Dokument 8:119 S (2015-2016)
fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås, Geir Pollestad, Trygve
Slagsvold Vedum og Anne Tingelstad Wøien om Skatteetatens kontorstruktur
Jeg viser til Dokument
8:119 S (2015–2016) fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås,
Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum og Anne Tingelstad Wøien
som 13. oktober 2016 ble oversendt fra Stortingets finanskomite
til finansministeren for uttalelse.
I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
legge frem saken om omorganisering av Skatteetatens kontorstruktur for
Stortinget
-
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en samfunnsøkonomisk analyse som
viser de samfunnsøkonomiske konsekvensene av å sentralisere 564
offentlige arbeidsplasser i Distrikts-Norge, og med en redegjørelse
for hvordan den foreslåtte omorganiseringen harmonerer med regjeringens
bebudede strategi for utflytting av statlige arbeidsplasser.
I representantforslaget
vises det gjennomgående til Skattedirektoratets forslag til ny kontorstruktur
i Skatteetaten som ble oversendt Finansdepartementet 1. juni 2016.
Jeg vil innledningsvis presisere enkelte forhold om status i saken.
Regjeringen har
vurdert Skattedirektoratets forslag til ny kontorstruktur i Skatteetaten.
I Skattedirektoratets forslag av 1. juni 2016 anbefalte direktoratet
at antall kontorenheter ble redusert fra 107 til 53. Finansdepartementet
ga ved brev av 4. oktober 2016 Skattedirektoratet fullmakt til å
gjennomføre forslaget til ny kontorstruktur, men med en føring om at
også kontorenheter på Gjøvik, Otta, Askim og Sandefjord skal videreføres.
Fullmakten innebærer at den nye kontorstrukturen vil bestå av totalt
57 kontorenheter. Stortinget ble orientert om fullmakten i Prop.
1 S (2016-2017).
Jeg vil nedenfor
kommentere forslagsstillernes begrunnelse for representantforslaget.
Ny kontorstruktur – bedre oppgaveløsning
Forslagsstillerne
mener at dagens kontorstruktur i Skatteetaten fungerer godt. Det
er en vurdering som ikke deles av Skatteetaten selv. Skatteetaten
begrunner sitt forslag til ny kontorstruktur med at dagens kontorstruktur
ikke er tilpasset etatens behov og at den i enda mindre er egnet
til å løse oppgavene på en god og effektiv måte i årene som kommer.
Skatteetaten mener kompetansen i dag er spredd på for mange og små
fagmiljø, og at etaten bør disponere sine ressurser annerledes enn
i dag for å være godt nok rustet til å møte utfordringer knyttet
til økonomisk kriminalitet, arbeidsmarkedskriminalitet, identitetsforvaltning
og en stadig mer globalisert økonomi. Etter Skatteetatens vurdering
vil en samling av etatens kompetanse i færre og større fagmiljø
gi betydelig større slagkraft på prioriterte områder og mer likebehandling
og rettssikkerhet for skattyterne. Regjeringen har valgt å legge
stor vekt på denne faglige vurderingen.
Jeg vil også benytte
anledningen til å minne om at vi i Norge har en godt fungerende
skatteetat med høy legitimitet og godt omdømme i samfunnet. Skatteetaten
har gjennomgående gode resultater på bruker- og innbyggerundersøkelser.
Dette har vi oppnådd fordi Skatteetaten har fått muligheten til
å utvikle seg over tid – både teknologisk og organisatorisk. Skal
vi ha en skatteetat med like høy legitimitet i fremtiden, forutsetter
dette etter min mening at etaten må få lov til å drive effektivt
og utvikle seg i takt med samfunnsutviklingen. Når omgivelsene endrer seg,
er det ikke et godt utgangspunkt å legge til grunn at dagens organisering
er den beste.
Kriterier og vurderinger
I representantforslaget
vises det til vurderingskriteriene for ny kontorstruktur i oppdragsbrevet,
og det hevdes at disse er brukt med en klar målsetning om å legge
ned kontorer og at hensyn som taler for å beholde mindre kontor
ikke er vektlagt. Dette er ikke riktig. Hensikten med kriteriene
i oppdragsbrevet var å tydeliggjøre de viktigste momentene som Finansdepartementet
mener burde vurderes i utredningen av en ny kontorstruktur. Som
det også pekes på i representantforslaget, er disse kriteriene i
utgangspunktet nøytrale med hensyn til størrelsen på og antall kontorenheter.
