Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Tom E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at
målet for forvaltningsrevisjonsrapporten har vært å vurdere hvorfor
mange søkere fra yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole
i perioden 2011–2015 ikke får tilbud om læreplass.
Komiteen er kjent med at over
halvparten av søkerne som begynner på videregående skole velger yrkesfag,
og at over 9 000 søkere ikke fikk lærlingplass i 2015, noe som utgjør
over 30 pst. av alle søkerne.
Komiteen viser til at myndighetene
og partene i arbeidslivet i 2012 inngikk «Samfunnskontrakten for
flere lærlingplasser». Et viktig mål i denne var å øke tallet på
nye lærlingplasser med 20 pst. innen 2015. Mens økningen i lærlingkontrakter
har vært på 8 pst. totalt i denne perioden, har antallet søkere
økt mer. Dette gjør at prosentandelen søkere som får lærlingplass
er redusert.
Komiteen vil understreke at
selv om det er Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet som
har ansvaret for at målsetningen om å øke antallet læreplasser blir
nådd, er det fylkeskommunene som skoleeiere, som er ansvarlige for
å oppfylle retten til videregående opplæring og arbeide for å formidle
læreplassøkere til lærebedrifter.
Komiteen vil fremheve betydningen
av følgende hovedfunn i undersøkelsen: At rekrutteringsbehovet i
den enkelte virksomhet er den viktigste hindringen i å øke tallet
på lærlingplasser og at opplæringstilbudet og formidlingen av søkere
ikke er tilstrekkelig tilpasset behovet for arbeidskraft.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, vil også
understreke at arbeidet med å rekruttere lærebedrifter ikke har
vært prioritert høyt nok. Dette ble også understreket av en samlet
kontroll- og konstitusjonskomité i Innst. 263 S (2012–2013), hvor
daværende komité mente at staten måtte gi fylkeskommunene mulighet
til å oppfylle ansvaret med å sikre flere læreplasser.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
Riksrevisjonens forvaltningsrevisjon peker på manglende ansvar lokalt
for dette arbeidet. Få fylkeskommuner har kartlagt kompetansebehov
og lokalt næringsliv.
Riksrevisjonens
mener at Kunnskapsdepartementet bør styrke og utvikle den statlige
virkemiddelbruken for å øke antallet læreplasser og har følgende
anbefalinger til departementet:
-
vurdere hvordan
virkemiddelbruken kan utvikles for å understøtte arbeidet i fylkeskommunene
-
vurdere virkemidler
og tiltak for å styrke det nasjonale og fylkeskommunale arbeidet
med rekruttering av nye lærebedrifter, og for å bidra til at etablerte
lærebedrifter ser seg tjent med å ta inn flere lærlinger.
Dette flertallet er
enig i dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at rekrutteringsbehovet
for ungdom under fagutdanning må ses i sammenheng med det faktum
at Norge gjennom vår EØS-avtale er forpliktet til friest mulig bevegelse
av arbeidskraft mellom EU/EØS-land og Norge.
Siden lønns- og
arbeidsvilkår er mye svakere i mange EU-land, samtidig som ledigheten
blant ungdom er skyhøy, er det ikke overraskende at mange flinke,
flittige arbeidsvillige ungdom fra Romania og Baltikum er mer attraktive
for norske arbeidsgivere. Dette gjelder enten de er ansatt via bemanningsbyrå eller
ved midlertidig ansettelse i bedriften. Dette faktum påvirker sterkt
negativt private bedrifters behov for å ansette norsk ungdom som
er under fagopplæring. Spesielt krevende blir situasjonen for norske ungdommer
som har de svakeste forutsetningene for å delta i et krevende konkurranseorientert
arbeidsliv. Etter dette
medlems syn betyr dette at det offentlige (stat/kommune) som
arbeidsgiver må ta et langt større ansvar for å øke antall læreplasser.
Videre må lærlingtilskuddet økes kraftig til lærebedriftene. Samfunnskontrakten
for flere læreplasser mellom styresmakt og partene i arbeidslivet
må videreføres. Søkere som inngår en form for kontrakt innen fag-
og yrkesopplæring, må gis både årlige og fylkesvise måltall for
kommende år.
Komiteen viser
videre til at noe av grunnen til at rekrutteringsbehovet for lærlinger
i enkelte regioner ikke har økt, kan være at bedriftene ikke har
hatt oppdrag eller behov i denne perioden grunnet nedgangstider.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, er enig
med Riksrevisjonen i at den nasjonale virkemiddelbruken ikke har
medvirket til å gjøre inntaket av lærlinger mindre avhengig av det
kortsiktige rekrutteringsbehovet. Lærlingetilskuddet som blir ansett som
viktig av halvparten av bedriftene, er riktignok økt betydelig,
men flertallet vil
peke på at også andre virkemidler burde vært vektlagt i enda større grad.
