Kapittel
1. Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Loven skal sikre
at taubaner blir anlagt, bygget, drevet, vedlikeholdt og fjernet
slik at taubaner ikke fører til skade på person, eiendom eller miljø.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for
taubaner og all aktivitet knyttet til taubanevirksomhet.
Loven gjelder for
Svalbard og Jan Mayen med mindre Kongen bestemmer noe annet.
§ 3 Definisjoner
I denne loven menes
med
-
a) taubane: anlegg konstruert,
produsert, montert og tatt i bruk for å transportere personer eller gods
i vogner eller med trekkinnretninger som bæres av eller beveges
med tau som er plassert i eller langs en trasé
-
b) taubanevirksomhet: foretak,
enkeltpersonforetak eller forvaltningsorgan som har driftstillatelse
for én eller flere taubaner
-
c) taubaneulykke: uønsket
eller plutselig hendelse eller en bestemt rekke slike hendelser
på taubane som fører til død eller alvorlig personskade, betydelige
materielle skader på eiendom eller på miljø, og andre lignende ulykker
-
d) alvorlig taubanehendelse: uønsket
hendelse på taubane som under andre omstendigheter kunne ha ført
til en taubaneulykke
-
e) taubanehendelse: enhver
annen uønsket hendelse enn en ulykke på taubane, som har sammenheng
med driften, og som innvirker på driftssikkerheten.
§ 4 Myndighet etter loven
Departementet er
myndighet etter denne loven.
Departementet kan
gi forskrifter om:
-
a) bestemmelser
om definisjon av taubane og taubanevirksomhet, samt helt eller delvis
unntak fra loven
-
b) saksbehandlingsregler
til driftstillatelse, herunder om saksbehandlingsfrist og rettsvirkninger av
fristoverskridelse, om vilkår for utstedelse og tilbakekall av driftstillatelse,
samt om fjerning av taubane
-
c) tekniske og driftsmessige
krav, inkludert krav til bemanning, redningsberedskap, magnetinduktiv prøving,
sikkerhetsstyringssystem og erstatnings- og forsikringsplikt
-
d) godkjenning eller
akkreditering av virksomhet som skal utføre oppgaver av sikkerhetsmessig betydning,
samt bruk av slik virksomhet
-
e) godkjenning eller
sertifisering av personell som skal utføre oppgaver av sikkerhetsmessig
betydning, samt bruk av slikt personell
-
f) universell utforming
av byggverk, innretninger og billettsystemer
-
g) plikt til varsling,
rapportering og taushetsplikt, herunder hvilke opplysninger som
skal inngå i varslings- og rapporteringsplikten, samt hvordan og
til hvem dette skal skje
-
h) behandling av
personopplysninger
-
i) tvangsmulkt og
overtredelsesgebyr, inkludert hvordan den skal fastsettes, beregnes
og frafalles
-
j) hvem som omfattes
av forbudet mot ruspåvirkning og av påbudet om pliktmessig avhold,
samt om testing av ruspåvirkning
-
k) gebyr, årsgebyr
og sektoravgift
-
l) krav til naboeiendommer
-
m) gjennomføring
av EØS-avtalen på taubaneområdet
Departementets myndighet
etter første ledd kan delegeres til privat institusjon.
Kapittel 2. Tillatelse og krav
til taubanevirksomheten
§ 5 Taubanevirksomhetens plikter
Taubanevirksomheten
skal drive taubanen på en sikker måte og sikre at vilkårene som
er satt for taubanen i eller i medhold av denne loven, er oppfylt.
Taubanevirksomheten
skal stanse driften om hensynet til sikkerheten tilsier det.
§ 6 Krav om driftstillatelse
En taubane skal
ikke tas i bruk før departementet har gitt driftstillatelse.
For søknad om driftstillatelse
etter denne loven skal saksbehandlingsfrist være fire uker. Tjenesteloven
§ 11 andre ledd gjelder ikke for driftstillatelser etter denne loven.
§ 7 Plikt til sikkerhetsstyringssystem
(internkontrollsystem)
Taubanevirksomheten
skal etablere et system for å sikre og dokumentere at kravene i
eller i medhold av denne loven er oppfylt.
§ 8
Erstatnings- og forsikringsplikt
Taubanevirksomheten
er uansett skyld ansvarlig for skade forårsaket av taubanen.
Taubanevirksomheten
skal ha forsikring og sikkerhetsstillelse for erstatningsansvar
som kan oppstå på grunn av virksomheten. Manglende sikkerhetsstillelse
medfører tilbakekall av driftstillatelsen.
