Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina
Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
fra Fremskrittspartiet, Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, viser til at meldinga gjer
greie for omfanget av eksporten av forsvarsmateriell i 2015. Meldinga
viser kva slags varer, tenester og teknologi knytt til desse varene
som blei eksportert, til kva mottakarland og verdien av eksporten.
Meldinga gjer også greie for norsk eksportkontrollpolitikk, regelverket
og det internasjonale arbeidet når det gjeld eksportkontroll og
ikkje-spreiing.
Komiteen understrekar at eksportkontrollen skal
sikre at forsvarsmateriell som blir utført frå Noreg, berre skal
gå til mottakarar som er akseptable etter fastsette retningsliner
hjå Utanriksdepartementet. Komiteen viser her til at
hovudprinsippet i denne samanheng er Stortingets vedtak 11. mars 1959.
Komiteen noterer seg at den
samla verdien av eksporten av forsvarsmateriell i 2015 var i underkant av
4,2 mrd. kroner. Av dette utgjorde sal av militære varer 3 mrd.
kroner. Komiteen viser
til at eksporten av A-materiell var på om lag 2,8 milliardar kroner,
medan eksporten av B-materiell var på om lag 300 mill. kroner. Eksporten
av fleirbruksvarer omfatta av Utanriksdepartementet si liste 2 til
militært sluttbruk svara til om lag 312 mill. kroner. Noreg eksporterte
forsvarsrelaterte tenesteytingar for om lag 780 mill. kroner i 2015,
noko som svarar til ein auke på 64 pst. Komiteen merker seg at den
samla verdien av eksporten av forsvarsmateriell steig med om lag
600 mill. kroner frå 2014 til 2015, noko som svarar til ein auke
på drygt 15 pst. Komiteen noterer
seg at eksporten av A-materiell auka med 21 pst., og at eksporten
av B-materiell fall med 53 pst. i 2015.
Komiteen merker seg at medlemslanda
i NATO samt Sverige og Finland er dei største mottakarane av forsvarsmateriell
frå Noreg. I 2014 vart 84 pst. av alt eksportert A-materiell og
74 pst. av alt B-materiell eksportert til desse landa.
Komiteen merker seg at det
i 2015 vart gitt 25 avslag på søknad om lisens for eksport av forsvarsmateriell.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti påpeker at det er
behov for økt åpenhet og innsyn i begrunnelser for avslag på og
innvilgelser av søknader om eksportlisens, og spesifisering av hvilke
kriterier som legges til grunn for hvert enkelt avslag. Dette er
en nødvendig forutsetning for å kunne etterprøve vurderingene på
en hensiktsmessig måte. Disse medlemmer etterlyser
derfor begrunnelser fra Utenriksdepartementet for avslag på og innvilgelser
av søknader om eksportlisens for søknader som gjelder eksport til land
utenfor NATO.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre begrunnelser for avslag på og innvilgelser
av lisenssøknader til land utenfor NATO.»
Disse medlemmer viser til
at enkelte deler av den norske våpenindustrien har etablert datterselskaper
i andre land, og at disse datterselskapene per i dag ikke er bundet
av norsk eksportkontrollregelverk. Enkelte av selskapene har imidlertid
blitt anklaget for en praksis som er i strid med det norske eksportkontrollregelverket.
Det tydeligste eksempelet på dette er norskeide Nammo Talley som
har base i USA og som, ifølge en rapport fra Kirkens Nødhjelp, eksporterer
våpen og ammunisjon til Israel, et land hvor praksisen fra norsk
side er å avslå lisenssøknader. Disse medlemmer viser til
at det norske eksportkontrollregelverket har til hensikt å regulere
eksporten av norske våpen, og at det ikke burde ha noen betydning
hvorvidt disse våpnene er eksportert fra det norske moderselskapet
eller et heleid datterselskap basert i et annet land. Disse medlemmer ber
regjeringen komme tilbake med en egen utredning som drøfter mulighetene
for å endre regelverket slik at det også blir gjeldende for norske
bedrifter med utenlandske datterselskaper.
Disse medlemmer understreker
behovet for å forsterke det parlamentariske ansvaret for norsk eksport
av strategiske varer. Disse
medlemmer understreker at Stortinget er ansvarlig for å føre
kontroll med regjeringens eksportpraksis. Mangelen på debatt om
eksporten skyldes blant annet mangel på innsyn i eksportkontrollen.
