1.8.6.3 Departementets vurdering og forslag
En effektiv innkreving av tvangsbøter
etter barneloven er viktig for å forebygge samværshindring. Det
er videre sentralt at innkrevingen skjer på en trygg måte som ivaretar
rettssikkerheten til den enkelte, og muligheten til kontradiksjon.
Innkrevingen av tvangsbøtene bør være så ensartet og forutsigbar som
mulig.
De fleste namsmannsdistrikter har
få eller ingen saker om tvangsbot etter barneloven i løpet av et
år. Med det lave antallet tvangssaker etter barneloven, kan det
derfor være vanskelig for hvert enkelt namsdistrikt å opparbeide
seg tilstrekkelig kompetanse og erfaring med denne sakstypen. For
å sikre en ensartet håndtering, kan det etter departementets vurdering
derfor være hensiktsmessig med en sentralisering av innfordringssakene.
Dette kan gjøres ved å overføre ansvaret for innkrevingen av tvangsbøter
etter barneloven fra namsmyndighetene til SI.
Arbeids- og velferdsdirektoratetog Namsfogden i
Oslo har innvendinger mot at innkrevingen av tvangsbøter etter barneloven
skal legges til SI.
Departementet har etter en helhetsvurdering kommet
til at SI er å foretrekke som innkrever av tvangsbøter etter barneloven.
SI har bred erfaring med innkreving av ulike krav som tvangsbøter,
saksomkostninger ilagt i domstolene, erstatningskrav mv. SI er en
del av det erfarne innkrevingsmiljøet i Norge, med høy kompetanse
på området, noe som er viktig idet sakene det her er tale om erfaringsmessig
kan være kompliserte og konfliktfylte.
Forslaget om å flytte ansvaret for
å kreve inn tvangsbøter etter barneloven fra namsmannen til SI, innebærer
at bare selve innkrevingen av tvangsboten flyttes til SI. Etter
forslaget vil det som i dag være tingretten som fastsetter en tvangsbot
som løper hver gang samværsretten ikke gjennomføres.
Departementet foreslår at ansvaret
for innkrevingen av tvangsbøter etter barneloven overføres til SI.
For å harmonisere regelsettene foreslår
departementet videre at åtteukersfristen i tvangsfullbyrdelsesloven
skal gjelde tilsvarende for saker etter barneloven. Etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 13-8 tredje ledd andre punktum inndrives mulkten etter lovens regler
om inndriving av pengekrav. Mulkten kan ikke inndrives for mer enn
åtte uker av gangen, jf. tredje punktum. Boten skal være et effektivt
virkemiddel, og det er ikke noe poeng at saksøkte skal bli økonomisk
rammet utover det som er nødvendig for å oppnå formålet. Siktemålet
med mulkten er ikke å straffe eller skade saksøkte, men å fremme
oppfyllelsen av det fastsatte samværet. Dersom dette skal oppnås,
må saksøkte gradvis merke ubehaget ved inndrivelsen og derigjennom
motiveres til oppfyllelse.
Etter åtte uker løper ingen ytterligere
mulkt før mulkten for de første åtte ukene er betalt eller tatt
utlegg for, se tvangsfullbyrdelsesloven § 13-8 tredje ledd fjerde
punktum. På den måten blir det normalt et opphold i den perioden
hvor mulkten løper.
Ilagt mulkt vil være tvangsgrunnlag.
Selv om samværsforelderen kan avstå fra å søke tvangsmulkten inndrevet,
så kan han/hun ikke frafalle mulkten. Boten skal fortsatt tilfalle
statskassen, og en ev. frafallelse av mulkten ville i tilfelle innebære
en disposisjon over et krav som tilkommer staten.
Oppsummert foreslår departementet
etter dette at ansvaret for innkrevingen av tvangsbøter etter barneloven
overføres til SI, og at åtteukersfristen i tvangsfullbyrdelsesloven
skal gjelde tilsvarende for saker etter barneloven. Det vises til
lovutkastet til barneloven § 65 sjette ledd.