Svar på næringskomiteens anmodning
om innspill til representantforslag Dokument 8:7 S (2016-2017)
Jeg viser til Deres
brev av 20. desember 2016.
I forbindelse med
næringskomiteens behandling av Dokument 8:7 S (2016-2017) representantforslag fra
stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen og Oskar J. Grimstad
om å utvide områdeadgangen i det kvoteregulerte området etter kongekrabbe,
har saksordfører Ingrid Heggø følgende spørsmål:
"Hva antas å bli
konsekvensene av å utvide deltakeradgangen til hele Finnmark? Hvor
mange båter er det som i dag deltar i det kvoteregulerte fisket
etter kongekrabbe? Hvor mange nye båter forventes å komme inn dersom
man åpner fisket for hele Finnmark? Hvor mange av disse båter er
på blad B, både i dagens og en eventuell ny, utvidet ordning?
I representantforslaget
(Dok 8:7 S) foreslås det at regjeringen skal presentere en opptrappingsmodell for
aktivitetskravet. Dersom man for eksempel legger opp til at det
i løpet av en treårsperiode settes et tak på 300 000 kroner, hvilke
konsekvenser forventes det å få for de fartøy som i dag deltar i
det kvoteregulerte fisket?
I statsrådens brev
av 16.12.16 til komiteen fremgår det at det har vært gjennomført
konsultasjoner med Sametinget, men at det ikke har vært mulig å komme
til enighet om saken. Kan statsråden orientere nærmere om hva uenigheten
går ut på?"
Hvis deltakeradgangen
i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe utvides slik at alle
merkeregistrerte fartøy i Finnmark mellom 6-15 meter får adgang
til å fiske kongekrabbe i det kvoteregulerte fisket i øst, viser
tabellen under hvilken konsekvens det vil ha for fartøykvotene.
Førstehåndsverdi (kr)
2016
|
Kvotefaktor
|
Fartøykvoter
(tonn) dagens antall deltakere
|
Fartøykvoter
(tonn) - inkludert deltakere fra Vest-Finnmark
|
Antall
fartøy som deltar idag
|
|
|
|
|
(pr.12.12.2016)
|
0
- 24 999
|
0,1
|
0,3
|
0,21
|
97
|
25
000 - 49 999
|
0,25
|
0,74
|
0,54
|
28
|
50
000 - 99 999
|
0,5
|
1,48
|
1,07
|
48
|
100
000 ?
|
1
|
2,95
|
2,15
|
430
|
Basert på gjennomsnittsprisen
oppnådd for kongekrabbe i 2016 (148 kr pr. kg), kan det anslås en
omtrentlig brutto fangstverdi som i tabellen under (tallene kan
kun brukes som et estimat da dette er beregnet utfra et gjennomsnitt):
Kvotefaktor
|
Dagens
deltakere
|
Inkludert
Vest-Finnmark
|
0,1
|
44
295 kr
|
31
007 kr
|
0,25
|
109
261 kr
|
79
731 kr
|
0,5
|
218
522 kr
|
157
986 kr
|
1
|
435
568 kr
|
317
448 kr
|
Tabellene viser
at en inkludering av fartøy fra hele Finnmark i kvoteregulert område
vil gi en omtrentlig reduksjon i fartøykvote på ca. 30 %. Verdiene
som estimeres i tabellen er beregnet utfra dagens totalkvote som
er 2000 tonn hannkrabber og 150 tonn hunnkrabber (beregningen er
gjort med fratrekk av 10 % av totalkvoten til kvotefleksordningen
og 10 % for å ta høyde for at fartøy fortsatt i 2016 kvalifiserer seg
til forhøyet kvote i 2017).
I dag er det 603
fartøy som har deltakeradgang i det kvoteregulerte fisket etter
kongekrabbe.
Dersom man åpner
fisket for hele Finnmark vil det med dagens deltakervilkår komme
inn ytterligere 248 fartøy som kan kvalifisere seg til å delta.
Av de fartøy som
potensielt kan komme inn i det kvoteregulerte området viser manntallsregisteret
at 189 fiskere er registrert på blad B.
Av de fartøy som
har adgang til å fiske i det kvoteregulerte området i dag viser
manntallsregisteret at 507 fiskere er registrert på blad B.
Dersom det legges
opp til at det settes et tak på 300 000 kroner som inntektskrav
for å kvalifisere til maksimalt forhøyet kvote (kvotefaktor 1),
så vil det med dagens deltakelse få følgende konsekvenser på fartøykvoter
og potensiell inntjening:
Førstehåndsverdi
(kr) 2016
|
Kvotefaktor
|
Fartøykvoter
(tonn) dagens antall deltakere
|
Fangstverdi
(kroner) – dagens antall deltakere
|
Antall
fartøy som deltar idag
(pr.12.12.2016)
|
0
– 24 999
|
0,1
|
0,35
|
51
678 kr
|
95
|
25
000- 49 000
|
0,25
|
0,88
|
129
932 kr
|
26
|
50
000- 299 999
|
0,5
|
1,75
|
258
388 kr
|
203
|
300
000 ?
|
1
|
3,51
|
518
252 kr
|
279
|
I dag er det aktivitet
fra annet fiskeri som følger av kvotemodellen som avgjør hvor høy
kvotefaktor man kan oppnå i fisket etter kongekrabbe. Før kvotemodellen
ble innført (fra reguleringsåret 2016) fikk fartøy som deltok i
åpen gruppe, hvor fartøyeier var registrert på blad A i fiskermanntallet
tildelt 0,5 kvotefaktor og fartøy hvor fartøyeier var registrert
på blad B i fiskermanntallet tildelt 1,0 kvotefaktor.
Uenigheten med Sametinget
går ut på at Sametinget mener det er viktig å tilby næringen forutsigbarhet
i forvaltningen, og ønsker erfaring med dagens reguleringsregime
over flere sesonger før man gjør endringer i dagens vilkår for deltakelse.
Sametinget mener videre at prinsippet om at de som har problemer
med krabbe i andre fiskerier også skal ha rettighetene til krabbefisket,
og at dette ikke gjenspeiles i en modell som stiller høye krav til
aktivitet i annet fiskeri for å oppnå krabbekvoter (kvalifiserings-/omsetningskrav
for forhøyet kvote). I sum ønsker Sametinget å videreføre
adgangskriteriene og den samme reguleringen som i 2016 også i 2017,
og evaluere reglene slik Meld.St.17 (2014-2015) la opp til.