vedtak til lov
om endringer i jernbaneloven
og jernbaneundersøkelsesloven (gjennomføring av direktiv 2012/34/EU mv.)
I
I lov 11. juni 1993
nr. 100 om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane
og forstadsbane m.m., gjøres følgende endringer:
§ 3 a skal lyde:
§ 3 a (Ruspåvirkning mv.)
Ingen må føre eller
forsøke å føre rullende materiell eller
utføre eller forsøke å utføre oppgaver knyttet til sikkerheten ved
jernbane
-
1. med en alkoholkonsentrasjon
i blodet som er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde
i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon
i blodet,
-
2. med en større
alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,1 milligram per liter
luft,
-
3. under påvirkning
av et annet berusende eller bedøvende middel enn alkohol, eller
-
4. når sykdom, legemidler,
tretthet eller lignende årsak gjør han eller hun uskikket til å
utføre tjenesten på betryggende måte.
Overskrider konsentrasjon i blodet
av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift
gitt med hjemmel i vegtrafikkloven § 22 sjette ledd, eller en mengde
slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av
slikt middel i blodet, regnes vedkommende i alle tilfeller for påvirket
etter første ledd nr. 3.
Bruk av legemiddel i tråd med helsekrav
og medisinske krav som er fastsatt i eller med hjemmel i loven,
skal ikke medføre at en person regnes som påvirket.
Villfarelse med
hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse med
hensyn til størrelsen av konsentrasjonen av annet berusende eller
bedøvende middel.
Den som forbudet
i første ledd gjelder for, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende
eller bedøvende middel i de første seks timer etter at tjenesten er
avsluttet, når vedkommende forstår eller må forstå at det kan bli
politietterforskning på grunn av utførelsen av tjenesten. Dette
forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve
er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.
Departementet kan
gi nærmere forskrifter om hvem som omfattes av første ledd.
§ 3 c skal lyde:
§ 3 c (Testing av ruspåvirkning)
Politiet kan ta
alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig
test av om en person er påvirket av annet berusende eller bedøvende
middel når
-
1. det er grunn
til å tro at personen har
overtrådt bestemmelsene i § 3
a eller § 3 b,
-
2. personen med eller uten
skyld er innblandet i en jernbaneulykke eller jernbanehendelse,
eller
-
3. det blir krevd som ledd
i kontroll av jernbanedriften.
Dersom testresultatet eller andre
forhold gir grunn til å tro at bestemmelsene i § 3 a eller § 3 b er overtrådt, kan
politiet foreta særskilt undersøkelse
av om det forekommer tegn eller symptomer på ruspåvirkning og fremstille
personen for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for
å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet
finne sted når personen nekter
å medvirke til alkotest eller
foreløpig test av om personen er påvirket av annet berusende eller
bedøvende middel.
Utåndingsprøve tas
av politiet. Blodprøve og spyttprøve kan
tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller
bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse foretas når det er mistanke
om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre særlige grunner
taler for det.
Departementet kan
gi nærmere forskrifter om undersøkelser som nevnt i paragrafen her.
Ny § 5 a skal lyde:
§ 5 a (Serviceanlegg)
Den som driver serviceanlegg skal
gi tilgang til og yte tjenester i disse til alle jernbaneforetak
på ikke-diskriminerende vilkår. Departementet kan gi nærmere bestemmelser
i forskrift til paragrafen her, herunder om hvilke serviceanlegg
som er omfattet av første og tredje ledd og om plikt til å gi opplysninger om
tilgang til serviceanlegg og om tjenestene i disse.
Dersom den som driver et serviceanlegg
er under direkte eller indirekte kontroll av et organ eller et foretak
som har en dominerende stilling i de nasjonale markeder for jernbanetransporttjenester
som anlegget brukes til, skal det være organisatorisk og regnskapsmessig
skille mellom disse. Regnskapsmessig skille omfatter atskilte balanser
og resultatregnskaper.
Dersom et serviceanlegg ikke har
vært i bruk i en periode på minimum to sammenhengende år, og et jernbaneforetak
overfor den som driver serviceanlegget har vist interesse på grunnlag
av et faktisk behov, skal eieren gjøre det offentlig kjent at driften av
serviceanlegget er tilgjengelig for andres disposisjon samt på markedsmessige
vilkår inngå avtale om utleie eller leasing av anlegget som jernbaneserviceanlegg.
Dette gjelder ikke dersom den som driver serviceanlegget kan godtgjøre
at alle jernbaneforetak er forhindret fra å bruke anlegget på grunn
av en pågående omstillingsprosess.
Ny § 5 b skal lyde:
§ 5 b (Vedlikehold av rullende materiell)
Departementet kan gi forskrift om
sertifiseringsordninger for enhet med ansvar for vedlikehold av rullende
materiell, vedlikeholdsverksteder og annen aktivitet knyttet til
vedlikehold av rullende materiell.
§ 8 skal lyde:
§ 8 (Trafikkeringsrett på det nasjonale
jernbanenettet mv.)
Kongen kan bestemme
at den som har tillatelse til å drive trafikkvirksomhet etter § 6,
kan få tilgang til å trafikkere kjørevei som er en del av det nasjonale jernbanenettet.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om omfanget og vilkårene for
slik tillatelse, herunder avgiftsprinsipper
mv. Kongen kan gi forskrift om vilkår for tilgang, herunder sportilgang,
til serviceanlegg knyttet til jernbanenettet og tjenester i disse.
