Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lise Wiik,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i proposisjonen fremmer forslag til endringer i tinglysingsloven,
inkasso-loven, tvangsfullbyrdelsesloven mv. De foreslåtte lovendringene
åpner for mer teknologinøytrale løsninger og bruk av elektronisk
kommunikasjon på visse områder der krav om fysisk kommunikasjon hittil
har sperret for dette.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering om at teknologisk utvikling og økt digitalisering gir
grunnlag for å vurdere å åpne for mer teknologinøytrale
løsninger, samt at elektronisk kommunikasjon kan gi effektiviseringsgevinster. Komiteen merker
seg at høringsinstansene i stor grad er positive til det overordnede
formålet om å legge til rette for elektronisk kommunikasjon.
Komiteen viser til at formålene
med krav til skriftlighet inkluderer notoritet, hensyn til bevissikring
og tilfredsstillende varsling. Departementet mener som overordnet
utgangspunkt at tvangsfullbyrdelsesloven og inkassoloven ikke bør
være til hinder for elektronisk kommunikasjon dersom man på tilfredsstillende
måte kan ivareta hensynene som ligger til grunn for de enkelte skriftlighetskravene. Komiteen noterer
seg at de foreslåtte lovendringene ikke innebærer en plikt til elektronisk
kommunikasjon, og begrenser ikke adgangen til å bruke papir.
Komiteen merker seg at det
ikke er foreslått noen nærmere definisjon i lovteksten av «elektronisk kommunikasjon»,
og at begrunnelsen for dette er at den teknologiske utviklingen
raskt vil gjøre en slik presisering utdatert.
Komiteen viser imidlertid til
at det foreslås endringer i inkassoloven § 3a om at opplysninger
og meldinger, inkludert betalingsoppfordring og inkassovarsel, kan
sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom disse sendes
på en «betryggende måte». Dette skal sikre at det gis tilstrekkelig sikkerhet
for at varselet kommer frem til skyldneren og kommer til skyldnerens
kunnskap. Dette kravet vil innebære begrensninger i hvilke elektroniske kommunikasjonskanaler
som kan brukes. Departementet er av den oppfatning at vilkåret bør
tolkes strengt, og det blir i proposisjonen foreslått en forskriftshjemmel
til å fastsette nærmere bestemmelser om hva som kan anses som «betryggende
måte».
Komiteen viser videre til at
det er foreslått lignende endringer i tvangsfullbyrdelsesloven §§ 1-10 annet
ledd, hvor det stilles krav om at opplysninger og meldinger, inkludert
varsel om tvangsfullbyrdelse, kan gis ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom
meddelelsen er sendt på en «betryggende måte».
Komiteen viser til at foreslåtte
endringer i proposisjonen vil medføre at en saksøker etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 4-18 ikke kan la være å varsle skyldneren om tvangsfullbyrdelse
på grunn av at skyldneren ikke har kjent oppholdssted, dersom saksøkeren
har mulighet til å nå skyldneren ved elektronisk kommunikasjon.
Det er imidlertid foreslått å opprette en sikkerhetsventil i § 4-18
annet ledd i tilfeller hvor det er urimelig å kreve at saksøker
skal varsle elektronisk, for eksempel dersom en privatperson ikke
benytter seg av elektronisk kommunikasjon.
Komiteen peker på at noen av
de særlige tvangsgrunnlagene etter dagens rett må utstedes på papir.
Når et slikt tvangsgrunnlag brukes i forbindelse med disposisjoner
som skal tinglyses, kan papirkravene gjøre det mindre attraktivt
med elektronisk tinglysing. I proposisjonen blir det foreslått å
åpne for elektroniske løsninger der særlige tvangsgrunnlag etter
gjeldende rett må være utstedt på papir. Komiteen viser i denne sammenheng
til tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav a, hvor en gjeldserklæring
i dag må være i papirform og fysisk underskrevet av låntaker for
at gjelden skal kunne inndrives uten søksmål.
