Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Tone Damsleth, Odd Henriksen
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:101 S (2015–2016)
Representantforslag fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om
å utrede muligheten for innføring av en klimabelønning (karbonavgift
til fordeling) i Norge. Komiteen viser
til at Norge har undertegnet Paris-avtalen, og at denne er varslet
å tre i kraft i november 2016. Komiteen er tilfreds med at
det nødvendige antall land og andel utslipp har blitt nådd så raskt
at avtalen trer i kraft alt i 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser
videre til at Norge har forpliktet seg til å redusere de nasjonale
utslippene med 40 pst. innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå.
Flertallet mener dette er en
målsetning som krever at det settes i verk utslippskutt raskt for
at denne målsetningen skal nås. Dette krever både nytenkning og
tiltak som kutter utslipp raskt, men også langsiktige tiltak som
reduserer utslippene i en lengre tidshorisont enn et budsjettår. Flertallet viser
til at transportsektoren er den sektoren innen ikke-kvotepliktig
sektor som står for den største andelen av utslippene. Flertallet mener
at det ikke vil være mulig å nå målet om 40 pst. reduksjon i utslipp
uten at utslippene fra transportsektoren reduseres drastisk.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti minner om at Stortingets klimamål for
2030 ikke er et mål om å redusere de nasjonale utslippene, men tvert
om et mål som forutsetter bruk av fleksible mekanismer for i stedet
å kunne gjennomføre kutt i andre land. Dette medlem mener det er synd
at stortingsflertallet på denne måten unnlater å ha konkrete nasjonale
ambisjoner for hvilke utslippskutt man skal gjennomføre i Norge
frem mot 2030. Manglende mål for innenlandske reduksjoner på mellomlang
sikt gjør det mindre troverdig at Norge kommer til å gjennomføre
omstillingen som trengs for å nå Stortingets langsiktige mål om
at Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050.
Dette medlem mener en hovedoppgave
i klimapolitikken er få på plass konkrete ambisjoner, tiltak og
virkemidler for å kutte klimagassutslipp i Norge og dermed sørge
for framdrift i å omstille Norge til et nullutslippssamfunn. Dette medlem mener
det er viktig med betydelige utslippskutt i Norge fram mot 2030,
og at transportsektoren er en nøkkelsektor – både fordi potensialet
for utslippskutt er stort, og fordi Norge har uttalte politiske
ambisjoner om å gjøre kutt særlig i denne sektoren.
Komiteen mener
elbilsatsingen gjennom avgiftsfritak og andre goder for elbiler
har vært en suksess og gjort at Norge ligger i verdenstoppen i antall
elbiler. Dette har vært viktig for å få ny teknologi inn på markedet
og gjøre elbilen til et reelt alternativ for nybilkjøpere. Komiteen erkjenner
likevel at dagens virkemidler rettet mot elbiler ikke alene er nok
for å nå utslippskravene, og at det trengs flere tiltak innen transportsektoren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at det i forslag til statsbudsjett for 2017 er foreslått en
økning i drivstoffavgiftene, og er enig i at økning i drivstoffavgiftene
er nødvendig for å redusere utslippene. Samtidig mener flertallet at
det er viktig at andre alternativer innen transport kommer på plass
parallelt med økte drivstoffavgifter.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne,
mener at det er nødvendig at arbeidet med infrastruktur for alternative
drivstoff styrkes for å gi alternativer til fossilt drivstoff, at
satsingen på kollektivtrafikk styrkes, samt at mer gods flyttes
over fra vei til bane og sjø.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at en omlegging av avgifter som
oppmuntrer til miljøvennlige valg og bidrar til reduksjon av klimagassutslipp,
er viktig. Generelle økninger i drivstoffavgiftene slik det er foreslått
i forslaget til statsbudsjett for 2017, er av en slik karakter at
de neppe har noen klimaeffekt. Brukt på en slik måte vil drivstoffavgifter
svekke legitimiteten til klimapolitikken.
Dette medlem mener en omstilling
rettet inn mot bestemte deler av transportsektoren er et viktig virkemiddel
for å redusere klimagassutslipp. For næringstransporten kan det
være aktuelt å innføre et CO2-fond
som foreslått av NHO, hvor inntektene brukes til å redusere CO2-utslipp fra tungtransport. På
denne bakgrunn støtter dette
medlem forslaget om å vurdere etableringen av et privat CO2-fond etter modell fra NOx-fondet, som fremmes av Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at avgiftene som er foreslått, er så lave at de tvilsomt vil
føre til store adferdsendringer. Skal vi oppnå reduksjoner i utslippene
fra veitrafikken, må avgiften økes med mer enn den daglige variasjonen
i pris på drivstoff som blir solgt ved landets bensinstasjoner.
Disse medlemmer mener at om
Norge skal lykkes med å sikre nullutslipp i bilparken, er det én avgift
som historisk er viktigere enn alle andre avgifter, nemlig engangsavgiften.