Riksrevisjonens
spørreundersøkelse blant lærebedrifter og potensielle lærebedrifter
peker på flere faktorer som kan bidra til læreplasser: bedre tilrettelegging
og mer informasjon og veiledning kan bidra til flere læreplasser
og lærebedrifter.
Ingen fylker har
per 2014 tilsynelatende en næringsstruktur eller et sysselsettingsnivå
som i spesielt positiv eller negativ grad skulle påvirke vilkårene
for å formidle søkere til læreplass. Forskjeller mellom fylkene
kan derfor ikke forklares ved å peke på forhold ved næringsstruktur
eller sysselsettingsnivå. Når det kan være opptil 50 pst. større sjanse
for å få læreplass i ett fylke (Rogaland) sammenlignet med et annet
(Østfold), tyder det ifølge Riksrevisjonen på at lokal innsats fra
fylkeskommunen, og andre involverte aktører vil påvirke tallet på ordinære
søkere som får læreplass. Fylkeskommunene utnytter i ulik grad potensialet
for lærlinger innen de ulike næringene. Slik Riksrevisjonen vurderer
det, har flere fylkeskommuner lite oppmerksomhet mot næringsstruktur
og sysselsettingsnivå i eget fylke i arbeidet med å øke tallet på
ordinære læreplasser. Flertallet mener
det er kritikkverdig at det er så store forskjeller mellom fylkeskommunene,
i tillegg til at mange fylkeskommuner ikke ser ut til å ta sitt
ansvar som skoleeier og for formidling av læreplasser på alvor.
På grunnlag av spørreundersøkelser
oppsummeres følgende:
-
Ti fylkeskommuner
sier at de ikke gjennomfører noen tiltak for aktivt å spre opplysninger
om søkere.
-
To tredjedeler av
fylkeskommunene har ikke selv kartlagt potensialet for nye lærebedrifter
i eget fylke.
-
15 av 19 fylkeskommuner
sier at de i hovedsak overlater rekrutteringsarbeidet i eget fylke
til opplæringskontorene. Men 40 pst. av opplæringskontorene i disse
15 fylkene svarer at de ikke driver med rekrutteringsarbeid i særlig
grad.
-
Halvparten av fylkeskommunene
gjennomfører heller ikke informasjons- og vervekampanjer for å skaffe
flere lærebedrifter.
-
Nær halvparten av
de private bedriftene uten lærling svarer at de sannsynligvis ville
tatt inn lærling dersom de fikk direkte forespørsel eller mer informasjon
om ordninga.
Riksrevisjonen
mener dette tyder på at det i mange fylker ikke blir drevet et tilstrekkelig
aktivt og systematisk arbeid for å rekruttere nye lærebedrifter. Flertallet er
enig i dette og vil understreke betydningen av at departementet
følger opp Riksrevisjonens tilrådninger. Flertallet mener at fylkeskommunenes
arbeid med dimensjonering av antallet skoleplasser i yrkesfaglig
opplæring, rekruttering av nye lærebedrifter, formidling av søkere
til læreplass og oppfølging av lærebedriftene, må bli mye bedre.
Departementet må som øverste nasjonale myndighet utvikle virkemidler
og tiltak slik at fylkeskommunene blir i stand til å gjøre jobben.
Komiteen viser
til at statsråden i sitt svar viser til en rekke pågående tiltak
som er satt i gang av Kunnskapsdepartementet som er rettet mot arbeidslivet
og skolene for å øke tallet på lærlingplasser og lærebedrifter,
slik som den nye «Samfunnskontrakten for flere lærlingplasser» og
å videreføre opplæringskontoret for statlig virksomhet (OK stat)
og etablere det som en fast ordning fra og med 2017.
I tillegg er det
opprettet en årlig pris til beste statlige lærebedrift og flere
tiltak som etter komiteens syn
er positive tiltak, og som vil være viktige virkemidler for å styrke
lærlingordningen videre.
Komiteen er enig med statsråden
i at det er ingen andre felt på utdanningsområdet som blir så raskt
påvirket av konjunktursvingninger og endringer i arbeidsmarkedet
som fag- og yrkesopplæringen, og at dette området alltid er i omstilling
og utvikling.
Komiteen viser også til at
over en tredjedel av bedriftene i en undersøkelse svarer at mer
informasjon, instruktøropplæring og samarbeidsvilkår med andre bedrifter
kan gi flere lærlingeplasser, og er enig med Riksrevisjonen i at
styrket bruk av disse virkemidlene kan være nyttig for å øke antall
lærlingplasser, også i det private næringsliv.
Komiteen vil fremheve departementets
ansvar for å følge opp dette viktige arbeidet, slik at staten og næringslivet
kan ta inn flere lærlinger enn i dag for at samfunnet og eleven
selv kan dra nytte av dette.