Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Øystein Langholm Hansen, Irene
Johansen, Marianne Marthinsen og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy
Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen
Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra
Venstre Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, viser til proposisjonen og merknadene nedenfor
i denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Stortinget ønsket en avgrenset ordning med utsatt formuesskatt for
eiere av virksomheter som går med underskudd. Flertallet viser videre til
at et bredt flertall bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre i Innst. 273 S (2015–2016)
påpekte at formuesskatt er problematisk for eiere og bedrifter når
bedriftene går med underskudd og det ikke er grunnlag for å betale utbytte.
Flertallet viser til at Prop.
2 L (2016–2017) er skilt ut fra statsbudsjettet slik at Stortinget
kan behandle den hurtig for at forslaget skal kunne få effekt for
forskuddsskatten og forskuddstrekket for 2016. Flertallet viser til at årets
siste innbetaling av forskuddsskatt forfaller 15. november 2016. Flertallet påpeker
at den økonomiske veksten har tatt seg opp, men at ettervirkningene
etter oljeprisfallet i 2014 gjør at det er viktig å få på plass
en midlertidig ordning med utsatt formuesskatt så raskt som mulig
for inntektsårene 2016 og 2017. Flertallet slutter seg av denne
grunn til at ordningen raskt innføres som en midlertidig ordning
i en krevende konjunktursituasjon for norsk økonomi.
Flertallet viser til at betalingsutsettelse
for formuesskatt er å anse som et lån fra staten. Flertallet påpeker at det er
nødvendig med renter i utsettelsesperioden slik at ordningen begrenses
til eiere av selskaper med reelle likviditetsproblemer, og at disse
rentene ikke kan være lavere enn renten disse eierne måtte betale
i markedet. Flertallet viser
til at renten heller ikke bør være så høy at de som trenger utsatt
formuesskatt, ikke kan benytte seg av det.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at det i Prop. 2 L (2016–2017) er foreslått
at selskaper eid i konsern etter regnskapsloven § 1-3 må ha underskudd
i konsernregnskapet i tillegg til underskudd i morselskapets årsregnskap
for å få utsatt formuesskatten for aksjene i morselskapet, jf. omtalen
i pkt. 1.3.2 om regnskapsmessig underskudd og utkastet til skattebetalingslov
ny § 15-3 første ledd. Dette
flertallet viser i denne forbindelse til at et morselskap
i et konsern kan ha positivt årsresultat mens konsernet som helhet
går med underskudd, og at dette tilfellet ikke er omfattet av forslaget. Dette flertallet viser også
til at tilfeller der flere aksjonærer gjennom holdingselskap eier
hver sin andel i et morselskap i et konsern som går med underskudd,
heller ikke vil være omfattet av ordningen når de ikke har bestemmende
innflytelse. Dette
flertallet mener at også disse tilfellene bør omfattes av
ordningen for at den skal være til tilstrekkelig hjelp for eiere
av virksomheter som går med midlertidig underskudd.
Dette flertallet viser til
svar fra Finansdepartementet på spørsmål 1 vedrørende Prop. 2 L (2016–2017)
til finanskomiteen, der det fremgår at den enkleste og mest praktiserbare
løsningen for å gjøre ordningen tilgjengelig for disse tilfellene
er å utvide ordningen til å gjelde eierskap i alle aksjer. Dette flertallet viser
til at dette kan gjøres provenynøytralt ved å øke renten i ordningen
med ett prosentpoeng til 6 pst. Dette flertallet antar dette
i praksis vil bidra til at ordningen blir en mulighet for eiere
av virksomhet med midlertidig underskudd som har behov for utsettelse
av formuesskatten, mens eiere av overskuddsvirksomhet ikke vil finne
ordningen attraktiv.
På denne bakgrunn
fremmer dette
flertallet følgende forslag:
«I
I lov 17. juni 2005
nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven) skal
ny § 15-3 første til tredje ledd lyde:
(1) Personlig
eier av aksje kan kreve å utsette betalingen av formuesskatten på
aksjen.
(2) Personlig eier
av annen virksomhet kan kreve å utsette betalingen av formuesskatten
på virksomhetsformuen dersom virksomheten har underskudd i årsregnskapet
kalenderåret før inntektsåret. Som virksomhetsformue regnes andeler
i selskaper med deltakerfastsetting og driftsmidler i enkeltpersonforetak som
er omfattet av skatteloven § 4-17 annet ledd.
(3) Formue i land
utenfor EØS er ikke omfattet av utsettelsesordningen.
Forslagets tredje,
fjerde, femte og sjette ledd blir nytt fjerde, femte, sjette og
syvende ledd.
II
Endringene under
I trer i kraft straks med virkning for formuesskatt i inntektsårene
2016 og 2017.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet slutter seg til departementets
forslag i proposisjonen, herunder en særskilt rentesats på 5 pst.
som kan justeres ved vesentlige endringer i markedsrenten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget i forbindelse med
skatteforliket ønsket en ordning med utsatt betaling av formuesskatt
for eiere av virksomheter som går med underskudd. Dette medlem viser til at det
er ingenting som tyder på at det er særskilte utfordringer nå som
kan begrunne en ordning med utsettelse av formuesskatt. Like lite
er det sannsynliggjort at det vil være lettere å betale formuesskatt
for både 2016 og 2017 i neste skatteoppgjør enn å betale for 2016
i dette skatteoppgjøret. Dermed kan dette ende opp med å bli en
permanent utsettelse av formuesskatt for dem som velger å benytte
seg av ordningen, framfor en reell lettelse for dem som betaler formuesskatt. Dette medlem mener
ikke at dette nødvendigvis er et problem i seg selv, men det tegner seg
med dette et bilde av at dette er symbolpolitikk som først og fremst
bidrar til å skape et inntrykk av at formuesskatten er et større
problem enn den egentlig er. Dette medlem viser videre
til at regjeringen i proposisjonen skriver at «[o]rdningen med utsatt
betaling av formuesskatt vil være administrativt krevende både for
skattyter og skatteetaten». I tillegg til at ordningen dermed ikke
reelt sett innebærer noen forbedring for den enkelte skattyter,
innebærer også forslaget at de administrative kostnadene vil øke
for skatteetaten. Dermed er forslaget nok et eksempel på hvordan
regjeringen, til tross for retorikk mot økt byråkrati, går inn for
nettopp økt byråkrati når de setter sin politikk ut i livet. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at forslagene i proposisjonen og fra komiteens
flertall ikke bør vedtas.