Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, er i likhet med forslagsstillerne opptatt
av å legge universell utforming til grunn for samfunnsutviklingen.
Det er tverrpolitisk enighet om at målet er et samfunn hvor alle
kan delta. Likestilling og universell utforming og tilgjengelighet
for personer med funksjonsnedsettelser er viktig for å nå dette
målet.
I representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Heikki Eidsvoll Holmås
er det fremmet 26 forslag for et bedre universelt utformet samfunn.
Forslagene spenner over flere saksfelt og hører inn under ansvarsområdet
til flere ulike departementer og komiteer. Komiteen vil derfor kommentere
det som er mest relevant for komiteens ansvarsområde.
Komiteen viser til at Barne-
og likestillingsdepartementet (BLD) har ansvar for å koordinere
de ulike tiltakene til personer med funksjonsnedsettelser på tvers
av departementene i forhold til universell utforming, diskriminering
og likestilling. Det vises til svarbrevet fra barne- og likestillingsminister
Solveig Horne av 27. januar 2017. Alle forslagene i representantforslaget
er kommentert eller besvart.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at flere av forslagene allerede er gjennomført og tatt til følge.
Noen er implementert i vedtatte planer. Det vises blant annet til
regjeringens handlingsplan for 2015–2019 hvor det er beskrevet 47
tiltak på ansvarsområdene til 11 departementer. Handlingsplanen
har hovedvekt på IKT og velferdsteknologi. Arbeidet med universell
utforming følges i tillegg opp på andre viktige samfunnsområder
som bygninger, transport og uteområder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
universell utforming av samfunnet må ha høy prioritet og at et samfunn
med stor grad av universell utforming er et gode for alle. Løsninger
som gir likeverdig tilgjengelighet er bra både for personer med
nedsatt funksjonsevne og for eksempel eldre og barnefamilier.
Gjennom to handlingsplaner ble dette arbeidet systematisert i perioden 2005–2013
av regjeringen Stoltenberg II. I planene ble det uttrykt en ambisjon
om et universelt utformet Norge i 2025. Regjeringen Solberg har
videreført en ordning hvor regjeringen vedtar en handlingsplan for området. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen Solbergs handlingsplan har fjernet ambisjonene om
et universelt utformet Norge i 2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
også at arbeidet med universell utforming skal ha høy prioritet. Flertallet viser
til at regjeringen Solberg gjennomførte et scenarioprosjekt i samarbeid
med brukerne og brukerorganisasjonene i 2016, for å finne ut hvilket
handlingsrom en hadde i å nå visjonen om et universelt utformet
samfunn innen 2025. Konklusjonen var at en måtte se lenger enn 2025.
Det trengtes mer tid for å nå målet om universell utforming på alle
samfunnsområder. Anbefalingen var at universell utforming må gis
høy prioritet og at det må utarbeides delstrategier og handlingsplaner
for de ulike sektorene. Arbeidet med universell utforming må sees
i sammenheng med pågående eller planlagte utviklingsprosesser. Dette
vil regjeringen Solberg følge opp.
Komiteen viser
til at Statsbygg har en handlingsplan som sikter mot at alle de
bygningene som Statsbygg forvalter skal være universelt utformet innen
2025. Når det gjelder nettsteder, er det lovfestet at alle eksisterende
og nye nettsteder rettet mot allmennheten skal være universelt utformet
innen 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
fornøyd med at det systematiske arbeidet som er gjort i etaten fra
2005 gir resultater, og mener disse erfaringene må overføres til
andre deler av forvaltningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser
til forslaget om å innlemme FN-konvensjonen om rettighetene til
mennesker med nedsatt funksjonsevne i menneskerettighetsloven, for å
gi konvensjonen forrang i norsk rett. Flertallet viser til at Stortinget
ratifiserte FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne (CRPD) i 2013. Ny vergemålslov trådte i kraft for å
sikre at norsk lovgivning på vergemålsområdet skulle være i tråd
med konvensjonen. Det ble også gjort en endring i diskrimineringsombudsloven
for at Likestillings- og diskrimineringsombudet skulle føre tilsyn
med at norsk rett og forvaltningspraksis er i samsvar med Norges
forpliktelser etter konvensjonen.
