5.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at tilbudet
til det enkelte offer og volds- og overgriper er helt avgjørende
for å bekjempe vold og overgrep. Dette gjelder både det akutte hjelpe-
og behandlingstilbudet for offer og overgriper (politi, barnehus,
barnevern, krisesenter osv.) og det mer langsiktige hjelpe- og behandlingstilbudet
for offer og overgriper (helsevesen, ATV, familievern, barnevern
osv.).
Flertallet viser videre til
at dagens tilbud er svært fragmentert og avhenger i stor grad av
hvor i landet man bor. Blant annet var det kun 47 krisesentertilbud
i hele landet ved utgangen av 2015, selv om krisesenterloven pålegger
alle kommuner å sikre krisesentertilbud. Det er etter flertallets mening
for få. Flertallet viser
til at det er urovekkende at det heller ikke finnes et spesialisert
landsdekkende behandlingstilbud for voksne som utøver vold.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener derfor det må utarbeides pakkeforløp
for både offer og utøver, slik at man kan sikre et helhetlig tilbud
til den enkelte. Dette
medlem viser til at regjeringen har påpekt i Prop. 12 S (2016–2017)
at de vil sikre at volds- og overgrepserfaringer inngår i arbeidet
med Pakkeforløp for psykisk helse og rus, ved utredning, tiltak
og behandling. Dette medlem er
av den oppfatning at volds- og overgrepsofre, samt voldsutøver og
overgriper må sikres et eget pakkeforløp for behandling. Som en
del av pakkeforløpet må den enkelte gis en kontaktperson som har
ansvar for oppfølging. Slik sikrer man kontinuitet i oppfølgingen,
samt trygghet for den enkelte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er viktig å sikre en helhetlig organisering av
hjelpetilbudet til både offer og overgriper. Det er viktig å sikre
tilpassede tiltak, for særlig sårbare personer. Tilbudet må være
individuelt tilpasset ut fra situasjonen den enkelte er
i. Det må vurderes grundig hvordan man kan sikre behandling til
den enkelte på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til Prop. 1 S (2016–2017)
s. 177 hvor det vises til at i liket med kreftområdet har arbeidet
med vold mange forskjellige problemstillinger, og behovet for tverrsektorielt
og tverrfaglig samarbeid er stort. Men i motsetning til kreftområdet
mangler voldsområdet retningslinjer og veiledere. Det gjør det nødvendig
med et utredningsprosjekt for å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for
behandling, før utredning om pakkeforløp for voldsutsatte og voldsutøvere.
Et pakkeforløp må dekke en særs uensartet gruppe, i motsetning til
på kreftområdet der diagnosene er mer spesifikke. Disse medlemmer viser til
at det er behov for mer kunnskap om hva slags behandling som har
best effekt. Helsedirektoratet vil få et oppdrag om å utrede kunnskapsgrunnlaget
for behandling av volds- og overgrepsutøvere. I statsbudsjettet
for 2017 er det bevilget 5,5 mill. kroner til utredningsprosjekt
om behandling og forløp for barn, unge og voksne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til den nære sammenhengen mellom vold og overgrep og langvarige
psykiske og fysiske skader hos ofrene. Det vises i den forbindelse til
Stortingets enstemmige vedtak ved behandlingen av Meld. St. 33 (2015–2016),
jf. Innst. 49 S (2016–2017) NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at Navs tilbud til personer med psykiske lidelser
styrkes. De gode erfaringene fra forsøk med individuell jobbstøtte
må tas vare på ved at arbeidsmetodikken som er utviklet, videreføres
og videreformidles i etaten, etter utløpet av forsøksperiodene.»
Flertallet viser i samme forbindelse
til Dokument 15:554 (2013–2014) om den bekymringsfulle økningen
av antallet og andelen unge uføre med diagnoser som psykiske lidelser
og atferdsforstyrrelser. Ifølge statsrådens svar finnes det ingen
statistikk eller forskning som sier noe om hvor stor andel av disse
ungdommene som har vært eller er ofre for vold i nære relasjoner,
omsorgssvikt eller andre typer overgrep. Det er likevel grunn til
å tro at mange uføre med psykiske lidelser, både unge og voksne,
er ofre for vold og overgrep. Flertallet ber regjeringen
følge opp Stortingets enstemmige vedtak om videreføring av individuell
jobbstøtte til personer med psykiske lidelser.
