Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, har merket seg at formålet med direktivet er å etablere et felleseuropeisk jernbaneområde som utnytter jernbanesystemet på en effektiv måte og med konkurranse på likeverdige vilkår. Det er opp til medlemsstatene selv å regulere markedet for innenlands persontrafikk. Komiteen har merket seg at fristen for gjennomføring i EU-statene var 16. juni 2015, og at det ennå ikke er tatt inn i EØS-avtalen, men at departementet mener at det likevel er hensiktsmessig å gjennomføre direktivet i norsk rett nå. Komiteen støtter dette.

Komiteen har merket seg at departementet foreslår følgende endringer som muliggjør implementeringen nå:

Ny § 5 a om serviceanlegg

Forslaget innebærer en plikt for en operatør av et serviceanlegg til å tilby alle jernbaneforetak tilgang til serviceanlegg, herunder tilgang til spor og tjenester. På bakgrunn av høringsuttalelsene foreslår departementet en presisering i forslag til ny § 5 a første ledd annet punktum, som klargjør departementets forskriftskompetanse.

Presisering av § 8 om tilgang til det nasjonale jernbanenettet

Overskriften utvides med «mv.», for å fange opp at bestemmelsen gjelder mer enn det som anses som det nasjonale jernbanenettet. I annet punktum tilføyes det at vilkårene også omfatter avgiftsprinsipper mv.

Departementet har foreslått et nytt tredje punktum der det fremgår at forskriftshjemmelen i § 8 også omfatter vilkår for sportilgang helt frem til og i serviceanleggene slik at jernbaneforetak kan benytte seg av tjenestene der, på ikke-diskriminerende vilkår.

Ny § 11 b om tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan

Departementet foreslår en presisering i § 11 første ledd nytt annet punktum der det fremgår at Kongen bestemmer hvilken myndighet som fører tilsyn og gis kompetanse til å utpeke tilsynsmyndigheten som markedsovervåkingsorgan.

Komiteenstøtter disse forslagene.

Komiteen har merket seg at departementet i tillegg foreslår følgende presiseringer og endringer i jernbaneloven:

Endring i rusbestemmelsen i §§ 3a og 3c

Disse paragrafene endres slik at de samsvarer med bestemmelsen i vegtrafikkloven § 22.

Hjemmel for å gi forskrift om sertifiseringsordninger for enhet med ansvar for vedlikehold av rullende materiell mv. i ny § 5 b

Departementet viser til at det på nasjonalt nett allerede er innført en egen ordning for sertifisering av enhet med ansvar for vedlikehold av godsvogner. En slik ordning vil kunne gjelde alle typer rullende materiell.

Klargjøring av § 10 om byggegrenser langs jernbanen

Det presiseres at det ikke lenger skilles mellom tilgrensende eiendommer til jernbanen og jernbanens egne eiendommer. Ordet avtale er skiftet ut med tillatelse.

Komiteen støtter disse forslagene.

Komiteen har også merket seg at det foreslås en endring i jernbaneundersøkelsesloven som omfatter taushetsplikt for enhver som utfører tjeneste eller arbeid for den som driver jernbanevirksomhet i forbindelse med undersøkelser og rapportering av hendelser og ulykker etter loven i ny § 8 a. Komiteen har merket seg at departementet påpeker at taushetsplikten ikke er ment å være til hinder for at involverte virksomheter får informasjon fra egne ansatte som har vært involvert i eller berørt av en ulykke eller hendelse. Bestemmelsen skal hindre at informasjon som er egnet til å identifisere enkeltpersoner, tilflyter offentligheten og på den måten påvirker rapporteringsviljen hos ansatte i jernbanevirksomheten.

Komiteen støtter dette.

Komiteen har merket seg at departementet sendte et høringsnotat med forslag til endringer i jernbaneloven 2. desember 2013. Høringsnotatet omhandlet også lovbestemmelser om terrorberedskap/sikring, som ble vedtatt av Stortinget 9. og 15. juni 2015 (Prop. 107 L (2014–2015)).

Komiteen har merket seg at 11 høringsinstanser hadde realitetsmerknader som er kommentert i proposisjonen. Proposisjonen svarer ut disse og noen er innarbeidet. Norsk Lokomotivmannsforbund har aktivt gitt sin støtte til lovforslaget.