Proposisjonen inneholder
forslag til endringer på fire ulike områder i finansmarkedslovgivningen.
For det første foreslås det endringer i verdipapirfondloven for
å gjennomføre framtidige EØS-forpliktelser som tilsvarer UCITS V-direktivet
(direktiv 2014/91/EU) i norsk rett, jf. proposisjonen kapittel 2.
Formålet med UCITS V-direktivet er å tilpasse reglene for verdipapirfond
til markedsutviklingen, og å harmonisere og styrke reglene om henholdsvis
depotmottakers oppgaver og ansvar, godtgjørelsesordninger og sanksjoner.
Når det gjelder depotmottakere, foreslår departementet å videreføre
reglene i verdipapirfondloven om at bare kredittinstitusjoner skal
kunne være depotmottakere for verdipapirfond, slik at hensynet til
forbrukerbeskyttelse ved sparing i verdipapirfond ivaretas. Departementet
foreslår endringer i verdipapirfondloven om depotmottakers oppgaver
i tråd med UCITS V-direktivet. Dette vil blant annet tydeliggjøre
skillet mellom aktiva tilhørende verdipapirfondet som kan oppbevares
av depotmottakeren, og aktiva som ikke oppbevares av depotmottakeren.
I den sammenheng foreslås det også nye regler om depotmottakers
plikt til å kontrollere verdipapirfondets kontantstrømmer. Departementet
foreslår også at depotmottakers erstatningsansvar utvides, slik direktivet
stiller krav om. Dessuten foreslås det endringer i reglene om godtgjørelsesordninger
for ledende ansatte mv. i forvaltningsselskap for verdipapirfond.
Når det gjelder tilsyn og sanksjoner, foreslår departementet at
Finanstilsynet skal få hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr som
administrativ sanksjon for overtredelser av de delene av verdipapirfondlovgivningen
som det ifølge UCITS V-direktivet særlig er viktig å sanksjonere.
Videre drøfter departementet om Finanstilsynet bør få hjemmel til
å innhente trafikkdata fra tilbydere av tele- og kommunikasjonstjenester
ved mistanke om overtredelser av verdipapirfondloven. Departementet
foreslår ikke at det innføres slik hjemmel nå. Årsaken er særlig
at EU-domstolen erklærte EUs datalagringsdirektiv ugyldig i 2014,
og at det i etterkant av dette har oppstått spørsmål knyttet til
gjennomføringen av EØS-forpliktelser som tilsvarer datalagringsdirektivet
i norsk rett.
For det andre foreslås
det i proposisjonen kapittel 3 en ny rettsvernsregel i lov 26. mars
2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse § 4 a for sikkerhet
i bankers utlånsporteføljer med underliggende sikkerheter, for deres
lån i Norges Bank. Formålet er å legge til rette for at ekstraordinære
likviditetslån fra Norges Bank, jf. lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges
Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven) §§ 19 og 22, kan utbetales
raskt for å hindre at likviditetsproblemer i for eksempel en bank
sprer seg og skaper finansiell ustabilitet. Det foreslås også en
rettelse i lov om finansiell sikkerhetsstillelse § 2 første ledd
bokstav g i tråd med endringsdirektiv 2009/44/EF, slik at unntaket
for fordringer mot forbruker ikke gjelder hvor sikkerhetshaver eller
sikkerhetsstiller er sentralbank eller annen institusjon som nevnt
i § 1 tredje ledd bokstav b.
For det tredje foreslås
det endringer i verdipapirhandelloven § 9-21 om konsolidering av
kapital- og soliditetskrav, jf. proposisjonen kapittel 4. Den foreslåtte
lovendringen innebærer at det blir en felles konsolideringsbestemmelse
for store engasjementer og for kapitaldekning, og vil bringe bestemmelsen
i samsvar med EUs kapitalkravsforordning CRR. Det vises også til
nye forskriftsregler gitt i medhold av finansforetaksloven kapittel
18 om konsolidering av kapital- og soliditetskrav for bankgrupper,
forsikringsgrupper og tverrsektorielle grupper, som trådte
i kraft 31. januar 2016.
For det fjerde foreslås
det nye bestemmelser i verdipapirhandelloven § 10-16 b og i verdipapirfondloven
§ 1-5, som gir departementet hjemmel til å fastsette i forskrift
at verdipapirforetak og forvaltningsselskap for verdipapirfond skal
lenke til prisopplysninger i nettbaserte prisportaler, jf. proposisjonen
kapittel 5.
Det vises for øvrig
til proposisjonen for nærmere omtale av endringer i verdipapirfondloven
for å gjennomføre UCITS V-direktivet (i proposisjonens kapittel
2), endringer i lov om finansiell sikkerhetsstillelse – ny rettsvernsbestemmelse
(i kapittel 3), endringer i verdipapirhandelloven – konsolidering
av kapital- og soliditetskrav (kapittel 4), lovfesting av lenke
til Finansportalen for verdipapirforetak og forvaltningsselskap
for verdipapirfond (5), økonomiske og administrative konsekvenser
(6), og merknader til de enkelte paragrafene (7).