Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri
A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget
i brev av 16. november 2016 til finanskomiteen. Brevet følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser
for øvrig til omtale i Prop. 1 S (2016–2017) for Finansdepartementet
og merknader i Innst. 5 S (2016–2017) i tillegg til merknader og forslag
nedenfor i denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at Skatteetaten fremover møter utfordringer knyttet til
økonomisk kriminalitet, arbeidsmarkedskriminalitet, identitetsforvaltning
og en stadig mer globalisert økonomi. Dette innebærer krav til gode
kompetansemiljøer. I finansministerens svarbrev til finanskomiteen
fremkommer det at Skatteetaten selv vurderer at dagens kontorstruktur
ikke er tilpasset etatens behov og de krav som stilles for å løse
oppgavene på en god og effektiv måte i årene som kommer. Flertallet viser til
at bakgrunnen for denne vurderingen blant annet er at antall besøkende
på skattekontorene har blitt halvert de siste fire årene og at digitaliseringen
av etatens tjenester medfører at oppgaveløsningen i stor grad er
uavhengig av geografi.
Flertallet viser videre til
at enkle standardiserte oppgaver nå ofte utføres maskinelt, mens
sakene som behandles manuelt, ofte er mer kompliserte og innebærer
større grad av analyser av store datamengder, samarbeid med andre
fagmiljø både internt i etaten og med andre etater. Skatteetatens
vurdering er at etatens ressurser i større grad bør samles i større fagmiljø
med tilstedeværelse i områder med høy næringsaktivitet og mulighet
til å bygge gode og fleksible kompetansemiljøer. Flertallet merker seg at det
i arbeidet med å utforme en ny kontorstruktur også er tatt hensyn
til en god regional fordeling av arbeidsplassene, samt at det er
lagt vekt på at Skatteetaten vil videreføre og videreutvikle
tilpasset informasjon og oppsøkende tjenester for brukergrupper som
har behov for dette.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at Skatteetaten har behov for å samle sterke kompetansemiljø
på disse områdene slik at kunnskap om risiko og hvilke virkemidler
som er effektive, kan utvikles og deles på en bedre måte enn i dag.
Dagens organisering hvor de ansatte sitter spredt i mange og til
dels små fagmiljø, legger ikke godt nok til rette for dette.
Dette flertallet vil påpeke
at for å ivareta brukernes behov er det viktig at Skatteetaten tar
hensyn til reelle reiseavstander når kontorstrukturen skal fastlegges.
Dette flertallet mener at den
nye kontorstrukturen i Skatteetaten er godt nok begrunnet og tilstrekkelig
utredet. Dette
flertallet mener det ikke er nødvendig at regjeringen legger
saken frem for Stortinget. Stortinget ble i Prop. 1 S (2016–2017) for
Finansdepartementet orientert om at Skattedirektoratet har fått
fullmakt til å gjennomføre ny kontorstruktur. Dette flertallet viser til
at det ble gjort på samme måte da regjeringen Stoltenberg II i forbindelse
med statsbudsjettet for 2011 ga Skattedirektoratet fullmakt til
å legge ned 121 kontorenheter i Skatteetaten.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å foreta en ny vurdering av antall statlige skattekontorer
ut fra overordnede distriktspolitiske vurderinger og betydningen statlige
arbeidsplasser har i denne sammenheng.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Norge befinner seg i en brytningstid, også økonomisk, og at det
er viktig at det legges til rette for en bred omstilling i næringslivet
i hele landet. Disse medlemmer minner
om at tilstedeværelse av sentrale samfunnsinstitusjoner er nødvendig
for å sikre best mulig grunnlag for næringsutvikling og etterlevelse
av lover og regler. For små og mellomstore bedrifter kan rådgivning
fra det lokale skattekontoret være avgjørende for utvikling og konkurranseevne.
Disse medlemmer vil særlig
peke på at den høye arbeidsinnvandringen stiller store krav til
kontroll med arbeids- og skatteforhold. Det er paradoksalt at man
i en situasjon der det rapporteres om stadig mer arbeidslivs- og
skattekriminalitet, velger å bygge ned Skatteetatens tilstedeværelse
rundt om i landet.
Disse medlemmer påpeker videre
at mange av oppgavene Skatteetaten fremhever som sentrale, krever
lokal tilstedeværelse. Det er for eksempel nødvendig med god kjennskap
til nærmiljøene for å kunne avdekke arbeidslivskriminalitet og skatteunndragelser.