Det er denne avgiften som har gjort det mulig å lykkes med å kutte
klimagassutslippene fra de nye bilene som skal gå på norske veier
i 15–20 år. Engangsavgiften må også spille en nøkkelrolle for å
nå Stortingets mål om at alle nye biler som selges etter 2025, skal
være nullutslippsbiler. For at elbilen skal bli et valg for alle,
ikke bare for mindretallet, er det nødvendig å gjøre fossilbilene dyrere,
og opptrappingen må starte nå.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at dersom de politiske rammevilkårene gjør at det fremdeles investeres
i nye fossile biler i like stor grad som i dag, utsetter vi elektrifiseringen
av hele bilsektoren i tiår fremover. Øker man derimot innfasingen
av elbilene i nybilsalget, vil elbilers andel av bruktbilsalget
etter hvert også øke. Da får det brede lag av befolkningen tilgang
til klimavennlig teknologi og biler med lave drivstoffutgifter. Disse medlemmer er
for å øke avgiftene på fossilt drivstoff, både for å endre brukeratferd
og bruke økningen i fond for CO2-reduksjoner.
For å ha en effekt må avgiftene endres betydelig mer enn det regjeringen
nå legger opp til.
Komiteen merker
seg at finansministeren i sitt svarbrev til komiteen av 19. august
2016 gjorde oppmerksom på at etter Grunnloven § 75 a skal Stortinget
«pålegge skatter, avgifter, toll og andre offentlige byrder, som
dog ikke gjelder ut over 31. desember i det nærmest påfølgende år,
med mindre det uttrykkelig fornyes av et nytt Storting». Stortinget
kan derfor ikke vedta en bindende flerårig opptrapping av CO2-avgiften. Denne må i så fall
økes over tid gjennom årlige vedtak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at modellen
aldri har vært prøvd ut i den formen som foreslås i forslaget i
Dokument 8:101 S (2015–2016). Prøveprosjektet i British Columbia
innebar ikke at økningen i CO2-avgiften
ble innbetalt til et fond som deretter ble betalt tilbake til innbyggerne
på en per capita basis. Derimot ble provenyet brukt til å finansiere
en reduksjon i skattenivået, noe som gjør at modellen i British Columbia
er mer i tråd med norsk skatte- og avgiftstradisjon enn modellen
som foreslås i forslaget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, viser videre til at modellen
i sin rene form kan ha en distriktsfiendtlig profil, der personer
som bor i områder med lange avstander og dårligere kollektivtilbud
vil komme dårligere ut enn personer som bor i byer og sentrale strøk.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Provinsen British Columbia i Canada
innførte CO2-avgift i 2008.
Samtidig ble det vedtatt tilsvarende lettelser i andre skatter.
Skattesatsen er blitt gradvis økt de påfølgende årene og har fra
2012 vært 30 kanadiske dollar per tonn CO2.
CO2-avgiften omfatter om lag
75 pst. av utslippene av klimagasser i British Columbia. Finansministeren
i British Columbia er lovpålagt å utarbeide en treårig plan for tilbakeføring
av skatteinntektene til innbyggerne gjennom andre skattelettelser
slik at CO2-avgiften er provenynøytral.
Dette medlem mener denne modellen
er langt mer hensiktsmessig enn det som foreslås i Dokument 8:101
S (2015–2016), og viser til at Stortinget innenfor dagens rammeverk
har full mulighet til å gjøre tilsvarende i Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, mener økte CO2-avgifter er viktige for å sette
en pris på utslipp som reflekterer kostnaden ved utslippene, og
som er med på å redusere utslippene. Flertallet viser til at det
ikke er tradisjon i det norske skatte- og avgiftssystemet at provenyet
fra en avgift betales direkte tilbake til skattebetalerne. Denne
modellen representerer i så måte en radikal endring.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, mener det må ligge varsomhet til grunn for innføring
av noe som kan bidra til en oppstykking av skatte- og avgiftssystemet
og fremme kamp mellom særinteresser. På lengre sikt kan en konsekvens
av dette være svekket oppslutning rundt et helhetlig skatte- og avgiftssystem,
og gjøre det vanskeligere å finansiere viktige samfunnsgoder. Dette flertallet erkjenner
at det er viktig å tenke nytt rundt avgifter for å klare å redusere
utslippene av klimagasser, men mener denne modellen kan gjøre det
vanskeligere å finansiere viktige satsinger som er nødvendig for
å klare overgangen til et lavutslippssamfunn.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, vil gjøre oppmerksom på at Stortinget
kan indikere en økning i skattesatser i årene fremover uten å vedta
disse.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at vi i dag har en avgiftsstruktur som til en viss grad belønner
miljøvennlig adferd og straffer miljøskadelig adferd. Men dette
er ikke tilstrekkelig. Utslippene går ikke ned i en takt som er nødvendig
for å nå de målene vi har satt oss. Disse medlemmer mener vi derfor
må vurdere alternative virkemidler.
