Produsentansvarsordninger.
«Fishing for Litter»
Komiteen mener sterkere produsentansvar både
for utstyr som brukes i fiskeri- og oppdrettsnæringen og for emballasje
kan være en riktig veg å gå, og imøteser med interesse det arbeidet
regjeringen har satt i gang med en forskrift som for tiden er på
høring. Komiteen vil
understreke at ulike ordninger for produsentansvar ikke må frita
brukeren av varen eller forbrukeren for ansvar for forsvarlig bruk
og forsvarlig avfallshåndtering av produktet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
videre til at det i Møre og Romsdal er innledet et samarbeid mellom
et offshore-rederi og et firma som vil satse på storskala rydding
av avfall i åpen sjø ved å bruke et supplyskip. Flertallet finner dette tiltaket
interessant, og understreker viktigheten av at eksisterende støtteordninger
brukes, og om nødvendig utvides, for å sikre at konseptet fullfinansieres
som et pilotprosjekt.
Komiteen viser
videre til funn gjort av «Fishing for Litter» og strandryddingsaksjoner
dokumenterer at både fartøy i trafikk på den norske kysten, fiskere
og havbruksnæringa står for en del av forurensningen. En god del
av søpla kommer også fra passerende skip, som finner det praktisk
å kaste søppel over bord i stedet for å ta det med til mottaksanlegg
på land, og mye er også langtransportert med havstrømmene.
Komiteen viser til at vi i
Norge har regler om søppel fra skip i miljøsikkerhetsforskriften.
Reglene tar inn de internasjonale reglene om søppel fra skip som
finnes i MARPOL, den internasjonale konvensjonen til forhindring
av marin forurensning fra skip. Sjøfartsdirektoratet har mandat
til å sørge for at skip etterkommer kravene i MARPOL. Komiteen viser til
at for å imøtekomme denne kontrollfunksjonen har Norge etablert
et såkalt «single window» hvor skip blant annet er pålagt å melde
inn alt søppel som skal leveres i havn, brutt ned på ulike søppeltyper, vekt
og volum. Verktøyet, som stammer fra EU-organisasjonen EMSA (European
Maritime Safety Agency) heter SafeSeaNet. Det er implementert fra og
med 1. juni 2015 og driftes av Kystverket. Allerede i dag inneholder
denne databasen mer enn 75 000 innmeldinger. Dette utgjør en betydelig
datamengde som lar seg benytte til analyse, avviksrapportering og kontroll
med søppelflyt i norske og internasjonale farvann.
Komiteen viser til at dette
også er den uttalte intensjonen med systemet. Det kan imidlertid
tyde på at rutinene for samarbeid mellom direktoratene og aktørene
ikke er gode nok, og at denne kunnskapen dermed ikke blir utnyttet
til fulle. Komiteen ber derfor
regjeringen på egnet måte komme tilbake med en beskrivelse av dette
og forslag til løsninger som er effektive. Norge bør ta en ledende
rolle internasjonalt for å gå foran med gode rutiner, påvirke lovgivningen internasjonalt
og konkret håndtere marint avfall på en forsvarlig måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at regjeringen
har gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utrede forslag til en ordning
der produsenter og importører av utstyr som brukes i fiskeri- og
oppdrettsnæringen, får et ansvar for produktene gjennom hele livsløpet,
også når det er blitt avfall.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne mener det er en god idé å pålegge importører og
produsenter av engangsartikler av plast å ta ansvar. Disse medlemmer viser
til at Miljødirektoratet har kommet med en faglig anbefaling om
at man bør utvide produsentansvaret for emballasje. Det kan for
eksempel gjøres ved å bruke nedbrytbare materialer eller ved bruk
av mindre mengder plastemballasje.
Disse medlemmer mener at en
produsentansvarsordning for fiskeri- og oppdrettsnæringen må sikre
at avfall fra norskeide båter og skip i norske farvann returneres
til land, og inneholde muligheter for premiering og sanksjonering
av flåten. En slik ordning kan blant annet innebære forskriftsendringer
i forurensningsloven. En forutsetning er at det bygges opp tilstrekkelig
mottaks- og viderebehandlingskapasitet i havnene for å håndtere
avfallet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
en produsentansvarsordning for utstyr som brukes i fiskeri-
og oppdrettsnæringen.»
Komiteen merker
seg at prøveordningen «Fishing for Litter», der fiskefartøy samler
opp og leverer søppelet de får i fangstredskapene, har ført til
at 48 tonn avfall er levert til mottakene i Tromsø, Ålesund og Egersund
i 2016. Fiskerne får dekket kostnadene ved dette, men det innebærer
ikke en belønnningsordning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, ber regjeringen
vurdere nærmere i forbindelse med stortingsmeldingen om avfall og
sirkulær økonomi hvorvidt denne ordningen bør utvides
til også å bli en belønningsordning.
Flertallet viser til at det
ble levert inn totalt 48 tonn avfall til mottakene i Tromsø, Ålesund
og Egersund i «Fishing for Litter»-programmet i 2016. Flertallet viser
til at ordningen for 2017 vil bli ytterligere utvidet, og at Miljødirektoratet
nå har fått i oppdrag å utrede mulighetene for at fiskere på permanent
basis kan levere avfall de har plukket fra havet gratis.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener de
gode resultatene fra prøveordningen «Fishing for Litter» utgjør
et godt grunnlag for å etablere en landsomfattende og permanent
«Fishing for Litter»-ordning. Dette vil bidra til at eksisterende
utstyr, fartøyer og kompetanse tas i bruk for å trappe opp innsatsen
mot plastforsøpling langs hele kysten. En viktig forutsetning for
en slik ordning vil være god søppelhåndtering i havner, som i dag
er en mangelvare flere steder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljødirektoratet har
foreslått gratis levering av marint avfall. Disse medlemmer mener en belønningsordning
vil ivareta den samme intensjonen, men samtidig gi enda bedre resultater.
En belønningsordning basert på et pantesystem kan også være en del
av en slik løsning og bør vurderes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag
«Stortinget
ber regjeringen utvide prøveordningen «Fishing for Litter» til en
landsomfattende og permanent belønningsordning der fiskere kan få
betalt for å levere inn marint avfall.»