2.2 Foreldreansvar der mor ikke er gift eller bor sammen med barnets far mv.
Komiteen viser til at foreldreansvar
er en plikt til omsorg og en rett til bestemmelse på barns vegne i
personlig forhold, jf. barneloven § 30 første ledd. Komiteen viser
til at foreldre med felles foreldreansvar må være enige om disse
beslutninger, og at foreldre som er gift eller bor sammen når barnet
er født, automatisk har felles foreldreansvar.
Komiteen viser videre til
at i tilfellene der foreldrene ikke bor sammen når barnet blir født,
er det i dag mor som får foreldreansvar alene, og det må meldes
inn til folkeregisteret dersom foreldrene ønsker at far også skal
ha foreldreansvar. Dersom far ønsker foreldreansvar, men nektes
det av mor, må han gå til sak. Den foreslåtte lovendringen medfører
at det skal gis felles foreldreansvar fra dag én, også til foreldre som
ikke bor sammen. Komiteen påpeker
at mor kan melde fra om hun av ulike grunner ønsker å ha forelderansvaret
alene, og i disse tilfellene må far gå til sak om han likevel vil
ha foreldreansvar.
Komiteen viser til at det
er uenighet blant høringsinstansene, og at flere av disse ønsker
å videreføre dagens ordning.
Aleneforeldreforeningen og Barneombudet
er bekymret for at delt foreldreansvar skal medføre at barn ikke
får nødvendig helsehjelp eller pass dersom kontakten mellom foreldrene
ikke er god. Komiteen mener
det bør følges nøye med på om dette blir et problem framover.
Komiteen støtter likevel endringen
med bakgrunn i at det legges til rette for at barnet får kontakt med
begge foreldre, og at dette vanligvis vil være til barnets beste.
Komiteen merker seg at fristen
for å melde fra dersom man ikke ønsker felles foreldreansvar, settes til
1 år etter at farskap er etablert, og dette gjelder for begge parter,
slik at også fedre som ikke ønsker kontakt med barnet, kan si fra
seg foreldreansvaret. Komiteen viser
til den uenigheten det er blant høringsinstansene om fars rett til
å frasi seg foreldreansvaret, der både Likestillings- og diskrimineringsombudet
(LDO) og Foreningen 2 Foreldre (F2F) mener at dette ikke skal være
mulig å gjøre. Komiteen mener
at det likevel bør være slik, da barnet trolig vil være lite tjent
med at en far som ikke ønsker foreldreansvar, likevel skal være
med på avgjørelser om barnet. Komiteen viser til at der
foreldrene ikke er enige om foreldreansvaret, må dette fremdeles
løses av domstolene, men at lovendringen ikke innebærer endring
i foreldrenes adgang til å gjøre avtaler seg imellom når det gjelder
felles barn.
Det kan være særlige tilfelle der
barnets beste tilsier at det ikke skal være felles foreldreansvar,
men komiteen er
enig i at det er vanskelig å lage en unntaksbestemmelse som fanger
opp alle disse tilfellene. Det kan være mange årsaker til at felles
foreldreansvar ikke er til barnets beste, og det må derfor være
muligheter for å sikre dette. Det er også viktig at mødre som bor
på sperret adresse, skal kunne motsette seg felles foreldreansvar
av hensyn til sikkerheten, og komiteen mener det må utarbeides
rutiner som kan ivareta dette på en god måte.
Komiteen mener det er viktig
at det gis god informasjon tidlig om hva felles foreldreansvar innebærer,
og hva slags rettigheter man har som forelder. Både Nav, jordmor
og fastlege er aktører som kan gi denne informasjonen. Komiteen mener
at informasjonsopplegget for vordende og nybakte foreldre bør gjennomgås
for å sikre at begge kjenner egne rettigheter og plikter, og at
mor får minst mulig belastning rett etter en fødsel.
Komiteen mener det er særlig
viktig at mor blir informert på et tidlig tidspunkt i graviditeten
om hvilke muligheter, konsekvenser og rettigheter hun har når det
gjelder felles foreldreansvar, og om at hun kan melde fra dersom
hun ønsker foreldreansvaret alene.
Komiteen foreslår følgende:
«Stortinget
ber regjeringen etablere rutiner som sikrer at vordende foreldre
som ikke bor sammen når de får barn, får god informasjon om hvilke
rettigheter og plikter de har som foreldre, inkludert informasjon om
mulighetene for å melde fra dersom man ikke ønsker felles foreldreansvar.»
Komiteen mener
at det i tillegg til å gis informasjon om foreldreansvar og rettigheter,
bør informeres om barns tilknytningsbehov og foreslår derfor følgende:
«Stortinget
ber regjeringen etablere rutiner som sikrer at både mor og far får
informasjon om barns tilknytningsbehov (spesielt de tre første leveårene), og
om hvordan de best mulig kan tilrettelegge for og møte barnas behov
når foreldrene ikke bor sammen.»
Komiteen merker
seg at lovendringen skal evalueres når den har virket en tid, og
bifaller dette.
Komiteen merker seg endringen
i § 47, som gir foreldre med felles foreldreansvar lik rett til
å få opplysninger om barnet, og bifaller at dette tydeliggjøres.