Komiteen viser videre til at
det i proposisjonen foreslås endringer i tinglysingsloven. Ved lov 20. juni
2014 nr. 45 om endringer i tinglysingsloven mv. ble det lagt til
rette for elektronisk tinglysing.
Komiteen viser til at de foreslåtte
endringene i tinglysingsloven § 22 innebærer at rettsvern for overdragelse
av elektronisk tinglyst pant bare kan oppnås ved tinglysing. En
vil med dette kunne oppnå en ordning der grunnboken gir korrekte
opplysninger om rettighetshaveren til en elektronisk registrert
panterett. Dette er ikke til hinder for at senere overdragelser
kan tinglyses på papir. For overdragelse av panteretter som ikke
er tinglyst elektronisk, vil rettsvern fortsatt følge av reglene
som gjelder for den type fordring som panteretten er knyttet
til.
Komiteen viser til at de foreslåtte
endringene i tinglysingsloven § 32 gjelder i hvilke tilfeller det kreves
fremleggelse av originaldokument ved sletting av pantedokumenter.
De forslåtte endringene gjelder tilsvarende ved nedkvittering, prioritetsvikelse
eller andre disposisjoner som begrenser omfanget eller verdien av
en tinglyst heftelse.
Komiteen noterer seg at lovendringene
som blir foreslått i proposisjonen, ikke i seg selv vil medføre
kostnader eller administrative ulemper.
Komiteen er blitt gjort oppmerksom
på inkurier i straffeprosessloven § 222 d om bruk av tvangsmidler
for å avverge alvorlig kriminalitet (jf. brev fra Justis- og beredskapsdepartementet
av 2. februar 2017; vedlagt). Bestemmelsens annet ledd utvider anvendelsesområdet
for Politiets sikkerhetstjeneste, som kan gis tillatelse til å benytte
tvangsmidler når det er grunn til å tro at noen kommer til å begå
nærmere opplistede lovbrudd. Her har imidlertid straffeloven §§ 121
og 125 falt ut av opplistingen i § 222 d annet ledd bokstav a. Dette
har skjedd ved ikraftsettingen av ny straffelov 1. oktober 2015.
Det er på det rene at lovbrudd nevnt i straffeloven §§ 121 og 125 fortsatt
er ment å omfattes, noe som også fremgår av § 222 d tredje ledd
siste punktum, hvor §§ 121 og 125 nevnes i opplistingen av lovbrudd
der Politiets sikkerhetstjeneste kan gis adgang til å benytte det inngripende
tvangsmiddelet romavlytting.
Komiteen foreslår å rette opp
dette og fremmer følgende forslag:
«Straffeprosessloven
§ 222 d annet ledd bokstav a skal lyde:
a) straffeloven §§ 111,
113, 115, 117, 119, 120 a, 121, 123, 125, 126, 127, 128 første punktum, 129, 133,
135, 136,
136 a, 142 eller 145,»
Komiteen viser
videre til brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet av
17. januar 2017, hvor det vises til brev fra Kartverket av 16. januar 2017
(vedlagt). Kartverket gjør oppmerksom på en utilsiktet mangel ved
lovforslaget til tinglysingsloven § 32 annet ledd. Slik lovforslaget
er utformet i proposisjonen, omfatter det ikke banker med hovedsete
i en annen EØS-stat og filial i Norge. Dette innebærer at disse
bankene vil få andre vilkår enn norske banker, og at en relativt
stor mengde slettinger ikke vil kunne behandles elektronisk av tinglysingsmyndighetene.
Det beror på en inkurie at dette ikke har vært vurdert.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Tinglysingsloven
§ 32 annet ledd tredje punktum skal lyde:
(…)
Dette gjelder heller ikke når den berettigede etter grunnboken er
en bank som har konsesjon som bank etter finansforetaksloven § 2-7,
en bank med filial i Norge og hovedsete i en annen EØS-stat som har
rett til å drive virksomhet som bank i Norge etter finansforetaksloven
§ 5-2, eller en institusjon som nevnt i finansforetaksloven § 1-6
første ledd, og banken eller institusjonen ber om sletting uten
fremleggelse av originaldokumentet.»
