Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen, der det
framgår at det er behov for å oppdatere dagens lovverk for taubaner
og kabelbaner, og at en med den nye loven vil få et felles lovverk
for alle typer taubaner og kabelbaner.
Komiteen registrerer at lovforslaget
ikke medfører vesentlige endringer når det gjelder det offentliges
forvaltning av taubaner, og at det overordnede ansvaret fortsatt
vil ligge i Samferdselsdepartementet. Komiteen har videre merket
seg at regjeringen mener lovforslaget vil styrke sikkerheten på
norske taubaner. Komiteen deler
målsettingen om å styrke taubanesikkerheten og er derfor også enig
i at de samme bestemmelsene som i dag finnes i jernbaneloven om
ruspåvirkning, pliktavhold og testing, nå også innføres i taubaneloven.
Komiteen viser til svar fra
samferdselsministeren av 18. januar 2017 og av 24. januar 2017 på spørsmål
fra komiteen om
at departementets tilsynsmyndighet etter loven også kan delegeres
til privat organisasjon eller institusjon, jf. § 4 siste ledd.
Komiteen meiner det er bra
at ein no får tydlege retningsliner for kontroll og tilsyn med taubaner. Komiteen meiner
likevel ein i utarbeiding av forskriftene må ta høgde for at ulike
taubaneinstallasjonar har ulik bruk og ulik risiko. Til dømes vil komiteen påpeike
at det er stor skilnad på ein enkel elveheis som vert nytta til
å frakte ein eller to personar over ei elv nokre få gonger om året,
og installasjonar som fraktar mange personar dagleg, som til dømes skiheisar
og Ulriksbana. Komiteen meiner
departementet må ta omsyn til dette når det gjeld krav til kompetanse,
dokumentasjon og internkontroll.
På denne bakgrunn
fremjar komiteen følgjande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa ved utarbeiding av tilhøyrande forskrifter ta omsyn
til at risiko ved taubaner er ulik ut ifrå kva risiko og skadepotensiale taubana
representerer, spesielt kva gjeld krav ein pålegg eigar og driftar
når det gjeld kompetanse, dokumentasjon og internkontroll.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at Samferdselsdepartementet foreslår å videreføre sin
delegasjon til Statens jernbanetilsyn med å føre tilsyn med taubaner,
og at lovforslaget vil åpne opp for et mer risikobasert og systembasert
tilsyn.
Flertallet ser det som riktig
at man ved lovendringer som denne dreier tilsynet slik at man oppnår
større fokus på sikkerhetsstyringssystem og mindre fokus på detaljkontroll.
Det kan synes fornuftig å legge til rette for at også andre aktører
kan godkjennes for tilsyn, slik regjeringen her foreslår. Flertallet ser
at det finnes en rekke installasjoner som kommer inn under definisjonen
taubane. I den forbindelse vil det være hensiktsmessig at tilsynet
legges til aktører som allerede opererer eller har mulighet for
å operere i de ulike markedene. Flertallet vil påpeke at det
også her, som i samfunnet for øvrig, foregår rask teknologisk utvikling,
og ber regjeringen følge denne med sikte på å sikre at lovverket
er tilpasset de mulighetene som finnes.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev datert 18. januar 2017 og 24. januar 2017, hvor anledningen
til delegasjon av tilsynsmyndighet er redegjort for. Flertallet legger
til grunn at departementets tilsynsmyndighet kan delegeres til offentlig
eller privat organisasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at tilsynsmyndigheten i dag er delegert til Statens jernbanetilsyn,
og ser derfor ikke behovet for en generell hjemmel for at den kan
delegeres til private. Disse
medlemmer mener det reiser flere prinsipielle spørsmål dersom
tilsyn skal foretas av private, og spesielt på et område der den
i dag foretas av et offentlig tilsyn. Dersom tilsyn en gang i framtiden
ikke skal foretas av Statens jernbanetilsyn, mener disse medlemmer det er mest
ryddig at det da foretas en lovendring dersom det skulle være nødvendig
å delegere tilsynsmyndigheten til private.
Disse medlemmer kan derfor
ikke slutte seg til det foreslåtte lovforslaget på dette punkt,
altså § 4 siste ledd: «Departementets myndighet etter første ledd
kan delegeres til privat institusjon.»