Søk

Sammendrag

Utenriksdepartementet viser i proposisjonen til at forhandlinger om en ny kvikksølvavtale ble avsluttet 19. januar 2013. Landene var da enige om en bindende konvensjonstekst for å redusere utvinning, omsetting, bruk og utslipp av kvikksølv. Avtalen har fått navnet The Minamata Convention on Mercury, på norsk Minamata-konvensjonen om kvikksølv, heretter betegnet som Minamata-konvensjonen.

Avtalen ble formelt vedtatt og signert av 92 land inkl. Norge i oktober 2013 i Japan. Avtalen vil tre i kraft når 50 land har ratifisert den.

Minamata-konvensjonen er for Norge en viktig avtale, da den bidrar til å beskytte helse og miljø fra langtransportert kvikksølvforurensning. Den innebærer også partsbidrag og økonomiske konsekvenser gjennom administrativ oppfølging på møtedeltakelse og rapportering. Det er derfor vurdert at Stortingets samtykke er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.

Departementet viser til at avtalen er i tråd med gjeldende norsk politikk for å stanse utslipp av miljøgifter og å etablere en global avtale for kvikksølv. Dette er bl.a. nedfelt i St.meld. nr. 14 (2006–2007) Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid, der det står at regjeringen vil arbeide for en global avtale som strengt begrenser bruk og utslipp av kvikksølv. Norges pådriverrolle omtales også i Meld. St. 14 (2010–2011) Mot en grønnere utvikling.

Som vedlegg til proposisjonen følger avtalen i engelsk originaltekst, med oversettelse til norsk.

Minamata-konvensjonen gir bindende regler for å beskytte helse og miljø mot utslipp av kvikksølv. Avtalens bestemmelser regulerer tilførsel av kvikksølv til markedet fra gruvevirksomhet eller andre kilder, bruk av kvikksølv i produkter og prosesser og utslipp til luft og vann. Avtalen regulerer også lagring av kvikksølv og håndtering av avfall. Avtalen vil også bidra til å støtte arbeid i utviklingsland for å redusere kvikksølvutslipp gjennom teknisk assistanse og kapasitetsbygging, og det er også en finansiell mekanisme i avtalen.

Departementet viser til at konvensjonen kom på plass etter lang tids internasjonale forhandlinger. Bakgrunnen for forhandlingene lå i den globale risiko for helse og miljø som kvikksølv utgjør. I 2001 ble det innenfor rammen av FNs miljøprogram (UNEP) enighet om å gjøre en global risikovurdering, som konkluderte med at det var behov for global handling.

På den diplomatiske konferansen i Japan i 2013 ble det fattet vedtak som ga mandat til forberedende arbeid frem til konvensjonen trer i kraft. Det ble opprettet et eget interimsekretariat for arbeidet, og dette ble lagt til FNs miljøprogram.

Det er i proposisjonen gjort rede for de enkelte artikler i avtalen.

Forholdet til norsk rett

Departementet viser til at avtalen ikke nødvendiggjør lov- eller forskriftsendring. Med hjemmel først og fremst i forurensningsloven og produktkontrolloven regulerer Norge allerede kvikksølv strengere enn det som følger av avtalen. Det vises her bl.a. til systemet for utslippstillatelser etter forurensningsloven, samt annet regelverk gitt med hjemmel i forurensningsloven. I produktforskriften, som er gitt med hjemmel i produktkontrolloven, er det et generelt forbud mot kvikksølv i produkter, og Norge har her et forbud som går noe lenger enn det som finnes i EU-området, bl.a. ved å ha et forbud mot kvikksølv i amalgam.

Avtalen er videre i tråd med den generelle norske politikken om å styrke internasjonal regulering av miljøgifter for å stanse utslipp også til norsk miljø.