Og ikke minst er det viktig at Skatteetaten bidrar med hjelp, råd
og kompetanse i den omstillingsfasen store deler av norsk næringsliv
nå er inne i. Tilstedeværelse lokalt er et gode både for lokalmiljøet
og for landet som helhet, og det er ingenting som tyder på at slik
tilstedeværelse vil bli mindre viktig fremover. Tvert imot peker
nye utfordringer i retning av at Skatteetatens arbeid i lokalmiljøene
bør styrkes. Den akselererende teknologiutviklingen der flere av etatens
tradisjonelle oppgaver kan automatiseres, gjør det også mulig for
Skatteetaten i større grad å prioritere arbeid rettet mot nærmiljøene.
Det er derfor uheldig at regjeringen 16. februar 2016 gav Skatteetaten
i oppdrag å foreslå en struktur med «færre og større kontor». Oppdraget
burde i stedet være å yte bedre eller like gode tjenester som i
dag til lavere kostnad. Det er lite som tyder på at svaret på et
slikt oppdrag ville ha vært å legge ned halvparten av landets skattekontorer. Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen går inn i en slik prosess med en oppfatning
om at færre og større alltid er best, og at man ikke tar inn over
seg de store mulighetene ny teknologi innebærer.
Disse medlemmer påpeker i denne
sammenheng at Skatteetaten fremholder at noen av dens oppgaver nå
kan løses uavhengig av lokalisering ved hjelp av digitale hjelpemidler.
Med dagens teknologi kan arbeidstakere på ulike kontorer samarbeide
om de stedsuavhengige oppgavene. Det er heller ingen grunn til at
kontorene skal sentraliseres til de største byene i Norge. En kundebehandler
kan utføre oppgaven like godt om han sitter på Elverum som i Oslo. Disse medlemmer tillater
seg å minne om at Skatteetaten selv oppgir at desentralisering av
tjenester, for eksempel ligning av skattytere i Oslo i Nord-Norge
og etablering av brukerstøttesenteret i Grimstad, har vært svært
vellykket. Det er derfor uheldig at regjeringen nå ønsker å gjennomføre
en strukturreform der sentrale kontorer konsekvent styrkes på bekostning
av mindre sentrale kontorer, som legges ned. Hensyn som husleiekostnader,
samt samfunnsøkonomiske hensyn rundt press i boligmarkedet og trengselsproblemer,
taler for at en desentralisert lokalisering er bedre.
Disse medlemmer vil fremheve
at selv om noen av Skatteetatens oppgaver i dag er stedsuavhengige,
så er det av den grunn ikke mindre viktig å bevare den lokale tilstedeværelsen
slik at de stedsavhengige oppgavene også kan løses. Stedsuavhengigheten
til mange av oppgavene er et argument for å opprettholde en desentralisert
struktur. Moderne kommunikasjonsmidler gjør det mulig å utnytte eventuell
overskuddskapasitet i den desentraliserte strukturen til å løse
flere stedsuavhengige oppgaver. Samtidig vil man kunne bevare kapasitet
og kompetanse til å løse stedsavhengige oppgaver lokalt.
Disse medlemmer peker på at
ny teknologi gir store muligheter for å sikre mer fleksibilitet,
bedre tjenester og lavere kostnader i Skatteetaten. En desentralisert
struktur vil være mer egnet til å nå samfunnets og Skatteetatens
mål over tid enn den sentraliserte strukturen regjeringen nå legger
opp til.
Skatteetaten er en
sentral offentlig etat som er avgjørende for finansieringen av samfunnsinstitusjoner og
velferdsstaten. Skattekontorene spiller en viktig rolle for å sikre
ordnede forhold i nærings- og arbeidsliv i hele Norge. Særlig gjelder
dette i en situasjon med høy arbeidsinnvandring. Skattekontorene vil
også bli viktige i den omstillingen norsk næringsliv nå er inne
i. Disse medlemmer mener
at spørsmålet om Skatteetatens fremtidige kontorstruktur er så viktig
at det bør foreligges Stortinget som egen sak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem saken om omorganisering av Skatteetatens
kontorstruktur for Stortinget.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en analyse som
viser de samfunnsmessige konsekvensene av å sentralisere 564 offentlige
arbeidsplasser i Distrikts-Norge, og med en redegjørelse for hvordan
den foreslåtte omorganiseringen harmonerer med regjeringens bebudede
strategi for utflytting av statlige arbeidsplasser.»