Flertallet mener at menneskerettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne er ivaretatt i dagens lovverk
og traktater. Det vises i den forbindelse til at selv om konvensjonen
ikke er inkorporert i norsk lov, så vil Grunnloven § 92 om at «Statens myndigheter
skal respektere og sikre menneskerettighetene slik de er nedfelt
i (…) for Norges bindende traktater om menneskerettigheter», også
omfatte FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne. Presumsjonsprinsippet kommer også til anvendelse,
som innebærer at norske rettsregler så langt det er mulig skal tolkes
slik at de ikke kommer i konflikt med Norges folkerettslige forpliktelser.
Universell utforming
skal ivaretas i kommunal og regional planlegging i samsvar med plan-
og bygningsloven § 5-1. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
legger til rette for at kommunene og fylkeskommunene får veiledning
i bruk av planverktøyene i loven slik at det blir et bedre
grunnlag for å realisere mål om tilgjengelighet for alle.
Medlemene i komiteen
frå Venstre og Sosialistisk Venstreparti støttar forslaget om
å innlemma CPRD-konvensjonen i menneskerettslova, som eit verkemiddel
for å styrkje rettane til personar med nedsett funksjonsevne. Desse medlemene viser
til at fleire andre FN-konvensjonar allereie er innlemma i den norske
menneskerettslova, og meiner det er naturleg at CPRD vert innlemma
på lik linje med disse. Desse medlemene sluttar seg
elles til NOU 2016:17 («På lik linje – Åtte løft for å realisere
grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming»),
som påpeikar at rettane til personar med nedsett funksjonsevne enno
ikkje er tilstrekkeleg ivaretatt i Noreg.
Komiteen er
kjent med at det er store variasjoner fra sektor til sektor med
hensyn til hvor nær vi er et universelt utformet samfunn. Utfordringene
er størst når det gjelder eksisterende bygninger, uteområder og
infrastruktur. Når det utføres rehabiliteringer og stønadspliktige
tiltak på eksisterende bygg og anlegg, vil plan- og bygningslovgivningens
relevante bestemmelser komme til anvendelse med kravet om universell
utforming. Dette vil gi flere bygg med universell utforming over
tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det fortsatt er store behov for å fornye eksisterende bygningsmasse
i flere deler av offentlig sektor, og gjennom rentekompensasjonsordningene
har kommunene fått drahjelp til å utføre nødvendige oppgraderinger
slik statsråden sier i sitt svarbrev til komiteen. Det viser at
det fortsatt er behov for slike ordninger og at det er nødvendig
med en forsterket kommuneøkonomi.
Disse medlemmer viser til
sine respektive partiers alternative statsbudsjetter i perioden
2013–2017 som synliggjør en betydelig økning i kommunenes frie inntekter
i forhold til regjeringens budsjettforslag. I tillegg har husbanken
en sentral rolle i bygging av nye boliger, og det er nødvendig med
en sterkere satsing på boliger som er delfinansiert gjennom statlige
ordninger og som ivaretar universell utforming.
Medlemene i komiteen
frå Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til kommentaren
til representantforslaget frå Norsk Handikapforbund og støttar forslaget
om at regjeringa vert beden om å fremme ei statleg ordning med sikte
på å utbetre eksisterande offentlege bygg for universell utforming.
At investeringsramma for rentekompensasjonsordninga no er brukt
opp, betyr at regjeringa må få på plass nye midlar for tilrettelegging
av eksisterande offentlege bygg for universell utforming.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag, til erstatning for representantforslagets opprinnelige
forslag nummer fem:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at rentekompensasjonsordningen for rehabilitering
av skole- og svømmeanlegg får ny investeringsramme og at det stilles
krav om universell utforming av bygg som kommer inn i ordningen,
og at det etableres plan- og stimuleringsmidler slik at offentlige
bygg i kommunen kan gjøres universelt utformet innen 2025.»
