Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i denne proposisjonen forslag til endringer i rettergangslovgivningen
om organisering av den sivile rettspleien på grunnplanet i politiet.
I juni 2015 fattet Stortinget vedtak
om iverksetting av nærpolitireformen, jf. Innst. 306 S (2014–2015)
Innstilling fra Justiskomiteen om endringer i politiloven mv. (trygghet
i hverdagen – nærpolitireformen). Til grunn for Stortingets behandling
lå Prop. 61 LS (2014–2015) Endringer i politiloven mv. Proposisjonen
her er en oppfølging av nærpolitireformens konklusjoner knyttet
til den sivile rettspleien på grunnplanet.
Nærpolitireformen slo fast at for
å sikre god faglig kompetanse i oppgaveløsningen bør det åpnes for at
oppgavene innen den sivile rettspleien på grunnplanet kan samles
for større områder enn det enkelte lensmanns- eller politistasjonsdistrikt.
Departementet foreslår i denne proposisjonen ny § 17 i politiloven
som åpner for at én lensmann, politistasjonssjef eller namsfogd
kan utføre oppgavene med tvangsfullbyrdelse for flere lensmanns-
eller politistasjonsdistrikter. En slik ordning vil åpne for at
det kan etableres større namsmannsdistrikter. Den nærmere inndeling
foreslås lagt til Kongen med mulighet for delegering.
I forslag til § 17 annet ledd videreføres
ordningen med at Sysselmannen er namsmann på Svalbard, jf. tvangsfullbyrdelsesloven
§ 2-2 første ledd fjerde punktum. Tredje ledd viderefører innholdet
i tvangsfullbyrdelsesloven § 2-2 første ledd femte punktum om at
Kongen fastsetter hvilke namsmannsdistrikter norsk kontinentalsokkel
og norsk økonomisk sone hører til.
Sammen med domstolsapparatet er namsmannsfunksjonen
en del av en rettsorden som sikrer at individer, grupper og selskaper
kan feste lit til at avtaler holdes. En velfungerende namsmannsfunksjon
er viktig for å opprettholde betalingsmoralen i samfunnet og er
av stor betydning for kredittgivning og omsetning. Samtidig er namsmannsfunksjonen
en sentral forutsetning for å opprettholde tilliten til den sivile
rettspleien. Det er derfor viktig med en ensartet og oversiktlig
organisering av namsmannsfunksjonen, med kompetente og effektive
enheter.
Når det gjelder spørsmålet om hvilke
sivile rettspleieoppgaver som skal ligge til politi- og lensmannsetaten,
er det i nærpolitireformen konkludert med at de fleste av dagens
oppgaver fortsatt skal ligge hos politi- og lensmannsetaten. Det
ble videre presisert at sekretariatsfunksjonen for forliksrådet
har sammenhenger med namsmannsoppgavene som tilsier at funksjonen
fortsatt bør ligge hos politiet. Departementet foreslår i denne
proposisjonen at sekretariatsfunksjonen fortsatt skal ligge hos
namsmannen.
Politi- og lensmannsetaten administrerer
i dag ulike typer skjønn etter flere lover (oreigningslova, friluftsloven,
lov om løysingsrettar, matrikkellova, plan- og bygningsloven mv.).
I forbindelse med nærpolitireformen ble det konkludert med at politi-
og lensmannsetaten bør avlastes denne oppgaven. For de fleste av
skjønnene foreslås at jordskifteretten overtar oppgaven, men det
foreslås også andre løsninger.
De foreslåtte lovendringene legger
til rette for å samle politiets oppgaver innen den sivile rettspleien på
færre enheter. Lovendringene vil ikke i seg selv ha konsekvenser,
men endringene vil føre til omorganiseringer av den sivile rettspleien
i politiet og en sentralisering av oppgaveløsningen. Når og i hvilken grad
hjemmelen for ulike organisatoriske løsninger skal brukes, vil i
stor grad være opp til politiet selv. Det vil være naturlig å se
eventuelle endringsbehov for politiets oppgaver innen sivil rettspleie
i sammenheng med prosessen for endringer i politiets lokale struktur
for øvrig.
Forslagene vil ifølge departementet
ikke ha nevneverdige økonomiske og administrative konsekvenser og
kan gjennomføres innenfor gjeldende budsjettrammer.