Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, har merket seg at formålet med
direktivet er å etablere et felleseuropeisk jernbaneområde som utnytter
jernbanesystemet på en effektiv måte og med konkurranse på likeverdige
vilkår. Det er opp til medlemsstatene selv å regulere markedet for
innenlands persontrafikk. Komiteen har merket seg at
fristen for gjennomføring i EU-statene var 16. juni 2015, og at
det ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen, men at departementet mener
at det likevel er hensiktsmessig å gjennomføre direktivet i norsk
rett nå. Komiteen støtter
dette.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
følgende endringer som muliggjør implementeringen nå:
Ny
§ 5 a om serviceanlegg
Forslaget innebærer
en plikt for en operatør av et serviceanlegg til å tilby alle jernbaneforetak
tilgang til serviceanlegg, herunder tilgang til spor og tjenester.
På bakgrunn av høringsuttalelsene foreslår departementet en presisering
i forslag til ny § 5 a første ledd annet punktum, som klargjør departementets forskriftskompetanse.
Presisering
av § 8 om tilgang til det nasjonale jernbanenettet
Overskriften utvides
med «mv.», for å fange opp at bestemmelsen gjelder mer enn det som
anses som det nasjonale jernbanenettet. I annet punktum tilføyes
det at vilkårene også omfatter avgiftsprinsipper mv.
Departementet har
foreslått et nytt tredje punktum der det fremgår at forskriftshjemmelen
i § 8 også omfatter vilkår for sportilgang helt frem til og i serviceanleggene
slik at jernbaneforetak kan benytte seg av tjenestene der, på ikke-diskriminerende
vilkår.
Ny
§ 11 b om tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan
Departementet foreslår
en presisering i § 11 første ledd nytt annet punktum der
det fremgår at Kongen bestemmer hvilken myndighet som fører tilsyn
og gis kompetanse til å utpeke tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan.
Komiteenstøtter disse forslagene.
Komiteen har merket seg at
departementet i tillegg foreslår følgende presiseringer og endringer
i jernbaneloven:
Endring
i rusbestemmelsen i §§ 3a og 3c
Disse paragrafene
endres slik at de samsvarer med bestemmelsen i vegtrafikkloven § 22.
Hjemmel
for å gi forskrift om sertifiseringsordninger for enhet med ansvar
for vedlikehold av rullende materiell mv. i ny § 5 b
Departementet viser
til at det på nasjonalt nett allerede er innført en egen ordning
for sertifisering av enhet med ansvar for vedlikehold av godsvogner.
En slik ordning vil kunne gjelde alle typer rullende materiell.
Klargjøring
av § 10 om byggegrenser langs jernbanen
Det presiseres at
det ikke lenger skilles mellom tilgrensende eiendommer til jernbanen
og jernbanens egne eiendommer. Ordet avtale er skiftet ut med tillatelse.
Komiteen støtter disse forslagene.
Komiteen har også merket seg
at det foreslås en endring i jernbaneundersøkelsesloven som omfatter
taushetsplikt for enhver som utfører tjeneste eller arbeid for den
som driver jernbanevirksomhet i forbindelse med undersøkelser og
rapportering av hendelser og ulykker etter loven i ny § 8 a. Komiteen har
merket seg at departementet påpeker at taushetsplikten ikke er ment
å være til hinder for at involverte virksomheter får informasjon
fra egne ansatte som har vært involvert i eller berørt av en ulykke
eller hendelse. Bestemmelsen skal hindre at informasjon som er egnet
til å identifisere enkeltpersoner, tilflyter offentligheten og på
den måten påvirker rapporteringsviljen hos ansatte i jernbanevirksomheten.
Komiteen støtter dette.
Komiteen har merket seg at
departementet sendte et høringsnotat med forslag til endringer i jernbaneloven
2. desember 2013. Høringsnotatet omhandlet også lovbestemmelser
om terrorberedskap/sikring, som ble vedtatt av Stortinget 9. og 15. juni
2015 (Prop. 107 L (2014–2015)).
Komiteen har merket seg at
11 høringsinstanser hadde realitetsmerknader som er kommentert i proposisjonen.
Proposisjonen svarer ut disse og noen er innarbeidet. Norsk Lokomotivmannsforbund
har aktivt gitt sin støtte til lovforslaget.