Flertallet viser til at Statens
barnehus skal styrke rettssikkerheten til psykisk utviklingshemmede
og barn og unge som har vært vitne til, eller selv blitt utsatt
for vold og overgrep. De skal sikre samordning i tilbudet, både
fra hjelpeapparatet og i den strafferettslige prosessen. Barnehuset
skal være et tverrfaglig kompetansehus og drive fagutvikling. Mandatet
deres omfatter tilrettelagte avhør, medisinske undersøkelser,
behandling, oppfølging av barnet, samt ivaretakelse av omsorgsperson.
I tillegg skal det drive fagutvikling, rådgiving og veiledning til
eksterne, både offentlige og private, og koordinere tverrfaglig
og tverretatlig samarbeid. De skal også føre statistikk i forskningsøyemed.
På barnehusene gjennomføres tilrettelagte avhør, medisinske undersøkelser
og oppfølging/behandling på ett og samme sted. Flertallet mener derfor at
barnehusene må få en sentral rolle i pakkeforløpet for behandling
av barn og unge som utsettes for vold og overgrep, samt barn og
unge som begår overgrep. Andelen avhør har den senere tid gått betydelig
opp, og kapasiteten på mange barnehus er sprengt. Barnehusene må
sikres en konkret opptrapping av bevilgninger for å sikre at de
har mulighet til å utføre den jobben de har blitt pålagt.
Flertallet viser til at Stortinget
har vedtatt, og regjeringen har som mål, at alle barn som avhøres ved
Statens barnehus får tilbud om medisinsk undersøkelse.
Flertallet mener det er viktig
at dette skjer raskt og mener regjeringen må utarbeide en konkret plan
for hvordan det skal oppfylles. Regjeringen foreslår videre at det
skal vurderes å utvide undersøkelsen til også å innbefatte en vurdering
av psykisk helse, da skadene av vold og seksuelle overgrep kan være
av både fysisk og psykisk art på både kort og lang sikt. Flertallet støtter
dette og mener at den psykiske helsen, så vel som den fysiske, må
undersøkes. Flertallet mener
at en vurdering av også den psykiske helsen bør være en del av tilbudet
ved Statens barnehus, og viser til at det er viktig å avdekke psykiske
skader som følge av vold og overgrep så tidlig som mulig. Dette
er avgjørende for barnets videre funksjon i livet, samtidig som
det er et viktig forebyggende tiltak i et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Flertallet viser videre til
at regjeringen i Prop. 12 S (2016–2017) omtaler to ulike medisinske
undersøkelser: en klinisk rettsmedisinsk undersøkelse som rekvireres,
og en vanlig medisinsk undersøkelse. Flertallet er av den oppfatning
at man ikke bør inndele undersøkelsene i to ulike kategorier, da
det kan komme frem opplysninger under den «vanlige» medisinske undersøkelse
som også vil kunne være avgjørende for etterforskningen. Medisinsk
undersøkelse av alle barn som avhøres ved Statens barnehus, er viktig
for den enkeltes helse, og vil kunne bidra til å skape trygghet
for den enkelte. Helseforetakene bør derfor bære kostnadene ved
undersøkelsen.
Flertallet mener det er behov
for å styrke kompetansen om vold og overgrep i spesialisthelsetjenesten.
Det er i dag en betydelig underkapasitet av både sosialpediatere
og heltid rettsmedisinere. En fersk kartlegging viser at under halvparten
av de 21 barneavdelingene ved norske sykehus har ansatt egne leger
med spesialkompetanse på barn som kan være utsatt for vold og omsorgssvikt,
til tross for tydelige signaler i helseforetakenes oppdragsdokumenter
for 2016. Alle landets barneavdelinger må besitte nødvendig kompetanse
for å kunne oppdage og gjenkjenne fysisk mishandling og overgrep
i møte med det enkelte barn. Flertallet understreker viktigheten
av at kompetanse på vold og overgrep mot barn benyttes aktivt i
spesialisthelsetjenesten om man skal være i stand til å avdekke
vold og overgrep.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at følgende anmodningsforslag
ble vedtatt i forbindelse med Stortingets behandling av finansinnstillingen,
jf. Innst. 2 S (2016–2017):
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at overgrepsutsatte barn som avhøres av Statens
barnehus skal tilbys medisinske undersøkelser.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det ansettes sosialpediatere ved alle barneavdelinger
på norske sykehus.»
