Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, vil peke på at om lag én tredel av
de samlede norske klimagassutslippene stammer fra transportsektoren.
Komiteen vil understreke at
biodrivstoff kan være en del av løsningen for å redusere klimautslippene
fra transportsektoren, forutsatt at biodrivstoffet produseres på
bærekraftig måte. Komiteen har merket
seg at det gjennom en bred mediedekning har fremkommet at «palm
fatty acid distillate» (PFAD), som stammer fra palmeoljeproduksjon,
er blandet inn i biodrivstoff som omsettes i Norge.
Komiteen har merket seg at
statsråd Vidar Helgesens i sitt brev av 30. mars 2016, vedlagt,
opplyser at bruk av biodrivstoff utvunnet av palmestoff er en relativt
ny situasjon i Norge. Komiteen viser til
at det ikke ble rapportert inn verken palmeolje eller «palm fatty
acid distillate» (PFAD) innenfor omsettingskravet for biodrivstoff
i 2012 og 2013.
Komiteen viser til at etter
det ble innført en økning i omsetningskravet for biodrivstoff til
5,5 pst. fra 1. oktober 2015, har drivstoffbransjen raskt måttet
finne løsninger for å kunne oppfylle det nye kravet. Komiteen har
merket seg at en av løsningene har vært å bruke HVO (hydrotreated
vegetable oil) som innblanding i autodiesel. Komiteen har merket seg at
selv om det finnes HVO basert på f.eks. slakteavfall, er tilgangen
på dette svært begrenset, og hovedtyngden av HVO i det internasjonale
markedet er derfor basert på palmeolje.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil understreke at palmeolje som bruk i drivstoff er fullt akseptabelt,
forutsatt at produktet oppfyller EUs bærekraftskriterier.
Komiteen har
merket seg at Miljødirektoratet i januar 2016 klassifiserte PFAD
som et «avfall/rest fra produksjonsprosess» – med den begrunnelse
at PFAD oppstår utilsiktet i produksjonen og utgjør kun 5 pst. av
volumet i produksjonen sammenlignet med hovedproduktet. Komiteen viser
til at Miljødirektoratet samtidig varslet at de ville gjøre en ny
vurdering i løpet av 1–2 år.
Komiteen viser til at Klima-
og miljødepartementet ba Miljødirektoratet fremskynde en ny vurdering
av dette råstoffet, og at denne ble lagt frem 25. april 2016. Komiteen viser
til at Miljødirektoratet i den nye vurderingen endret klassifiseringen
fra «avfall/rest fra produksjonsprosess» til «biprodukt». Komiteen har
merket seg at den nye vurderingen betyr at PFAD vil omfattes helt
og fullt av EUs bærekraftskriterier. Komiteen har merket seg at
omklassifiseringen innebærer en skjerping av kravene til dokumentasjon
for hvordan og hvor råstoffet er produsert.
Komiteen vil peke på at bærekraftskriteriene innebærer
krav til reduksjon i klimagassutslipp og arealkrav som skal sikre
at det f.eks. ikke er hugget regnskog eller drenert myr for å skaffe
areal til råstoffproduksjonen. Komiteen viser til at biodrivstoff
basert på PDAD heller ikke lenger vil telle dobbelt hvis det brukes
til å oppfylle omsetningskravet. Komiteen har merket seg at
omklassifiseringen vil gjelde fra 1. januar 2017, siden det blir
inngått langsiktige avtaler om kjøp av biodrivstoff.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, har merket seg at bærekraftskriteriene
for biodrivstoff er fastsatt i fornybardirektivet og er harmoniserte
innenfor EU/EØS-området. Flertallet vil peke på at en
særnorsk anvendelse av bærekraftskriterier ikke vil kunne gi et
generelt forbud mot palmeoljeråstoff. Flertallet har merket seg at
EU-kommisjonen arbeider med forslag til revidert fornybardirektiv
fra 2020, og at Norge har vært en pådriver for strengere bærekraftskriterier
for biodrivstoff.