Forsikringsselskapet
hvor taubanen er forsikret, skal varsle tilsynsmyndigheten om bortfall
av sikkerhetsstillelsen.
Kapittel 3. Varslings-, rapporterings-
og taushetsplikt
§ 9 Varslingsplikt
Taubanevirksomheten
skal straks varsle politiet om taubaneulykke med ikke ubetydelig
personskade.
Taubanevirksomheten
skal varsle tilsynsmyndigheten om taubaneulykke eller alvorlig taubanehendelse.
§ 10 Rapporteringsplikt
Taubanevirksomheten
skal rapportere opplysninger om taubaneulykker, alvorlige taubanehendelser og
taubanehendelser til tilsynsmyndigheten.
§ 11 Taushetsplikt
Enhver som utfører
arbeid eller tjeneste for tilsynsmyndigheten, har taushetsplikt
etter forvaltningsloven om det de får kjennskap til under utføring av
arbeidet eller tjenesten. Forvaltningsloven § 13 b første ledd nr.
6 gjelder likevel ikke.
Personer som nevnt
i første ledd har i tillegg taushetsplikt om alle opplysninger som
er innrapportert etter § 10. Dette gjelder ikke dersom tungtveiende offentlige
hensyn tilsier at opplysningene bør kunne gis videre, eller opplysningene
er nødvendige for å forklare årsaken til en taubaneulykke eller
taubanehendelse.
Taushetsplikt etter
første og andre ledd er ikke til hinder for at opplysningene bringes
videre i den grad den som har krav på taushet samtykker, eller dersom opplysningene
har statistisk form eller er alminnelig tilgjengelig andre steder.
Opplysninger som
er taushetsbelagt etter andre ledd, kan gis videre til utenlandske
og internasjonale myndigheter og organisasjoner når dette følger
av internasjonale avtaler som Norge har inngått.
Opplysninger som
tilsynsmyndigheten mottar i medhold av § 10, kan ikke brukes som
bevis i en senere straffesak mot den som har gitt opplysningene.
Kapittel 4. Tilsyn. Reaksjoner
ved lovbrudd
§ 12 Tilsynsmyndighet
Departementet, eller
den departementet delegerer oppgaven til, skal føre tilsyn med at
loven med tilhørende forskrifter overholdes (tilsynsmyndigheten).
§ 13 Tilsynsmyndighetens adgang til virksomheten
Tilsynsmyndigheten
skal til enhver tid ha uhindret adgang til ethvert sted
som omfattes av loven. En representant for taubanevirksomheten har
rett til, og kan pålegges, å være til stede under tilsynet. Tilsynsmyndigheten
kan likevel bestemme at representanter for taubanevirksomheten ikke
skal være til stede ved intervjuer av arbeidstakere hvis tilstedeværelsen
ikke kan skje uten vesentlig ulempe, eller hvis formålet med tilsynet
kan settes i fare.
§ 14 Opplysningsplikt
Enhver som er underlagt
tilsyn, skal uten hinder av taushetsplikt legge frem opplysninger
som tilsynsmyndigheten mener er nødvendige for å kunne utføre tilsynet.
Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene skal
gis.
§ 15 Pålegg om korrigerende tiltak
Ved forhold i strid
med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan tilsynet
gi pålegg om korrigerende tiltak. Ved utferdigelsen av pålegg skal det
settes en frist for oppfyllelse. Samtidig med utferdigelsen av pålegg
kan det fastsettes tvangsmulkt.
§ 16 Pålegg om øyeblikkelig stans eller
opphør av bruk
Tilsynsmyndigheten
kan pålegge øyeblikkelig stans av driften helt eller delvis eller
opphør av bruk med øyeblikkelig virkning dersom det avdekkes forhold
som kan medføre fare for helse, miljø eller sikkerhet. Slikt pålegg
kan gis uten forhåndsvarsel. Om nødvendig kan tilsynsmyndigheten
kreve bistand av politiet for gjennomføring av pålegg om stans eller opphør
av bruk.
§ 17 Tilbakekall av driftstillatelse
Tilsynsmyndigheten
kan trekke tilbake driftstillatelse ved brudd på vilkår eller krav
som er satt for taubanen.
Tilsynsmyndigheten
skal trekke tilbake driftstillatelsen dersom taubanevirksomheten
går konkurs.
Tilbakekall av driftstillatelse
gjelder inntil taubanevirksomheten ved ny søknad kan dokumentere at
det forhold som forårsaket tilbakekallet, er rettet og vilkårene
for driftstillatelse for øvrig er oppfylt.
