Brev fra Finansdepartementet
v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 19. august 2016
Vedrørende representantforslag
101 S (2015–2016) om å utrede muligheten for innføring av en klimabelønning
(karbonavgift til fordeling) i Norge
Jeg viser til brev
fra Stortingets energi- og miljøkomité av 21. juni 2016 til Klima-
og miljødepartementet. I brevet oversender komiteen representantforslag
101 S (2015-2016) fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson for utredning.
Brevet er oversendt Finansdepartementet som ansvarlig fagdepartement.
Det foreslås i dokumentet
at regjeringen bes utrede hvordan en modell for klimabelønning (karbonavgift
til fordeling) best kan introduseres i Norge. Det forutsettes at
regjeringen, i tillegg til å definere hvilke sektorer som skal omfattes,
også indikerer progressiviteten i skattesatsen som er nødvendig
for å nå klimamålene satt igjennom Paris-avtalen.
En karbonavgift
til fordeling, slik det blir beskrevet i forslaget, består av to
elementer. Først ilegges bruk av fossil energi CO2-avgift. Deretter gis provenyet
fra CO2-avgiften tilbake
til innbyggerne, slik at hver person får like mye.
CO2-avgiften setter en pris
på utslipp av CO2 i tråd
med forurenser
betaler-prinsippet. Dette gir husholdninger og bedrifter insentiv
til å redusere utslippene av CO2.
Norge innførte CO2-avgift
i 1991 som ett av de første landene i verden. Avgiften er trappet
opp over tid, og i 2016 tilsvarer CO2-avgiften på
bensin og autodiesel en karbonpris på om lag 420 kroner per tonn
CO2. Forslagets første ledd
om en CO2-avgift innebærer
derfor i realiteten en videreføring av eksisterende politikk.
Det foreslås at
CO2-avgiften skal være progressiv
over tid. Jeg gjør oppmerksom på at etter Grunnloven § 75 a skal
Stortinget «pålegge skatter, avgifter, toll og andre offentlige
byrder, som dog ikke gjelder ut over 31. desember i det nærmest
påfølgende år, med mindre de uttrykkelig fornyes av et nytt storting.»
Stortinget kan derfor ikke vedta en bindende flerårig opptrapping
av CO2-avgiften. Den må i
så fall økes over tid gjennom årlige vedtak.
Provenyet fra CO2-avgiften er i forslaget
forutsatt tilbakebetalt til innbyggerne, slik at hver person får
like mye. Siden valgene til den enkelte aktør vil ha en svært liten
virkning på det samlede provenyet fra CO2-avgiften,
vil den enkelte aktør heller ikke kunne påvirke størrelsen på den
overføringen han eller hun mottar. Overføringen vil derfor være
en ren inntektsoverføring fra staten til husholdningene, uten noen
insentiver som kan påvirke husholdningenes eller bedriftenes atferd.
Regjeringen arbeider
for å redusere det samlede skatte- og avgiftsnivået. Økte miljøavgifter
vil derfor motsvares av reduksjoner i andre skatter og avgifter. Dette
er grønn skatteveksling. Det virker unødig byråkratisk og ressurskrevende
å opprette et eget fond for redistribusjon av avgiftsinntektene.
Redistribusjon av avgiftsinntektene bør heller skje gjennom generelle
reduksjoner i skattesatser for personer og selskaper, slik som foreslått
av Grønn skattekommisjon (NOU 2015: 15).
Det vises ellers
til at Stortinget den 3. desember 2015, i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2016, fattet følgende anmodningsvedtak:
Vedtak nr. 70 (2015-2016)
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 fremme forslag om et grønt skatteskifte som en del av oppfølgingen
av innstillingen fra grønn skattekommisjon. Et slikt skifte skal
innebære en økning av avgifter på utslipp av CO2 motsvart av en
sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter. Avgifts- og skatteomleggingen
skal være av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige
reduksjoner i klimautslippene.»
Regjeringen
vil komme tilbake til oppfølgingen av anmodningsvedtaket i statsbudsjettet
for 2017.
Representantforslaget
refererer også til klimamålene under Paris-avtalen. Avtalen setter
bl.a. opp et kollektivt utslippsmål om at det blir balanse mellom menneskeskapte
utslipp og opptak av klimagasser i løpet av andre halvdel av dette
århundret. Dette balansepunktet kan beskrives som klimanøytralitet. Norge
har et mål om å bli klimanøytral før dette. Norge er i dialog med
EU om felles oppfyllelses av klimamålet for 2030. EU arbeider med
en beslutning om hvordan EUs mål skal fordeles på medlemslandene
(mht. ikke-kvotepliktig sektor), og EU-kommisjonen har lagt fram
forslag til en slik innsatsfordelingsbeslutning. Norge inngår ikke
i selve forslaget til beslutning, men Norges intensjon om felles
gjennomføring med EU av klimaforpliktelsene er nevnt i den forklarende
innledningen til EU-kommisjonens forslag. Etter at innsatsfordelingen
er klar, vil Regjeringen på egnet måte legge frem for Stortinget
resultatet av forhandlingene med EU og hvordan de norske klimamålene
skal nås.