Dette er, slik komiteen ser
det, nødvendig for at begge foreldre kan ta fullt del i barnets
hverdag og ha samme informasjon om hva som skjer. Komiteen er enig i Barneombudets
høringssvar om at dette kan bidra til å dempe diskusjonen om hvem
som har rett til opplysninger og rett til å ta avgjørelser for barnet.
Komiteen mener at begge foreldres
deltakelse bør forventes og tydeliggjøres ved at både mor og far innkalles
til kontroller på helsestasjonen, og at rutinene for kontakt mellom
barnehage/skole og foreldre også inkluderer begge foreldrene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at dagens
lovverk ikke hindrer at mor oppgir far som ukjent. Flertallet registrerer at
bl.a. Barneombudet og Fellesorganisasjonen (FO) mener at felles
foreldreansvar fra fødsel vil medføre at flere kan komme til å oppgi
far som ukjent, og at dagens regelverk best ivaretar barnets beste. Flertallet viser
til at det ikke finnes statistikk for hvor mange som i dag oppgir
far som ukjent, og til at problemstillingen som reises av Barneombudet
og FO, avvises som søkt av blant andre Likestillingsombudet, da
det å oppgi far allerede i dag innebærer at han får samværsrett
med barnet. Følgelig er det naturlig å anta at mødre som ikke vil ha
noe kontakt med far, heller ikke i dag vil oppgi ham som far.
Flertallet mener at felles
foreldreansvar vil bidra til at flere fedre engasjerer seg mer i
barnets liv og støtter derfor regjeringens forslag, men mener likevel
at utviklingen etter en eventuell lovendring bør følges nøye.
Komiteen foreslår
følgende:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det finnes statistikk over omfanget
av fødsler der far oppgis som ukjent, og utviklingen av dette etter
lovendringen.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at lovendringen
også tar høyde for at far kan frasi seg foreldreansvar. Flertallet viser
til at det kan være ulike årsaker til at dette gjøres, og mener
det er riktig å åpne for denne muligheten, da det sjelden vil være
til barnets beste at en far som ikke ønsker foreldreansvar, likevel
skal måtte være med på avgjørelser på vegne av barnet. Det må, slik flertallet ser
det, likevel ikke bli sosialt akseptert å ikke ta ansvar for egne
barn. Flertallet viser
til høringsinnspill fra Likestillings- og diskrimineringsombudet
(LDO) og Foreldreforeningen 2 Foreldre (F2F), som er uenige i at
far skal kunne frasi seg foreldreansvaret. Flertallet mener utviklingen
på dette punktet må følges nøye.
Flertallet viser til at felles
foreldreansvar også kan innebære at far vil overta foreldreansvar
alene dersom mor dør. Det er derfor viktig at det er kontakt mellom
mor og far i oppveksten, slik at barnet har et nært forhold til
far om dette skulle skje.
Det er
også viktig, slik komiteen ser
det, å ivareta mors rettigheter og behov for beskyttelse der vold,
overgrep eller trusler tilsier at det ikke skal være felles foreldreskap.
Dette gjelder særlig der mor bor på sperret adresse eller av annen
grunn må vernes mot far.
Komiteen mener det er viktig
at det etter en tid vurderes om lovendringen har fått uheldige konsekvenser
som ikke var tilsiktet, og foreslår følgende:
«Stortinget
ber regjerningen evaluere felles foreldreansvar fra fødsel, etter
at loven har virket i tre år.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at flere rettsinstanser
mener regjeringens forslag om at lovens utgangspunkt skal være felles
foreldreansvar for alle, også for foreldre som ikke bor sammen når
barnet blir født, vil virke konfliktskapende og føre til flere foreldretvister.
Statistisk sentralbyrå (SSB) mener det er grunn til å anta at en
endring som gir flere foreldre som aldri har bodd sammen, felles
foreldreansvar, vil føre til flere meklinger og saker for retten. Dette medlem viser
videre til at Barneombudet peker på forskning som viser at foreldre
som aldri har bodd sammen, oftere har mer konflikt enn andre foreldre,
og at høyt konfliktnivå er den enkeltfaktoren som forskning peker
ut som den største risikoen for barns utvikling. Barneombudet advarer
også mot lovendring på grunn av frykt for at mødre utsatt for vold
og krenkelser ikke vil tørre å handle for å forhindre at far får
felles foreldreansvar. Dette
medlem viser videre til at Barneombudet og Redd Barna påpeker
at dette handler om ansvar og ikke samvær, og at det ikke kan trekkes konklusjoner
om at en slik lovendring om foreldreansvar vil gi mer samlet kontakt
med begge foreldrene. De advarer også mot endring av barneloven
fordi det ikke foreligger tilstrekkelig kunnskap om konsekvensene
av lovendring for de barna som omfattes. Flere av høringsinstansene
mener mødre vil kunne unngå å oppgi farsskap med en slik lovendring,
og at endringen dermed vil kunne føre til at barn fratas kjennskap
til far. Dette
medlem mener dette er vektige argumenter og vil på denne bakgrunn
ikke votere for regjeringens forslag til endring i § 35 i barneloven.