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle landets barneavdelinger har minst
én lege med spesialkompetanse på barn utsatt for vold (sosialpediatri).»
Dette medlem viser
også til at det som følge av budsjettforliket (Innst. 2 S (2016–2017))
er enighet om å øremerke 13,2 mill. kroner til medisinske undersøkelser
på Statens barnehus. Dette
medlem påpeker at dette beløpet må trappes videre opp for
å møte det totale behovet for medisinske undersøkelser på barnehusene. Dette medlem understreker
viktigheten av sterkere politiske virkemidler ved at det øremerkes
midler, da statistikkene viser at bare rundt 20 pst. av barna som
avhøres på Statens barnehus, får medisinsk undersøkelse, noe som
er svært alvorlig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det følger av pasient- og brukerrettighetsloven at
barn har rett til nødvendig helsehjelp både fra den kommunale helse-
og omsorgstjenesten, tannhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Medisinsk undersøkelse i forbindelse med vold og overgrep er utvilsomt
en del av den nødvendige helsehjelpen. Barns rett etter pasient-
og brukerrettighetsloven korresponderer med en klar plikt for tjenestene
til å tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester i helse- og omsorgstjenesteloven,
tannhelsetjenesteloven og spesialisthelsetjenesteloven.
Flertallet viser til at helse-
og omsorgsdepartementet har i styringskrav til de regionale helseforetak
tydeliggjort at overgrepsutsatte barn som avhøres ved Statens barnehus,
skal tilbys medisinsk undersøkelse. Det er videre presisert at de
regionale helseforetakene har ansvar for tilbud til voksne og barn
utsatt for seksuelle overgrep, og at det skal inngås avtaler med
videreførte kommunale overgrepsmottak fra 1. januar 2016. Flertallet understreker
viktigheten av at alle overgrepsutsatte barn som avhøres ved Statens
barnehus, skal få tilbud om medisinsk undersøkelse.
Flertallet viser til at NKVTS
har kartlagt behandlingstilbudet til barn med problematisk eller skadelig
seksuell atferd, og påviser at dette er lite utbredt. Det er etter flertallets mening
helt avgjørende å sikre et godt tilbud til denne gruppen i hele landet.
Undersøkelser viser at behandling av unge som begår overgrep har
god effekt.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at for å ivareta gruppen
på en best mulig måte, og fordi dette dreier seg om barn, er det etter dette medlems mening
helt avgjørende at denne gruppen avhøres ved Statens barnehus. Dette medlem viser
til justiskomiteens høring 6. desember 2016 hvor det kom frem at
dette er noe barnehusene selv også ønsker å bistå med.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener det er viktig med et godt behandlingstilbud til unge overgripere
i hele landet. De regionale helseforetakene fikk i oppdragsdokument for
2017 i oppgave å etablere et nasjonalt klinisk nettverk for behandling
av barn og unge med seksuelle atferdsproblemer. Det skal
her legges vekt på tverrfaglig samarbeid, blant annet med barnevernet. Helse
Vest RHF skal lede nettverket. Flertallet mener dette arbeidet
må følges nøye for å sikre at det er et godt behandlingstilbud i
hele landet til barn og unge med seksuelle atferdsproblemer.
Flertallet viser til familievernets
tilbud til voldsutsatte barn og familier. Familievernet skal arbeide
med familier med voldsproblematikk, gi et tilbud til både unge og
voksne utøvere av vold, utsatte for vold, utsatte barn og familien
samlet.