Disse medlemmer viser til at
klimabelønning, eller klimaavgift til fordeling, er et alternativ som
i denne sammenheng bør vurderes. En slik modell innebærer at bruk
av fossil energi pålegges en progressiv avgift over tid. Man kan
velge å gjøre det i hele økonomien, eller innenfor en sektor. Denne inntekten
deles ut igjen, enten gjennom en generell skattelette eller direkte
til hver enkelt en av oss.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det vil kunne være mer motiverende dersom avgifter hentet inn
fra privatpersoner også deles ut igjen per hode. En ordning som
gir like mye per innbygger vil favorisere barnefamilier, som ofte
har dårligere råd, og som i større grad kan være avhengig av bilen. Disse medlemmer viser
til at det for alle vil være et insentiv å skifte ut den fossile
bilen med en bil som går på fornybart drivstoff. For næringstransporten
vil det være aktuelt å innføre et CO2-fond, som
foreslått av NHO, etter modell av NOx-fondet hvor
inntektene brukes til å redusere CO2-utslippene fra
lastebiler, busser, varebiler, landbruks- og anleggsmaskiner – forutsatt
at prisøkningen på drivstoff kommer på veitransport. Disse medlemmer viser
til at dersom man foreslår en økning i andre typer drivstoffpriser,
vil det kunne være aktuelt å fremme ytterligere støtteordninger
innenfor de andre transportnæringene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i årets nasjonalbudsjett er positive til å vurdere et eventuelt
konkret forslag fra næringslivet om et privat CO2-fond etter modell av NOx-fondet for økninger i drivstoffavgifter.
Disse medlemmer foreslår derfor:
-
Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan en modell for klimabelønning (karbonavgift til fordeling)
best kan introduseres i Norge.
-
Stortinget ber regjeringen
vurdere etableringen av et privat CO2-fond
etter modell av NOx-fondet.
-
Stortinget ber
regjeringen legge frem vurderingene av forslagene 1 og 2 før saldering
av budsjettet for 2017.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti støtter forslaget over om å vurdere
etableringen av et privat CO2-fond
etter modell fra NOx- fondet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at tankegangen om
karbonavgift til fordeling representerer en noe annen måte å tenke
om miljøavgifter på enn tidligere. Dette medlem mener likevel
at alvoret i klimaendringene gjør at man i politikken bør være åpen
for å utrede nye ideer som kan gjøre at man i større grad lykkes med
utslippsreduksjoner og omstilling, og støtter derfor forslaget om
å utrede hvordan modeller for karbonavgift til fordeling kan fungere
i Norge. Utredningen bør se på flere modeller for fordeling av inntektene.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
minne om at man også tidligere har innført avgifter og deretter
brukt inntektene til spesifikke formål. Dette gjelder både innføringen av
NOx-avgift til bruk i NOx-fondet, innkrevingen av 1 øre
på nett-tariffen for å bruke til energieffektivisering i Enova,
og ikke minst innkreving av bompenger for å bruke til kollektivtrafikken.
Forskning viser at sistnevnte tiltak har vist seg å ha god fordelingseffekt,
og bedre enn dersom man skulle brukt pengene på lettelser i inntektsskatten.
Disse medlemmer mener det
er viktig å føre en politikk som både er sosialt rettferdig og bidrar
til kutt i klimagassutslippene, og at dette bør gjøres i en kombinasjon
av både økonomiske og regulatoriske virkemidler. Disse medlemmer viser for
eksempel til forskning som viser at bruken av inntektene fra ulike
miljøskatter har mye å si for fordelingsvirkningene. Derfor er det
viktig at et grønt skatteskifte må være en del av en helhetlig politikk
tuftet på både miljø og rettferdighet. Disse medlemmer viser videre
til forskning som viser at et flertall i folket kan akseptere økte
klimaavgifter dersom de er konkrete og forståelige. Øremerking av
pengene til miljøtiltak kan bidra til folkelig oppslutning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener den norske tilslutning
til EUs klimapolitiske rammeverk er et grep regjeringen har foreslått
for å slippe å bli målt opp mot forpliktende og etterprøvbare nasjonale
mål i klimapolitikken, men isteden få tilgang til fleksible mekanismer
for å kunne kjøpe billige utslippskutt i andre land. Dette medlem er
forundret over at noen beskriver dette grepet som en forpliktende
måte å få ned norske utslipp på. Dette medlem vil minne om
at norsk klimapolitikk aldri har slitt med å innfri lovte utslippskutt
gjennom bruk av fleksible mekanismer.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne vil vise til at avtalen
vi har inngått med EU, er forpliktende, i motsetning til de klimaforlik
som dette Stortinget har inngått. Virkemidlene vi har på plass per
i dag, gir oss ikke kutt i utslippene våre. De bidrar til å redusere
utslippsveksten, men reduksjon har vi ennå ikke sett i Norge. Dette
blir vi nødt til å endre med vår avtale med EU. Målet vi har gjennom
vår avtale med EU, er ambisiøst, men langt ifra nok.