I vurderingen av
hva som er en hensiktsmessig kontorstruktur er det mange hensyn
som har blitt veid mot hverandre. For kriteriene «tjenestetilbud
og tilgjengelighet for viktige brukergrupper» og «etterlevelseshensyn»
er det Skatteetatens vurdering at hensynet til næringsliv og sikker
identitetskontroll må tillegges mest vekt. Oppfølging av næringslivet
og sikker identitetskontroll er strategiske satsingsområder for
Skatteetaten og viktig i arbeidet mot svart økonomi, arbeidsmarkedskriminalitet
og utfordringer som følger av en globalisert økonomi. Etter Skatteetatens
vurdering tilsier dette at etatens ressurser i større grad bør samles
i større fagmiljø med tilstedeværelse i områder med høy næringsaktivitet
og mulighet til å bygge gode og fleksible kompetansemiljøer.
Hensyn som isolert
sett kan tale for å opprettholde mindre kontor er vurdert, herunder
tjenestetilbud og tilgjengelighet for andre brukergrupper enn næringslivet.
For disse brukergruppene har etaten vurdert det som mest hensiktsmessig
i hovedsak å bistå gjennom andre kanaler enn publikumsveiledning over
skranke. Viktige premisser for denne vurderingen er at antall besøkende
på skattekontorene har blitt halvert de siste fire årene og at digitaliseringen av
etatens tjenester medfører at oppgaveløsningen i stor grad er uavhengig
av geografi. Brukerne vil få et godt tjenestetilbud også med færre
kontorenheter enn i dag. Jeg har merket meg at Skatteetaten vil
videreføre og videreutvikle tilpasset informasjon og oppsøkende
tjenester for brukergrupper som har behov for dette.
Forslagsstillerne
mener at arbeidet med å forhindre omfanget av svart økonomi og arbeidsmarkedskriminalitet
vil få store utfordringer med ny kontorstruktur. Forslagsstillerne
frykter videre at de store aktørene i sentrale strøk vil være mer
prestisjetunge kontrollobjekter enn mindre aktører i distriktene.
Det hevdes videre at kriminelle aktører i arbeidslivet raskt vil
tilpasse seg og nødvendiggjøre endringer i Skatteetatens tilstedeværelse.
Dette vil kunne føre til nye omorganiseringsprosesser som kan unngås
dersom den nåværende kontorstrukturen bevares. Til dette vil jeg
vise til at en viktig del av begrunnelsen for den nye kontorstrukturen
nettopp er at Skatteetaten skal være til stede i områder der næringsaktiviteten
er størst. Bakgrunnen er bl.a. at Skatteetaten i økende grad har
behov for å samarbeide med næringslivet og andre etater. Jeg vil
her påpeke at kontroll bare er ett av flere virkemidler i etatens
arbeid for økt etterlevelse på skatte- og avgiftsområdet. Lokalisering
til områder med høy næringsaktivitet innebærer ikke at etatens ressurser
låses til områdene hvor kontorene er lokalisert. Bruk av IT-verktøy
og et bedre kunnskapsgrunnlag betyr at etatens oppgaveløsning, herunder
kontroller, er langt mindre avhengig av lokalkunnskap og lokal tilstedeværelse enn
tidligere. Organiseringen vil uansett være fleksibel nok til at
eventuelle geografiske tilpasninger blant kriminelle aktører kan
håndteres på en god måte.
Samlet sett mener
jeg at Skatteetaten har gjort gode faglige avveininger i vurderingen
av hva som vil være den beste kontorstrukturen for etaten. Ny kontorstruktur
vil gjøre Skatteetaten godt rustet til å løse sine oppgaver på en
bedre og mer effektiv måte enn i dag.
Nærmere om ID-kontroll
I representantforslaget
hevdes det at man kan forvente dårligere ID-kontroll av utenlandsk
arbeidskraft som følge av den nye kontorstrukturen. Dette begrunnes
med at det særlig i innlandet er mye sesongarbeid og utenlandsk
arbeidskraft. Det antydes også at sesongarbeidere vil måtte bruke
3–4 timer hver vei for å få utført ID-kontroll. Jeg vil til dette
understreke at Skatteetatens ID-kontroll vil bli videreført på akkurat
samme nivå som i dag, dvs. ved 42 kontorlokasjoner. Skatteetaten
legger dessuten opp til å tilby ambulerende ID-kontroll av blant
annet sesongarbeidere i større grad enn i dag.
