Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til representantforslaget, Dokument 8:114 S (2015–2016), om
å endre skolefritidsordningen til en aktiv fritidsordning og styrke kvaliteten
i tilbudet.
Komiteen mener skolefritidsordningen (SFO)/aktivitetsskolen
(AKS) i Oslo er en viktig del av en samlet politikk for utdanning,
barn og familier. Innholdet i SFO er etter komiteens oppfatning avgjørende
for at SFO ikke skal bli en ren oppbevaringsplass for ungene, men
tilføre noe til barnas utvikling og mestring.
Komiteen viser til at skolefritidsordningen opprinnelig
ble etablert som en offentlig tilsynsordning for de yngste elevene.
Der SFO i starten var et rent oppbevaringstilbud, har endringer
i yrkesdeltakelse, arbeidsliv og familiestruktur ført til at SFO/AKS
i stor grad har et annet innhold enn tidligere.
Komiteen peker på at SFO først
ble et lovfestet tilbud for kommunene med Reform 97. Komiteen vil
peke på at selv om alle kommuner ble pålagt å gi 1.–4.-klassinger
et SFO-tilbud, og for elever med særskilte behov et tilbud fra 1.–7.
klasse, ble det i svært liten grad lagt nasjonale retningslinjer for
innholdet. Det har ført til at det i dag er variasjon mellom kommunene
i hvilket tilbud elevene får, i form av forskjeller i hvor organisert
tilbudet er, hvor mye og hvilke aktiviteter tilbudet inneholder,
og at det er store forskjeller i pris.
Komiteen viser til at opplæringslova
stiller generelle krav til et godt miljø som fremmer helse, trivsel
og læring, samt krav til medvirkning for foreldre og barn i saker
som angår deres arbeidsmiljø, og at dette også gjelder for SFO.
Komiteen vil peke på at ettersom
andelen elever i SFO har økt, fra 33 prosent av elevene i 1.–4.
klasse i 1995 til 63 prosent og over 150 000 elever i 2015, har
også tilbudet utviklet seg. Når flere kommuner på eget initiativ
har utarbeidet planer eller gjennomført tiltak for å øke kvaliteten,
er det rimelig å anta at tilbudet varierer mellom kommunene. Fra
å være en ren friarena med tilsyn tilbyr flere skolefritidsordninger
i dag en rekke aktiviteter, som ulike kulturtilbud, fysisk aktivitet
og pedagogiske opplegg for leksehjelp.
Komiteen viser til at blant
annet Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) har etterspurt
en nasjonal evaluering av SFO. Komiteen mener det vil være
hensiktsmessig at det iverksettes en slik kartlegging. Resultatene
fra den nasjonale evalueringen bør forelegges Stortinget på en egnet
måte og følges opp med en stortingsmelding om SFO.
Komiteen vil vise til at med
den lave reguleringen av sektoren har det utviklet seg flere ulike modeller
og tilbud innen drift og innhold av SFO. Komiteen viser som eksempel
til at man i Oslo kommune har utviklet Aktivitetsskolen (AKS) som en
egen modell for SFO-ordningen, med en egen rammeplan som skal prege
innholdet i AKS.
Komiteen ønsker et godt SFO-tilbud
der barna får tilsyn og omsorg, og mener det er behov for en kvalitetsreform
i SFO-tilbudet. Komiteen mener SFO
fortsatt skal være et frivillig tilbud. Foreldrene skal være trygge
på at barna blir ivaretatt på en god måte gjennom SFO-tilbudet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
(SFO) og følge den opp med en stortingsmelding.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til statsrådens svar 14. oktober 2016
til komiteen, hvor det påpekes at det finnes lite nyere forskning
om kvaliteten i skolefritidsordningen, og at en vurdering rundt tilfredshet
rundt tjenesten i stor grad må støtte seg til Difis siste innbyggerundersøkelse
fra 2015. SFO, og AKS i Oslo, er et kommunalt ansvar, og det er
opp til kommunene å organisere innholdet i tilbudet i skolefritidsordningen
og eventuelt samarbeid med frivillige lag og organisasjoner. I denne
sammenheng har det utviklet seg et mangfold i hvordan skolefritiden organiseres
i den enkelte kommune, med utgangspunkt i ulike forutsetninger for
det enkelte lokalmiljø og familiene som denne tjenesten rettes mot. Flertallet viser
til at regjeringen nedsatte et offentlig utvalg i juni 2015 som
skal vurdere de ulike støtteordningene som i dag finnes for barnefamilier.