Komiteen understreker
at krav om tilfredsstillende varsling er helt sentralt ved inkasso
og tvangsfullbyrdelse. Det er viktig at et varsel sendes på en måte
som gir mottakeren god oppfordring til å lese det, slik at vedkommende
kan innrette seg. Komiteen vil
peke på at svært mange benytter elektronisk kommunikasjon i utstrakt
grad i sin hverdag. Det kan da være ønskelig å kunne motta viktige
varsler elektronisk. Er man for eksempel mye på reise eller flytter en
del omkring, kan elektronisk kommunikasjon gi større grad av sikkerhet
for at varselet faktisk mottas, enn tradisjonell postforsendelse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil samtidig understreke at det ved inkasso og tvangsfullbyrdelse
dreier seg om meldinger og varsler som mottakeren ofte ikke ønsker
å motta og ikke sjelden ønsker å kunne hevde at en ikke har fått. Flertallet mener
at elektronisk kommunikasjon kan være vel så egnet som et tradisjonelt
brev for å sikre at budskapet faktisk kommer frem på en måte som
gir mottakeren oppfordring til å lese det.
Flertallet merker seg at departementet
i proposisjonen har gitt nærmere føringer om enkelte fremgangsmåter
for varsling ved elektronisk kommunikasjon, som vil anses å oppfylle
lovkravet om betryggende varsling med mindre annet følger av senere
forskrifter. I disse føringene har departementet fanget opp mange
av de bekymringene høringsinstansene ga uttrykk for. Flertallet oppfatter
det altså slik at forslaget gir anvisning på særskilte fremgangsmåter
som kan benyttes for elektronisk varsling fra lovens ikrafttredelse,
uten nærmere forskriftsregulering. Dette gjelder:
-
Meddelelser som er
sendt til en digital postkasse som mottakeren selv har opprettet,
der mottakeren kan be om å bli varslet om meddelelsen pr. e-post
eller SMS uten tilleggskostnad.
-
Meddelelsen er sendt
i en portal som avsenderen vanligvis bruker til å kommunisere med
mottakeren, hvor avsenderen vet at mottakeren har akseptert å bruke
portalen og allerede er vant til å bruke den, og hvor kunden får
varsel om meddelelsen pr. SMS eller e-post.
-
Meddelelser til en
e-postadresse som skyldneren nylig har brukt til å kommunisere med
avsenderen fra, dersom e-postadressen fremstår som vedkommendes
egen e-postadresse.
-
Dessuten: Hvis en
elektronisk meddelelse er sendt på en måte som gjør at den rent
faktisk er kommet til mottakerens kunnskap, spiller det ingen rolle
hvordan den er sendt.
Flertallet vil
understreke at det bør benyttes allerede eksisterende digitale plattformer
istedenfor å opprette nye. Her kan Altinn være et alternativ som også
må anses å være en betryggende form for kommunikasjon som ivaretar
kravet til at varsel sendes på betryggende måte, og hensynet til
personvern.
Flertallet viser til at elektronisk
varsling er mer betryggende enn utsendelse av et tradisjonelt brev.
Det er større sannsynlighet for at mottakeren blir kjent med at
vedkommende har mottatt noe som det kan være verdt å sette seg inn
i. Etter de lovregler som behandles her, er det avsendelsen som
utløser rettsvirkningene. En må anta at det er større sjanse for
at et tradisjonelt brev kommer bort på veien eller blir forlagt
hos mottakeren, enn at en riktig adressert elektronisk meddelelse
ikke kommer frem.
Flertallet legger til grunn
at valget av «forhåndsgodkjente» fremgangsmåter er basert på en
avveining av de ulike og viktige hensynene som gjør seg gjeldende
ved varsler om inkasso og tvangsfullbyrdelse. Flertallet merker seg at departementet blant
annet har sett hen til om mottakeren i tilstrekkelig grad selv har
åpnet for, og har grunn til å være oppmerksom på, at viktige varsler
kan bli sendt på den aktuelle måten. Flertallet understreker videre at
det er tale om meddelelser der det etter dagens lovgivning er avgjørende
at meddelelsen er sendt, ikke at den har kommet frem (med mindre
den ble sendt til feil adresse e.l.), og ikke om mottakeren har
lest den.