Stortinget har ikke innsyn i lisenssøknader som ligger inne til
behandling i UD. Politikere får innsyn kun gjennom eksportkontrollmeldingen
som offentliggjøres nesten et år etter eksportårets slutt. Det manglende
politiske innsynet i den løpende eksportkontrollen skyldes begrensninger
som taushetsbestemmelsene i eksportloven gir. Som følge av dette
har ikke Stortinget påvirkning på den løpende eksporten. Informasjonen
i meldingen gir heller ikke tilstrekkelig begrunnelse for godkjente lisenssøknader
eller avslag. Stortingets manglende innsyn i både den løpende eksportkontrollen
og hvilke vurderinger som ligger til grunn, svekker Stortingets
evne til å føre kontroll over regjeringens eksportpraksis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å legge frem eksportkontrollmeldingen senest
i løpet av andre kvartal etter at eksportåret er gjennomført, hvis
dette er praktisk gjennomførbart.»
Komiteen merker
seg at kontroll- og konstitusjonskomiteen i 2015 tok initiativ til
to høyringar om sal av brukt og utrangert forsvarsmateriell.
Komiteen viser til at ein
militær koalisjon leia av Saudi-Arabia i 2014 sette i verk militære
operasjonar i Jemen. Det aktualiserte Noreg sine sjølvpålagde restriksjonar
gjennom 1959-vedtaket, som seier at Noreg ikkje sel våpen og ammunisjon
til partane i ein borgarkrig. Komiteen merker seg at ein
frå regjeringa skriv at i praksis har intervenerande statar ikkje vore
sett på som omfatta av 1959-vedtaket.
Komiteen noterer seg at det
i 2015 er selt A-materiell til Kuwait, Dei sameinte arabiske emirata (FAE),
Qatar og Oman, og at det er eksportert B-materiell til Saudi-Arabia.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at Kuwait,
De forente arabiske emirater, Qatar, Oman og Saudi-Arabia deltar
i koalisjonen som intervenerer i Jemen.
Komiteen viser
til at Human Rights Watch og Amnesty International i 2015 la fram
rapportar der det vert hevda at det er gjort brot på humanitærretten, mellom
anna frå Saudi-Arabia si side.
Komiteen merker seg at eit
ekspertpanel oppretta i høve FNs sikkerheitsråd sin resolusjon 2140 (2014)
22. januar 2016 la fram ein rapport om dei militære operasjonane
i Jemen, der det vart vist til stor uro for den humanitære situasjonen
i landet.
Komiteen viser til at regjeringa
i 2016 kom fram til at ein inntil vidare ville halde attende utførsel av
ammunisjon til Dei sameinte arabiske emirata, sjølv om det per no
ikkje ligg føre informasjon om at norsk ammunisjon har vore nytta
i Jemen.
Komiteen har merket seg at
regjeringen ønsker å føre en føre-var-linje overfor landene som intervenerer
i Jemen, og at Utenriksdepartementets beslutning om å avslutte salg
av ammunisjon til De forente arabiske emirater (FAE) er et uttrykk
for dette.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener en slik beslutning bør følges opp med en
tilsvarende holdning overfor samtlige land som deltar i den saudi-arabisk-ledede
koalisjonen som intervenerer i krigen i Jemen. Disse medlemmer vil derfor
be regjeringen midlertidig avstå fra å innvilge lisens for salg
av ammunisjon til disse landene – ikke bare De forente arabiske
emirater.
Disse medlemmer ber videre
regjeringen midlertidig anvende samme føre-var-holdning ved vurdering
av søknader om eksportlisens for andre strategiske varer til disse
landene. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av å unngå at strategiske
varer eksportert fra Norge blir brukt til intern undertrykking,
brudd på menneskerettighetene eller på en måte som bryter med krigens
folkerett.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at
det er knyttet utfordringer til at norsk forsvarsmateriell ender
opp hos autoritære regimer. På sikt risikerer det å undergrave forsvarsindustriens
legitimitet. Det er derfor viktig å merke seg at eksporten til autoritære
regimer utgjør en liten andel av den samlede eksporten av forsvarsmateriell.
Flertallet viser til at den
etablerte ordningen med sluttbrukererklæringer skal sikre at våpen, ammunisjon
eller annet forsvarsmateriell som er eksportert fra Norge, ikke
havner på avveie. Den viktigste sikring mot dette er å fastholde
et strengt regelverk for eksport av forsvarsmateriell, med grundig forhåndsvurdering
av risiko og sluttbruker.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti ber departementet utrede muligheten for å videreutvikle
kontrollmekanismer for å sjekke at våpen, ammunisjon eller annet forsvarsmateriell
ikke senere kommer på avveie, for eksempel ved at det etter en tid
kan gjennomføres stikkprøver. Det vil være relevant å se på erfaringene med
de ordninger som benyttes av større medlemsstater i NATO og mindre
land som Finland, Sverige og Sveits.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å videreutvikle dagens ordning
med sluttbrukererklæring ved eksport av strategiske varer, for eksempel
ved at det i enkelte saker kan iverksettes stikkprøvekontroll på
oppgitt sluttbrukerdokumentasjon etter en tid.»
