpeapparatet.
Flertallet mener foreldreveiledningskurs
som ICDP gir trygge foreldre og en god oppvekst for deres barn. Flertallet vil
at kommunenes arbeid med foreldre- og familiestøttende tiltak styrkes,
for eksempel gjennom at det i forbindelse med kontroller på
helsestasjon eller i forbindelse med foreldremøter/oppstart i skole
og barnehage gis informasjon om foreldreveiledning og aktuelle tilbud. Flertallet viser til
at regjeringen skal lage en nasjonal strategi for foreldrestøtte,
slik den varsler i opptrappingsplanen. Flertallet mener strategien
for foreldrestøtte må inneholde innsatser rettet mot spesielle grupper
og foreldre som trenger særlig hjelp og støtte fra flere tjenester,
i tillegg til universelle tiltak rettet mot alle foreldre.
Flertallet mener det er viktig
å sikre at domstolsoppnevnte bistandsadvokater for barn har kompetanse
om sin rolle i saker der de representerer barn som er utsatt for
vold eller overgrep. Flertallet understreker
at dette arbeidet må prioriteres. Flertallet viser til at det
skjer en viss kvalitetssikring av bistandsadvokater gjennom ordningen
med faste bistandsadvokater for domstolene, og at fornærmede i all
hovedsak selv velger hvem han eller hun ønsker som bistandsadvokat.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til å spre god praksis for samvirke i grunnutdanningen
mellom relevante utdanninger, som helse- og sosialfag, politi, pedagogikk.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at ICDP-foreldreveiledningskurs
blir benyttet i introduksjonsprogrammet og på asylmottak.»
«Stortinget
ber regjeringen bidra til at det er flere med minoritetsbakgrunn
og økt kompetanse på minoritetskulturer i barnevernet.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at ulike trossamfunn og religiøse
ledere involveres i opplæring/informasjon om vold og overgrep.»
«Stortinget
ber regjeringen arbeide med å forbedre tilgangen på relevant statistikk
over hvor mange tilrettelagte avhør som medfører domfellelse.»