Flertallet merker seg samtidig
at forslaget om en forskriftshjemmel legger til rette for at det
kan foretas nødvendige justeringer og tilpasninger ved behov. Flertallet legger
til grunn at forskriftshjemmelen sikrer fleksibilitet med hensyn
til videre teknologisk utvikling og endringer i risikobildet over tid,
men også med hensyn til et eventuelt behov for andre tilpasninger
for å sikre tilfredsstillende varsling dersom videre erfaringer
tilsier dette.
Flertallet merker seg for øvrig
at det ikke er foreslått et generelt krav om samtykke for å motta viktige
varsler elektronisk, men er av den oppfatning at et slikt krav trolig
vil gi begrenset sikkerhet for mottakeren. Som eksempel vil flertallet peke
på at samtykke til elektronisk varsling i forbrukerforhold lett
kan bli innarbeidet som en del av et omfattende sett profesjonelt
utformede standardvilkår. Forbrukerens reelle oppmerksomhet på et
slikt avtalevilkår vil ofte være begrenset. Det samme gjelder forbrukerens
mulighet til å nekte å akseptere et slikt krav, eller til å påvirke
utformingen av vilkåret. Lignende hensyn kan gjøre seg gjeldende
for selvstendig næringsdrivende.
Komiteen vil
for øvrig peke på at meddelelser etter tvangsfullbyrdelsesloven
og inkassoloven kan inneholde sensitive personopplysninger, men
merker seg departementets uttalelser om at dette er forhold som
reguleres av annet regelverk, herunder personvernlovgivningen. Det
understrekes at forslagene i proposisjonen ikke medfører noen endring
i begrensninger for elektronisk kommunikasjon som måtte følge av
annen lovgivning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at det i forbindelse
med de foreslåtte endringer i inkassoloven og tvangsfullbyrdelsesloven
blir foreslått å opprette en forskriftshjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser
om hvordan elektronisk post kan anses å være sendt på «betryggende
måte». Kravet blir ikke videre konkretisert i proposisjonen utover
det at departementet mener at kravet om «betryggende måte» i seg
selv vil innebære begrensninger i hvilke elektroniske kommunikasjonskanaler
som kan brukes, at hva som er «betryggende måte» innebærer en konkret
vurdering i hver sak, og at vilkåret bør tolkes noe strengt. I tillegg
skal en på tilfredsstillende måte ivareta hensynene som ligger til
grunn for de enkelte skriftlighetskravene, herunder notoritet, hensyn
til bevissikring og tilfredsstillende varsling. Ellers er det ikke
gitt noen definisjon i lovteksten av «elektronisk kommunikasjon».
Begrunnelsen for dette er at den teknologiske utviklingen raskt
vil gjøre en slik presisering utdatert, og behovet for fleksibel
lovgivning på området.
Disse medlemmer merker seg
at flere høringsinstanser har etterspurt en nærmere redegjørelse for
innholdet i de krav som må settes til betryggende elektronisk kommunikasjon.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet forstår behovet for å lage et fleksibelt
regelverk som kan følge den teknologiske utviklingen. Samtidig gjør
formuleringene i lovforslaget det vanskelig å vurdere eventuelle
konsekvenser av endringene. Det er helt sentralt at ingen lider
rettstap som følge av at det åpnes for å bruke elektronisk kommunikasjon ved
sending av viktige meldinger og varsler. Selv om digital post blir
stadig vanligere, forventer mange å få viktige meldinger som kan
påvirke deres rettsstilling, som fysisk brev. Dessuten vil et så
generelt utformet vilkår som «betryggende måte» kunne medføre et
stort behov for avklaring i domstolene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at krav
om tilfredsstillende varsling er helt sentralt ved utsendelse av
betalingsoppfordringer, inkassovarsler, varsler om tvangsfullbyrdelse
m.m. Det er tale om oversendelse av dokumenter som kan ha stor økonomisk
betydning for dem det gjelder. Regelverket må derfor sikre at skyldneren
kan være trygg på å bli varslet som forutsatt. Disse medlemmer viser til
at både høringsinstanser og departementet har vist til at mange
ikke har samme forhold til elektronisk post som til fysisk post.