Flertallet viser til at stiftelsen
Alternativ til Vold (ATV) har lang erfaring og lang kompetanse i
å behandle voldsutøvere. Flertallet vil understreke at
ATV er en helt nødvendig og avgjørende del av det helhetlige tilbudet
til personer og familier som lever med vold. Det er mange voldssaker
som ikke egner seg for oppfølging i familievernet, og det er mange som
trenger mer og annen hjelp og behandling enn det helsevesenet kan
tilby.
Flertallet mener at vold skal
være en prioritet ved familievernkontorene. Familieverntjenesten
skal prioritere familier med voldsproblemer og gi et tilbud både
til unge og voksne utøvere av vold, utsatte for vold, utsatte barn
og familien samlet. Flertallet viser
til at det er et mål i opptrappingsplanen at alle familievernkontor
skal ha egne ansatte som behandler familier som lever med vold. Flertallet vil særlig
understreke viktigheten av dette, og at tilbudet skal være likt
over hele landet. Flertallet mener
at regjeringen har et viktig ansvar for å sikre at alle familievernkontor
har gode rutiner, kunnskap og nok ressurser til å gi et faglig godt
behandlingstilbud både til dem som utøver vold og dem som lever
med vold. Flertallet forventer
videre at regjeringen vil videreutvikle og styrke familieverntjenestens
tilbud og kompetanse til familier der det forekommer vold, i tillegg
til å legge til rette for et mer systematisk samarbeid mellom familieverntjenesten
og ATV.
Flertallet viser til at familieverntjenestens
tilbud og kompetanse til familier der det forekommer vold, må styrkes. Flertallet viser
til at i budsjettforliket i 2017 ble ATV styrket med 10 mill. kroner, og
familievernet med 38 mill. kroner. Flertallet mener familieverntjenestens
tilbud og kompetanse fortsatt må videreutvikles og styrkes.
Flertallet understreker viktigheten
av at ATV kan bygge ut sitt tilbud for å sikre en mer helhetlig behandling
av voldsutøvere og deres familier. Flertallet viser til at regjeringspartiene
i samarbeid med samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre sørget
for at ATV ble styrket med 10 mill. kroner i budsjettforliket i
2017. Disse midlene skal gå til utvidet mandat, styrking av eksisterende
kontor og til etablering av nye ATV-tilbud.
Flertallet mener det er hensiktsmessig
å innrette behandlingstilbudene i ATV mot både voksne utøvere av
vold i nære relasjoner, barn og unge utøvere, voksne utsatte
og barn som lever med vold. Når det er vold, er alle familiemedlemmene
sterkt berørt. Det finnes i dag mye kunnskap om voldsutøveren og
hva volden gjør med den voldsutsatte partner, og ikke minst barna.
Tilbudet til barn som opplever vold i egen oppvekstfamilie, er det
tilbudet som er minst utbygd per i dag. I tillegg til et bedre utbygd
tilbud til voldsutsatte barn er det behov for at tilbudene som gis
alle voldsutsatte, både barn og voksne, kan følge disse klientene
over tid. Å arbeide med disse barna krever spesialkompetanse om
voldens konsekvenser for barnets utvikling generelt og tilknytningsprosesser
spesielt.
Flertallet mener ATV bør få
et familiemandat for alle kontorer og de nødvendige økonomiske rammene
for å kunne iverksette dette viktige oppdraget. Det er nødvendig
med styrket tilbud både til voksne og barn, utøver og utsatt.
Flertallet mener videre det
er viktig at hele befolkningen har tilgang til spesialisert sinnemestringstilbud,
og at det skal finnes behandlingstilbud for personer med aggresjons-
og voldsproblemer i hele landet. Ifølge en rapport fra 2016 fra
Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) har
kun tre fylker, Oslo, Vestfold og Telemark, et spesialisert behandlingstilbud
for alle voksne med voldsproblemer. Alternativ til Vold (ATV) dekker
kun deler av befolkningen i de resterende fylkene i landet.
Flertallet vil understreke
behovet for bedre geografisk dekning av hjelpe- og behandlingstilbudet for
mennesker som lever med vold. Flertallet mener flere ATV-kontorer
bør etableres og at eksisterende kontorer bør styrkes. Å bygge ut
flere ATV-tilbud vil tjene flere formål – styrke landsdekningen av
tilbud til alle familier der det er vold, og styrking av samarbeidet
mellom familievernet som etat og ATV som organisasjon.
