Dokument 8:90 S (2015-2016)
Representantforslag om utredning av tvangsbruk i helse- og omsorgssektoren
- Stortingsrepresentantene Ketil Kjenseth, Trine Skei Grande og
Sveinung Rotevatn
Jeg viser til brev av 10. mai
d.å. fra Stortingets helse- og omsorgskomité, hvor det bes om min
uttalelse til Dokument 8:90 S (2015-2016) Representantforslag fra
stortingsrepresentantene Ketil Kjenseth, Trine Skei Grande og Sveinung
Rotevatn om utredning av tvangsbruk i helse- og omsorgssektoren.
Representantforslaget
lyder som følger:
1. Stortinget ber
regjeringen nedsette et bredt sammensatt offentlig utvalg som skal
utrede bruken av tvang i hele helse- og omsorgssektoren, herunder psykisk
helse, rusomsorg, demensomsorg og barnevern.
2. Stortinget ber regjeringen etablere
et mer effektivt system for registrering og innrapportering av bruk
av tvang i alle deler av helse- og omsorgssektoren.
Jeg er
enig med representantene i at det er behov for en bred og grundig
utredning av grunnlaget for og bruken av tvang i hele helse- og
omsorgssektoren. Videre er jeg også enig med representantene i at
det er uløste problemer i systemet for registrering og innrapportering
av bruk av tvang, som må utbedres for at kvaliteten på tvangsdata
skal bli tilfredsstillende.
Reglene om bruk
av tvang i helse- og omsorgssektoren er i hovedsak samlet i fire
regelsett. I tillegg til reglene som gjelder for bruk av tvang i
tjenesteytingen til psykisk utviklingshemmede, er det gitt regler
om tvang i psykisk helsevernloven, pasient- og brukerrettighetsloven
kapittel 4A (tvungen somatisk helsehjelp til bl.a. demente) og helse-
og omsorgstjenesteloven kapittel 10 (tvangstiltak overfor rusavhengige).
I dag er det registrert
store geografiske forskjeller i tvangsbruken innen psykisk helsevern.
Ethvert menneske har rett til frihet, personlig sikkerhet og respekt
for sin fysiske og psykiske integritet. Det er et høyt prioritert
mål å redusere bruk av tvang til fordel for alternative frivillige
tiltak. Tvungen omsorg og behandling skal bare brukes når omstendighetene gjør
det nødvendig som en siste utvei, og såfremt tiltakene er undergitt
rettssikkerhetsgarantier. Regjeringen mener det er nødvendig å undersøke
om dagens tvangsregler støtter opp under disse målsettingene og
prinsippene på en tilstrekkelig måte.
Erfaringer med regelverkene,
gråsoner og utviklingen i helse- og omsorgstjenestene gjør at det
er behov for å gå igjennom de fire regelsettene i sammenheng og
utrede behov for revisjon og modernisering. Regjeringen vil derfor,
som kjent, nedsette et lovutvalg før sommeren. Utvalget vil få i
oppdrag å foreslå nødvendige endringer for å møte behovene i dagens og
fremtidens helse- og omsorgstjenester. Reglene bør støtte opp under
regjeringens målsetning om pasient- og brukerens helse- og omsorgstjeneste
og legge til rette for god samhandling på tvers av ulike institusjonstyper
og mellom kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjenesten.
Utvalget bør vurdere behov for endringer for å tilpasse reguleringen
til ulike gruppers behov, bl.a. barn og unge. Forholdet til våre
internasjonale forpliktelser, blant annet FNs konvensjon om rettigheter
til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD), vil inngå i utredningen.
Jeg vil også nevne
to tilstøtende utredninger som er igangsatt. Barnevernlovutvalget
skal gjennomgå barnevernloven for å bedre rettsikkerheten for barna og
for å gjøre loven enklere, mer forståelig og tidsriktig. Barnevernlovutvalget
skal levere sin innstilling senest 15. august 2016. Det andre utvalget
- Rettighetsutvalget - skal analysere og vurdere hvilke endringer
som er nødvendige for å sikre oppfyllelsen av grunnleggende rettigheter
til mennesker med utviklingshemming. Rettighetsutvalget skal levere sin
innstilling innen 30. september 2016.