Dette medlem fremmer,
med bakgrunn i representantforslaget, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innlemme (inkorporere) FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i
menneskerettsloven, for å gi konvensjonen forrang i norsk rett.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av diskrimineringslovgivningen
slik at retten til informasjon, varer og tjenester for mennesker
med nedsatt funksjonsevne inkluderes.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et mer forpliktende regelverk
for universell utforming av eksisterende bygg, anlegg, transportmidler
og infrastruktur.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram konkrete forslag og en tidsplan for at
opplæringen i alle norske skoler blir dysleksi- og dyskalkulivennlig.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ for å sikre at kultur- og idrettsarenaer
og bygg er tilgjengelige for alle.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mål og innsatser i Nasjonal transportplan
må samordnes med målet om et tilgjengelig Norge innen 2025 og et
universelt utformet samfunn innen 2035.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om hvordan det kan sikres tilbud
om assistanse for mennesker med nedsatt funksjonsevne ved større
trafikale stasjoner og knutepunkt.»
«Stortinget
ber regjeringen påse, og eventuelt fremme forslag som sikrer, at
virksomheter som retter seg mot allmennheten, jobber systematisk
for at deres kommunikasjon og informasjon er universelt utformet.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det tilbys skolepensum i det formatet elever
med nedsatt funksjonsevne har behov for for å kunne delta fullgodt
i opplæringen.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en gradvis innføring av krav om
teksting, syns- og tegnspråktolking av innhold på alle medier og
flater.»
«Stortinget
ber regjeringen stimulere til forskning og utvikling av universelt
utformet IKT og velferdsteknologi.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere innføring av et krav om tilgjengelighet
som inngangskrav for offentlig støtte til kulturarrangører.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om innføring av et krav om ulike
former for tolking på kultur- og idrettsarrangementer, herunder
skrive-, syns- og tegnspråktolking.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre en gratis ledsagerordning ved alle typer kultur-
og idrettsarrangementer som mottar offentlig støtte, herunder løsning for
bestilling av billetter på nett med elektronisk ledsagerbevis.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne får
ta med ledsagere i utøvelse av fritidsaktiviteter.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at valglokaler og lokaler for politiske møter
må være tilgjengelige for mennesker med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre et tilbud om tolketjenester og annen tilsvarende
bistand i forbindelse med politiske møter.»
«Stortinget
ber regjeringen gjenopprette en ordning som ivaretar de funksjonene
som Statens råd for likestilling av funksjonshemmede var ment å
sikre.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at ordningen med arbeids- og utdanningsreiser
for dem med varige forflytningsvansker utvides til å gjelde politisk
deltakelse.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at all informasjon om sikkerhet og beredskap
blir gitt i et format som er tilgjengelig for alle.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle bygg og transportmidler har evakueringsutstyr
slik at personer med nedsatt funksjonsevne sikres en trygg evakuering.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at beredskapsplaner for katastrofer også ivaretar
hensynet til mennesker med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget
ber regjeringen, i arbeidet med ny teknisk forskrift TEK17, unngå
regler som reduserer graden av universell utforming av samfunnet,
herunder en eventuell svekkelse av kravene til snusirkel for rullestol.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at ordningen med servicehunder blir mer lik
ordningen med førerhund for blinde og svaksynte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det bør utarbeides en helhetlig plan og er enig i at flere
av forslagene som fremmes i denne saken vil være en viktig del av
en slik plan. Disse
medlemmer støtter derfor forslaget om at regjeringen skal
legge frem en handlingsplan for et tilgjengelig Norge i 2025 og
et universelt samfunn innen 2035, inkludert en konkret plan for
finansiering.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en handlingsplan for et tilgjengelig
Norge i 2025, og et universelt utformet samfunn innen 2035, inkludert
en konkret plan for finansiering.»
