Retningslinjene
Retningslinjene for
Utenriksdepartementets behandling av søknader om eksport av forsvarsmateriell
samt teknologi og tjenester for militære formål ble første gang
publisert i februar 1992. Bakgrunnen for å offentliggjøre de nye
retningslinjene var regjeringens ønske om å gi industrien en bedre
forståelse av rammebetingelser som den må innrette seg under, og
dermed også økt forutsigbarhet.
Hovedprinsippet for
vurderinger av eksportsøknader for våpen og militært utstyr er Stortingets 1959-vedtak,
hvor det heter at «hovedsynspunktet bør være at Norge ikke vil tillate
salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er krig eller krig truer,
eller til land hvor det er borgerkrig». Regjeringen anser Stortingets
vedtak som bindende pålegg, og eksportreguleringen skal sikre at
det blir fulgt.
I 1997 samlet Stortinget
seg om en presisering om at Utenriksdepartementets vurdering omfatter
en rekke politiske spørsmål, herunder knyttet til demokratiske rettigheter
og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.
I 2014 igangsatte
en koalisjon ledet av Saudi-Arabia militære operasjoner i Jemen
etter invitasjon fra landets legitime myndigheter. Dette aktualiserte Norges
selvpålagte restriksjoner gjennom 1959-vedtaket, som innebærer at
vi ikke selger våpen og ammunisjon til partene i en borgerkrig.
Praksis har vært at intervenerende stater ikke anses omfattet av 1959-vedtaket.
Det legges ikke begrensninger på hvor land som er godkjent som mottakere
av forsvarsmateriell fra Norge, bruker sitt eget materiell.
Stortingets vedtak
fra 1959 og presisering i 1997 forutsetter en sammensatt og bred
vurdering, særlig grunnet formuleringen «de uten- og innenrikspolitiske
forhold i vedkommende område». Selv om kun demokratiske rettigheter
og grunnleggende menneskerettigheter nevnes konkret, er det rimelig
også å vektlegge humanitærrettslige forhold. Dersom det fastslås
fra autorativt hold at et lands styrker ikke opptrer i tråd med
krigens folkerett, eller at det fastslås systematiske brudd på humanitærretten,
vil salg av våpen og ammunisjon til landet ikke kunne tillates.
28. november 2014
publiserte Utenriksdepartementet oppdaterte retningslinjer. Hovedformålet
var å gi en tydelig og samlet oversikt over de prinsipper og kriterier
som søknader om eksportlisens vurderes etter. Det er i denne anledning
etablert en konsolidert liste som reflekterer åtte adferdskriterier
som er avledet fra EUs felles handling om våpeneksport samt artikkel
6 og 7 fra FNs avtale om handel med våpen (ATT).
Den konsoliderte
listen ivaretar således SIPRI-verktøyets syv oppsummeringspunkter,
EUs åtte kriterier for våpeneksport samt ATTs to operative artikler
om eksportkontroll. Listen differensierer mellom kriterier som innebærer
at lisens ikke kan påregnes innvilget, og kriterier som skal vektlegges
i en helhetsvurdering av den enkelte søknad. Når de aktuelle vurderingskriterier
omtales, vil det heretter refereres til den konsoliderte listen.
Målet er å sikre
at behandlingen av søknader om eksporttillatelse ivaretar de aktuelle
utenriks- og innenrikspolitiske hensyn, herunder hensynet til menneskerettighetene
og risikovurderinger knyttet til intern undertrykking ifm. eksport
av militært utstyr. Hovedhensynet bør være at Norge ikke vil tillate
salg av forsvarsrelaterte varer til land i områder med internasjonal
væpnet konflikt eller hvor slik konflikt truer, eller til land hvor
det aktuelle forsvarsrelaterte utstyret kan benyttes i forbindelse
med intern væpnet konflikt og det anses å foreligge en uakseptabel
fare for at utstyret kan bli brukt til intern undertrykking eller
til å angripe en annen stat eller tvinge gjennom territorialkrav
med makt.
Det ble redegjort
grundig for departementets arbeid med oppdateringen av retningslinjene
i Meld. St. 49 (2012–2013) og Meld. St. 8 (2014–2015).
Selv om de viktigste
eksportlandene har sluttet seg til samme kriterier og standarder,
skjer vurderinger og endelige beslutninger om konkrete eksportsaker
på nasjonalt plan. For Norges vedkommende er det viktig å føre en
tett dialog med nærstående land for å utveksle informasjon samt
erfaringer og synspunkter i den hensikt å oppnå en mest mulig enhetlig forståelse
og anvendelse av de felles kriteriene.
Anvendelsen av den
konsoliderte listen har ført til mer systematiske vurderinger av
forhold som anses å falle inn under 1959-vedtakets understreking av
at «eksport av våpen og ammunisjon fra Norge bare må skje etter
en omhyggelig vurdering av de uten- og innenrikspolitiske forhold
i vedkommende område ...». Den konsoliderte listen har således konkretisert
og synliggjort vurderingene som gjøres i departementet. Erfaringsgrunnlaget
er fremdeles i en tidlig fase, men det er allikevel klart at listen
utgjør et tydelig og strengt verktøy som over tid vil sikre større
konsistens i vurderinger som gjøres i de enkelte saker.
I retningslinjene
gis det også nærmere bestemmelser om krav til sluttbrukerdokumentasjon.
Det kreves alltid dokumentasjon om sluttbruker før lisens for våpen
kan innvilges. Den forrige regjeringen arbeidet aktivt gjennom flere
år for å fremme en felles NATO-norm om sluttbrukererklæring, dvs.
med reeksportklausul. Dette arbeidet har så langt ikke ført frem.
Denne regjeringen er også opptatt av å hindre at norske våpen kommer
på avveie. Det har så langt vi kjenner til heller ikke skjedd. Leveranser
av våpen mellom NATO-land baserer seg på en grunnleggende tillit
som innebærer at våpen som er anskaffet, ikke blir reeksportert
uten at det opprinnelige eksportlandet blir konsultert. I praksis
har ikke reeksport fra allierte eller nærstående land vært problematisk. Regjeringen
vil fortsatt arbeide på de aktuelle internasjonale arenaer for å
fremme enighet om felles format og norm når det gjelder sluttbrukerdokumentasjon
og reeksportforsikringer.