1.1 Behovet for å prioritere – bakgrunn og historikk
Regjeringen legger
i meldingen frem forslag til prinsipper for prioriteringer i helsetjenesten.
Meldingen omtaler hvordan ressursene helsetjenesten er tildelt skal
fordeles best og mest rettferdig, og beskriver forholdet mellom
verdigrunnlag, prinsipper og virkemidler for prioritering.
De sentrale prioriteringsutfordringene
i helsetjenesten kan grupperes i tre hovedkategorier. For det første
er det et gap mellom hva samfunnet har ressurser til å gjennomføre
og hva som er medisinsk mulig. Mulighetene som den medisinsk-tekniske
utviklingen gir, vil alltid overstige de ressursene som helsetjenesten
disponerer. For det andre kan innretningen av selve helsetjenesten,
for eksempel knyttet til organisering av tjenesten eller ulike fags
status, utilsiktet påvirke fordelingen av helsetjenester mellom
ulike pasientgrupper. For det tredje kan ytre rammebetingelser,
som for eksempel regelverk eller internasjonale markedsforhold,
påvirke fordelingen av ressursene i helsetjenesten.
Meldingen fremholder
at utfordringene omfatter forhold som kan påvirkes gjennom politiske
beslutninger, og forhold som ikke kan påvirkes. Uten et godt system
for prioritering øker risikoen for at det tas beslutninger som gir
ubalanse mellom ressurser og muligheter, og en fordeling av helsetjenester
mellom pasienter som ikke er i tråd med de prinsippene for prioritering
vi ønsker skal ligge til grunn for helsetjenesten.
Det er lang tradisjon
for å jobbe systematisk med prioriteringsspørsmål i Norge. Fem offentlige
utredninger har vurdert prioritering i helsetjenesten de siste tretti
årene: Lønning I-utvalget (1987), Lønning II-utvalget (1997), Grundutvalget
(1997), Norheimutvalget (2014) og Magnussengruppen (2015).
Lønning II-utvalget
foreslo i sin utredning NOU 1997:18 Prioritering på ny at kriteriene
alvorlighetsgrad, forventet nytte og kostnadseffektivitet skulle legges
til grunn for prioritering i Norge. Forslagene fikk tilslutning
fra Stortinget i behandlingen av St.meld. nr. 26 (1999–2000) Om
verdiar for den norske helsetenesta, og har deretter ligget til
grunn for prioritering i den norske helsetjenesten.
Selv om forslagene
fra Lønningutvalgene har hatt stor aksept i den norske helsedebatten,
er flere spørsmål kommet opp i ettertid. Hvordan skal alvorlighet
konkret forstås i ulike situasjoner, hvor går egentlig grensen for
hvor mye vi er villige til å betale for et legemiddel eller andre
metoder, og er det kriterier eller hensyn som er mer relevante nå
enn i 1997? Etter en debatt om dyre kreftlegemidler våren 2013, og
med utsikter til at det vil komme stadig flere dyre legemidler og
behandlingsmetoder i årene framover, satte Stoltenberg II-regjeringen
ned et offentlig utvalg, Norheimutvalget, som skulle vurdere prioritering
i helsetjenesten. Norheimutvalget foreslo i sin utredning NOU 2014:12
Åpent og rettferdig – prioriteringer i helsetjenesten, tre kriterier
for prioritering:
-
Helsegevinstkriteriet:
Et tiltaks prioritet øker med forventet helsegevinst.
-
Ressurskriteriet:
Et tiltaks prioritet øker desto mindre ressurser det legger beslag
på.
-
Helsetapskriteriet:
Et tiltaks prioritet øker med forventet helsetap over livsløpet
hos den eller de som får helsegevinst.
Norheimutvalgets
forslag kan i hovedsak forstås som en presisering av forslagene
fra Lønning II-utvalget. Et viktig unntak var utvalgets forslag
til et helsetapskriterium. Norheimutvalget foreslo i tillegg eksplisitte
kostnadsgrenser for prioritering av tiltak. Rapporten fikk mye støtte,
men utvalgets forslag om et helsetapskriterium høstet bred kritikk,
og det var blandede reaksjoner på forslaget om eksplisitte grenser.
Regjeringen Solberg valgte i juni 2015 å legge forslaget til et
helsetapskriterium til side og satte ned en ekspertgruppe, Magnussengruppen,
for å vurdere hvordan alvorlighet skal tas hensyn til i prioritering
i helsetjenesten. Gruppen fremmet sitt forslag i november 2015 i
rapporten «På ramme alvor – alvorlighet og prioritering». Gruppens
forslag fikk bred tilslutning i høringsrunden.
Meldingen gjør rede
for verdigrunnlaget som prinsipper for prioritering i helsetjenesten
bygger på. Regjeringen understreker at ikke bare prinsippene for
prioritering, men også utformingen av beslutningsprosessene knyttet
til prioritering, må ha en klar forankring i verdigrunnlaget. I
vurderingen av disse prosessene vil åpenhet og brukermedvirkning
være sentrale verdier.
Regjeringen mener
at prinsipper for prioritering er relevant på alle nivåer i helsetjenesten.
Det skilles i meldingen mellom ulike beslutningssituasjoner, særlig
mellom klinisk nivå (helsetjenestens møte med pasienten), gruppenivå
(vurderinger om innføring av nye metoder, jf. de regionale helseforetakene og
Statens legemiddelverks beslutninger om dette), administrativt nivå
(ledere og styrer i helsetjenesten) og politisk nivå (departementer,
kommunestyrer og Stortinget).
Dagens prinsipper
for prioritering, herunder prioriteringskriterier, har
først og fremst vært innrettet mot prioritering i spesialisthelsetjenesten,
for legemidler finansiert over folketrygden og for fastlegenes samhandling
med spesialisthelsetjenesten. Regjeringen varsler at den vil sette
ned et offentlig utvalg for å se nærmere på prioriteringsspørsmålene i
de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og vurdere om og eventuelt
hvordan prinsippene for prioritering foreslått i denne meldingen
kan anvendes i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.