Det varierer hvor ofte personer undersøker innkomne meldinger, og
hvorvidt de har noen forventning om å få viktige meldinger elektronisk.
Internettdekning og tilgang på nett kan også ha betydning for om
noen har mulighet til å benytte elektronisk kommunikasjon, og følgelig
også muligheten for å kunne gjøre seg kjent med eventuelle viktige
varsler og meldinger de har fått elektronisk. Disse forhold gjelder
ikke kun privatpersoner i rollen som forbrukere, men kan også gjelde
selvstendig næringsdrivende.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet er derfor av den oppfatning at det er flere
momenter som må tas hensyn til ved utformingen av forskrifter som
skal konkretisere på hvilken måte en kan ta i bruk elektronisk kommunikasjon
for å sende viktige meldinger og varsler som omtalt i proposisjonen.
For å sikre trygghet og forutberegnelighet er det viktig at forskriftene
som utformes er klare og tydelige. Samtidig må det tas hensyn til
at mange har ulike forutsetninger for, og ønsker om, å motta viktige meldinger
elektronisk. Det må fremdeles sendes varsel på papir til dem som
trenger det.
Dette medlem merker seg at
departementet ikke har foreslått å sette krav om samtykke for å
motta viktige varsler elektronisk. Forbrukerrådet har i sitt høringssvar
uttrykt bekymring for at de foreslåtte endringene i inkassoloven
og tvangsfullbyrdelsesloven vil føre til en svekkelse av forbrukervernet.
De mener også at det ikke er tilstrekkelig at en forbruker har samtykket
til opprettelse av en digital postkasse, men at det må stilles krav
til uttrykkelig og informert samtykke til å motta viktige varsler
og meldinger elektronisk. Dette medlem viser til at
det vil kunne lede til uheldige konsekvenser dersom en lar det være
opp til avsender å avgjøre om meldingen sendes som fysisk eller
elektronisk brev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at hensynet til
mottakeren kan tale for at det settes krav til uttrykkelig godkjenning
ved elektronisk kommunikasjon. Dette gjelder både forbrukere og
selvstendig næringsdrivende.
Disse medlemmer mener det
er viktig at forskriftene tar tilstrekkelig hensyn til den svakere
part. Varsler som kan påvirke noens rettsstilling, må merkes tydelig,
slik at det er lett for mottaker å oppfatte at meldingen er av stor
betydning.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet er videre av den oppfatning at det skal
settes krav om samtykke for at slike meldinger kan sendes elektronisk.
Dette for å sikre at en person har oppfordring til å gjøre seg kjent
med det som mottas som elektronisk post, på samme måte som ved brev
som kommer i den fysiske postkassen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke betydningen
av at personvernet blir ivaretatt på en god måte. Varsel om inkasso
og tvangsfullbyrdelse kan inneholde sensitive personopplysninger
som må sikres på tilstrekkelig vis. Det kan dermed ikke brukes sårbare
tekniske løsninger.
Komiteen peker
på at Altinn er en mulighet for sikker utsending av elektronisk
post, og det kan være hensiktsmessig å vurdere å åpne denne for
utsendelser fra private.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, mener at å sende meldinger via nettbank også
kan være en løsning. Flertallet mener
at det ikke bør bli opprettet enda en digital postkasse for dette
formål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener videre at det bør
kunne dokumenteres av uavhengig tredjepart at meldingen er sendt
og levert til digital postkasse, og det bør også sendes ut ny varsling
dersom den elektroniske meldingen ikke er lest innen en viss tid.