Flertallet viser til at fritak
eller reduserte satser på avgifter er å anse som statsstøtte etter
EØS-regelverket. Flertallet mener
det legges til grunn at det i EØS-regelverket i utgangspunktet ikke
er anledning til å kombinere avgiftslette med et omsetningskrav. Flertallet anser
at det ikke vil være mulig å innføre en avgift kun for biodrivstoff
som helt eller delvis inneholder palmeolje eller PFAD (bærekraftig eller
ikke-bærekraftig), mens andre drivstoffvarianter ikke omfattes.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at EUs bærekraftskriterier
ikke er strenge nok til å sikre at alt biodrivstoff er garantert
bærekraftig. Disse
medlemmer merker seg at organisasjoner som ZERO og Regnskogfondet
i brev av 19. februar 2016 til Miljødirektoratet mener at økt etterspørsel
etter palmeoljebasert biodrivstoff, som PFAD, kan føre til at palmeoljeindustrien
fortsetter å ekspandere og ødelegge sårbar regnskog og torvmyr. Disse medlemmer merker
seg videre at biodrivstoff står for et stadig økende forbruk av
palmeolje, og at 45 pst. av palmeoljen som brukes i Europa nå går
til biodrivstoff. Ny forskning viser at utslippene fra palmeoljebasert
drivstoff er vesentlig høyere enn fra fossilt drivstoff.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til GAIN Report 2016, EU Biofuels
Annual 2016, som anslår at palmeolje utgjør rundt 6 prosent råstoff
til flytende biodrivstoff i Europa. Det meste av biodrivstoffet
er dermed ikke palmeolje, og palmeoljebruk burde være mulig å unngå. Disse medlemmer viser
til at selv om palmeolje kan produseres på bærekraftig måte, har
palmeoljeindustrien foreløpig ikke vist evne til å gjennomføre egne
løfter om å stanse avskogingen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne noterer seg at regjeringen arbeider for å få EU til
å stramme inn kriteriene. I påvente av strengere kriterier mener forslagsstilleren
at regjeringen gjennom nasjonalt regelverk og avgiftspolitikk må
hindre at ikke-bærekraftig fremstilt biodrivstoff kan benyttes.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest sikre at norsk anvendelse av bærekraftskriterier
og avgiftsregime hindrer at palmeoljeprodukter, inkludert PFAD,
benyttes som biodrivstoff.»
Komiteen har
merket seg at drivstoffbransjen er positiv til en videre dialog
om utvikling av biodrivstoff, herunder hvordan vi kan få til mer
bærekraftig drivstoff og utvikling av avanserte biodrivstoff i markedet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, har merket seg at bransjen understreker
viktigheten av at det norske regelverket er harmonisert med EUs direktiver,
og at særnorske krav og begrensninger ikke er ønskelig. Flertallet
viser til at statsråden også vil oppfordre bransjen til å benytte
det mest bærekraftige drivstoffet som er tilgjengelig i markedet.
Komiteen viser
for øvrig til at Stortinget har anmodet regjeringen om å legge frem
en plan for omsetningskravet fram mot 2020. Komiteen legger til grunn at
planen blant annet vil legge opp til en overgang fra biodrivstoff
basert på matvekster til mer avansert biodrivstoff med bedre bærekraft. Komiteen har
merket seg at bransjen er positiv til å bli tatt med på råd og gi
innspill når regjeringen legger frem sitt forslag for Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at samarbeidspartiene vedtok i budsjettet
for 2016 og at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2017
foreslår å øke omsetningskravet for biodrivstoff fra 5,5 pst. til
7 pst., og samtidig innføre krav om at veksten skal baseres på bærekraftig
biodrivstoff.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener bransjen og staten sammen må ta ansvar for å
sikre bærekraftig biodrivstoff.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en bransjeavtale med Norsk Petroleumsinstitutt
for å utvikle en bransjestandard som er bedre enn minstekravene
i EUs bærekraftskriterier, og som hindrer at ikke-bærekraftig fremstilt
biodrivstoff, som for eksempel palmeoljeprodukter, benyttes for
å oppfylle omsetningspåbudet.»