Hardangerfjorden
som pionerregion for en bærekraftig oppdrettsnæring
Komiteen mener at teknologiutvikling
kan bidra til økt økonomisk lønnsomhet og en miljømessig bærekraftig
utvikling av havbruksnæringen. Komiteen viser til at det nå
pågår en betydelig teknologiutvikling i havbruksnæringen, og viser
til alle søknadene om utviklingskonsesjoner med ulike teknologiske
løsninger for produksjon av oppdrettsfisk i fjordene, langs kysten
og havbasert. Komiteen viser
til at utviklingstillatelser har vært et viktig bidrag til å utvikle
teknologi som kan bidra til å løse en eller flere av miljø- og arealutfordringene
som akvakulturnæringen står overfor.
Komiteen viser til forslag
om å utrede muligheten for å etablere Hardanger som pionerregion
for en bærekraftig oppdrettsnæring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, viser til at dette forslaget
hører inn under Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde, og
viser til følgende kommentar fra fiskeriministeren:
«Representanten ber
i sitt forslag regjeringen utrede om det er mulig å etablere Hardanger
som en pionerregion for en bærekraftig oppdrettsnæring der nye løsninger
tas i bruk, både på teknologi- og virkemiddelsiden.
Jeg mener vi allerede
nå kan si at opprettelse av et slikt pionerområde egentlig er et
overflødig forslag. Det er ikke et egnet virkemiddel og det er flere grunner
til dette:
-
Regjeringen, med
Stortingets tilslutning, har allerede innført flere viktige virkemidler
for å sikre en miljømessig bærekraftig norsk lakseoppdrett, herunder:
-
et nytt system for
kapasitetsjusteringer der havbruksnæringens miljøpåvirkning er avgjørende
for produksjonskapasiteten.
-
utfisking av rømt
oppdrettsfisk finansiert av havbruksnæringen.
-
en ordning med tildeling
av utviklingstillatelser. Slike tillatelser tildeles konsepter som
kan bidra til å løse miljø- og eller arealutfordringer.
Disse
virkemidlene må få tid til å virke før det innføres nye virkemidler
som skal bidra til å løse de samme utfordringene.
-
Det er lite hensiktsmessig
å pålegge bruk av visse former for teknologi eller driftsmetoder.
Myndighetene skal stille krav til forsvarlig drift og dersom det
er mulig; effektkrav. Det vil gi mer nyskaping og innovasjon i næringen.
-
Dersom det skal innføres
et pionerområde vil oppdrettsnæringen i en avgrenset del av landet
få andre grunnleggende rammebetingelser enn resten av landet. Dette
vil være rammebetingelser som går utover det som ut fra miljømessige
hensyn kan forsvares. Slike rammebetingelser vil kunne få negative
samfunnsøkonomiske effekter i tillegg til at det vil kunne ramme
de omfattede bedriftene uforholdsmessig hardt.»
Flertallet viser
til at det er iverksatt en rekke virkemidler for en miljømessig
bærekraftig havbruksnæring. Stortinget vedtok i Meld. St. 16 (2014–2015),
jf. Innst. 361 S (2014–2015), et nytt system for kapasitetsjusteringer
i norsk lakse- og ørretoppdrett, som innebærer at produksjonskapasiteten
i norsk havbruksnæring skal styres etter den påvirkningen næringen
har på miljøet rundt seg. Som en del av oppfølgingen av meldingen
har Nærings- og fiskeridepartementet 16. januar 2017 fastsatt forskrift om
produksjonsområder for akvakultur av laks, ørret og regnbueørret
(produksjonsområdeforskriften). Kysten er delt inn i 13 produksjonsområder,
og Hardanger utgjør hoveddelen av produksjonsområde 3. Flertallet mener
derfor at Hardanger allerede nå er et område der miljøtilstanden
vil være den avgjørende faktoren for produksjonskapasiteten.