Flertallet viser til at det
under høringen 6. desember 2016 kom frem at krisesentertilbudet
til rusmisbrukere og andre sårbare personer er dårlig. Flertallet ber
derfor regjeringen sikre at sårbare personer som ikke kan være i
ordinære krisesentre, faktisk har gode tilbud om krisesenter. Flertallet mener
det er positivt at det nå prøves ut en modell for håndtering av
vold og overgrep mot sårbare voksne, men påpeker at regjeringen
må sikre at sårbare personer som det er fare for, eller som er utsatt
for vold og overgrep, må ivaretas i prøveperioden. Det må gjøres mer
for å forebygge vold og overgrep blant eldre, rusmisbrukere og sårbare
personer.
Flertallet viser til opptrappingsplanen
der det varsles at regjeringen vil videreutvikle hjelpetilbudet til
voldsutsatte på krisesentre, spesielt for dem med særskilte utfordringer,
og at det arbeides med en veileder med faglige anbefalinger for
innhold og kvalitet i krisesentertilbudet. Flertallet mener at krisesentertilbudet
til sårbare grupper og til barn skal være et sentralt tema i veilederen.
Flertallet mener det er viktig
at helsestasjonene har rutiner for å følge opp barn/foresatte som
ikke møter til kontroll eller legger til rette for hjemmebesøk.
Pasient- og brukerrettighetsloven fastslår at barn har rett til
helsekontroll, og at foresatte plikter å medvirke til at barnet
deltar i helsekontroll. Bestemmelsen skal verne barn og sikre dem
nødvendige helsetjenester. Den innebærer at helse- og omsorgstjenesten
kan pålegge foreldrene å medvirke til at barnet får helsekontroll.
Helse- og omsorgstjenesten har i dag ingen sanksjonsmuligheter dersom
foreldrene ikke følger opp denne bistandsplikten. Helse- og omsorgstjenesten
må imidlertid vurdere om barnevernstjenesten skal underrettes dersom
det er grunnlag for det, jf. helsepersonelloven § 33 om opplysningsplikt
til barneverntjenesten, barnevernloven kapittel 4 om særlige tiltak
og kapittel 6 om opplysningsrett. Flertallet viser til at det
for første gang skal utvikles en nasjonal faglig retningslinje for
helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Viktig fokus i retningslinjene
vil være å avverge, avdekke og forebygge vold og overgrep. Retningslinjene
vil blant annet ta opp hvordan tjenesten bør følge opp familier som
ikke møter til konsultasjoner for sitt barn. Dersom et barn gjentatte
ganger ikke møter til helseundersøkelser, kan det i noen tilfeller
gi grunn til bekymring.
Flertallet viser til at Helsedirektoratet
vil i retningslinjene gi veiledning om hvordan tjenesten bør gå
frem i slike saker. Helsedirektoratet tar sikte på en publisering
av retningslinjer for helsestasjon 0–5 år og fellesdel i 2017. Retningslinjer
for skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom publiseres i
løpet av 2017.
Flertallet viser til at Helsedirektoratets
forslag til faglige retningslinjer for tannhelsetjenester for barn
og unge mellom 0–20 år er på høring, med en høringsfrist 20. mars
2017. Forslaget har et eget kapittel som omhandler barn som ikke
møter til tannhelsekontroll, og hvordan tannhelsepersonell bør gå frem
i en slik sammenheng. Retningslinjene omfatter også aktuell oppfølging
med kontakt med foreldre og foresatte, og hvilke indikasjoner eller
forhold som kan danne grunnlag for bekymringsmelding til barnevernstjenesten. Flertallet mener
at en bred høring vil danne et godt grunnlag for at Helsedirektoratet
som fagmyndighet kan imøtekomme problematikken rundt barn som ikke
møter til tannhelsekontroll. Flertallet forventer at Helsedirektoratet
og regjeringen følger opp denne problemstillingen etter at nye faglige
retningslinjer er på plass.