Komiteen viser
til at det er viktig at universell utforming og tilgjengelighet
er på agendaen når utviklingsprosjekter og plandokumenter lages.
Brukerne må inviteres med i planleggingen. I den forbindelse viser komiteen til
et scenarioprosjekt som ble gjennomført i regi av Bufdir i 2016
for å se på handlingsrommet for å utvikle et universelt utformet samfunn.
Blant deltakerne var representanter for interesseorganisasjoner
for funksjonshemmede, forskningsinstitusjoner og offentlige og private
faginstanser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at det ble konkludert med at det er urealistisk å oppnå et universelt
utformet samfunn i 2025 med det foreliggende utgangspunkt. Sentrale
konklusjoner i scenarioprosjektet er at det bør utarbeides delstrategier
for de ulike sektorene og at arbeidet med universell utforming blir
sett i sammenheng med pågående eller planlagte utviklingsprosesser,
satsinger og strategier. Flertallet synes det er bra
at brukerne blir tatt med på råd og at konklusjonene fra scenarioprosjektet
blir vurdert i det videre arbeidet mot et tilgjengelig og universelt
utformet samfunn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
enig i at det er en forutsetning at brukerne involveres i arbeidet
med universell utforming, og det er viktig at deres synspunkter
videreformidles til beslutningstakere.
I forbindelse med
utarbeidelse av den omtalte scenariorapporten er disse medlemmer kjent med
at flere organisasjoner har sendt brev til departementet etter at
rapporten ble lagt frem, ettersom flere av deres hovedinnspill ikke
er tatt med i rapporten.
Disse medlemmer mener organisasjonene må
involveres på en mer systematisk måte enn slik det fremgår av statsrådens
svarbrev.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at den foreløpige scenariorapporten er laget av innleide konsulenter
på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
Statsråden har i sitt svarbrev til organisasjonene merket seg innvendingene
fra organisasjonene og har gitt Bufdir i oppdrag å involvere organisasjonene
og Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) direkte ved fortsettelsen
av scenarioprosjektet. Dette vil gi både organisasjonene og LDO
mulighet for en mer systematisk involvering i sluttføring av prosjektet.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Venstre, viser til
innspelet frå Norges Handikapforbund og støttar forslaget om at
regjeringa vert beden om å opprette eit rådgjevande organ sett saman
av sivilsamfunnsaktørar. Regjeringa vert, i denne samanheng, beden
om å vurdere erfaringar med det tidlegare statlege rådet for likestilling
av funksjonshemma.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti etterlyser funksjonen som Statens råd
for likestilling av funksjonshemmede hadde i sine 40 år med drift,
til det ble lagt ned i 2011/12. I dag mangler dette bindeleddet
mellom funksjonshemmedes organisasjoner, forvaltningen, andre organisasjoner
og forskning for å gi råd til regjeringen i utformingen av politikken
overfor personer med nedsatt funksjonsevne på et overordnet nivå.
Rådet var regjeringsoppnevnt og hadde et sekretariat. En viktig
oppgave for rådet var å se på den helhetlige politikken og ha mulighet
til å innkalle politisk og administrativ ledelse i det enkelte fagdepartement
til drøftinger om aktuelle saker. At rådet er nedlagt betyr ikke
at utfordringene for å oppnå likestilling for funksjonshemmede er
løst. De ulike brukerrådene som eksisterer i dag fungerer ikke som
en fullverdig erstatning for Statens råd for likestilling av funksjonshemmede,
til dels fordi slike råd er sektorinndelt og de kommer sent inn
i ulike prosesser. Dette fører til at arbeidet blir fragmentert
og mister et helhetlig perspektiv på utformingen av politikken overfor
en betydelig del av befolkningen.