§ 10 skal lyde:
§ 10 (Byggegrenser mv. under, over og
langs jernbanen)
Det er forbudt uten tillatelse fra kjøreveiens
eier å oppføre bygning, anlegg eller
annen installasjon, foreta utgraving eller oppfylling mv. innen 30 meter regnet
fra nærmeste spors midtlinje.
Dette gjelder også dersom det foreligger reguleringsplan med annen
byggegrense eller det med grunnlag i annen lov er gitt rett til
å etablere anlegg eller installasjon innenfor 30 meter regnet fra
nærmeste spors midtlinje. I tilfeller nevnt i annet punktum, skal
tillatelse alltid gis hvis det ikke foreligger særlige grunner for avslag.
Tillatelse er ikke nødvendig når sporanlegget er
en del av offentlig eller privat vei. Vedtak etter første
punktum kan påklages til departementet.
Kjøreveiens eier kan fastsette vilkår
for tillatelsen etter første ledd. Vilkårene skal særlig ivareta hensynet
til jernbanesikkerheten, jernbanens uforstyrrede drift og behovet
for vedlikehold og eventuell mulig senere utvidelse av kjøreveien.
Kjøreveiens eier
kan pålegge eier av naboeiendom, eller rettighetshaver til slik
eiendom, å fjerne trær og annen vegetasjon innenfor 30-meters grensen som
nevnt i første ledd når hensynet til togframføringen eller omgivelsenes
sikkerhet tilsier det. Etterkommes ikke pålegget, kan kjøreveiens
eier selv besørge vegetasjonen fjernet.
Eier eller rettighetshaver
har krav på vederlag etter skjønn for skade og ulempe som følger
av tiltak som nevnt i tredje ledd
samt for eventuelle utgifter forbundet med dette. Dersom det i tide
er gitt skriftlig beskjed om at planting innenfor 30-meters grensen ikke
skal skje, har eier eller rettighetshaver ikke krav på vederlag.
Departementet kan fastsette forskrifter
om utgiftsdeling og saksbehandling i forbindelse med tillatelse
etter paragrafen her.
§ 11 første ledd skal lyde:
Departementet eller
den myndighet som departementet bestemmer, fører tilsyn med at bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven overholdes. Den myndighet som Kongen bestemmer,
fører tilsyn etter § 11 b.
Ny § 11 b skal lyde:
§ 11 b (Tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan)
Tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan,
jf. § 11, overvåker og fører tilsyn med bestemmelser gitt i eller
i medhold av loven her om konkurransen i markedene for jernbanetransport
og behandler klager innenfor markedsovervåkingsorganets myndighetsområde.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser i forskrift om markedsovervåkingsorganets
organisering og oppgaver.
Tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan
kan ikke instrueres, verken generelt eller i den enkelte sak.
Enkeltvedtak tilsynsmyndigheten
som markedsovervåkingsorgan treffer, kan ikke påklages
til eller omgjøres av overordnet myndighet. Avgjørelser om pålegg
om å gi opplysninger kan ikke påklages etter forvaltningsloven § 14
annet punktum. Retten kan prøve alle sider av saken.
Departementet kan gi bestemmelser
i forskrift om karenstid for personer ansvarlig for markedsovervåkingsorganets
vedtak.
Uten hinder av lovbestemt taushetsplikt
kan tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan og konkurransemyndighetene
gjensidig og etter forespørsel utveksle de opplysninger som er nødvendige for
å fremme håndhevelsen av norsk regulering av jernbanemarkedet. Uten
hinder av lovbestemt taushetsplikt kan tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan
gi markedsovervåkingsorganer i andre EØS-stater, og organisasjoner
bestående av slike markedsovervåkingsorganer i EØS, opplysninger som
er nødvendige etter direktiv 2012/34/EU med senere endringer.
Ved utlevering av opplysninger etter
femte ledd annet punktum skal myndigheten stille som vilkår at opplysningene
kun kan formidles videre med samtykke fra myndigheten og bare for
det formål som samtykket omfatter.
II
I jernbaneundersøkelsesloven
av 3. juni 2005 nr. 34 gjøres følgende endring:
Ny § 8 a skal lyde:
§ 8 a Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for den som driver jernbanevirksomhet, har taushetsplikt etter
forvaltningsloven om det de får kjennskap til i forbindelse med
undersøkelser og rapportering av ulykker og hendelser etter loven
her.
Personer som nevnt i første ledd,
har i tillegg taushetsplikt om alle opplysninger som er innrapportert
i medhold av § 8 og om opplysninger som er fremkommet under forklaring
for undersøkelsesmyndigheten etter § 14. Dette gjelder ikke dersom tungtveiende
offentlige hensyn tilsier at opplysningene bør kunne gis videre
eller opplysningene er nødvendige for å forklare årsaken til en
jernbaneulykke eller jernbanehendelse.
Taushetsplikt som nevnt i annet
ledd, er ikke til hinder for at opplysningene bringes videre i den
grad den som har krav på taushet samtykker forutsatt at opplysningene
har statistisk form eller de er alminnelig tilgjengelig andre steder.
III
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene
til forskjellig tid.