Flertallet påpeker også at
forutsigbare og stabile rammebetingelser er av stor verdi for alle
næringer, så også havbruksnæringen. Et viktig prinsipp for forvaltningen
av havbruksnæringen er at den skal være faktabasert. Flertallet viser
til svarbrevet fra klima- og miljøministeren, hvor det heter:
«En pionerregion
slik forslagsstilleren her skisserer vil, slik jeg oppfatter det,
pålegge oppdretterne i et begrenset område endrede rammebetingelser uten
tilstrekkelig faglig grunnlag.»
Flertallet mener at det ikke
er faktagrunnlag for endrede rammebetingelser. Endring i rammebetingelser
for aktører innenfor et gitt område kan ha store konsekvenser. Etableringen
av en pionerregion kan ha konkurransevridende effekter ved at tiltak svekker
den relative lønnsomheten i forhold til aktører i andre regioner.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det er svært alvorlig at det ikke har blitt tatt tilstrekkelige
politiske grep for å løse oppdrettsnæringens miljøutfordringer –
hverken i Hardangerfjorden eller landet for øvrig. Disse medlemmer mener derfor
at det må tas både nasjonale og mer lokalt tilpassede grep for å
omstille oppdrettsnæringen til lukkede anlegg, som ikke fører til
utslipp av lakselus, rømt laks, lusemidler eller organisk avfall
fra merdene.
Disse medlemmer mener Hardangerregionen
er godt egnet til å bli et pionérområde for omstilling av oppdrettsindustrien Disse medlemmer viser
til at oppdrettsindustrien har nytt godt av lokaliseringen i Hardanger
i mange år, og at Hordaland var et pionérfylke i utviklingen av
hele bransjen. Disse
medlemmer mener at Norge ikke kan være bekjent av at arnestedet
for oppdrettsindustrien skal være et sted der unike biologiske ressurser
ble utryddet for alltid.
Disse medlemmer vil også peke
på at oppdrettsindustrien i dag tjener gode penger på å videreføre
drift i åpne merder. Disse
medlemmer vil peke på at prinsippet om at forurenser skal
betale, også bør gjelde for oppdrettsnæringen, og at det derfor
er naturlig at oppdrettsnæringen selv deltar i et spleiselag for
å finansiere kostnadene ved å gå foran i en omstilling av bransjen. Disse medlemmer mener
derfor at det bør gjennomføres en utredning av hvordan Hardanger
kan gjøres til et pionérområde for bærekraftig omstilling av oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om det er mulig å etablere Hardanger som
pionérregion for en bærekraftig oppdrettsnæring hvor nye løsninger
tas i bruk, både på teknologi- og virkemiddelsiden. Målet vil være
at Hardanger blir et foregangsområde som viser hvordan det er mulig
å kombinere bærekraftig oppdrettsvirksomhet med ivaretakelse av
Norges internasjonale forpliktelser om å verne de unike lakse- og
sjøørretstammene langs kysten.»
Disse medlemmer mener
det også er behov for å vurdere om det bør etableres nye genbanker
flere steder i landet. Disse
medlemmer viser til at genbanker for laks har vært og er et
mye brukt tiltak i elver der man har gjennomført gyrobehandling.
Det har imidlertid ikke vært like vanlig å etablere genbanker for
å redde villaksbestander som er truet som følge belastninger knyttet
til rømt oppdrettslaks og spredning av lakselus fra oppdrettsindustrien.
Disse medlemmer er bekymret
for at situasjonen nå kan være alvorlig for villaksbestander i hele
landet. I en temarapport fra Vitenskapelig råd for lakseforvaltning
fra februar 2016 ble 104 laksebestander klassifisert etter kvalitetsnormen
for villlaks. Rapporten viser at av de 104 bestandene hadde 23 bestander
(22 prosent) god eller svært god kvalitet, 29 bestander (28 prosent)
moderat kvalitet, og halvparten dårlig eller svært dårlig kvalitet.
Det vil si at 81 bestander (78 prosent) ikke nådde kvalitetsnormens
minimumskrav til kvalitet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå gjennom behovet for etablering av nye genbanker
for truede villaksbestander i Norge for å sikre at ingen villaksbestander går
tapt.»