2.1 Dyrevelferd
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
synes det er naturlig at stortingsmeldingen har et stort fokus på
dyrevelferd innenfor pelsdyrnæringen. Flertallet mener at god dyrevelferd
skal være en forutsetning for den fremtidige pelsdyrdriften i Norge.
Flertallet viser til at pelsdyrnæringen
er underlagt en rekke kontrollinstanser, herunder Mattilsynet, som
jevnlig fører streng kontroll av farmene.
Flertallet viser til at det
de senere årene har vært gjort flere endringer for å bedre dyrevelferden både
gjennom regelverksendringer og ved flere og bedre tilsyn på gårdene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til at det ikke er noen annen landbruksnæring
i Norge som lever under strengere offentlig kontroll enn pelsdyrnæringen.
I noen tilfeller forekommer det at de strenge retningslinjene som
er satt til pelsdyrfarmenes dyrehold, brytes. Med hensyn til god
dyrevelferd mener dette
flertallet at dette ikke er akseptabelt og skal følges opp
og tas på alvor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er positiv til at det rettes stor oppmerksomhet til dette i stortingsmeldingen
da det er foreslått et skjerpet dokumentasjonskrav på at regelverket
som er gitt, blir etterlevd. Flertallet viser til at det
blir et forskriftsfestet krav om å dokumentere tilsyn og stell av
dyrene, gode rutiner for fôring og tiltak for sosialisering. Flertallet mener
at dette er gode tiltak for at pelsdyrnæringen skal rette seg etter
regelverket og at produksjonen skjer med så høy standard som praktisk
mulig. Flertallet viser
for øvrig til at bedre dokumentasjon av forskriftsetterlevelse hos
den enkelte oppdretter ventes å bidra til en effektivisering av
det offentlige tilsynsarbeidet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, registrerer at noen av høringsuttalelsene med
hensyn til dyrevelferd i meldingen har pekt på at næringen står
overfor en rekke utfordringer med hensyn til dyrenes manglende
bevegelsesfrihet. Dyrene holdes i nettingbur og har liten mulighet
til aktivitet. Dette
flertallet viser likevel til at norske pelsdyr har gjennomgående god
fysisk helse, og at det i meldingen vises til NOU 2014:15, der pelsdyrutvalgets
utredning beskriver generell lav dødelighet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
registrerer at regjeringen i Meld. St. 8 (2016–2016) vil legge opp
til en bærekraftig utvikling av næringen og foreslår en rekke tiltak
– særlig for å møte utfordringene knyttet til dyrevelferd. Med det foreslås
det at vi skal ha en bærekraftig utvikling av pelsdyrnæringen i
Norge, men at det innføres en rekke tiltak for å skjerpe kravene
til dyrevelferd innenfor pelsdyroppdrett.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til grunn alternativet med bærekraftig utvikling
for pelsdyrnæringen.»
Dette flertallet viser
til at regjeringen foreslår å forby gruppehold av mink. Det begrunnes
med at det vil være dyrevelferdsmessig gevinst ved et slikt forbud. Dette flertallet viser
til at det ved utforming av forskrift om hold av pelsdyr i 2011
ble stilt krav om fleksible bursystemer for mink. Dette ga mer areal
i burene og åpnet for hold av mink i grupper.
Dette flertallet legger til
grunn regjeringens forslag og vurderinger, men viser også til høring
i komiteen der fordeler og ulemper ved parhold og gruppehold av
mink ble nyansert. Dette
flertallet viser til at det er forskjell i dyrevelferden mellom
ulike minkgårder på samme måte som det kan være forskjell i dyrevelferden
avhengig av om det er parhold eller gruppehold av mink. Stell, genetikk,
bur og antall dyr er alle viktige faktorer som påvirker dyrevelferden.
Dette flertallet mener at
hensynet til dyrevelferd er viktigst. Det vil være positivt for
dyrevelferden at bøndene vil få styrket sine økonomiske muligheter
ved å prioritere dyrevelferd. Dette flertallet mener derfor
at det bør innføres et generelt forbud mot gruppehold av mink, men
at det bør åpnes for gruppehold av mink der oppdretter/gård deltar
i dyrevelferdsprogram og der produksjonen har høy dyrevelferd.