Komiteen har
merka seg at avtala om Iran sitt atomprogram, den såkalla «Joint
Comprehensive Plan of Action» (JCPOA) frå juli 2015, medfører at ei
rekkje sanksjonar mot Iran er oppheva mot at Iran har lagt avgrensingar
på sitt atomkraftprogram og forplikta seg til aldri å utvikle atomvåpen. Komiteen viser
til at sanksjonslettane vart sette i verk 16. januar 2016, og at
Noreg har sett i verk lettar i tråd med vedtak fatta av FNs Sikkerheitsråd
og EU. Komiteen merker
seg at enkelte av restriksjonane mot Iran vert vidareført.
Komiteen har merka seg at
forskrift om restriktive tiltak i samband med handlingar som undergrev
eller truer Ukrainas territoriale integritet, suverenitet, sjølvstende
og stabilitet vart sett i verk 15. august 2014, og vart endra 10. oktober
2014 og 14. april 2015, på linje med EU sine restriktive tiltak mot
Russland.
Komiteen merker seg at Utanriksdepartementet
i 2015 tok i bruk ei digitalisert teneste for effektivisering og
modernisering av eksportkontrollen. Dette vert spådd å gje meir
effektiv lisensieringsarbeid, auka sikkerheit knytt til bedriftene
sine rapporter og kvalitetssikring av materialet som ligg til grunn
for meldingane om norsk våpeneksport.
Komiteen merker seg at det
første statspartsmøtet som resultat av ATT-avtalen fann stad i Mexico
24.–28. august 2015. Statspartsmøtet lukkast i å vedta naudsynte
føresetnader for å setje i gang våpenhandelsavtalen og for vidare
gjennomføring. Prosedyrereglane inneheld også avgjersler som sikrar
at sivilsamfunnet inkludert FNs organ, Røde Kors, NGOa og industrien
etter oppmoding kan delta i komande møte.
Komiteen viser til at Noreg
vil halde fram arbeidet for størst muleg tilslutning frå alle statar
til ATT-avtala, og oppmode statar som har underteikna, om å ratifisere
avtala så snart som muleg.
Komiteen merker seg at Utanriksdepartementet
etter at traktaten var ratifisert, sette i verk ein gjennomgang
av det samla regelverk på området og vurderte mogleg harmonisering
mellom ulike delar av regelverket og avtala. Resultatet var at dei
sentrale kriteria i ATT og dei åtte kriteria som følgjer av EUs adferdskodeks
for våpeneksport, vart innarbeidde i Utanriksdepartementet sine
retningsliner.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti merker seg at det
har blitt eksportert strategiske varer til en rekke land som jevnlig
og over tid har begått grove menneskerettighetsbrudd mot og systematisk
undertrykking av egen befolkning i 2015. Disse medlemmer bemerker at
dette har skjedd på tross av og etter at retningslinjene for behandling
av søknader om eksport har blitt skjerpet. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er nødvendig med en ytterlig innstramming av regelverkets tolkning,
slik at søknader om kjøp av strategiske varer fra styresmakter som
begår systematisk undertrykking av egen befolkning, eller alvorlige brudd
på menneskerettighetene, avslås. Disse medlemmer viser til
at flertallsmerknaden i Innst. 62 S (2011–2012) ikke har bidratt
til å stoppe eksport til land hvor myndighetene begår alvorlige
brudd på menneskerettighetene, og ber derfor regjeringen skjerpe
regelverket slik at menneskerettighetssituasjonen i mottakerlandet
blir tilstrekkelig avslagsgrunnlag. Disse medlemmer viser til
at regjeringen skriver i meldingen at intensjonen bak regelverket
er å unngå eksport der det er fare for at forsvarsmateriellet brukes
til intern undertrykking.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverket for eksport av forsvarsmateriell
slik at det er i tråd med intensjonen om ikke å tillate salg av
strategiske varer til land hvor myndighetene begår alvorlige menneskerettighetsbrudd
mot og systematisk undertrykking av egen befolkning.»
Disse medlemmer understreker
at regjeringen bør utforme regelverket slik at det inkluderer en unntaksregel
som muliggjør salg av slikt materiell i særskilte tilfeller gjennom
enkeltvedtak med offentlig begrunnelse.
