Dokument 8:8 S 2016-2017 - Representantforslag om
en nasjonal handlingsplan for arbeidet mot hepatitt C med mål om
å utrydde hepatitt C i Norge - Stortingsrepresentanten Kjersti Toppe
Jeg viser til brev
fra helse- og omsorgskomiteen av 20. oktober 2016 hvor jeg bes om
å komme med en uttalelse til representantforslaget Dokument 8:8
S 2016-2017 angående arbeidet mot hepatitt C.
15. juni 2016 la
jeg frem en nasjonal strategi mot virale hepatitter. Strategien
retter seg mot alle de fem kjente typene av virale hepatitter, hepatitt
A, B, C, D og E, men tar særlig tak i hepatitt B og C da disse to virusene
skaper de mest alvorlige helseproblemene i Norge. Strategien er
overordnet og bygger på et utkast til strategi som Folkehelseinstituttet
i samarbeid med Helsedirektoratet, frivillige organisasjoner og andre
relevante aktører overleverte Helse- og omsorgsdepartementet i desember
2015. Den endelige strategien er på et mer overordnet nivå enn utkastet, og
gir retning for det videre arbeidet med hepatitter. Flere av de
konkrete tiltakene i det opprinnelige utkastet trenger mer utredning
eller følges opp av etatene og helsetjenestene selv innenfor rammene
av strategien og de enhver tids fastsatte økonomiske rammer. Tiltakene
rettet mot hepatitter må også ses i sammenheng med andre tiltak
som gjennomføres. Vedlagt er en tabell som viser foreslåtte tiltak
i utkastet fra Folkehelseinstituttet og hva som står i den endelige
strategien, eventuelt en forklaring på hvorfor tiltaket ikke er
konkret omtalt.
Som det fremkommer
i strategien er forekomsten av hepatitter i den generelle befolkningen
i Norge lav sammenlignet med andre land, og mulighetene for forebygging
og behandling gode. Sterke kunnskapsmiljøer og godt utbygde meldesystemer
sikrer at vi har god beredskap for å håndtere smitteutbrudd. Det finnes
vaksiner som gir god beskyttelse mot hepatitt A og B. Det medisinske
apparatet for å behandle hepatittsykdommer er av høy kvalitet og
det finnes stadig bedre legemidler for å behandle dem som likevel blir
alvorlig syke.
Samtidig slår vi
fast at det er utfordringer i utsatte grupper. Forekomsten av hepatitt
C blant rusavhengige er høy i Norge. Dette tar vi på alvor. Av den
grunn er dette også et eget tiltaksområde i den nasjonale strategien.
Gjennom opptrappingsplanen for rusfeltet er regjeringen i gang med
en stor satsing. Tiltakene i den planen vil kunne bidra til at smitten
av hepatitt C blant denne gruppen reduseres. Opptrappingsplanen for
rusfeltet legger opp til å etablere mottakssentre i de største byene,
øke antall oppsøkende behandlingsteam etter modell av FACT/ACT,
lavterskel helsetiltak etter modell av Gatehospitalet og etablere lavterskel
substitusjonsbehandling etter modell av LASSO i alle helseregioner
innen 2020. Disse tiltakene vil bedre tilgjengeligheten til helsetjenesten
og derved sikre at særlig de mest hjelpetrengende rusavhengige,
der det er å forvente at forekomsten av hepatitt-C er høyest, vil
kunne fanges opp bedre enn i dag. Ettersom hepatitt C overføres
ved blodsmitte, er det en utfordring at rusavhengige i Norge i alt
vesentlig injiserer narkotiske stoffer. Den nasjonale overdosestrategien,
som er en del av opptrappingsplanen, inneholder derfor tiltak som
kan redusere faren for smitte, ved å stimulere de rusavhengige som
injiserer narkotika til å røyke stoffet i stedet for den såkalte "switch-kampanjen".
I spesialisthelsetjenesten
er det innført et nasjonalt system for innføring av nye metoder.
Beslutninger om hvilke legemidler og metoder som skal finansieres
innenfor de regionale helseforetakenes rammer, ligger innenfor sørge
for-ansvaret til de regionale helseforetakene. De regionale helseforetakene
har delegert denne myndigheten til Beslutningsforum bestående av
de fire administrerende direktørene. Systemet legger til rette for
at det blir gjort grundige nasjonale vurderinger av alle nye legemidler
ved bruk av metodevurderinger, og bidrar til kunnskapsbaserte beslutninger
i tråd med prinsipper for prioritering. Systemet bidrar til å gi
likeverdig tilgang til legemidler og metoder på tvers av pasienter
og pasientgrupper. Ny kunnskap og tilgang til nye legemidler, som
legemidler mot hepatitt C, er en del av forholdene de regionale
helseforetakene vil legge til grunn i sine vurderinger i det nasjonale
systemet. Systemet er således tilpasset behovet for å kontinuerlig
kunne vurdere hvilke legemidler som skal tilbys og til hvilke pasientgrupper.
Jeg mener derfor
at strategien slik den er utformet i dag gir et godt grunnlag for
det videre arbeidet mot virale hepatitter. Jeg forventer at etatene
i samarbeid med helse- og omsorgstjenestene nå tar grep. Jeg er
imidlertid skeptisk til at Helse- og omsorgsdepartementet skal utforme
en egen handlingsplan rettet mot hepatitt C, på et detaljnivå som
bør håndteres innenfor helse- og omsorgstjenestene.