Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Tor Arne Bell Ljunggren Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Dokument 8:99 S (2015–2016)
Representantforslag om å legge til rette for autonome kjøretøy og
skip.
Komiteen viser til at den teknologiske
utviklingen i transportsektoren går svært raskt. Denne utviklingen
vil kunne medføre radikale endringer i alle transportformer samt
i reisehverdagen til mange ulike trafikantgrupper. Det er viktig
at samferdselsmyndighetene er beredt til å tilpasse sin virksomhet
til nye teknologiske løsninger for at vi skal kunne dra nytte av
disse for å nå transportpolitiske mål på effektive måter som kommer
befolkningen til gode.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringen arbeider offensivt med å
legge til rette for nye teknologiske løsninger, særlig innenfor
kjøretøy og fartøy. Flertallet vil
påpeke at den teknologiske utviklingen går svært raskt, og at det
er viktig at politiske tiltak ikke er til hinder for denne utviklingen. Flertallet vil
trekke frem at det flere steder i landet nå gjøres demonstrasjoner
med autonome busser, samt at Kystverket og Sjøfartsdirektoratet
har utpekt Trondheimsfjorden som pilotfjord for autonome skip.
Komiteen viser
til statsrådens tilbakemelding angående en strategi:
«Strategien som representantforslaget
etterlyser, med en samlet oversikt over regjeringens tiltak for
å understøtte pilotering av ny teknologi i transportsektoren, vil
komme i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2018–2029,
som skal legges fram for Stortinget våren 2017.»
Komiteen ønsker en slik strategi
velkommen og mener strategien som legges i Nasjonal transportplan
2018–2029, ivaretar forslagsstillers ønske på en tilfredsstillende
måte.
Komiteen mener det er viktig
at det fokuseres på de juridiske, økonomiske, teknologiske og miljømessige
sidene ved å utvikle og innføre autonome kjøretøy og skip. Komiteen viser
til at den svenske regjeringen har igangsatt en bredt anlagt utredning (SOU)
for å se nærmere på de ulike problemstillingene helt eller delvis
autonome kjøretøy reiser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, vil understreke at det er viktig at myndighetene
følger utviklingen tett, og at lover, forskrifter og regelverk innrettes
slik at de raskt kan ta høyde for endringer og ikke begrenser ønsket
utvikling. Flertallet viser
i den sammenheng til at statsråden i sitt svar til komiteen varsler
at regjeringen tar sikte på å legge frem et lovforslag for Stortinget
for å kunne gi hjemmel til en prøveordning med autonome kjøretøy.
Videre mener flertallet det
er svært viktig at utviklingen i EU og internasjonalt for øvrig
følges tett, og er tilfreds med at statsråden kan vise til at norske
myndigheter deltar i relevante EU-samarbeid på dette området.
Flertallet deler forslagsstillernes
syn på at disse teknologiske kvantesprangene reiser mange spørsmål
som det vil være nødvendig å drøfte i det videre arbeidet. Flertallet mener
imidlertid ikke en NOU er riktig løsning for en utvikling som går
så raskt, og viser til at ettersom dette er utredninger som har
lang varighet, kan det medføre at premisser som ligger til grunn,
vil kunne endre seg i løpet av utredningsperioden eller kort tid
etterpå. Samtidig vil det være en risiko for at nødvendige tilrettelegginger utsettes
i påvente av NOU-ens ferdigstillelse.
Flertallet viser til at i forbindelse
med den bebudede fremleggelsen av en lovproposisjon om autonome
kjøretøy vil spørsmål knyttet til regelverk, ansvarsforhold og personvern
måtte bli drøftet, og flertallet forventer
at regjeringen i lovforslaget også peker på eventuelle uavklarte
spørsmål og så langt som mulig hvordan den ser for seg at disse
kan løses i forsøksordningen og i det videre arbeidet med regelverk
for selvkjørende kjøretøy.
Videre viser flertallet til
at statsråden i sitt svar viser til at konsekvenser for infrastrukturinvesteringer
vil bli drøftet som en del av ITS-strategien som legges frem i forbindelse
med Nasjonal transportplan, og legger til grunn at regjeringen i
denne strategien også drøfter de punkter som dette representantforslaget
tar opp.
Endelig vil flertallet vise
til at regjeringen 4. mars 2016 nedsatte et utvalg under ledelse
av Tommy Staahl Gabrielsen som skal utrede hvordan delingsøkonomien
kan gi mer effektiv ressursbruk. Utvalget skal levere sin rapport
innen 1. februar 2017 og skal blant annet vurdere mulige virkninger
av delingsøkonomien for arbeidslivet, herunder for arbeidstakere
og oppdragstakere. Flertallet vil derfor
avvente denne utredningen før eventuelle ytterligere utredninger
bestilles for å vurdere de punktene som forslagsstillerne tar opp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til representantforslaget. Forslaget
er todelt. For det første foreslås det at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en strategi for hvordan Norge og norsk kompetanse
kan ta en ledende posisjon innen utviklingen av helt eller delvis
selvkjørende biler. For det andre foreslås det at regjeringen tar
initiativ til en offentlig utredning (NOU) for å drøfte flere prinsipielt
viktige muligheter og utfordringer som følge av ny teknologi.