Når det gjelder
tvang i helse- og omsorgstjenesten i kommunene, ble det i 2013/
2014 gjennomført en evaluering av pasient- og brukerrettighetsloven
kap. 4A. Evalueringen er foretatt av Oxford Research AS. Det fremgår
av rapporten at regelverket oppleves som legitimt og i hovedsak
hensiktsmessig. Reglene har bidratt til rettsklarhet, samt til økt
bevissthet og refleksjon. Det er utarbeidet en rekke gode hjelpemidler
for forståelsen og den konkrete praktiseringen av regelverket. Likevel
viser rapporten at det blant helsepersonell er varierende kunnskap
om og ferdigheter i å anvende reglene. Antall registrerte tvangsvedtak
har økt etter at bestemmelsene ble innført. Det antas at dette skyldes
økt oppmerksomhet rundt og kjennskap til regelverket og ikke nødvendigvis
økning i den faktiske tvangsbruken. Det antas at det fortsatt er
en underrapportering av tvang. Manglende kunnskap om dette er fremholdt
som en utfordring. Det er registrert stor variasjon i antall vedtak
fra de ulike kommunene og i ulike deler av helsetjenesten. En tredjedel
av kommunene hadde i 2012 ikke truffet vedtak med hjemmel i pasient-
og brukerrettighetsloven kapittel 4A.
På oppdrag fra Helse-
og omsorgsdepartementet utarbeidet Helsedirektoratet i 2014 rapporten
"Kompetansesituasjonen ved bruk av tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven
kap. 9". Rapporten viser blant annet at verktøyet som brukes for
å registrere tvang i den kommunale helse-og omsorgstjenesten – NESTOR
- ikke alltid gir tilstrekkelig informasjon om situasjonen som ligger
bak tvangsbruken. Med bakgrunn i at NESTOR forvaltes av Helsetilsynet,
har Helse- og omsorgsdepartementet bedt Helsedirektoratet i samarbeid
med Helsetilsynet om å vurdere tilpasninger i NESTOR, for å bidra
til god informasjon om tvangsbruk, kompetanse og enhetlig registreringspraksis.
Når det gjelder
kvaliteten på tvangsdata fra psykisk helsevern deler jeg representantenes
vurdering av alvoret i situasjonen og behovet for bedring i registrerings-
og rapporteringspraksisen. Jeg er lite tilfreds med at dette området
i så liten grad har utviklet seg positivt gjennom de ti siste årene,
til tross for at kvaliteten på tvangsdata har vært kontinuerlig
på helsemyndighetenes dagsorden. Parallelt med nasjonale tiltak
for bedre dokumentasjon av tvang, både under den første tiltaksplanen
(2006) og den mer omfattende nasjonale strategien for økt frivillighet
i psykiske helsetjenester (2010/2012-2015), er det altså fremdeles
store avvik mange steder mellom faktisk bruk og det som innrapporteres
til Norsk pasientregister (NPR).
Mens vi jevnlig
får pålitelige statistikker over ventetider, forløpstider, fristbrudd
og andre aktivitetsdata fra spesialisthelsetjenesten, vet vi ikke
hvor mange mennesker som til enhver tid behandles mot sin vilje
og som dermed får sin integritet og autonomi krenket på ulike måter
i det psykiske helsevernet. Det er et alvorlig tankekors at den
mest inngripende og etisk mest problematiske håndteringen av pasienter
i spesialisthelsetjenesten er den som blir dårligst dokumentert
og som vi har minst kunnskap om omfanget av. I likhet med representantene
er jeg bekymret for bruken av tvang overfor barn og for den mulige underrapporteringen
av omfanget her, slik det har vist seg å være på voksenområdet.
Jeg oppfatter at
de regionale helseforetakene også ser alvoret i dette. Når det imidlertid
ikke har lyktes å oppnå vesentlige bedringer etter så mange års
oppmerksomhet rundt problemet, er det viktig at vi starter med å
gå nøye igjennom hva som er de konkrete barrierene for endring.
