Innledning
og oversikt
Departementet viser
til følgende anmodningsvedtak i finanskomiteens innstilling om en
skattereform for omstilling og vekst, jf. Innst. 273 S (2015–2016):
«Regjeringen bes
i forbindelse med statsbudsjettet for 2017 gi en vurdering av problemet
med formuesskatt i forbindelse med likviditetsutfordringer for eiere
og bedrifter når bedriftene går med underskudd og det ikke er grunnlag
for å betale utbytte. Det bes om en vurdering av hvordan midlertidige
likviditetsproblemer eventuelt kan avhjelpes uten at det skapes en
omgåelsesmulighet for formuesskatten.»
I revidert nasjonalbudsjett
2016 varslet regjeringen at den i budsjettet for 2017 ville foreslå
en midlertidig og avgrenset ordning med utsatt formuesskatt for
eiere av virksomheter som går med regnskapsmessig underskudd, jf.
Meld. St. 2 (2015–2016) punkt 4.3. Det ble uttrykt at ordningen
skal utformes slik at den blir praktikabel og mest mulig målrettet.
Bakgrunnen for forslaget
var at mange virksomheter nå opplever en periode med manglende etterspørsel
og bortfall av oppdrag, som vil føre til underskudd i regnskapene.
Selv om kapitaltilgangen generelt er god i norsk næringsliv, kan
det være segmenter av virksomheter som har vanskelig for å finne
finansiering til å opprettholde aktiviteten. Regjeringen ønsker
å gi en midlertidig likviditetshjelp til eiere av slike virksomheter,
slik at de ikke trenger å ta kapital ut av virksomheten for å betale
formuesskatt. Det vises til punkt 4.2 i Prop. 1 LS (2016–2017) for
en nærmere omtale av formuesskatt og likviditetsutfordringer for
norske eiere.
På denne bakgrunn
foreslår departementet en midlertidig regel om utsatt betaling i
to år for formuesskatt for inntektsårene 2016 og 2017 for personlige skattytere
som eier regnskapspliktig virksomhet med negativt årsresultat kalenderåret
før inntektsåret. For selskap i konsern er det et tilleggsvilkår
at også konsernregnskapet har negativt resultat for å få utsatt betaling
av formuesskatten på aksjer i morselskapet. Departementet foreslår
at renten i utsettelsesperioden settes til 5 pst.
For at ordningen
skal få effekt for forskuddsskatten og forskuddstrekket allerede
i 2016, er det nødvendig å behandle endringene før siste betaling
av forskuddsskatt forfaller 15. november. Forslaget fremmes derfor
i en egen proposisjon, som Stortinget kan behandle i tide til at
skattyter kan søke om å endre forskuddsskatten.
Departementet foreslår
at ordningen med utsatt betaling av formuesskatt reguleres i skattebetalingsloven
ny § 15-3, og at det i forskrift gis regler til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsen. Det foreslås at bestemmelsen trer i kraft straks
med virkning for formuesskatt i inntektsårene 2016 og 2017.