Dette flertallet viser til
at denne vurderingen må gjøres ut fra objektive og etterprøvbare
indikatorer for dyrevelferd og gå ut over minimumskravene i regelverket.
Ved avvik fra kravene skal maksimalt dyretall per bur reduseres. Dette flertallet mener
at dyrevelferdsprogrammet må godkjennes av myndighetene, og at Mattilsynet
skal ha ansvar for å kontrollere ordningen.
Dette flertallet understreker
at dette kommer i tillegg til de ordinære virkemidlene som Mattilsynet
har for å reagere ved brudd på regelverket om dyrevelferd.
På denne bakgrunn
fremmer dette
flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme et regelverk som har et generelt forbud
mot gruppehold av mink, men åpner for gruppehold av mink på gårder
som deltar i et dyrevelferdsprogram og som oppfyller strenge krav
til dyrevelferd målt etter objektive og etterprøvbare dyrevelferdsindikatorer.»
Dette flertallet viser
til at næringen og myndighetene må få noe tid til å utforme den
nye ordningen for pelsdyrhold. Dyrevelferdsprogrammet og vurderingssystemet
må få tid til å virke ett år før ordningen implementeres fullt ut.
Dyrevelferden i denne perioden vil være avgjørende for om man på
den enkelte gård får ha mink i gruppehold. Dette er også beskrevet
i svarbrev av 6. desember 2016 til komiteen fra statsråd Jon Georg
Dale:
«Som varsla i Meld.
St. 8 (2016–2017) vil eit eventuelt forbod mot gruppehald krevje
ein nødvendig overgangsperiode. Dersom ein skal lage ein modell
der gruppehald er basert på oppnådd dyrevelferd på den einskilde
garden, meiner eg den mest hensiktsmessige innretninga vil være
at ein fastset eit generelt forbod mot gruppehald, men at den einskilde
garden med tilstrekkeleg positive resultat i denne overgangsperioden
kan halde fram produksjonen i gruppehald så lenge dyrevelferda er
god nok.»
Dette flertallet viser til
svarbrevet fra statsråd Dale der det varsles at det vil ta noe tid
å utvikle en modell der antall mink per bur avhenger av dyrevelferden
på gården. Dette
flertallet ber om at det ikke brukes unødvendig lang tid på
å utvikle modellen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener de
tiltak som er foreslått av regjeringen ikke er tilstrekkelige for
å imøtekomme de behov man har for å sikre dyrevelferden, og er dessuten
av den oppfatning at selve dyreholdet i seg selv er problematisk.
Disse medlemmer viser dessuten
til at forbud mot gruppehold av mink slik regjeringa foreslår kombinert
med budsjettmessige endringer de siste årene, vil redusere lønnsomheten
i pelsdyrholdet betydelig, og sannsynligvis medføre en ukontrollert
avvikling av næringa over tid. Disse medlemmer mener dette
vil medføre en stor belastning på pelsdyroppdretterne og gi negative
effekter for dyrevelferden i en avviklingsperiode. Av hensyn til
næringsutøverne i pelsholdet og alle øvrige aktører i produksjonskjeden,
er det mest redelige at ei avvikling skjer raskt og gjennom et eget
lovvedtak, framfor å la det skje gjennom en vilkårlig innstramming
av rammevilkåra. Dette er også den framgangsmåten som best ivaretar
dyras velferd i avviklingsperioden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at regjeringen legger til et skjerpet krav for å forebygge
feil beinstilling hos rev der dyret ikke skal benyttes i avl, og
at dyr med alvorlige beinproblem skal avlives. Både avl og fôring
medvirker til utvikling av feil beinstilling. Studier viser at overvekt
blant blårev gir klart økt risiko for bøyde frambein. I den sammenheng
viser flertallet til
at det i meldingen legges opp til krav om tilpasset fôring for å
unngå overvekt på dyrene. Flertallet støtter dette,
og viser til at riktig fôring fører til positive effekter på helse
og velferd. Flertallet viser
til meldingen med hensyn til at de økonomiske konsekvensene av dette
tiltaket vurderes som små for driften av oppdrettene.
Flertallet viser til at det
i meldingen sies at dyrene i pelsdyrfarmene utsettes for for lite
aktivitet og stimulans. Derfor er det positivt at regjeringen foreslår
endringer i forskrift som tydeliggjør kravet til bruk av aktivitetsobjekt.