Som representantene
selv nevner må helsepersonell registrere og rapportere tvangsvedtak
i flere systemer (i pasientjournal, til kontrollkommisjon, i pasientadministrativt
system - noen steder i papirbaserte protokoller). Departementet
kjenner også til at det i Helse Sør-Øst er blitt avdekket at det
er ikke er sammenfall mellom tallene i det lokale elektroniske systemet
i sykehusene og tallene som kan hentes ut i NPR. Dette skal ha medført
lavere antall registrerte vedtak i NPR enn antallet som er registrert
lokalt. Årsaken er av registreringsteknisk karakter. Systemleverandøren
(DIPS) er oppmerksom på avviket og det opplyses om at feilretting
vil bli gjort i juni. Eksempelet illustrerer at problemet bak de
usikre og feilaktige tvangstallene er sammensatt, og at det trolig både
har tekniske og organisatoriske årsaker. Andre faktorer kan dreie
seg om ulik vedtakspraksis fra sted til sted, knyttet til usikker
og/eller varierende lovforståelse, og i hvilken grad institusjonene
følger rapporteringsmalen til NPR.
Departementet har
løftet problemstillingen inn i styringsdialogen med de regionale
helseforetak og med Helsedirektoratet. Direktoratet/Norsk pasientregister
vurderer muligheten for en mer korrekt datafangst gjennom oppfølgingen
av helseforetakene. Departementet har ellers gått igjennom problemstillingen
med de regionale helseforetakene og utfordret dem på å synliggjøre
egne tvangstall. Alle foretakene gir prioritet til arbeidet og har
igangsatt tiltak for å styrke rapporteringen. I Helse Sør-Øst har
bl.a. styret enstemmig vedtatt at datakvalitet i tilknytning til bruk
av tvang innen psykisk helsevern skal ha et særskilt fokus i regionen.
I Helse Vest er det opprettet et eget regionalt prosjekt med tiltak
på ulike nivåer som ledd i foretakets oppfølging. Jeg kan også nevne
at det planlegges ny versjon av DIPS Arena som innebærer at alle
tvangsvedtak registreres i én felles tvangsmodul. En pilot skal
utprøves i 2016 og full implementering er planlagt i 2017. Den nye
løsningen ventes å gi betydelig forenkling og forbedring av registreringsarbeidet.
Før jeg kan ta stilling
til hva som bør gjøres med selve systemet for registrering og rapportering
av tvangsdata ber jeg om forståelse for at departementet i samråd
med Helsedirektoratet må vurdere i hvilken grad de grepene som nå
tas i regionale helseforetak kan bidra til å løse identifiserte
hindringer og innenfor hvilken tidshorisont. Generelt er det viktig
å få fullført analysen av hele problemkomplekset før det eventuelt
besluttes større endringer i systemene. Rutiner og praksis for registrering
er selvsagt mulig å endre parallelt med at vi gjør nødvendige undersøkelser
av de strukturelle forutsetningene.
Jeg forventer derfor
nå at helsepersonell får nødvendig veiledning og støtte i å registrere
tvang riktig i de eksisterende systemer. Videre forutsetter jeg
at alle aktører som er involvert i dataregistrering, -rapportering
og -oppfølging gjør nødvendige interne prioriteringer og tar medansvar
for at vi raskest mulig får gjennomført en komplett og korrekt nasjonal
registrering av bruk av alle former for tvang i psykisk helsevern.
Tiden er overmoden for at pasienter, pårørende, klinikere, helseledere,
politikere og samfunnet får vite hvor mye tvang som brukes i norsk
helsetjeneste.
Til slutt vil jeg
nevne at det 6. juni skal avholdes møte i departementet hvor representanter
fra fag-, bruker- og pårørendemiljøene er invitert til å drøfte hva
det er behov for av videre innsats for å få ned bruken av tvang
i det psykiske helsevernet. Jeg vil der benytte anledningen til
å utfordre forsamlingen på også å komme med forslag til hvordan
kvaliteten på tvangsdata kan bli bedre.