Komiteen ønsker
en raskere fremdrift for å nå målet om et tilgjengelig samfunn for
alle, og mener det kan være en god idé å vurdere trinnvise løsninger for
å oppnå grunnleggende tilgjengelighet med etablering av universell
utforming med høyere kvalitet senere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
forslag 25, som omhandler svekkelser av krav til snusirkel for rullestol,
også er forslag som er relevant for denne komiteens ansvarsområde.
Rundt 90 pst. av landets boliger mangler universell utforming. Med
de nye forslagene til regler i TEK17 dempes ambisjonene for å øke
omfanget av universelt utformede boliger. At flest mulig boliger
er universelt utformet, er et frihetsspørsmål for hvor folk med
spesielle behov kan bo. Disse medlemmer minner om
at å sitte i rullestol i kortere eller lengre perioder i livet kan
ramme alle. I tillegg har det en integrerende effekt at folk kan oppsøke
venner og kolleger med minst mulig hindre. Det samme gjelder det
å kunne slippe å flytte fra jobb eller nærmiljø om man skulle rammes
av en sykdom eller ulykke.
Komiteen viser
til forslaget om å sikre at ordningen med servicehunder blir mer
lik ordningen med førerhund for blinde og svaksynte. I den forbindelse
vises det til et forsøksprosjekt med servicehunder i arbeids- og
velferdsetaten, hvor åtte brukere har hatt servicehund i en periode
på to år. Formålet med prosjektet har vært å prøve ut om ordningen
bidrar til økt selvstendighet for personer med nedsatt funksjonsevne
og vurdere nytte og behov for servicehunder i et samfunnsøkonomisk
perspektiv. Prosjektet ble avsluttet i 2016 og er nå nylig evaluert.
Regjeringen har foreløpig ikke tatt stilling til om dette skal innføres
som en permanent ordning finansiert av det offentlige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at prosjektet med servicehunder er avsluttet uten at regjeringen
har tatt stilling til om forslaget skal videreføres. Disse medlemmer ser
frem til regjeringens vurdering av dette prosjektet i lys av den
store interessen for tiltaket som ble vist av Fremskrittspartiet
i forrige periode. Ordningen må, etter disse medlemmers mening, betraktes
som et delvis supplement til det tjenestetilbudet som gis og ikke
som en del av arbeidet for et universelt utformet samfunn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at prosjektet med servicehunder nå er ferdig evaluert, og at
det fremgår av regjeringserklæringen at regjeringen vil gjennomgå
ordningen med sikte på å gjøre den mer lik førerhundordningen. Flertallet understreker
viktigheten av at ordningen må vurderes som et supplement til det
øvrige tjenestetilbudet, og imøteser regjeringens vurdering av hvordan
en slik ordning eventuelt bør utformes.
Komiteen viser
til at forslaget om å sikre et tilbud om tolketjenester og annen
tilsvarende bistand i forbindelse med politiske møter er allerede
på plass. Komiteen viser
til folketrygdloven § 10-7 som gir en individuell rett til tolk
og tolke- og ledsagerhjelp for døve, hørselshemmede og døvblinde
både til aktiviteter knyttet til politisk arbeid og politiske verv som
folkevalgt, samt til frivillig organisasjonsarbeid.
Komiteen er kjent med at det
arbeides med et lovforslag til en felles likestillings- og diskrimineringslov
som skal fremmes før sommeren. Komiteen vil i forbindelse
med behandlingen av lovforslaget være opptatt av om det nye lovforslaget
ivaretar og styrker rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen viser til innspill
fra Norges Handikapforbund og legger til grunn at regjeringen i
sitt arbeid med en ny byggteknisk forskrift (TEK17) sikrer universell
utforming av samfunnet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at det er liten vilje
til å prioritere politikk for et universelt utformet samfunn. Dette medlem legger
til grunn at alle Sosialistisk Venstrepartis forslag vil være sentrale
i en handlingsplan i en fremtidig regjering. Et universelt utformet samfunn
er et gode for alle og må derfor prioriteres som det.