Dokument
120 S (2015–2016) om behovet for regulering av selskaper som er
en del av delingsøkonomien
Jeg viser til brev
13. oktober vedlagt ovennevnte dokument. Forslagsstillerne beskriver
delingsøkonomien og ber regjeringen ta initiativ til reformer som legger
til rette for delingsøkonomien samt vurdere om dagens regelverk
er anvendbart for virksomheter som er en del av delingsøkonomien.
Jeg vil for det første si at jeg i det store og hele er enig i beskrivelsen
av delingsøkonomien som forslagstillerne gir. Videre er jeg enig
i at det er spørsmål ved delingsøkonomien som vi må se nærmere på.
Jeg er imidlertid usikker på om vi er tjent med å trekke konklusjoner
på svært kort sikt.
Deling og formidling
er ikke noe nytt. Det nye er at langt flere enn tidligere tar del
i å tilby deling eller tjenester gjennom digitale plattformer. Derfor
har delingsøkonomien potensial for at vi tar i bruk en større del
av ressursene – både kapitalgjenstander som er overflødige eller
brukes lite, og ikke minst personer som tidligere ikke har deltatt
i det tradisjonelle arbeidsmarkedet. Dette skaper økt konkurranse
og mer innovasjon, og delingsøkonomien kan gi større valgmuligheter
for forbrukerne. Regjeringen er opptatt av å legge til rette for
at delingsøkonomien kan bidra til økt verdiskaping for det norske
samfunnet. Vi har satt ned et offentlig utvalg som skal se på hvordan
delingsøkonomien kan gi mer effektiv ressursutnyttelse, og som skal
vurdere reguleringsmessige sider av delingsøkonomien. Representantene
tar opp flere viktige spørsmål rundt arbeidsliv, forbrukerbeskyttelse
og skatt. Dette er temaer som inngår i utvalgets mandat.
Delingsøkonomiutvalget
er bredt sammensatt utvalg med eksperter innenfor jus, økonomi og
næringsliv. Partene i arbeidslivet og forbrukerinteressene er representert.
Utvalgets innstilling skal leveres i februar.
Regjeringen er samtidig
opptatt av at utvalgsarbeidet ikke skal bremse arbeidet i forvaltningen
med disse spørsmålene. Dette er det gitt klart uttrykk for i utvalgets
mandat. Regjeringen har startet arbeid på flere relevante områder.
Arbeidet har høy prioritet. Jeg mener det er sentralt å sikre sunn
konkurranse i ordnede former.
Finansdepartementet
og Skattedirektoratet vurderer behovet for nye retningslinjer og
rutiner, informasjonsmateriell og eventuelle regelendringer på skatteområdet.
Dette gjelder både regler om skatteplikt, fradragsrett og innhenting
av opplysninger. Det er avgjørende at det gjennomføres riktig innrapportering
og skattlegging av inntekter i delingsøkonomien, slik at også disse
aktivitetene bidrar til fellesskapet slik skattesystemet forutsetter.
En viktig problemstilling er muligheten til å få opplysninger fra delings-
eller formidlingsselskaper om betalinger til aktører som utfører
tjenester i Norge. Slike tredjepartsopplysninger er viktige for
å kunne skattlegge virksomheten og beregne riktig skatt. I delingsøkonomien
er alle transaksjoner digitale og blir registrert av selskapene
som formidler tjenestene. Det gir muligheter for informasjonsinnhenting
og rapportering til myndighetene. Her kan det være mye å vinne – men
vi må finne løsninger som er enkle, ubyråkratiske og likebehandler
ulike selskaper.
Som ledd i et arbeid
for å tilpasse gjeldende drosjeregulering bedre til de nye applikasjonstjenestene, har
Samferdselsdepartementet startet et arbeid med bl.a. å vurdere løsninger
som fjerner taksameterkravet ved at pris skal kunne beregnes via
GPS-baserte mobilapplikasjoner. Det vurderes også nye krav om prisopplysninger
som styrker passasjerenes interesser. De vurderer videre om det
kan foretas endringer i regelverket for drosjesentraler og organiseringen
i næringen, samt muligheten for en oppheving av kravet om at drosje
skal være hovederverv for løyvehaver. I tillegg vurderes det å åpne
for at flere kan drive med samkjøring.