§ 18 Tvangsmulkt
Tilsynsmyndigheten
kan fastsette en tvangsmulkt dersom et pålegg ikke er
oppfylt innen den fastsatte fristen. Tvangsmulkten kan varsles i
pålegget. Tvangsmulkten starter når den fastsatte fristen er utløpt,
og løper fram til pålegget er oppfylt.
Tvangsmulktens størrelse
skal beregnes ut fra hvor viktig det er at pålegget blir gjennomført,
og hvilke kostnader det vil ha.
Tvangsmulkt påløper
ikke dersom etterlevelse blir umulig og årsaken til dette ikke ligger
hos den ansvarlige.
Tilsynsmyndigheten
kan i særlige tilfeller redusere eller frafalle påløpt tvangsmulkt.
Tvangsmulkt er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 19 Overtredelsesgebyr
Tilsynsmyndigheten
kan ilegge overtredelsesgebyr til en virksomhet som overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne loven.
Når tilsynsmyndigheten
skal avgjøre om et overtredelsesgebyr skal ilegges, og når sanksjonen
skal utmåles, skal den særlig legge vekt på disse forholdene:
-
a) overtredelsens
grovhet og omfang
-
b) om overtrederen
kunne forebygget overtredelsen ved retningslinjer, instruksjon,
opplæring, kontroll eller andre tiltak
-
c) om overtredelsen
er gjentatt
-
d) om overtrederen
har eller kunne oppnådd noen fordel ved overtredelsen
-
e) overtrederens
økonomiske evne.
Overtredelsesgebyret
tilfaller statskassen.
§ 20 Straff
Den som forsettlig
eller uaktsomt bryter bestemmelser i eller i medhold av denne loven,
straffes med bøter hvis forholdet ikke går under en strengere straffebestemmelse.
Den som uaktsomt
eller forsettlig overtrer forbudet i §§ 21 eller 22, straffes med
bøter eller fengsel inntil ett år.
Kapittel 5. Ruspåvirkning, pliktavhold
og testing av ruspåvirkning
§ 21 Ruspåvirkning mv.
Ingen må føre eller
forsøke å føre taubane eller utføre eller forsøke å utføre oppgaver
knyttet til sikkerheten ved taubanen:
-
a) med en alkoholkonsentrasjon
i blodet som er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde
i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet,
-
b) med en større
alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,1 milligram per liter
luft,
-
c) under påvirkning
av et annet berusende eller bedøvende middel enn alkohol, eller
-
d) når sykdom, legemidler,
tretthet eller lignende årsak gjør vedkommende uskikket til å utføre
tjenesten på betryggende måte.
Overskrider konsentrasjonen
i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt
i forskrift gitt med hjemmel i vegtrafikkloven § 22 sjette ledd,
eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor
konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller
for påvirket etter første ledd bokstav c.
Bruk av legemiddel
i tråd med helsekrav og medisinske krav som er fastsatt i eller
med hjemmel i vegtrafikkloven, skal ikke medføre at en person regnes
som påvirket.
Villfarelse med
hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.
Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen av konsentrasjonen
av andre berusende eller bedøvende midler.
Den som forbudet
i første ledd gjelder for, må ikke nyte alkohol eller ta andre berusende
eller bedøvende midler i de første seks timer etter at tjenesten er
avsluttet når vedkommende forstår eller må forstå at det kan bli
politietterforskning på grunn av utførelsen av tjenesten. Dette
forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve
er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.
§ 22 Pliktavhold
Personell med oppgaver
som kan påvirke sikkerheten på taubanen, må ikke bruke alkohol eller
andre berusende eller bedøvende midler i tjenestetiden.
Tjenestetiden omfatter
tidsrommet fra den tid da personell i henhold til sine tjenesteplikter
påbegynner sitt arbeid, og til det avsluttes. Forbudet gjelder også
i et tidsrom av åtte timer før tjenestetiden begynner.
§ 23 Testing av ruspåvirkning
Politiet kan ta
alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om en person
er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når det er
grunn til å tro at personen har overtrådt bestemmelsene i § 21 eller
§ 22, eller personen med eller uten skyld er innblandet i en taubaneulykke
eller taubanehendelse eller det blir krevd som ledd i kontroll av
taubanevirksomheten.
Dersom testresultatet
eller andre forhold gir grunn til å tro at bestemmelsene i § 21
eller § 22 er overtrådt, kan politiet foreta særskilt undersøkelse
av om det forekommer tegn eller symptomer på ruspåvirkning, og framstille
personen for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for
å søke å fastslå påvirkningen. Slik framstilling skal i alminnelighet
finne sted når personen nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig
test av om personen er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.
Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan tas
av lege, sykepleier, helsesekretær eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse
foretas når det er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol
eller andre særlige grunner taler for det.