Flertallet mener sentrene
mot incest og seksuelle overgrep er et viktig lavterskeltilbud
til utsatte for incest og seksuelle overgrep og deres pårørende. Flertallet viser
til opptrappingsplanen der det varsles at NOVA har fått i oppdrag
å evaluere sentrene mot incest og seksuelle overgrep. Evalueringen skal
se nærmere på sentrenes arbeid og tilbudet til brukerne, det utadrettede
informasjonsarbeidet i barnehager og skoler, sentrenes organisering,
tilskuddsordningen og den landsdekkende telefonen for incest- og
seksuelt misbrukte. Evalueringen skal også gi faglige anbefalinger
for videreutvikling av tilbudet. Flertallet forventer at regjeringen
følger opp anbefalingene for å styrke tilbudet.
Flertallet viser til viktigheten
av at alle landets sykehus har tilstrekkelig tverrfaglig kompetanse når
det kommer til barnemishandling. De regionale helseforetakene har
ansvar for å tilby nødvendige spesialisthelsetjenester til dem som
oppholder seg i regionen. Flertallet mener det kan være
hensiktsmessig å utrede hvorvidt det er behov for å opprette tverrfaglige
nettverk med kompetanse på flere relaterte områder. Flertallet mener
derfor at Helsedirektoratet bør vurdere behovet for en slik utredning.
Flertallet mener det er viktig
at de som jobber innenfor helse-, utdannings- og sosialsektoren
samt politi og påtalemyndighet har kompetanse i hverandres og eget
mandat og knyttet til forebygging og bekjempelse av vold og overgrep.
Dette for å unngå at volds- og overgrepsutsatte faller mellom to
stoler, samt å hindre at etatene jobber mot hverandre. Flertallet viser
til at det bør utarbeides en veileder av de enkelte aktørenes mandat
i saker som omhandler vold og overgrep. Flertallet viser til at Politidirektoratet
i forbindelse med opptrappingsplanen vil få i oppgave å gjennomgå
kompetansen i alle relevante funksjoner i politiet når det gjelder
vold og overgrep. Dette skal gjennomføres i løpet av 2017, og arbeidet skal
sees i sammenheng med den nasjonale kompetansestrategien om vold
og overgrep.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øremerke midler til de kommunale tjenestetilbudene
gjennom økt psykologkompetanse og helsestasjonsvirksomhet.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for et mer teambasert helsetjenestetilbud
for å sikre tilstrekkelig kompetanse i møte med volds- og overgrepsutsatte.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre fortsatt støtte til Stine Sofie Senteret.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at voldserfaringer og erfaringer fra personer
som er utsatt for vold og overgrep, inngår i arbeidet med Pakkeforløp
for psykisk helse og rus, ved utredning, tiltak og behandling.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle ATV-kontor får et familiemandat
i løpet av planperioden.»
«Stortinget
ber regjeringen videreføre arbeidet med å utvikle behandlingstilbud
for personer som er dømt for å ha utført seksuelle overgrep, slik
at de som trenger behandling, får det.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at i tilfeller der foresatte
ikke deltar på kontroll/hjemmebesøk av barn, og der helsestasjonen
aktivt har forsøkt å få kontakt med familien, skal helsestasjonene melde
bekymring til barnvernstjenesten.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i nasjonale retningslinjer for Statens barnehus
gi barnehusene ansvar for å koordinere oppfølging og behandling
av barn som begår seksuelle overgrep.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre en konkret plan for opptrapping av barnehusene,
som sikrer at ventetidene holdes og at barnehusene er dimensjonert
til å avhøre alle barn opp til 18 år.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere behovet for å kartlegge hvor mange barn
som får behandling og oppfølging etter vold og overgrep, hva slags
behandling som gis og hvem som gir dette.»
«Stortinget
ber regjeringen i nasjonale retningslinjer for Statens barnehus
sikre at både barn og unge som utsettes for vold og overgrep og
overgripere som er under kriminell lavalder, avhøres og følges opp..»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at kommunene også har tilbud
om krisesenter til spesielt sårbare personer som ikke kan være i
ordinære krisesenter.»