Som følge av ny
kontorstruktur vil ID-kontrollen ved fem lokasjoner bli flyttet.
ID-kontrollen blir flyttet til nærmeste kontor slik at konsekvensene
for publikum blir minst mulig. Flyttingen vil kunne medføre noe
lengre reisevei for noen, mens andre vil få kortere reisevei. Svært
få vil få en reisetid på 3–4 timer hver vei slik det antydes i representantforslaget.
Ved flytting av ID-kontrollen har Skatteetaten også lagt vekt på
nærhet til områder med et visst tilfang av utenlandske arbeidstakere.
ID-kontroll krever høy kompetanse og Skattedirektoratet har derfor i
sitt forslag til ny kontorstruktur lagt vekt på at denne kontrollen
bør utføres på steder med et visst volum av kontroller daglig. I
tillegg til ID-kontrollen ved de faste kontorene, vil Skatteetaten
dessuten tilby ambulerende ID-kontroll i større grad enn i dag.
Skatteetaten har i den forbindelse tett dialog med arbeidsgivere
som har mange sesongarbeidere. Etatens vurdering er at denne ordningen
fungerer godt.
Jeg vil også vise
til at Skatteetaten fra 1. januar 2017 også overtar ID-kontrollen
fra andre rekvirenter av d-numre, blant annet etter ønske fra Nav.
Bakgrunnen er at Skatteetaten allerede har bygget opp gode fagmiljøer
samt investert i systemløsninger og teknisk utstyr som sikrer at
kontrollen holder god nok kvalitet. Skatteetaten overtar dermed
en oppgave som andre rekvirenter i dag ikke har kapasitet til å
utføre. Dette vil bidra en bedre og mer helthetlig ID-kontroll.
Samlet sett vil Skatteetatens ID-kontroll videreføres på minst samme
nivå som med dagens kontorstruktur. Bekymringen om at Skatteetatens
ID-kontroll vil bli svekket som følge av ny kontorstruktur er etter
min vurdering grunnløs.
Samfunnsansvar for distriktsarbeidsplasser
Forslagsstillerne
mener at Skatteetaten som en stor statlig arbeidsgiver har et ansvar
for å opprettholde arbeidsplasser i distriktene. Jeg vil understreke at
Skatteetatens samfunnsoppdrag først og fremst er å sikre inntekter
til offentlig virksomhet. Etaten skal påse at skatter, avgifter
og andre krav blir riktig fastsatt og innbetalt, sørge for et oppdatert
Folkeregister og yte god service. Begrunnelsen for å gjøre endringer
i Skatteetatens kontorstruktur er primært å sikre at etaten er i
stand til å løse dette samfunnsoppdraget på en god og effektiv måte.
Jeg viser samtidig til at Skattedirektoratet i sin rapport påpeker
at det kan være tilstrekkelig med under 40 kontorenheter dersom
kun rendyrkede skattefaglige hensyn ble lagt til grunn. Når direktoratet
likevel har foreslått å videreføre 53 kontor, skyldes dette at det
også er tatt andre hensyn enn hva som er effektivt for etaten isolert sett,
blant annet en god regional fordeling av arbeidsplassene.
Skattedirektoratets
forslag til ny kontorstruktur er i tråd med «Retningslinjer for
lokalisering av statlige arbeidsplasser», forelagt Kommunal- og
moderniseringsdepartementet som en del av regjeringens behandling
av saken. Etter en helhetlig vurdering har regjeringen besluttet
at også kontorenhetene på Gjøvik, Askim, Sandefjord og Otta skal
videreføres, noe som innebærer at kontorstrukturen i Skatteetaten
vil bestå av 57 kontor. Den nye strukturen innebærer i liten grad
endringer i fordelingen av arbeidsplasser mellom landsdeler og fylker.
Jeg bemerker at skattekontoret i Oslo (under Skatt øst) ikke får
tilført nye arbeidsplasser og at Akershus fylke vil få en reduksjon.
