2. Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Svein Roald Hansen, lederen Anniken
Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen og Jonas Gahr Støre, fra
Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Tone Heimdal
Brataas, Harald T. Nesvik og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre,
Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, merker
seg at det under programområde 2 Utenriksforvaltning blir gjort
fremlegg om netto økning på 139 mill. kroner grunnet merbehov på
159 mill. kroner til FNs fredsbevarende operasjoner og ett netto
mindrebehov på 20 mill. kroner til andre organisasjoner. Merbehovet
til FNs fredsbevarende operasjoner skyldes overheng fra 2015, som
er resultat av FNs treårige syklus for forhandlinger om bidragsskalaen.
Andre justeringer (netto -20 mill. kroner) skyldes i hovedsak endrede
valutakurser målt mot norske kroner.
Komiteen merker seg at det
under programområde 3 Internasjonal utviklingshjelp blir gjort fremlegg
om omdisponeringer på til sammen 662 mill. kroner. Omdisponeringene
er hovedsakelig mulig pga. mindre ODA-godkjente asyl- og flyktningutgifter
i Norge enn tidligere antatt.
Komiteen merker seg at det
blir foreslått å øke bevilgningene til humanitær hjelp under kap.
163 med 500 mill. kroner, som vil bli brukt til hjelp i Syria og
nabolandene, hvor de humanitære behovene fremdeles er svært store.
Komiteen merker seg at kap.
150 utviklingshjelp til Afrika blir økt med 50 mill. kroner til
et kraftlinjeprosjekt i Uganda og til stabiliseringsfond for Somalia.
Komiteen merker seg at kap.
164 fred, forsoning og demokratitiltak blir foreslått økt med 2
mill. kroner til raftoprisvinner Yanar Mohammeds organisasjon Organization
of Women’s Freedom in Iraq (OWFI) til arbeidet for kvinner rammet
av konflikt i Irak, med fokus på kvinner fra områder frigitt fra
ISIL.
Komiteen merker seg at kap.
170 FN-organisasjoner m.m. foreslås økt med 15 mill. kroner til
økt støtte til UNDPs tematiske fond for konfliktforebygging og tidlig
gjenoppbygging. UNAIDS foreslås økt med 20 mill. kroner.
Komiteen viser til utenriksministerens
brev av 25. november 2016 til Stortingets presidentskap der det
gjøres oppmerksom på at riktig tekst under kap. 170 FN-organisasjonar
m.m., post 76 FN og globale utfordringer m.m. skal være «Løyvinga
blir foreslått auka med 15 mill. kroner til auka støtte til FNs
Fredsbyggingsfond (UN Peacebuilding Fund)».
Komiteen merker seg videre
at kap. 171 multilaterale finansinstitusjoner øker med 51 mill.
kroner til nabolandsstøtte for Syria og støtte til Verdensbankens
nye flergiverfond for vann.
Komiteen viser til at FNs kontor
for humanitære spørsmål (OCHA) løpende oppdaterer finansieringsbehovet
for FNs ulike appeller om humanitær bistand. Komiteen viser til at de største
nødhjelpsappellene for 2017 gjelder regionen rundt Syria, herunder
Libanon og Jordan (4,5 mrd. US dollar), Syria (3,2 mrd. US dollar),
Etiopia (1,6 mrd. US dollar), Jemen (1,6 mrd. US dollar) Sør-Sudan
(1,3 mrd. US dollar). Dernest følger appeller på tett oppunder 1 mrd.
dollar for bl.a. Sudan, Somalia og regionen rundt Sør-Sudan. Mer
enn halvparten av nødhjelpsappellene gjelder land i Afrika sør for
Sahara. Komiteen er
enig om at det er naturlig å prioritere humanitær bistand til regionen
rundt Syria høyest, samtidig som en del av bevilgningsøkningen må
kanaliseres til andre kriserammede områder hvor FNs nødhjelpsappeller
er sterkt underfinansiert. Det gjelder ikke minst regionen rundt
Sør-Sudan, Etiopia, Somalia og andre kriserammede områder i Afrika
sør for Sahara samt Jemen. Komiteen mener det er viktig at
Norge ved handling viser at verden ikke skal glemme andre humanitære
kriseområder, selv om det er situasjonen rundt Syria og Irak som
får mest internasjonal oppmerksomhet og mediedekning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Banco DMIRO, en bank som eies av Misjonsalliansen gjennom
Alliance Microfinance AS, når ut til over 40 000 lånekunder. Banco
D-MIRO ble i 2014 kåret til Ecuadors beste mikrofinansbank av Den
Interamerikanske Utviklingsbanken. Dessverre ble Ecuador rammet
hardt av et jordskjelv som påførte flere tusen mennesker enorme
lidelser og tap av både liv og materielle verdier. Flertallet er kjent med at Banco
D-MIROs eksistens er truet som følge av jordskjelvet som nylig rammet
landet. Over 4 000 lånekunder kommer fra de verst rammede områdene i
provinsen Manabi, og dette utgjør over 50 pst. av egenkapitalen.
Banco D-MIRO står derfor overfor en enorm utfordring nå når banken
vil få et betydelig tap (flere millioner USD) på låneporteføljen. Flertallet vil
derfor sikre bankens videre drift og foreslår at det bevilges 14
mill. kroner til dette formålet. Inndekning skjer ved at det omdisponeres 14
mill. kroner fra kap. 163 post 70 til dette formålet under kap.
161 post 70 Næringsutvikling. Kap. 163 post 70 foreslås derved økt
med 486 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i Prop. 30 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet
2016 under Justis- og beredskapsdepartementet er foreslått en reduksjon på
i overkant av 1,4 mrd. kroner på grunn av at anslaget for forventet
antall asylsøkere er redusert fra 25 000 til 3 550 sammenlignet
med anslaget i sammenheng med revidert nasjonalbudsjett 2016. I
denne proposisjonen er det foreslått å omdisponere 662 mill. kroner
i hovedsak fra innsparte ODA-midler og mindre behov for kjøp av
konsulenttjenester. ODA-midlene beløper seg på totalt sett 634 mill.
kroner. Dette
medlem foreslår derfor å omdisponere de øvrige 766 mill. kronene
som er innspart i Prop. 30 S (2016–2017) til rammeområde 4 under
kapittelet for humanitær bistand. Dette medlem viser til at
FN nylig har bedt om 190 mrd. kroner til nødhjelp i 2017. Det har
aldri vært innmeldt et tilsvarende stort behov humanitær hjelp.
Å omdisponere midler som var satt av til å hjelpe flyktninger i
Norge, til å hjelpe flyktninger der de er, er etter dette medlems syn, et
lite, men viktig bidrag til å avhjelpe den svært akutte situasjonen. Dette medlem viser
til merknad og forslag fra Sosialistisk Venstrepartis medlem i kommunalkomiteen
i komiteens innstilling vedrørende Prop. 30 S (2016–2017).