Samferdselsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen lovendringer som legger til rette
for velfungerende markeder i jernbanesektoren. De foreslåtte lovendringene
muliggjør gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2012/34/EU
av 21. november 2012 om etablering av et felles europeisk jernbaneområde
i norsk rett. Flere av de nye bestemmelsene som gjennomføres er
blant forutsetningene for jernbanereformen.
I tillegg foreslår
departementet visse andre presiseringer og endringer i jernbaneloven
og jernbaneundersøkelsesloven som det gjennom praktisering av lovene
har vist seg behov for.
Formålet med direktivet
er å etablere et felles europeisk jernbaneområde som utnytter jernbanesystemet
på en effektiv måte gjennom en gitt struktur og med konkurranse
på likeverdige vilkår. Det er opp til medlemsstatene selv å regulere
markedet for innenlands persontransport. Direktivet organiserer jernbanesektoren
i infrastrukturforvaltere, jernbaneforetak, leverandører av jernbanerelaterte
tjenester, markedsovervåkingsorgan og andre aktører. Videre inneholder
direktivet bestemmelser om hvordan selskaper skal organiseres, regnskapsførsel,
planer, beregning og innkreving av infrastrukturavgifter og andre
avgifter, fordeling av infrastrukturkapasitet, regulering av innenlands
og internasjonal persontransport mv.
Direktivet trådte
i kraft 15. desember 2012. Direktivet er ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen,
men departementet finner det hensiktsmessig å likevel gjennomføre
direktivet i norsk rett nå. Departementets begrunnelse er at det
er sentralt å ha tydelige regler om strukturen i jernbanesektoren,
rollefordeling, tilgang til jernbanerelaterte tjenester og markedsovervåkingsorganets
stilling for å få utnyttet flere av de tiltenkte effektene av den
pågående jernbanereformen.
Departementet foreslår
følgende endringer i jernbaneloven som muliggjør en fullstendig
gjennomføring av direktivet i norsk rett:
-
Ny § 5 a om serviceanlegg
-
Presisering av § 8
om tilgang til det nasjonale jernbanenettet
-
Ny § 11 b om tilsynsmyndigheten
som markedsovervåkingsorgan
I tillegg
foreslår departementet visse andre presiseringer og endringer i
jernbaneloven. Disse omfatter:
-
Endringer i rusbestemmelsene
i §§ 3 a og 3 c
-
Hjemmel for å gi
forskrifter om sertifiseringsordninger for enhet med ansvar for
vedlikehold av rullende materiell mv. i ny § 5 b
-
Klargjøring av § 10
om byggegrenser langs jernbanen
Det foreslås
også en endring i jernbaneundersøkelsesloven som omfatter taushetsplikt
for enhver som utfører tjeneste eller arbeid for den som driver jernbanevirksomhet
i forbindelse med undersøkelser og rapportering av hendelser og
ulykker etter loven i ny § 8 a.
Forberedelsen av
lovendringene er gjort i sammenheng med endringer i jernbaneloven
om sikring mot tilsiktede uønskede handlinger, som ble fremmet for
Stortinget i Prop. 107 L (2014–2015), og vedtatt av Stortinget i
lovvedtak 84 (2014–2015) 9. og 15. juni 2015. Departementet gjør
oppmerksom på at det i kapittel 8.2 vises til og refereres fra et høringsnotat
som også omhandler disse lovendringene. I kapittel 8.3 og 8.4 behandles
bare de av høringsinstansenes synspunkter som er relevante for denne
proposisjonen.
Departementet sendte
et høringsnotat med forslag til de aktuelle endringene i jernbaneloven
i desember 2013. Det gjøres rede for høringen og høringssvar i proposisjonen.
I proposisjonens
kapittel 4 gjennomgås forslagene til endringer og presiseringer
i jernbaneloven som muliggjør en fullstendig gjennomføring av direktivet
i norsk rett. I kapittel 5 gjøres det rede for lovens bestemmelser
om ruspåvirkning, mens det i kapittel 6 gjøres rede for lovens bestemmelser
om vedlikehold av rullende materiell og en sertifiseringsordning
for dette. I kapittel 7 gis en presisering av jernbaneloven § 10
Tilgrensende eiendommer, og i kapittel 8 gjøres det rede for lovens
bestemmelser om utveksling av taushetsbelagte opplysninger med nasjonale
myndigheter. I kapittel 9 gjøres det rede for de foreslåtte endringene
i jernbaneundersøkelsesloven.