Disse medlemmer viser til at
den teknologiske utviklingen går svært hurtig. Det er derfor avgjørende
å sørge for politisk bestemte rammebetingelser som ivaretar mulighetene
for utvikling og begrenser truslene som følge av utviklingen. Disse medlemmer mener
at kunnskap er en forutsetning for å lykkes med dette. Disse medlemmer mener
at en NOU kan frembringe ny, viktig kunnskap og gi viktige råd om
hvordan utviklingen bør styres.
Disse medlemmer merker seg
at komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre ikke ser behov for å ta disse overordnede grepene som
representantforslaget ber om, men i stedet uttrykker tilfredshet
med dagens situasjon og pågående prosesser. Dette er helt i tråd med
statsrådens svarbrev av 5. september 2016.
Komiteens flertall
omtaler sågar ikke forslaget om å be regjeringen utarbeide en strategi
for hvordan norsk næringsliv og høyteknologiske miljøer kan settes
best mulig i stand til å være med i utviklingen av nye løsninger
innenfor kjøretøy og skip samt produksjonen av disse. I statsrådens
brev pekes det på at det foregår en rekke pilotprosjekter, og at
det denne høsten er gjennomført demonstrasjoner av en autonom minibuss
flere steder i landet, samtidig som regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget med en samlet oversikt over tiltak for å understøtte
pilotering av ny teknologi i transportsektoren. Disse medlemmer vil bemerke
at det ikke er overraskende at regjeringen har en passiv og tilbakelent
næringspolitikk, noe som kommer klart til uttrykk også i denne saken.
Representantforslaget
ble fremmet 31. mai 2016. Kort tid etter annonserte statsråden et
arbeid som skal munne ut i et lovforslag om hjemmel for prøveordning
med autonome kjøretøy, som skal fremmes i vårsesjonen 2017. Av bl.a.
denne grunn avviser komiteens flertall behovet for en NOU. Videre
vises det til at stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan, som
legges fram våren 2017, vil håndtere spørsmålet om hvordan ny teknologi
vil påvirke investeringsbehovet i framtiden, mens det pågående NOU-arbeidet
om delingsøkonomi skal håndtere spørsmålet om utfordringer og muligheter
endringene vil ha for arbeidstakerne i sektoren.
Disse medlemmer er positive
til at det er i gang et arbeid med en lovhjemmel for en prøveordning.
Men en storskala innfasing av denne typen teknologi vil ha en rekke
prinsipielle juridiske og etiske problemstillinger som bør underlegges
en helhetlig gjennomgang, og det bør åpnes opp for en grundig diskusjon
i offentligheten. Dette er juridiske og etiske problemstillinger
som vil være gyldige uavhengig av hvor raskt den teknologiske utviklingen går.
For en slik prosess mener disse medlemmer at en helhetlig
og grundig gjennomgang, slik en NOU-prosess legger opp til, vil
være hensiktsmessig.
Disse medlemmer mener det er
viktig at den kommende Nasjonale transportplan inneholder en grundig
vurdering av hvordan ny teknologi på kjøretøysiden vil påvirke bl.a.
investeringsbehovet i framtiden. Den kanskje viktigste kritikken
som har blitt reist mot transportetatenes og Avinors grunnlagsdokument
for NTP 2018–2029, er imidlertid at denne problemstillingen knapt
er drøftet. For en plan som skal ta for seg infrastrukturutbygginger
i et 12-årsperspektiv, med investeringer som skal komme fellesskapet
til gode i mange tiår framover, er grundige vurderinger av denne
tematikken helt sentralt. Disse medlemmer imøteser den
kommende Nasjonale transportplanen, men i lys av transportetatenes
manglende vurderinger i grunnlagsmaterialet er det viktig at det
gjøres et grundig faglig arbeid i tiden som kommer.
Disse medlemmer vil peke på
at automatiseringen sannsynligvis vil bli omfattende de kommende
årene, og at det vil kunne ha store konsekvenser for mange arbeidstakere
og bedrifter. Dersom det i framtiden ikke vil være behov for (ev.
behov for kun et fåtall) drosjesjåfører, lastebilsjåfører, bussjåfører, lokførere
mv. vil det berøre titusenvis av arbeidsplasser. Dette er en utvikling
som etter disse medlemmenes mening strekker
seg ut over de problemstillinger som ligger i NOU om delingsøkonomi,
og som det er viktig at myndighetene har en klar strategi for å
møte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en strategi for
hvordan Norge og norsk kompetanse kan ta en ledende posisjon innen utviklingen
av helt og delvis selvkjørende kjøretøy og skip. Stortinget ber
regjeringen foreslå tiltak for hvordan støtte opp under nasjonale
test- og pilotprosjekt innen de ulike transportgrenene (bil, buss,
lastebil, skip).»
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til en offentlig utredning (NOU) for å
få en samlet vurdering av de ulike sidene ved innføringen av helt
eller delvis autonome kjøretøy og skip i transportsektoren de kommende
årene. Utredningen må blant annet gi vurderinger og anbefalinger
på følgende områder:
-
Regelverksendringer,
ansvarsforhold, personvern
-
Det framtidige samspillet
mellom kjøretøy/skip og infrastruktur, hvordan dette vil påvirke
samfunnets investeringsbehov i vei og godsterminaler mv., og hvordan
myndighetene eventuelt kan styre denne utviklingen
-
Utfordringer og muligheter
dette vil ha for arbeidstakerne i transportsektoren
-
Muligheter og begrensninger
for ressursbesparelse og delingsøkonomi som følge av automatisering.»