Disse medlemmer mener våpenkontroll
er viktigere enn noensinne. Den internasjonale våpenhandelskonvensjonen
Arms Trade Treaty (ATT) trådte i kraft 24. desember 2014. Formålet
med den juridisk bindende FN-traktaten er å etablere høyest mulige
standarder for eller forbedre regulering av den globale handelen
med konvensjonelle våpen, forebygge og stanse «illicit» våpenhandel
og hindre at våpen havner på avveie. Det er positivt at regjeringen
i 2014 inkluderte forbud og føringer som følger av FN-traktatens
artikkel 6 og 7 som del av vurderingskriterier i Utenriksdepartementets
retningslinjer. Disse
medlemmer mener dette imidlertid ikke er nok siden retningslinjene
ikke er juridisk forpliktende. Gjennom å inkludere artikkel 6 og
7 i lov eller forskrift kan regjeringen sikre at Norge bedre ivaretar
sine globale forpliktelser og gjøre det klart når eksport ikke skal
tillates. Det vil også være et eksempel til etterfølgelse for andre
land.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme til Stortinget med en sak som sikrer at ATT
artikkel 6 og 7 inkluderes i lov/forskrift.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvorvidt innholdet i ATT-avtalens artikler
6 og 7 kan innpasses i norsk lov eller forskrift, slik at det får
en sterkere juridisk forankring og ikke bare gjenspeiles i departementets
egne retningslinjer»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener kontrollmekanismene
for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring bør styrkes.
Disse medlemmer viser til at LO i 2014 sendte brev til regjeringen
hvor de påpekte behovet for å styrke regelverket knyttet til sluttbrukererklæringer.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at reeksportklausuler blir praksis ved all eksport
av militært materiell, også til NATO-land og nære allierte.»
Komiteen noterer
at meldinga stadfestar at aktivitetane i dei multilaterale eksportkontrollregima har
vakse mykje dei seinare åra som følgje av den raske teknologiske
utviklinga innanfor sivil sektor og urovekkande spreiingstrendar.
Fleire land prøver å skaffe masseødeleggingsvåpen og leveringsmiddel for
slike våpen. Komiteen viser
til at ein no står overfor aukande trugsmål ved at ikkje-statlege aktørar
også prøver å skaffe seg masseøydeleggingsvåpen og leveringskapasitet.
Komiteen merker seg at Noreg
som ein del av deltakinga i Wassenaar-samarbeidet, leia det årlege ekspertmøtet
om lisensiering- og handheving (LEOM) i 2015. Noreg vil også leie
møtet i 2016.
Komiteen merker seg at 137
land hadde slutta seg til Haag-kodeksen mot spreiing av ballistiske missilar
(HCOC) ved utgangen av oktober 2015. Komiteen viser til at aktivitetane
på Andøya rakettskytefelt medfører at Noreg er mellom dei landa
som notifiserer flest utskytingar som eit tillitskapande tiltak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til Innst. 185 S (2015–2016) Nasjonal forsvarsindustriell
strategi, der flertallet oppfattet at
eksport og internasjonalt samarbeid er en forutsetning for å videreføre
en nasjonal forsvarsindustri som kan levere materiell og systemer
til Forsvaret og understøtte Forsvarets virksomhet i fred, krise
og krig. Videre merket flertallet seg
også at det norske markedet alene er for lite til å opprettholde
en nasjonal konkurransedyktig forsvarsindustri og at eksport av
forsvarsmateriell derfor er avgjørende for vår industri og vår nasjonale
forsvarsevne. På denne bakgrunn er flertallet svært tilfreds
med at norsk forsvarsindustri har lyktes godt med å eksportere norsk
forsvarsmateriell og teknologi.
Flertallet er enig i at et
stabilt og forutsigbart regime for eksportkontroll er helt avgjørende
for å sikre Forsvaret tilgang til teknologi, kompetanse og infrastruktur
i fred, krise og krig. Flertallet støtter derfor
at regjeringen viderefører dagens retningslinjer for behandling
av søknader om eksport av forsvarsmateriell.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet har også merket seg at Utenriksdepartementet
etter nøye vurdering har inkludert de forbud og føringer som følger
av ATT-avtalens artikkel 6 og 7 som del av de konsoliderte vurderingskriteriene
i Utenriksdepartementets retningslinjer for behandlingen av søknader
om eksport av forsvarsmateriell. Disse medlemmer viser til
at spørsmålet om norsk gjennomføring ble vurdert før norsk tilslutning
til avtalen, og til at det i Prop. 186 S (2012–2013) om samtykke
til ratifikasjon av ATT- avtalen heter at gjennomføring av avtalen
ikke krever lov- eller forskriftsendringer. Disse medlemmer er enig i
at det ikke er formålstjenlig å innarbeide mellomstatlige regimer
om handel med forsvarsmateriell i lov eller forskrift så lenge gjeldende
retningslinjer og praktiseringen av disse sikrer at Norge etterlever
sine internasjonale forpliktelser iht. inngåtte avtaler.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti forventer at den kommende stortingsmelding om
eksport av forsvarsmateriell i 2016 vil bekrefte at eksport som
er i strid med Norges strenge regelverk, ikke forekom i 2016.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av å unngå at strategiske varer eksportert fra Norge
blir brukt til intern undertrykking, brudd på menneskerettighetene
eller på en måte som bryter med krigens folkerett.