Barnefamilieutvalget vil se på ulike tjenestetilbud, økonomiske
rammer og støtteordninger til familier med barn under 18 år. Hvilke
ordninger dette berører, er detaljert redegjort for i svarbrevet
fra statsråden. Her vil også skolefritidsordningen bli vurdert.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er bekymringsfullt at det ifølge Grunnskolens
Informasjonssystem er 12 000 ansatte i SFO uten relevant utdanning. Dette flertallet peker
på at viktigheten av relevant kompetanse og kvaliteten på utdanningen
vektlegges sterkt i debatter om andre tilbud til barn og unge, både
når det gjelder skole, barnehage og barnevern. Kvalifisert og kompetent
personale er avgjørende for å fange opp sosiale problemer hos barna,
for å hindre og håndtere mobbing på en effektiv måte, og for å sikre
at tilbudet holder en slik kvalitet at det oppleves som meningsfullt
blant dem som benytter det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti peker
på at det er store forskjeller i prisen på SFO-tilbudet på tvers
av kommunene, og at dette ifølge Statistisk sentralbyrå varierer
fra kr 600 per måned til over det femdobbelte. Disse medlemmer understreker
at det er lite som tyder på at variasjonen i pris reflekterer forskjeller
i innhold og kvalitet i ordningen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev 14. oktober 2016 til komiteen understreker at
nasjonale krav må følges av midler over statsbudsjettet, og at tiltak
for å forbedre kvalitet og innhold vil kreve en betydelig budsjettinnsats. Disse medlemmer er
enige i denne vurderingen, og mener at dette ikke står i veien for
forslaget om en stortingsmelding som foretar en helhetlig gjennomgang
av SFO-tilbudet, slik det framstår i landets kommuner i dag. En
slik gjennomgang vil kunne legge grunnlaget for hvordan SFO-ordningen
utvikles videre.
Disse medlemmer mener det er
positivt og viktig for utviklingen av et stadig bedre tilbud at kommuner
driver forsøk på hvordan SFO kan drives på ulike måter ulike steder
i landet, og understreker at nasjonale retningslinjer ikke trenger
å være til hinder for dette.
Komiteens medlem
fra Venstre viser i denne forbindelse til at Venstre over
flere år har foreslått en ny post for forsøksordninger i grunnopplæringen
over kap. 226 i statsbudsjettet, og at partiet over denne posten
foreslo 40 mill. kroner til blant annet forsøk på inkludering av
SFO i skolehverdagen i sitt alternative statsbudsjett for 2016.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti peker
på at statsråden fremhever at det finnes lite nyere forskning om
kvaliteten i skolefritidsordningen, og mener at en stortingsmelding
er en god anledning til å sikre at slik forskning kan gjennomføres
i framtiden.
Disse medlemmer vil understreke
at det fortsatt bør være stor grad av kommunal frihet når det gjelder
utformingen av tilbudet i SFO. Det er imidlertid nødvendig med konkrete
nasjonale retningslinjer for å sikre og styrke kvaliteten i det
tilbudet som gis. Disse
medlemmer mener derfor at det må utarbeides statlige rammeplaner
som setter krav til hva tilbudet som et minimum skal inneholde,
og til hvilken kompetanse som forventes. Disse medlemmer mener at SFO
må få et tydeligere mandat som en aktivitetsarena der man kan få
delta i aktiviteter av kulturell, kunstnerisk og sportslig art –
som er læringsstøttende og gjerne med leksehjelp inkludert.
Disse medlemmer mener det er
bekymringsfullt at tilbudet i skolefritidsordningen varierer sterkt
med hensyn til innhold, kvalitet og nivå på foreldrebetalingen. Disse medlemmer vil
vise til mål og verdigrunnlag for SFO, slik det framkommer i den
veiledende rammeplan for SFO:
«SFO bør styrke barnas
sosiale utvikling og uformelle læring, og bidra til fysisk utfoldelse
og gode matvaner. SFO skal være tilgjengelig for alle barn, fremme
deltakelse og medvirkning og oppleves som inkluderende for alle».
Dessverre er det
mange barn i dag som ikke har mulighet til å delta i SFO/AKS fordi
familien ikke har råd. Ifølge SSBs barnetilsynsundersøkelse fra 2010
er andelen barn i lavinntektsfamilier som går i SFO, lavere enn
barn fra ikke-lavinntektsfamilier. Foreldrene til ett av fem barn
begrunner sitt valg om ikke å benytte SFO med at SFO er for dyrt.
Komiteens medlem
fra Venstre peker i denne sammenheng på Venstres alternative
budsjett for 2017, der det foreslås å innføre en modell med makspris
og differensiert oppholdsbetaling for SFO etter modell fra barnehagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise
til tiltaket med gratis kjernetid for over 2 000 førsteklassinger
i bydelene Alna, Grorud, Stovner og Søndre Nordstrand, som det rød-grønne
byrådet i Oslo kommune har iverksatt fra og med høsten 2016. Tidligere
erfaringer, fra blant annet Tøyen skole, viste at tilbud om gratis
kjernetid bidro til økt deltakelse i AKS fra 27 til nesten 100 pst.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagsstillernes intensjon om å styrke kvaliteten i SFO-tilbudet,
men mener at dette over tid best kan sikres dersom en også utvider skoledagen
for elever på barnetrinnet. Når en overfører tid fra skolefritidsordingen
til skoletiden, vil alle elever kunne gjøre lekser på skolen med
hjelp fra kvalifiserte lærere. Skoledagen kunne gjøres mer praktisk
og variert med mer fysisk aktivitet og inneholde et kunst- og kulturtilbud
som er gratis for alle. Dette
medlem mener at heldagsskolen er det beste alternativet for
å sikre elevene en helhetlig skoledag som støtter opp under skolens
brede kunnskapssyn, og som gir mer tid til familie og fritid.