Det vil bli gjort klart at aktivitetsobjektet skal kunne spises
eller tygges på. Flertallet støtter
dette tiltaket, og ser positivt på at dyrenes behov for aktivitet
og stimulans blir bedre tilfredsstilt. Gode aktivitetsobjekt gir
dyrene økt mulighet til å utføre naturlig aktivitet og kan redusere forekomsten
av pelsgnaging og slåssing med andre dyr.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å innskjerpe praksis og eventuelt presisere forskriften når
det gjelder bruk av rutinemessig nakketang ved brunstkontroll og
inseminering av rev.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti støtter et slikt forbud,
men at det åpnes for unntak dersom det er helt nødvendig av hensyn
til dyret eller den som håndterer dyret – noe som for øvrig meldingen
legger opp til. Disse
medlemmer presiserer at brunstkontroll og inseminering er
viktige kompetansekrevende grep, som krever spesielle tiltak for
å unngå skade. Til nå er det kun nakketang som er mest hensiktsmessig,
men disse medlemmer stiller
seg positive til alternative metoder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til at for å hindre skade på tamme dyr
er det vanlig med fiksering ved inseminering og andre inngrep. Flertallet mener
at fiksering med nakketang på rev ikke skal foretas rutinemessig,
men tillates ved inseminering, brunstkontroll, sædtapping og andre
inngrep hvor dette er nødvendig for å hindre skade på dyret.
Flertallet vil foreslå at
det settes i gang et felles arbeid mellom næringen, fagmiljøer og
myndigheter for å fastsette retningslinjer for håndtering av rev
i slike situasjoner. Dette for å sikre en best mulig og likest mulig
håndtering av dyra på alle gårder.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at regjeringen i meldingen foreslår å innskjerpe praksisen
med hensyn til utforming av skjul til rev. Dette flertallet registrerer
at det er godt regelverk for dette i dag, men registrerer at regjeringen mener
at ytterligere skjerpelser på dette området vil styrke dyrevelferden. Dette flertallet viser
til at dette ble trukket frem i blant annet St.meld. nr. 12 (2002–2003)
og pelsdyrutvalgets rapport.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at kravet om skjul for rev er særnorsk, og det er ikke
tilsvarende krav i Finland som er ledende på reveproduksjon. Det
er også usikkert om et slikt krav vil gi høyere dyrevelferd for
reven.
Flertallet viser til at det
i Mattilsynets konsekvensutredning knyttet til eksisterende forskrift
heter at «[…]Mattilsynet foreslår derfor å forkaste kasse som skjul
til fordel for en rimeligere løsning med tre tette vegger […]» og
videre «Skjul utformet som tre tette vegger synes å tilfredsstille
kravene til skjul».
Flertallet har merket seg
at Mattilsynet Region Midt skriver i sin høringsuttalelse
til NOU 2014:15:
«Temperaturmessig
komfort: Vurderes ivaretatt ved dagens regelverk og etterleves hos
dyreholderne. Dyrene har pels som beskytter i den kalde årstid,
i tillegg er levegger forskriftsfestet og gjennomført i praksis.
Sommeren kan være den største utfordringen – leveggene vil da være
av stor betydning som solskjerming […] Det er akseptert at le mellom
bur innvendig og utvendig le, ikke er sammenfallende i hjørnet på
grunn av vannforsyning og bygningsmessig utforming. Det er likevel
tre tette vegger. Reven har god pels i vinterhalvåret, dette må
hensyn tas i krav til lun liggeplass. Ved bruk av to bur koblet
sammen for flere dyr, er det ikke behov for levegg mellom disse
bura.»
Flertallet mener dette må
tas med i den vurderingen som departementet skal foreta når de fastsetter regelverket.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, mener at behandling av syke og skadde dyr kan
påføre dyrene unødvendig lidelse, og at avliving i mange situasjoner
kan være et alternativ. Dette flertallet vil be regjeringen
ha dialog med næringen for å bli enige om hvor terskelen for avliving
bør gå, og bidra til at denne terskelen blir praktisert likt i alle
besetninger. Det vises til statsrådens brev av 6. desember 2016
til komiteen der temaet er omtalt.