Samlet sett mener jeg at en ny kontorstruktur på 57 kontor gir en
god regional fordeling av arbeidsplassene. Skattedirektoratet påpeker
også i sin rapport at en ny kontorstruktur med større og mer fleksible
fagmiljø legger godt til rette for at oppgaver senere kan flyttes
ut av de store byene. Skatteetaten har god erfaring med slik utflytting.
Blant annet behandles selvangivelsene for innbyggerne i Oslo i Skatt nord,
mens lønn- og regnskapstjenester for hele etaten er lagt til Lillehammer.
Etatens senter for IT-brukerstøtte og oppgaver knyttet til blant
annet grunnlagsdataproduksjon er lagt til skattekontoret i Grimstad,
som nå har 278 ansatte.
Kvalitet på beslutningsgrunnlaget
I representantforslaget
hevdes det at Skatteetaten har hatt kort tid til å utrede en ny
kontorstruktur. Det opplyses blant annet at arbeidet ble påbegynt
i 2015. Dette er ikke korrekt. Oppdraget med å utrede en ny kontorstruktur
ble oversendt Skattedirektoratet 23. juni 2014. Selv om utredningsprosessen
høsten 2015 ble satt på vent noen måneder, mener jeg Skatteetaten
samlet sett hatt tilstrekkelig tid til å gjennomføre nødvendige
utredninger og utarbeide et godt beslutningsgrunnlag. Fristene for
utredningsarbeidet er satt i samråd med Skatteetaten, og etaten
har ikke ytret ønske om mer tid til utredningsarbeidet.
I representantforslaget
hevdes det at risikoanalysen i Skattedirektoratets rapport er mangelfull
ettersom den ikke tar tilstrekkelig hensyn til faren for fall i
produksjonen ved omstilling. Det vises særlig til muligheten for
kompetansetap som følge av at ansatte slutter og at det tar tid
å rekruttere og lære opp nye ansatte. Jeg vil påpeke at Skatteetaten
har gjennomført grundige analyser av nettopp denne type risiko og
andre personalmessige forhold i sin utredning. I Skattedirektoratets
rapport fremgår det blant annet at ny kontorstruktur skal fases
inn gradvis i perioden 2017-2019 blant annet av hensyn til risiko
for produksjonen og til berørte ansatte. Skatteetaten vurderer risikoen
for tap av kompetanse som håndterbar. Etaten har god erfaring med
tilrettelegging og gjennomføring av store omorganiseringer og omstillinger,
og jeg er trygg på at innføring av ny kontorstruktur ikke vil få
vesentlige negative konsekvenser for Skatteetatens produksjon.
Regjeringens beslutning
om å videreføre flere kontor enn det som ble anbefalt i Skattedirektoratets opprinnelige
forslag, medfører også at antall ansatte som får nytt arbeidssted
er lavere enn det som framgår i representantforslaget. Kontorstrukturen
som nå skal gjennomføres, medfører at 435 ansatte, dvs. om lag 6
pst. av alle ansatte i etaten, får nytt arbeidssted. De ansatte
som berøres vil som hovedregel følge oppgaven til nærmeste kontorsted.
Ifølge Skattedirektoratets beregninger, vil 365 av disse få under
en times reisevei med bil én vei. Mange av disse vil også kunne
benytte offentlig kommunikasjon.
Forslagsstillerne
etterlyser en samfunnsøkonomisk analyse som belyser hvilke fordeler
en desentralisert kontorstruktur medfører og konsekvensene av at
offentlige arbeidsplasser sentraliseres. Den nye kontorstrukturen
innebærer at en del arbeidsplasser flyttes. At dette hovedsakelig
handler om sentralisering, slik forslagsstillerne synes å legge
til grunn, er jeg ikke enig i. Fordelingen mellom fylker og landsdeler
endres i liten grad og det flyttes oppgaver og ansatte ut av det
sentrale østlandsområdet. En kontorstruktur som vi har i dag vil
ha så åpenbare negative effekter på Skatteetatens oppgaveløsning,
som i det store handler om å finansiere velferdsstaten, at vi ikke
kan beholde den slik bare for å unngå endring i fordelingen av statlige
arbeidsplasser. Der noen steder dessverre vil oppleve negative effekter
av at arbeidsplassene flyttes, vil steder som får større skattekontor
kunne oppleve det motsatte. Dette handler også om muligheten til
at Skatteetaten skal kunne skaffe seg rett kompetanse i fremtiden.
