Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til proposisjonen om samtykke
til endringer i Montrealprotokollen.
Komiteen viser til at Montrealprotokollen trådte
i kraft 1. januar 1989 og er ratifisert av alle FNs medlemsland. Komiteen viser
til at Montrealprotokollens formål er å redusere produksjon og forbruk
av stoffer som skader ozonlaget.
Komiteen har merket seg at
partenes oppfølging av Montrealprotokollen har ført til at over
98 pst. av forbruk og produksjon av de ozonreduserende stoffene
er faset ut siden 1989. Komiteen har
videre merket seg at hydrofluorkarboner (HFK) er blant de vanligste
erstatterne for ozonødeleggende stoffer, og at disse er kraftige
klimagasser. Komiteen viser til
at det derfor på det 28. partsmøtet under Montrealprotokollen
ble vedtatt å regulere HFK under Montrealprotokollen. Komiteen har
merket seg at dette vedtaket – de såkalte Kigali-endringene – ifølge
FNs miljøprogram vil bidra til at verden unngår opp til 0,5
°C oppvarming innen 2020. Komiteen har merket seg at
departementet anser at Stortingets samtykke til ratifikasjon er
nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Komiteen har merket seg at
Norge ikke har produksjon av HFK, og at Kigali-endringene derfor utelukkende
har betydning for regulering av import og forbruk av HFK-gassene. Komiteen har
merket seg at det kun er import i bulk som omfattes, og ikke import
av produkter påfylt HFK-gasser. Komiteen har merket seg at
implementeringen av Kigali-endringene på kort sikt ikke vil føre
til særskilte begrensninger i mulighetene for import og bruk av HFK
i Norge. Komiteen viser
til at Kigali-endringene innebærer at partene forplikter seg til
å redusere forbruk og produksjon av HFK. Komiteen har merket seg at
for Norges del vil målet være å redusere forbruket av HFK med 10
pst. innen 2010, 40 pst. innen 2024, 70 pst. innen 2029, 80 pst.
innen 2034 og 85 pst. innen 2036.
Komiteen har merket seg at
Kigali-endringene ikke har innvirkning på forpliktelser under FNs rammekonvensjon
om klimaendring, Kyotoprotokollen eller Parisavtalen. Komiteen vil
derfor peke på at Kigali-endringene i Montrealprotokollen dermed
ikke påvirker andre internasjonale forpliktelser som Norge har påtatt
seg.
Komiteen har merket seg at
Norge var en pådriver i forhandlingene for å få til en
ambisiøs regulering av HFK, og har sammen med 15 andre industriland
lovet å bidra med ekstra finansering til Ozonfondet i 2017 dersom
et ambisiøst vedtak ble gjort. Komiteen har merket seg at
eksisterende virkemidler er ventet å redusere importen av HFK til Norge,
og dermed bidra til at Norge når forpliktelsene etter konvensjonen.