Kapittel 6. Andre bestemmelser
§ 24 Gebyr og avgift
Departementet kan
kreve gebyrer for å behandle søknader om å få eller opprettholde
tillatelser o.l. i eller i medhold av loven og for tilsyn som gjennomføres
for å sikre at loven eller vedtak i medhold av loven blir fulgt.
Gebyrene settes slik at de samlet ikke overstiger tilsynsmyndighetens
kostnader med saksbehandlingen eller tilsynet.
Departementet kan
kreve gebyr som skal dekke kostnader knyttet til godkjenning av
virksomheter etter § 4 andre ledd bokstav d) og godkjenning eller sertifisering
av personell etter § 4 andre ledd bokstav e).
Gebyret er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Departementet kan
fastsette en generell sektoravgift som skal dekke tilsynskostnadene
til tilsynsmyndigheten dersom det ikke anses hensiktsmessig å pålegge
den enkelte taubanevirksomhet gebyr direkte.
§ 25 Transportvilkår for rutegående taubane,
tilbakehold mv.
Reglene i jernbaneloven
§§ 7 og 7 a gjelder på samme måte for taubaner som driver ordinær
persontransport, og som inngår i kollektivtransporttilbudet i et
fylke.
§ 26 Krav til naboeiendommer
Det er forbudt å
oppføre en bygning eller annen installasjon, plante, grave ut eller
fylle opp innenfor 20 meter regnet fra taubanens midtlinje. Dette
gjelder ikke om det foreligger en avtale med taubanevirksomheten
eller annet følger av reguleringsplanen.
Taubanevirksomheten
kan pålegge eieren av eller rettighetshaveren til en naboeiendom
å fjerne trær og annen vegetasjon innenfor 20-metersgrensen etter første
ledd dersom hensynet til taubanens eller omgivelsenes sikkerhet
krever det. Hvis pålegget ikke følges, kan taubanevirksomheten selv
fjerne vegetasjonen.
Eieren eller rettighetshaveren
har krav på vederlag etter skjønn for skader og ulemper som følger
av tiltakene i andre ledd, og for eventuelle utgifter knyttet til
dette.
§ 27 Fjerning av taubane
Taubaner som ikke
lenger er i drift, skal fjernes.
Taubanevirksomheten
som har eller hadde den siste driftstillatelsen for taubanen, er
sammen med eieren solidarisk ansvarlig for fjerningen.
Departementet kan
fjerne taubanen for taubanevirksomhetens eller eierens regning og
risiko hvis den ikke er fjernet innen en fastsatt frist. Utgiftene
til fjerning er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 28 Ekspropriasjon
Departementet kan
gi tillatelse til ekspropriasjon av nødvendig grunn og rettigheter
for anleggelse av taubane.
Ved ekspropriasjon
av nødvendig grunn og rettigheter for anleggelse av taubane gjelder
reglene i lov 23. oktober 1959 om oreigning av fast eiendom og lov
6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved oreigning av fast eiendom.
Kapittel 7. Avsluttende bestemmelser
§ 29 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
det tidspunktet Kongen bestemmer.
§ 30 Opphevelse og endringer i andre
lover
Fra det tidspunktet
loven trer i kraft, oppheves lov 14. juni 1912 nr. 1 om taugbaner
og løipestrenger.
Fra det samme tidspunktet
skal lov 11. juni 1993 nr. 100 om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei,
tunnelbane og forstadsbane m.m. § 12 lyde:
§ 12. (Tilsyn med omsetning av samtrafikkomponenter
m.v.)
Tilsynsmyndigheten kan pålegge den
som bringer i omsetning en samtrafikkomponent, å begrense anvendelsesområdet,
forby bruk eller tilbakekalle samtrafikkomponenten fra markedet
dersom det foreligger risiko for at samtrafikkomponenten ikke oppfyller
de grunnleggende kravene. Enhver plikter å gi tilsynsmyndigheten
de opplysninger den krever for å få utført sine oppgaver, samt for
samme formål å gi tilsynsmyndigheten adgang til lokaler og utstyr knyttet
til samtrafikkomponent.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om tilsyn med omsetning av samtrafikkomponenter.
Fra det
samme tidspunktet skal lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av
fast eigedom § 30 nr. 1 oppheves.
§ 31 Overgangsbestemmelser
Forskrifter og vedtak
gitt i medhold av bestemmelser i lov 14. juni 1912 nr. 1 om taugbaner
og løipestrenger gjelder i den utstrekning de ikke strider mot loven
her eller forskrifter fastsatt med hjemmel i lov.