Erfaring tyder på at denne kompetansen er lettere å skaffe på litt større
steder og at ansatte med den riktige kompetansen også ønsker å jobbe
i større fagmiljøer med mulighet for kompetanseutvikling og karrieremuligheter.
Det etterlyses også
en utredning av hvordan moderne kommunikasjonsteknologi kan brukes
for å veie opp for eventuelle ulemper med flere og mindre kontorsteder.
Det er riktig at dagens kommunikasjonsteknologi teknisk sett gir
muligheter til å løse oppgaver sammen, selv om de ansatte fysisk
befinner seg på forskjellige steder. Den digitale utviklingen har
imidlertid også medført at mange av Skatteetatens oppgaver har endret
karakter. Enkle, standardiserte oppgaver gjennomføres nå i stor
grad maskinelt, mens sakene som behandles manuelt ofte er av mer
komplisert karakter. De ansatte i etaten jobber i mindre grad med
enkeltsaker og i større grad med større sakskomplekser, utenlandsforhold,
analyser av store datamengder og i samarbeid med andre fagmiljø
både internt i etaten og med andre etater. Etaten har behov for
å samle sterke kompetansemiljøer på disse områdene slik at kunnskap
om risiko og hvilke virkemidler som er mest effektive kan utvikles
og deles på en bedre måte enn i dag. En organisering hvor de ansatte
sitter spredt i mange og til dels små fagmiljø legger ikke nok godt
til rette for den type oppgaveløsning som etaten ønsker. Jeg mener
Skatteetatens vurderinger av dette er godt begrunnet og ser ikke
behov for å utrede avbøtende tiltak for en organisering som uansett
ikke vurderes å være bærekraftig.
Forslagsstillerne
mener beslutningen om ny kontorstruktur bør underbygges med mer
konkret informasjon om økonomiske innsparinger og at regjeringen
må vurdere hvilke regelverksendringer og investeringer i systemutvikling
som vil kreves for at Skatteetaten skal oppnå målene som utredningsrapporten oppstiller.
Til dette vil jeg først understreke at ny kontorstruktur i Skatteetaten
ikke først og fremst er et innsparingstiltak. Begrunnelsen for ny
struktur er å legge til rette for at Skatteetaten kan møte sentrale
utfordringer for etaten på en god og effektiv måte. Ny kontorstruktur
vil gi mer effektiv drift og administrasjon og reduserte kostnader
til husleie mv. når strukturen er ferdig implementert. Gevinstene
skal i første omgang tas ut i form av styrket innsats på området, særlig
i arbeidet med bekjempelse av svart økonomi. Skatteetatens utredning
inneholder estimater både for denne type innsparinger og etatens
engangskostnader i implementeringsfasen. Ny kontorstruktur krever
ingen regelverksendringer eller investeringer i systemutvikling.
Samling av etatens ansatte i større fagmiljøer vil imidlertid gjøre
det lettere å realisere gevinster fra pågående og fremtidige IT-moderniseringsprosjekter.
Finansdepartementet og Skatteetaten vurderer løpende regelverksendringer
som kan gjøre skatte- og avgiftssystemet bedre og mer effektivt.
Jeg ser ikke behov for å utrede disse forholdene spesifikt knyttet
til ny kontorstruktur.
Til forslaget
Stortinget ble i
Prop. 1 S (2016–2017) for Finansdepartementet orientert om at Skattedirektoratet har
fått fullmakt til å innføre sitt forslag til ny kontorstruktur med
enkelte justeringer. Ny kontorstruktur i Skatteetaten krever ikke
lovendringer og har ikke bevilgningsmessige konsekvenser i 2017.
Jeg vil minne om at det ble gjort på samme måte da Regjeringen Stoltenberg
II i forbindelse med statsbudsjettet for 2011 ga Skattedirektoratet
fullmakt til å nedlegge 121 kontorenheter i Skatteetaten.
Jeg mener at ny
kontorstruktur er tilstrekkelig utredet. Den nye strukturen innebærer
i liten grad endringer i fordelingen av arbeidsplasser mellom landsdeler
og fylker. Jeg bemerker at skattekontoret i Oslo (under Skatt øst)
ikke får tilført nye arbeidsplasser og at Akershus fylke vil få
en reduksjon. Regjeringen vil komme nærmere tilbake til Stortinget
vedrørende plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser. Jeg
ønsker ikke å kommentere denne før planen er ferdigstilt.