Representantene
ber regjeringen om å lukke eventuelle regulatoriske hull og foreslå
ytterligere regulering for delingsøkonomien innenfor forbrukerbeskyttelse,
arbeidsmarked og skatt. Reguleringene på disse områdene er omfattende.
Det er urealistisk med en fullstendig gjennomgang av reguleringene
på disse områdene på svært kort sikt. Delingsøkonomiutvalget vil
som nevnt legge fram sin innstilling allerede i februar. Jeg mener
derfor det er klokt å vente på utvalgets utredning før det settes
i gang ytterligere prosesser ut over det Regjeringen allerede er
i gang med. Jeg ser det heller ikke som et mål at alt skal være
regulert. Det folk ordner best på egenhånd ser jeg ingen grunn til
at myndighetene skal legge seg opp i. Når vi utreder delingsøkonomien
er det vel så mye et spørsmål om å fjerne unødvendig regulering og
å modernisere og tilpasse reguleringene til delingsøkonomien – enn
det er et spørsmål om å «tette regulatoriske hull».
Vi har bedt delingsøkonomiutvalget
identifisere reguleringer som utfordres av delingsøkonomien. I utvalgets
mandat heter det at aktører i et marked generelt bør stå overfor
de samme reguleringene, men at det samtidig må vurderes om det eksisterer
reguleringer som enkelte aktører bør unntas fra. Regulering skal
legge til rette for konkurranse i ordnede former, samtidig som andre
viktige hensyn skal ivaretas. Utvalget skal også vurdere om det
er behov for endringer av reguleringer som følge av ny teknologi
eller nye forretningsmodeller. Mandatet peker på at framveksten
av delingsøkonomien kan avdekke at enkelte eksisterende reguleringer
er uheldige og dermed bør fjernes eller endres. Utvalget skal vurdere
risikoen for at reguleringer kan hindre innovasjon og redusere muligheten
for at nye aktører får utviklet sine forretningsmodeller og etablert
seg i markedet. Utvalget skal se hen til at reguleringer og krav
skal legge til rette for effektive løsninger. Herunder skal utvalget ta
hensyn til at regler bør være enklest mulig slik at de administrative
kostnadene holdes lave. Potensialet for en mer effektiv bruk av
ressurser skal vektlegges i utvalgets arbeid.
Vi har også bedt
utvalget om å vurdere mulige virkninger av delingsøkonomien for
arbeidslivet, herunder for arbeidstakere og oppdragstakere. Utvalget
skal vurdere konsekvensene av at det kan bli flere selvstendig næringsdrivende,
og om det er behov for endringer i reglene for denne gruppen.
Utvalget skal også
vurdere om det er behov for å endre reguleringer på tvers av markeder,
innbefattet forbrukerrettigheter og krav til standarder.
Utvalget er ikke
avskåret fra å vurdere skattespørsmål, selv om det allerede foregår
arbeid internt i Finansdepartementet og Skattedirektoratet, som nevnt.
Representantene
ber regjeringen spesielt om å definere sysselsetting og hva slags
type virksomhet delingsøkonomien er. Her vil jeg vise til at utvalget også
har som en del av sitt mandat å vurdere utfordringer delingsøkonomien
gir for rettigheter i arbeidslivet, herunder problemstillinger knyttet
til arbeidsmiljøloven. Hvilken tilknytning de sysselsatte i delingsøkonomien
har til den enkelte digitale plattform vil være avgjørende for om
de må anses som arbeidstakere eller selvstendig næringsdrivende
og for om de kan påberope seg rettighetene etter arbeidsmiljøloven.
At folk skaper sin egen arbeidsplass og finner en forretningsmessig
anvendelse for kapitalgjenstander som de har til overs eller bruker
lite, er positivt – og vi må ikke lage det til et problem at det
er noen som ønsker å ha en inntekt utenfor et A4-arbeidsforhold.
Representantene
ber også regjeringen om å avklare ansvaret for forsikring både for
forbruker og tjenesteleverandør. Jeg forstår representantene dithen at
det siktes til å avklare om det er tjenesteleverandøren eller den
digitale plattformen (hvor tjenesten tilbys) som skal ha ansvar
overfor forbrukeren dersom noe går galt. Også dette er et spørsmål
som tas opp i delingsøkonomiutvalgets mandat – og der jeg imøteser
utvalgets anbefalinger.